2021-10-07, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du yrade om "nedstängning av skolan". Trodde det innefattade mer än distansundervisning för halvvuxna tonåringar på gymnasiet. Det är lite svårt att kommunicera med dig när du tom. dribblar bort dig själv med dina "bokstavliga och bildliga uttryck" 😂

Du läser tydligen in distansundervisning endast för tonåringar i gymnasiet, även fast det har använts i hela grundskolan världen över (nej, kanske finns något land i Afrika som inte omfattas), då du har problem med bokstavliga uttryck. Du måste ha problem i livet som inte kan skilja på bokstavligt och bildliga uttryck, men det är du inte ensam om. Många personer med diagnoser har ofta problem med det.
Citera
2021-10-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Astra, J&J och Moderna

Att pausa ett vaccin enbart för en viss åldersgrupp är inte att likställa med ett "bannande".
Citera
2021-10-07, 17:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Varenda ett av dina inlägg andas av dödsångest och skräck.
Allt du skriver handlar bara om att inte DU ska smittas.
Fler doser, vaccinera barn, mer restriktioner, distansundervisning jag i princip vad som helst för åtgärder bara inte DU smittas.

Och skyll inte på att du har empati för dina medmänniskor för då skulle du åtminstone förstå en orolig mamma som tvekar att vaccinera sin 12-åring eller att miljontals människor är trötta på restriktioner.
Du skulle också förstå att vi måste balansera våra åtgärder baserat på en mängd faktorer och till sist så måste också naturen få ha sin gång.

Men det är klart, biverkningar på barn smittar inte dig, en socialt handikappad generation med sämre utbildning smittar inte dig, en olycklig befolkning smittar inte dig, en ökande statsskuld i Sverige smittar inte dig.

Jag kan inte förstå hur du kan göra den tolkningen. Covid19 är bevisligen farligt för människor. Vi har haft 15 tusen döda och över 70 tusen på sjukhus. Detta trots åtgärder som distansjobb m.m. Man kan ju lätt föreställa sig hur det hade sett ut, utan åtgärder. Givetvis är vaccin vägen ut ur detta elände. Varför är du så pro för nedsmittning, men så fullständigt emot vaccin? Obegripligt enligt mig, då risk/reward nyttan är 1000:1 till vaccinets fördel. Jag kan förstå att en orolig mamma bryr sig om sin 12-åring, men hur kan du vara så säker på att 12-åringen har bättre risk/reward förutsättningar vad gäller vaccin kontra sjukdom? Du tror inte det finns föräldrar som är oroliga för att antingen deras barn eller de själva skulle bli allvarligt sjuka om de drabbas av Covid19?? Inte minst gäller ju det olika former av långtidseffekter. Jag känner många som blivit svårt sjuka i covid19. Jag kände även två som har dött, visserligen äldre, så de räknas väl inte enligt dig, men JAG tycker det är grymt tragiskt. Däremot känner jag ingen som drabbats av en allvarlig biverkning efter vaccination. Gör du det?
Citera
2021-10-07, 17:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De siffrorna du drar upp är bara hittepå siffror vilket du nog mycket väl vet.

Du får gärna dra de aktuella siffrorna om du sitter på de. Hur farligt är vaccinet jämfört med Covid19?
Citera
2021-10-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Varenda ett av dina inlägg andas av dödsångest och skräck.
Allt du skriver handlar bara om att inte DU ska smittas.
Fler doser, vaccinera barn, mer restriktioner, distansundervisning jag i princip vad som helst för åtgärder bara inte DU smittas.
Vad bra att du förstått att inlägget handlar om den som skrev och dina inlägg handlar om just dej och din panik! Corona tråden, livet handlar om överlevnad och paniken inför att ibland inte veta riktigt hur.

Allt du projicerat är din egen panik och den borde vara ok för alla vuxna på forumet där vi delar åsikter för att lära mer om Covid i tråden eller oss själva. Vi speglar oss i varandra, du med, jag med.

Dödsångest skall tas på allvar och strykas medhårs! Covid19 är vår utmaning i tiden.
Citera
2021-10-07, 17:22
Medlem
dampskalles avatar
En intressant sak som jag fick höra idag, alla säger ju att alla tidigare pandemier sket man i folk hade öppna samhällen och inget mer folk dog och det var typ bra.

En som kommer från ett annat europeiskt land och äldre än jag sa att hans land vaccinerade hela befolkningen på kort tid. Andra länder vaccinerade med. Detta gällde Hong Kong 1968-pandemin.

Så man har inte alls bara suttit på sina arslen och låtit folk dö tidigare. Det är falska fakta som sprids för att man tycker att covid ska bränna sig själv. Utan åtgärd för det är naturligt så gjorde man förr.

Och så kommer det fram att man visst hade isolering då plus vaccin.
Citera
2021-10-07, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi vet idag en hel del om Sars 2 och riskerna för barn, samt immunitet efter genomgången infektion.

Vad gäller tillgängliga vaccin tillkommer fortfarande ideligen nya rön.

"Vet en hel del"? Sjukdomen är ny och mycket är okänt. Speciellt riskerna på längre sikt. Det är bland annat därför flera länder tillämpat försiktighetsprincipen på ett betydligt mer omfattande sätt än vad som skett i Sverige.
Citera
2021-10-07, 17:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
En intressant sak som jag fick höra idag, alla säger ju att alla tidigare pandemier sket man i folk hade öppna samhällen och inget mer folk dog och det var typ bra.

En som kommer från ett annat europeiskt land och äldre än jag sa att hans land vaccinerade hela befolkningen på kort tid. Andra länder vaccinerade med. Detta gällde Hong Kong 1968-pandemin.

Så man har inte alls bara suttit på sina arslen och låtit folk dö tidigare. Det är falska fakta som sprids för att man tycker att covid ska bränna sig själv. Utan åtgärd för det är naturligt så gjorde man förr.

Och så kommer det fram att man visst hade isolering då plus vaccin.

Visst är det så. Många är väl för unga för att minnas hur det var. Appropå Hong-Kong pandemin vinter 1968/1969 fanns restriktioner och begränsningar även i Sverige. Bland annat var det besöksförbud på sjukhusen.
Citera
2021-10-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du får gärna dra de aktuella siffrorna om du sitter på de. Hur farligt är vaccinet jämfört med Covid19?
Knappast exakt 10 ggr mindre som du påstod.
Citera
2021-10-07, 17:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Vet en hel del"? Sjukdomen är ny och mycket är okänt. Speciellt riskerna på längre sikt. Det är bland annat därför flera länder tillämpat försiktighetsprincipen på ett betydligt mer omfattande sätt än vad som skett i Sverige.
Risker på längre sikt är även de relativt väldokumenterade numera.
Citera
2021-10-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Risker på längre sikt är även de relativt väldokumenterade numera.
Ja och många "långcovid" sjuka har inte ens haft covid..
Citera
2021-10-07, 17:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja och många "långcovid" sjuka har inte ens haft covid..
Jag ser ingen anledning att betvivla siffrorna som påvisar lång återhämtning för några individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in