2021-10-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Jag håller inte med. Dagens ungdomar ska lära sig att ha tråkigt. De är dopaminskadade och behöver alltid underhållas av något. Samtidigt handlar allt nu om sociala medier, tiktok och annat och de har halva sin klass som inte kan svenska. Invandrargäng och skjutningar överallt, stölder, kriminalitet. 00-talisterna har det sämst av alla utan tvekan.
Ett visst mått av tråkighet ibland är säkert bra. Men den enorma tristess som barn och ungdomar ständigt fick uppleva innan internets genombrott kan inte ha varit nyttig, den tror jag var psykiskt nedbrytande.

Det är inget fel med sociala medier och jag tror att de flesta barn idag trivs i sina klasser. Invandrargäng och skjutningar är knappast något som barn i allmänhet märker av. Stölderna är knappast heller något större problem som barn lider av.

Jag tror dessutom att mobbningen i skolorna är mycket mindre idag än den var förr. Det tolereras i mindre utsträckning samtidigt som barnen får en bättre uppfostran.

Nej, jag är rätt säker på att barnen idag har det bättre än vad barnen hade det förr.
Citera
2021-10-07, 17:50
Medlem
Jag tror att mitten av 70 talet, alltså 1975 var det bästa året.
Själv är jag 80talist och växte upp precis i släptåget av allt det roliga som hände bara 5-10 år tidigare och som sedan förbjöds eller avtog.
Men samtidigt gick jag ju över till vuxen precis när internet slog igenom så det var ju spännande.

Men som sagt, allting som var roligt var utom räckhåll för mig när jag växte upp för att sedan försvinna framför ögonen på mig.

Jag kan garanterat säga att det var fan bättre förr, även om vi nu har det bättre än någonsin...
För förr i tiden var det faktiskt intressant att göra saker. Nya saker.
Citera
2021-10-07, 18:08
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Ett visst mått av tråkighet ibland är säkert bra. Men den enorma tristess som barn och ungdomar ständigt fick uppleva innan internets genombrott kan inte ha varit nyttig, den tror jag var psykiskt nedbrytande.

Det är inget fel med sociala medier och jag tror att de flesta barn idag trivs i sina klasser. Invandrargäng och skjutningar är knappast något som barn i allmänhet märker av. Stölderna är knappast heller något större problem som barn lider av.

Jag tror dessutom att mobbningen i skolorna är mycket mindre idag än den var förr. Det tolereras i mindre utsträckning samtidigt som barnen får en bättre uppfostran.

Nej, jag är rätt säker på att barnen idag har det bättre än vad barnen hade det förr.

Inte ett jävla ord av det du skriver är sant. Verkar vara ganska vanligt med dina inlägg för övrigt.

OnT: Jag är själv född sent 80-tal. Alla generationer som TS nämner utom 00-talister hade en väldigt mycket bättre uppväxt jämfört med hur det är idag. Alla de positiva saker som 60 och 70-talister tar upp i tråden samt det positiva som TS nämner om 80 och 90 talen. Vi fick alla dessutom uppleva en väldigt mycket tryggare och mer hoppfull tid innan 9/11 inträffade.
Citera
2021-10-07, 18:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Eventuellt de som växte upp på 80- och 90-talet av dem skäl du anger.

Unga nog att uppleva globaliseringen, MTV, flera tv-kanaler osv. Unga nog att slippa sociala medier och att ha levt utan telefoner och datorer. Men ändå gamla nog att ha upplevt IT-undret i lagom ålder.
Citera
2021-10-07, 18:18
Medlem
Fillesnors avatar
Off topic tror jag 40 talisterna har haft det bäst. Unga på sextiotalet med den sexuella frigörelsen och innan könsjukdomar, men de gifte sig ändå tidigt och bildade familjer som hållit livet ut som oftast. Ekonomin på topp när de skulle ut i arbetslivet. Kraftiga värdestegringar på fastigheter och börs pga inflation, devalveringar och goda avdragsmöjligheter. Höga pensioner och ATP när de gick i pension.

