2021-10-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är oerhört märkligt. Efter svängen från högersidan av vägen verkar bilen kana iväg på snedden i en nästan rak linje i över 100 meter rakt över mitträcket. Den verkar inte ha roterat nämnvärt.
Man tycker föraren borde ha kunnat påverka genom att gasa, styra eller bromsa. Det var ju ändå en 4WD.
Ja, jag har lite svårt med bromsspåren och ABS. Hur är det med nya bilar och bromshjälp? Alltså att om man bromsar hårt hjälper bilen till att bromsa så hårt som möjligt, innebär det då att hjulen låses? Det borde ju inte bli normala bromsspår med ABS. Åtminstone inte i rätt körriktning.
Jag har fått utbildning i avancerad körning tidigare och då upplevt hur styrning prioriterades över bromsning vid hastig undanmanöver i hög fart av ABS systemet. Hur det är prioriterat av RR är okänt. Det borde ju då vara så att om föraren försökt styra borde det ske på bekostnad av bromskraft. Orsaken till detta är att hydraultrycket prioriteras till styrning på bekostnad av broms via ABS systemet. Verkar inte som att föraren försökt styra…
Nu kan jag ha helt fel men det är min teori baserat på de visade bromsspåren.
Citera
2021-10-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja, jag har lite svårt med bromsspåren och ABS. Hur är det med nya bilar och bromshjälp? Alltså att om man bromsar hårt hjälper bilen till att bromsa så hårt som möjligt, innebär det då att hjulen låses? Det borde ju inte bli normala bromsspår med ABS. Åtminstone inte i rätt körriktning.
Jag har fått utbildning i avancerad körning tidigare och då upplevt hur styrning prioriterades över bromsning vid hastig undanmanöver i hög fart av ABS systemet. Hur det är prioriterat av RR är okänt. Det borde ju då vara så att om föraren försökt styra borde det ske på bekostnad av bromskraft. Orsaken till detta är att hydraultrycket prioriteras till styrning på bekostnad av broms via ABS systemet. Verkar inte som att föraren försökt styra…
Nu kan jag ha helt fel men det är min teori baserat på de visade bromsspåren.

Återigen, det är inga bromsspår så släpp tjatet om ABS som har 0 inverkan i sladd
Citera
2021-10-07, 09:17
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Illustrationerna är ritade från omvänt håll.

Ah precis. Det Facebook-fotografen ser (Volvon med bakändan mot sig) är nog snarlikt det som Lastbilschauffören fick se när RR:n kom farandes. Även om RR:n kom mot lastbilen och inte körde om den, såklart.
Citera
2021-10-07, 09:17
Medlem
Föraren var väl 44 år?
Så han kan ha blivit akut sjuk.
Citera
2021-10-07, 09:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Finns det någon annan bild på däckspåren tagen norrifrån som är ”rakare”? Perspektivet gör det svårt att se hur bilen kan ha rört sig. De kraftigaste spåren kommer kanske från själva innerringen på run flat-däckens framhjul.
Någon sådan har jag inte sett. Vi får be flashbackare i närheten att åka och fota innan det är för sent!
Bäst vore såklart om någon kunde fota rakt ovanifrån med en drönare...
Citera
2021-10-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Återigen, det är inga bromsspår så släpp tjatet om ABS som har 0 inverkan i sladd
Vad är det då?
Menar du att bilen gått på tvären? Rakt hela vägen över vajrarna utan att välta eller riva upp lång del av räcket? Utan tecken på rotation? Nej, det tror jag inte på.
Citera
2021-10-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja, hur smidigt som helst. Rakt fram. Minsta vobbling blir betydligt mer krävande att häva iom tyngden.

Va?
Alltså, ni som tror att en fyra ton personbil är super duper luper miljarders tungt måste fasiken ta och sätta er i en tung lastbil eller åtminstone i en medeltung lastbil (7,5ton) och känna att det inte alls är så "tungt".
Det finns husbilar (PB klass II) som är bra mycket tyngre än 4,5ton och dessa vobblar ingenting i kurvor. De är dock lite topptunga hos vissa modeller.

Dessa Landrovers är konstruerade för att kunna ta kurvor i höga hastigheter med den vikt den bär. Annars hade den absolut inte klarat kraven för att vara ett utryckningsfordon.

