Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Vad är det då?
Menar du att bilen gått på tvären? Rakt hela vägen över vajrarna utan att välta eller riva upp lång del av räcket? Utan tecken på rotation? Nej, det tror jag inte på.
Ja det är förvirrande.
Mängder av inlägg här tittar sig fortfarande blinda på teleobekktivfotona som har helt förvrängda perspektiv. Man kan se intressanta saker i dem eftersom de har mycket hög upplösning.
T ex att det faktiskt finns bromsspår som först leder ut åt höger mot vägrenen innan spåren som går helt parallellt över mitträcket i betydligt mindre vinkel än vad folk fattar. ABS gör exakt som du säger. Om man styr så minskar systemet automatiskt ABS verkan och bromsarna låser oftare och under längre tid vilket ger tydligare bromsspår. Det är en myt att ABS hindrar låsning. Den låser och släpper i pulser. Vinkeln från filmen borde vara ganska enkel att beräkna. Men jag orkar inte. Men jag skulle tippa Max 30 grader. (Jag trodde 45 efter att ha sett teleobjektivsbilderna där andra trodde 90)
Och som sagt spåren över mittlinjen är i stort sett parallella. Bilen har givetvis antisladd också som använder ABS givarna vilket mycket väl kan göra att de initiala bromsspåren som skymtas i teleobjektivbilderna är väldigt svaga eftersom inbromsningen sker bara svagt åt höger innan vänstersvängen gör att antisladd och ABS börjar jobba hårt och spåren blir kraftiga.
Dessutom har bilen ett fyrhjulssystem som på 300 millisekunder fördelar diffbromsverkan ihop med antisladdsystemet. Det gör det ännu svårare att exakt förstå. Men för mig ser det ut som bilen först bromsats kraftigt utan någon sladd för att sedan någon har vridit ratten kraftigt vänster och samtidigt bromsat utan någon extrem sladd. Absolut ingen bredsladd i alla fall.
Inte en chans att det kan kallas retursladd eftersom bilen inte sladdat åt höger först utan enbart bromsats en enig ut åt höger i kanske 50m innan vänstersvängen. Och den har aldrig varit utanför vägkanten till höger utan enbart på den asfalterade vägrenen förvisso kanske med lite lösgrus på. Men det borde inte ge den starka effekten
Här finns bild på en olycka med en riktigt bredsladd ner i diket. Notera skillnaden i hjulens sladdspår. Långt ifrån parallella.
https://i1.wp.com/bildrullen.se/wp-content/uploads/2011/10/Sladdspar_StOP-Rapport-070326-Fig1-DoltNamn1.png