2021-10-07, 17:51
Medlem
dampskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visst är det så. Många är väl för unga för att minnas hur det var. Appropå Hong-Kong pandemin vinter 1968/1969 fanns restriktioner och begränsningar även i Sverige. Bland annat var det besöksförbud på sjukhusen.

Justde. Det är roligt när man stöter på folk som minns jag var inte född då.
Citera
2021-10-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja och många "långcovid" sjuka har inte ens haft covid..

Källa?
Citera
2021-10-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Vart framgår det att dom jämför med en 85åring, och tex. inte selekterar ut grupperna som man alltid gör från början? Känns lite som du bara hittar på nu? Eller så får du visa mig vad du påstår att man jämför.

Lol.... igen nej du får inte per automatik myokardit när du åker på IVA, däremot kan ett eller två organ sluta fungera av själva tillståndet som råder när dina lungor slutar fungera och landar i chock av tillståndet typ ARDS ja. Myokardit är väldigt specifikt. Svikt är däremot en annan sak som kan ha många orsaker av själva chocken infektionen orsakar som du egentligen menar- typ sepsis som kan i värsta fall leda till multi organsvikt. Sen Ja ARDS kan ge IVA behov men de är en helt annan sak en den myokardit du syftar på.

Givet att svår myokardit kan orsaka ordentligt med skador med de är inte de vi snackar om här. Heller är de inte just de vi ser att svår myokardit uppstår?

Allt handlar om dosfråga - precis som pzifer har en annan dos och fungerar. Samma sak kommer moderna/pzifer göra ett vaccin som istället för 100 mikrogram till 10 mikrogram för barn. Istället för 30/100mikrogram

Min poäng med den gamla artiklen från DN var just att visa dig att myokardit existerar hos barn och togs upp i tidningen men dom är inte så allvarliga men de sker oftare hos Covid-19 smittade unga än vid vaccin. Nej de är inte helt samma sak som MIS-C
Men ja MIS-c Kan orsaka myokardit.

"Individ < 21 år med feber, höga inflammationsparametrar och tecken på allvarlig sjukdom som kräver inneliggande vård. Engagemang i mer än 2 organ (hjärt-, njur-, lung-, blod-, mag–"
Om det bara står "11 på 100,000 får myokartid av covid-19", då inkluderar det alla åldrar och båda könen.

Det är fullt möjligt att den sammantagna symptombilden för covid19 är värre än vaccinet för en 16-åring (det får man verkligen hoppas). Men poängen med ett vaccin är att det ska vara enormt mycket bättre än sjukdomen, och det ska vara statistiskt säkerställt.
Citera
2021-10-07, 18:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja och många "långcovid" sjuka har inte ens haft covid..
Som vanligt hittar du bara på och vill få folk att tro på dina sagor.

FAKTA!
Citera
2021-10-07, 18:19
Medlem
Citat:
Du läser tydligen in distansundervisning endast för tonåringar i gymnasiet, även fast det har använts i hela grundskolan världen över (nej, kanske finns något land i Afrika som inte omfattas), då du har problem med bokstavliga uttryck. Du måste ha problem i livet som inte kan skilja på bokstavligt och bildliga uttryck, men det är du inte ensam om. Många personer med diagnoser har ofta problem med det.
Haha ok... 😂 Om det var distansundervisning till hela grundskolan du avsåg med dina förvirrande bokstavliga och bildliga uttryck, så kan jag informera dig att distansundervisning till grundskolan kostar samhället väldigt mycket. Direkta samt indirekta kostnader.... Samt att nyttan med distansundervisning uppenbarligen är marginell avseende minskad smittspridningen och reducering av gamlingar som öppnar pärleporten med covid i kroppen. Men som sagt att tänka i flera steg, längre än din näsa räcker, klarar din ärthjärna uppenbarligen inte.
Citera
2021-10-07, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Risker på längre sikt är även de relativt väldokumenterade numera.

Där håller jag inte med dig. Man vet inte om de som drabbats av sk långtidscovid någonsin kommer bli återställda.
Citera
2021-10-07, 18:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
Justde. Det är roligt när man stöter på folk som minns jag var inte född då.