Det är inte tyngden i sig som gör bilar svårstyrda utan oftast är det höjden på bilarna och felaktigt N-värde/felaktig tyngdpunkt som gör att större och tyngre bilar är halvläskiga att ta kurvor med. dvs. du välter dessa betydligt lättare än vanliga personbilar. Men konstruerar du t.ex. en Landrover så att den inte blir topptung så klarar den sig fint.
Citera
2021-10-07, 09:25
Medlem
Det är lite kusligt när man tittar på streetview. Precis på det stället där kollisionen skedde ligger ett nästan perfekt rådjur i mittremsan. Bilderna är tagna i Augusti i år och det finns viltstängsel.
Citera
2021-10-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vad är det då?
Menar du att bilen gått på tvären? Rakt hela vägen över vajrarna utan att välta eller riva upp lång del av räcket? Utan tecken på rotation? Nej, det tror jag inte på.

Det finns ju tydliga tecken på både rotation och på att bilen går "på tvären" (dock inte 90 grader utan snarare runt 60 grader) på bilderna tagna med teleobjektiv (även om de är förvrängda). Innan jag fick se spåren på den mötande trafiken vägbana var jag övertygad om att bilen voltat över mitträcket, men nu tror jag att den "hoppade" (pga dosering och skillnad i vägbanornas höjd) och att hjulen tog i den översta vajern som då drog ned stolparna.
Citera
2021-10-07, 10:14
Medlem
Citat:
Jag tror snarare RR:n kommer med full kraft och delar ekipaget mellan hytt o släp och far sedan rakt igenom ut i dikeskanten.

Enligt en manlig reporter från TV4 som var på olycksplatsen måndag morgon, rapporterade strax
innan presskonferensen att polisbilen/RR satt fastkilad under långtradarens trailer.

(Samt att lastbilshytten lossnat av kraschen och låg förvriden en bit framför i diket, vilket ju har diskuterats och visats på många foton.)
Citera
2021-10-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns ju tydliga tecken på både rotation och på att bilen går "på tvären" (dock inte 90 grader utan snarare runt 60 grader) på bilderna tagna med teleobjektiv (även om de är förvrängda). Innan jag fick se spåren på den mötande trafiken vägbana var jag övertygad om att bilen voltat över mitträcket, men nu tror jag att den "hoppade" (pga dosering och skillnad i vägbanornas höjd) och att hjulen tog i den översta vajern som då drog ned stolparna.
Den rotationen har jag missat i så fall. Var finns den? Om bilen börjar sladda så bör den väl pendla på nåt sätt sladdmässigt efter att rotationen påbörjats? Var tar annars det tröghetsmoment vägen som nån kraft skapat och som startat rotationen vägen?
Jämför hur en driftingbil aktivt måste påverka gas och styrning för att behålla rotationsvinkeln. Eller sladdvinkel kanske mer slarvigt uttryckt.

Jag är tveksam till att en tung bil som kommit i hög fart och sladdat eller bromsat en bit kan hoppa pga lutande mark. Det är ju en ganska ny väg och det finns fastställda lutningar för mittdel. Bilen kan nog få betydligt lägre anläggning mot marken men att få den att hoppa över ett staket på en halv meter utan att marken motsvarar ramp? Och sedan fortsätta utan att rulla om den kommer på tvären? Känns tveksamt. Rallybilar med sin låga tyngdpunkt rullar ju oftast i såna lägen men det skulle inte en bil med högre tyngdpunkt och antagligen enklare hjulupphängning?

Många svar skulle vi få om spåren var uppmätta men det är väl bara en önskan….

Jag lägger till att jag har inga problem med vilket svar som helst bara det finns någon rimlig fysikalisk förklaring.
Citera
2021-10-07, 10:16
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Va?
Alltså, ni som tror att en fyra ton personbil är super duper luper miljarders tungt måste fasiken ta och sätta er i en tung lastbil eller åtminstone i en medeltung lastbil (7,5ton) och känna att det inte alls är så "tungt".
Det finns husbilar (PB klass II) som är bra mycket tyngre än 4,5ton och dessa vobblar ingenting i kurvor. De är dock lite topptunga hos vissa modeller.

Dessa Landrovers är konstruerade för att kunna ta kurvor i höga hastigheter med den vikt den bär. Annars hade den absolut inte klarat kraven för att vara ett utryckningsfordon.

Det är inte tyngden i sig som gör bilar svårstyrda utan oftast är det höjden på bilarna och felaktigt N-värde/felaktig tyngdpunkt som gör att större och tyngre bilar är halvläskiga att ta kurvor med. dvs. du välter dessa betydligt lättare än vanliga personbilar. Men konstruerar du t.ex. en Landrover så att den inte blir topptung så klarar den sig fint.

Går det ens att konstruera en säkerhetsklassad SUV utan att den blir topptung?

Tak och fönster måste vara tjocka (och tunga?) och de sitter ju onekligen högt upp.

Sen används väl inte dessa bilar som utryckningsfordon i bemärkelsen att de jagar bovar och används vid förföljelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in