Citat:
Ursprungligen postat av
MeinKampf
Minns när hyrfilmerna på VHS kostade 49 kr att hyra per 24 timmar. Antar att man får se Netflix ur någon form av historiskt perspektiv. Betalade vi för mycket under 80 och 90-talet eller är Netflix tjuven idag med sina 179 kr för fyra användare, 4K upplösning och ett bibliotek av filmer som är större än videobutikerna förr?
Fotnot;
Jag själv använder mig inte av Netflix´s tjänster och jag förstår inte varför någon med en smartTV som kan ladda ner och installera appar skulle göra det. Finns streaming alternativ som kostar en fraktion med betydligt större (och bättre) utbud.
Du har rätt i att priset kanske inte är så högt med tanke på hur mycket kvantitet man får tillgång till. Men jag skulle ändå vilja hävda att även om Netflix har många gånger fler titlar än den gamla videobutiken hade så har de ändå ett mindre bibliotek.
Jag tänker då att man rensar ut allt som man inte är intresserad av i båda och sen ser vem som har störst bibliotek. Då tror jag att den gamla videobutiken har ett större bibliotek.
För mig fungerar det bara att vara medlem på Netflix 1-2 månader och sen har jag ögnat mig igenom det jag intresserar mig för och då återvänder jag inte innan minst ett år har gått. Jag hade hellre önskat att det fanns en streaming sajt som innehöll "alla" titlar. Då hade jag kunnat betala 250 kr/mån. Nu hittar jag endast dessa typer av streaming sidor som pirat och då blir det ironiskt nog gratis.
Med det sagt så är Netflix på tok för dyrt. För att ha tillgång till videobutikens bibliotek så måste jag ha flera av dessa tjänster och då ligger på på runt tusenlappen per månad. Det blir 12 000 kr om året.
Nej tack... fuck Netflix (och de andra).