Jag var inte heller född då, men jag känner ju de som var. Den pandemin gick förresten till skillnad från denna pandemi hårt åt många barn.
Citera
2021-10-07, 18:34
Bannlyst
Citat:
Jasså? Enligt andra skribenter och kanske även hos FHM finns ju en uppfattning om att barn vare sig blir sjuka eller sprider smittan omkring sig. Bland annat är det ju så de öppna skolorna har motiverats under pandemins toppar av smittspridning. Skulle väl behövts bredare testning av antikroppar hos barn för att kunna ge svar på den frågan. Tycks inte finnas något intresse för det.

Nej då blir det ju inflika många som vill ha vaccin?
Citera
2021-10-07, 18:35
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag kan inte förstå hur du kan göra den tolkningen. Covid19 är bevisligen farligt för människor. Vi har haft 15 tusen döda och över 70 tusen på sjukhus. Detta trots åtgärder som distansjobb m.m. Man kan ju lätt föreställa sig hur det hade sett ut, utan åtgärder. Givetvis är vaccin vägen ut ur detta elände. Varför är du så pro för nedsmittning, men så fullständigt emot vaccin? Obegripligt enligt mig, då risk/reward nyttan är 1000:1 till vaccinets fördel. Jag kan förstå att en orolig mamma bryr sig om sin 12-åring, men hur kan du vara så säker på att 12-åringen har bättre risk/reward förutsättningar vad gäller vaccin kontra sjukdom? Du tror inte det finns föräldrar som är oroliga för att antingen deras barn eller de själva skulle bli allvarligt sjuka om de drabbas av Covid19?? Inte minst gäller ju det olika former av långtidseffekter. Jag känner många som blivit svårt sjuka i covid19. Jag kände även två som har dött, visserligen äldre, så de räknas väl inte enligt dig, men JAG tycker det är grymt tragiskt. Däremot känner jag ingen som drabbats av en allvarlig biverkning efter vaccination. Gör du det?

Tyvärr Imbilden jag har följt denna tråd länge och för din del handlar det om bara dig.

Du fuskade till och med till dig dos nummer två genom att låtsas ta dos ett igen, där någonstans förstod jag vad du går för.

Nu skriver du om att alla ska ha dos tre vilket handlar om att du fuskade till dig dos två med tätt intervall och tidigt (aztra dessutom). Nu har du läst att det kanske inte var så smart så nu vill du fylla på.

Infon om rs-viruset du fick ignorerade du totalt trots att det redan är långt fler barn inlagda pga det än covid för du vet att vuxna inte drabbas hårt av det.

Jag är inte mot vaccin och är själv vaccinerad när det vart min tur.
En tredje dos till alla äldre som vill är helt ok.
Däremot är jag tex oerhört tveksam till att vaccinera barn som löper en mikroskopiskt liten risk att drabbas av svår sjukdom för att eventuellt rädda några av dom äldre.

Alla kommer få Covid förr eller senare. Acceptera det och ta din spruta tre om du vill men sluta skriva att vi ska vaccinera barn, vänta med att öppna upp och allt vad kräver.
Den stora majoriteten även dom äldre är väl insatta med riskerna men ändå nöjda med att vi öppnar upp nu.
Citera
2021-10-07, 18:36
Medlem
Tog andra dosen av pfizer mitten av augusti hur länge har man fullgott skydd?
Citera
2021-10-07, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Astra, J&J och Moderna

Men hörde ni vad Anders Tegnell sa på presskonferensen idag, att de yngre som har tagit en dos Moderna kanske kan vänta tills det kommer ett nytt vaccin.

Vad menade han då, vilket vaccin kan vara på ingång?

Sedan lyckades han också förmedla att den gruppen kan testa sig istället om de ska ut och resa, så då är inte risken för dem så stor undrar man?
Citera
2021-10-07, 19:04
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Men hörde ni vad Anders Tegnell sa på presskonferensen idag, att de yngre som har tagit en dos Moderna kanske kan vänta tills det kommer ett nytt vaccin.

Vad menade han då, vilket vaccin kan vara på ingång?

Sedan lyckades han också förmedla att den gruppen kan testa sig istället om de ska ut och resa, så då är inte risken för dem så stor undrar man?

Sa han det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in