On topic tror jag 90 talisterna haft det bäst, totalt söndercurlade som de är allihopa.

Många skilsmässobarn bland 90 talister dock.
Citera
2021-10-07, 18:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är 70-talist och kan absolut inte klaga på min uppväxt.
När man var liten så lekte man med kompisar, antingen var man ute i skogen och lekte cowboy och indianer eller röda vita rosen eller annat. Var det trist väder så satt man inne och byggde lego eller spelade brädspel. Barnprogrammen visades klockan 17:00 tror jag det var och höll på i en halvtimme och sen kunde man göra annat resten av tiden. Tecknat fick man se när det var jul, God morgon Sverige eller anslagstavlan.
Jag har inga stora skador av varken vilse i pannkakan, syster yster eller storpotäten.

När man sen blev äldre och kunde gå ut på krogen så hade vi i vår lilla ort iallafall en handfull olika ställen med trubadurer och disco så det var bara att välja. Oftast satt man på en pub fram till midnatt och sen gick man till discot sista timmarna. Det var väldigt sällan något bråk eller gruff utan alla pratade med varandra då det var en mindre ort så kände man mer eller mindre alla. Nackdelen var väl att man inte träffade så många nya människor. Möjligheten fanns alltid att åka med bussen dryga timmen till större städer med större utbud men var sällan någon hit och nattbussen hem var oftast ruskigt tung.
I samma veva kom också datorerna så smått och man började surfa runt och chatta med människor på nätet. Jag var på Kajen, Aftonbladet och Entrén mest, körde även en del IRC och givetvis den underbara ICQ Det tog sin tid att surfa med 9600 modem som sen blev 28800 och 33600 innan man fick ADSL

Invandrare träffade man sällan på, vet att vi hade en kille från chile i parallellklass i lågstadiet och sen i mellanstadiet fanns det någon afrikan i någon klass över mig. Samma gällde också under hela min tid i högstadiet och gymnasiet, de adopterade eller invandrare personerna kunde man räkna på en hand.

En mindre ort några mil från där jag växte upp hade ett ghettoområde och där var det alltid kaos och problem och dessa hus fick sen rivas då det inte var värt att renovera skiten så redan på sent 80-tal ställde det till problem och ändå såg inte Lövet vad som skulle komma när han bjöd in 1 miljon till av dem.
Tack du skrev allt jag skulle skriva, nu slapp jag. Ytterligare ett tecken på kreativ 70talist, man lät alla andra göra jobbet🙃
Citera
2021-10-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Eventuellt de som växte upp på 80- och 90-talet av dem skäl du anger.

Unga nog att uppleva globaliseringen, MTV, flera tv-kanaler osv. Unga nog att slippa sociala medier och att ha levt utan telefoner och datorer. Men ändå gamla nog att ha upplevt IT-undret i lagom ålder.
Exakt så, har svårt att se vilka motargument som finns mot det
Citera
2021-10-07, 18:30
Medlem
Fördelen med att vara född tidigt på 60-talet är att man blev vuxen på 70-talet med god tillgång till droger och "fri kärlek". 80-talet blev en backlash mot allt detta, droger var inte alls lika poppis, lagarna blev hårdare och det blev mer restriktivt med sex, mycket p.g.a. rädsla för HIV/Aids men också för att värderingarna skiftade mot återhållsamhet och en mer återhållsam sexuell moral. Så vi som är födda på 70-talet missade en del av fördelarna med sexuell frihet och droger som 60-talisterna hade.

80-talet var dock mycket hälsosammare än 60- och 70-talet, så det var ju bra. Alla tränade på gym, aerobics eller kampsporter, mycket färre rökte, hälsokost slog igenom o.s.v. Och så badade alla brudar topless.
Citera
2021-10-07, 18:34
Medlem
Citat:
Jag tror du har rätt. Är öppen som 90-talist gällande idén att 60-90-talen var bäst att växa upp under pga samhörigheten, alla drog åt ett håll, ingen åsiktshets som idag, ingen kriminalitet med mer. Upplevde väl dels det i och med att jag bodde i ett väldigt välbergat område som liten, men ändå inte fullt ut. Vi behövde fortfarande låsa dörren etc.

