2021-10-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
60-talisterna, helt klart. Ekonomin i Sverige var bland den bästa i världen på 60-talet, alltså föds de in i ett samhälle till bredden fylld med framtidstro. Även om ekonomin försvagades under 70 och 80-talet höll sig känslan av att "allt är möjligt" (extremt lätt att få lån då de skulle ut i vuxenlivet på 80-talet exempelvis), ända fram till 90-talet. Först då briserar ekonomin. Vidare fanns det aldrig någon bostadsbrist att tala om, och tilltron till makthavare lär varit omåttligt hög. (Gör bara som alla andra så blir det bra). I och med den ekonomiska kullkastningen under tidigt 90-tal, tillsammans med mordet på Palme i slutet av 80-talet, ställdes allt detta på ända och således blev 90-talet det sämsta årtiondet att växa upp på. (Då 60-talisterna själva fick barn).

Men det är bara ur ett ekonomiskt perspektiv
Citera
2021-10-07, 17:12
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Men det är bara ur ett ekonomiskt perspektiv

Vilka fler perspektiv finns det som man kvantitativt kan mäta när det gäller hela generationers uppväxt som vi bör beakta menar du?
Citera
2021-10-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag förstår inte hur 00-talister kan vara lyckliga. 90% av de sitter 90% av tiden framför en skärm och tittar på videoklipp eller spelar. Det kan ju inte vara bra för barns utveckling. När jag var barn på 80-talet hade vi förvisso dator i senare delen av 80- som vi också spelade på. Men inte dygnet runt utan max ett par timmar per dag och inte heller varje dag. Man gjorde allt möjligt annat på den tiden. Var utomhus mycket mer och lekte, spelade fotboll, cyklade, träffade tjejer, senare åkte moppe och träffade kompisar, och tjejer, lyssnade på musik tillsammans med kompisar, spelade kort eller brädspel, åkte in till stan och kollade i affärer eller bara gick runt. En vanlig vardag kanske man gick över till nån kompis och bara var där för att det var tråkigt att vara hemma. Ibland fick man middag där eller en bulle. Det var jättevanligt att folk bara dök upp oannonserat fler gånger i veckan. I dag händer väl det aldrig utan det ska bokas och stämmas av med föräldrarnas kalendrar. Jag tror att vi var lyckligare på 80-talet än vad barn och ungdomar är i dag. Allt var mer socialt och spontant. Och då hade vi ändå betydligt mindre pengar än vad vi hade haft i dag.
Jag minns det så väl. Även vi 90-talister gick spontant över och plingade på hos varandra. Vi spelade fotboll, brännboll, cyklade, drog och badade, allt möjligt. 00-talisterna sitter mest vid en skärm och får dopaminkickar. Fotbollsplanerna där vi spelade när vi var små är helt tomma idag. Man märker det, 00/10-talisterna är sällan utomhus.
Citera
2021-10-07, 17:15
Medlem
Citat:
Vilka fler perspektiv finns det som man kvantitativt kan mäta när det gäller hela generationers uppväxt som vi bör beakta menar du?
Alla andra aspekter som vi diskuterat i denna tråd. Alla har en subjektiv uppfattning men på samma sätt som att Palmyra kebab i Stockholm anses vara bäst så går det att komma fram till vilken generation som hade den bästa uppväxten tror jag.
Citera
2021-10-07, 17:16
Medlem
Citat:
Jag minns det så väl. Även vi 90-talister gick spontant över och plingade på hos varandra. Vi spelade fotboll, brännboll, cyklade, drog och badade, allt möjligt. 00-talisterna sitter mest vid en skärm och får dopaminkickar. Fotbollsplanerna där vi spelade när vi var små är helt tomma idag. Man märker det, 00/10-talisterna är sällan utomhus.

Födda på 70 eller 80-talet skulle jag tro. Ungdom med teknik och stora möjligheter men utan sociala medier.
Citera
2021-10-07, 17:17
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Alla andra aspekter som vi diskuterat i denna tråd. Alla har en subjektiv uppfattning men på samma sätt som att Palmyra kebab i Stockholm anses vara bäst så går det att komma fram till vilken generation som hade den bästa uppväxten tror jag.