Sen är frågan, ni 60- och 70-talister, utväger era fördelar under uppväxten våra fördelar (80- och 90-talister) där vi växte upp parallellt med Internets genomslag och allt vad det innebar?

70-talet var iaf rätt så beigt och trist om man jämför med det mer glättiga 80-talet. Men det var en ganska oskyldig tid bägge årtiondena. Idylliskt på många sätt, vilket det såklart var några årtionden innan dess också. Det fanns två tv-kanaler som alla såg på. Som barn var man ute i alla väder och lekte fram tills barnprogrammet började. Det fanns alkoholister, det sk A-laget, men alla visste vilka de var då de oftast satt ute på sina parkbänkar. I mitten på 90-talet slog internet igenom på bred front, men det var ju ändå inte i närheten av hur det ser ut idag. Skulle man välja att återgå till 70-talet om det innebar att man också tvingades vara utan den teknikutveckling man vant sig vid? Nej, men 80-talet däremot. Det var tider det 😀
Citera
2021-10-07, 18:35
Medlem
sebastian_s avatar
Jag skulle säga att vara född 1985 är det ultimata. Man är i perfekt ålder för disneys renässans era med lilla sjöjungfrun från 1989 till lejonkungen 1994 och ducktales, bumbibjörrna med flera som kom i den vevan eller något år tidigare. En massa bra tecknat i allmänhet. Supernintendo var en väldigt barnvänlig men ändå inte för simpel konsol som hade sina glansdagar fram till man hade fyllt 11 år 1996. Alla film och kabelkanaler hade lanserars och vhs fanns överallt. Som tonåring eller något år yngre fick man tillgång till datorer och internet samt vuxnare spelkonsoler i form av playstation exempelvis. Mobiler och Msn som 13-14 åring. 18 år 2003. Inte för mycket leka med kottar som på 1970 talet och inte för mycket onlinegaming och isolering som 2010 talet.
Senast redigerad av sebastian_ 2021-10-07 kl. 18:38.
Citera
2021-10-07, 18:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
80 talist, växa upp med internet var grejer det. Innan internet blev en soppa av social media, överbevakning och fortfarande var vildavästern.

Så mycket nytt häftigt som kom då, det var rena rama julafton när man ladda ner sin första mp3 eller film.

Sen fick man vara med när mobilerna blev house hold i samma veva med.
Minns den första filmen man hade till dator. Scream 2, som man kopierade med vår gemensamma cd-brännare som vårt gäng skaffat. Usel film med usel upplösning, 320x240 tror jag det var. Ändå satt man och kollade den säkert 6-7 gånger för att det var så jävla coolt med film på datorn
Citera
2021-10-07, 18:45
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Min syn:

Jag känner inte till så mycket om 60-talisternas uppväxt men eftersom aga förbjöds 1979 och säkert fortsatte bakom stängda dörrar av tradition så tror jag att ni har haft det sämre än andra. Ni växte dock upp i ett svenskt och tryggt samhälle långt innan sociala medier eller ens datorer fanns i varje hushåll. Ni umgicks på ett kvalitativt sätt med varandra och var närvarande utan att pilla med någon telefon. Ni har däremot missat att kunna spela TV-spel och annat tillsammans med era kompisar och jag tror att ni hade en hel del dötid när ni mest satt och hade tråkigt.

Jag tror att du ger för stora proportioner till aga. Själv är jag född i slutet på 60-talet och har inga som helst minnen av att aga förekom hos någon jag kände under min uppväxt. Helt säker kan jag inte vara men jag misstänker starkt att aga mer eller mindre var försvunnet långt före förbudet.

Personligen tror jag att 40-talisterna och 50-talisterna haft det bäst. Sen har det blivit gradvis sämre för varje generation. Sverige hade pga att höll oss utanför kriget ett långt försprång gentemot så gott som alla europeiska länder. Ett försprång som började avta någon gång på 70-talet. Efter det har det egentligen bara blivit sämre och sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in