Vadå, låta hela flashback svara på hur de ansåg sin uppväxt vara och sen se vilken generation som fått flest positiva inlägg? Du tror inte de senare generationerna har en usp i så fall?
Citera
2021-10-07, 17:18
Medlem
Citat:

Frågeställningen i TS går inte att mäta. Det blir upp till subjektiva bedömningar.
Citera
2021-10-07, 17:21
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Frågeställningen i TS går inte att mäta. Det blir upp till subjektiva bedömningar.

Självklart går det att mäta. Dessutom, om du läser titeln på tråden:

Vilka hade egentligen den bästa uppväxten(objektivt)? 60,70,80,90 eller 00-talister?

Så ser du att TS inte verkar vara intresserad av subjektiva bedömningar.
Citera
2021-10-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Samtidigt är mat också subjektivt men det finns vissa maträtter som har högre rating än andra. Restauranger har högre rating än andra restauranger. Samma med resmål etc. Jag tror vi kan säga att ett barn i Palestina under kriget hade en sämre uppväxt än någon i Sverige under samma tid. På samma sätt med allt det här kan man ranka och komma fram till vilka som faktiskt har rätt när de säger "det var bättre på min tid". Alla säger så men någon har det rätta svaret. Är bara det jag var intresserad av att vi alla skulle bena ut.
Citera
2021-10-07, 17:22
Medlem
60, 70 och kanske även 80-talet. Med 90-talet började nergången på många sätt, men fram tills dess var det bäst. Dagens barn har förmodligen den sämsta uppväxten av alla ovan nämnda hittills. Beroende på hur samhället ser ut idag, samt att all skit är så tillgänglig numer.
Senast redigerad av Tedrom 2021-10-07 kl. 17:27.
Citera
2021-10-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
60, 70 och kanske även 80-talet. Med 90-talet började nergången på många sätt, men fram tills dess var det bäst. Dagens barn har förmodligen den sämsta uppväxten av alla ovan nämnda hittills. Beroende på hur samhället ser ut idag, samt att all skit är så tillgänglig numer.
Jag tror du har rätt. Är öppen som 90-talist gällande idén att 60-90-talen var bäst att växa upp under pga samhörigheten, alla drog åt ett håll, ingen åsiktshets som idag, ingen kriminalitet med mer. Upplevde väl dels det i och med att jag bodde i ett väldigt välbergat område som liten, men ändå inte fullt ut. Vi behövde fortfarande låsa dörren etc.

Sen är frågan, ni 60- och 70-talister, utväger era fördelar under uppväxten våra fördelar (80- och 90-talister) där vi växte upp parallellt med Internets genomslag och allt vad det innebar?
Citera
2021-10-07, 17:41
Medlem
Citat:
Alla har olika åsikter såklart. Men den sönderkommersialiserade spelmarknaden är i dagens läge bara ute efter att leverera nya produkter utan att bry sig om att de håller kvalitetsmässigt. Sedan sätter de bara in microtransactions och tjänar därav mer pengar på en sämre produkt. Spelen är inte gjorda med samma passion som förut då det mer handlade om att spelet skulle vara bra som prio 1. Man kan ha vilken subjektiv åsikt man vill om det men jag tycker att mitt resonemang håller. Jag själv hade inte problem med invandrare men jag vet att många i min generation hade det så därför tar jag upp det.
Jo att det var mer invandrare på 90-talet än tidigare är ju en objektiv sanning, så fler lär ju haft problem med gäng än innan. Några kids fick det väl bättre pga nya kompisar och annat, huruvida det vägde upp eller inte låter jag vara osagt.

Vill man ha någon sorts "objektiv syn" på vilka spel eller filmer som är bäst rent historiskt så finns det väl listor både av professionella och amatörtyckare, finns det någon konsensus om att dessa branscher producerade mest kvalitativt innehåll runt millennieskiftet så köper jag ditt resonemang, dock är det inget jag känner till.

Men huruvida barn uppväxta tidigare än så saknade dessa spel och filmer känns kanske svårare att argumentera för. Att döma av många inlägg i tråden så verkar det som att de inte alls hade så mycket dötid som du tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in