2021-10-07, 10:16
Medlem
Vill egentligen helst inte fråga detta, men känner att det bör vara klarlagt innan man funderar vidare på vad som har hänt om man som jag ofta funderar mycket utanför den så kallade boxen;
Är det helt 100% tillförlitliga identifikationer på de 3 som färdades bilen? Är det någon på FB som personligen både känner (minst ett) offer och har varit på plats och fått identifiera det offret?

Alltså, har någon ojävig person gjort en verifiering av att det som det rapporteras om verkligen är korrekt?
MVH PP.
Citera
2021-10-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Personskyddet är rätt högt rankat inom myndigheten, nog en öm tå att trampa på.
Men det är lite osmakligt om teorier/rykten florerar inom kåren.

Men för att spåra lite då: Fiffel med bilen?
Service mm sköts av myndigheten själva, och i detta fallet särskild personal. Oljebyten, bromsar, däck osv - sådant sker under eget tak.

Vindruta lär ha bytts åtminstone en gång på bilen - där krävs aukt. verkstad då rutans kamerasystem kräver kalibrering med 4-hjulsmätning.
Övriga fel/defekter som föranlett verkstadsbesök.
Är isf Förenade Bil Jaguar/Land Rover Malmö, i dom fall bilen hanterats av extern personal.

Har någon pillat med bilen då den står ute på gatan?
Polisens kommande förundersökning kommer sannolikt maska allt som rör hur sådana här bilar övervakas och förvaras, men man kan kort o gott säga att en sådan här bil står inte ute på gatan och den lämnas heller inte obevakad när den är ute på jobb.
Såvida ingen på personskyddet slarvat och lämnat bilen obevakad?

Ja, bilen är väl ett skyddsobjekt i sig. Jag har inte jobbat på den myndigheten, men jag förstår att det är säkerhetsklasser, protokoll, osv. Genomarbetat, tränat för att förutse och eliminera varje möjlig riskfaktor.
Men organisationen hade förändrats när det kom in ny chef... kan det tänkas att livet för LV och personalen som jobbade med honom blivit utmattande. Poliserna är de bästa på det de gör, men innerst inne är de människor som jobbat med honom i många år. Blir det lite ofokuserat och utmattat, så kommer riskerna öka lavinartat.
Jag tror att hela arbetet runt LV skavde på de som var inblandade.
Citera
2021-10-07, 10:21
Medlem
Han trodde han kunde köra bil - men det kunde han inte - så det blev bara skit av alltihop.

Precis som Maria Leissner
Citera
2021-10-07, 10:24
Medlem
Bjurras avatar
Punkteringssäkra däck är väl bara samma sak som runflats? Runflats kan definitivt explodera.

Klart man skulle kunna konstruera ett däck som är nästan oförstörbart men det skulle ske på bekostnad av bilens manövrerbarhet.

Edit: I Landrovers presentationsvideo står att det är runflats som kan köras i 80 km/h även om det går hål i däcket. Den som påstår att de inte kan explodera yrar.

Jag hade runflats på min bil som slets fortare än väntat och när jag tog bilen till verkstaden fick jag höra att jag haft tur att däcket inte exploderat under färd.
Senast redigerad av Bjurra 2021-10-07 kl. 10:32.
Citera
2021-10-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vad är det då?
Menar du att bilen gått på tvären? Rakt hela vägen över vajrarna utan att välta eller riva upp lång del av räcket? Utan tecken på rotation? Nej, det tror jag inte på.

Ja det är förvirrande.

Mängder av inlägg här tittar sig fortfarande blinda på teleobekktivfotona som har helt förvrängda perspektiv. Man kan se intressanta saker i dem eftersom de har mycket hög upplösning.
T ex att det faktiskt finns bromsspår som först leder ut åt höger mot vägrenen innan spåren som går helt parallellt över mitträcket i betydligt mindre vinkel än vad folk fattar. ABS gör exakt som du säger. Om man styr så minskar systemet automatiskt ABS verkan och bromsarna låser oftare och under längre tid vilket ger tydligare bromsspår. Det är en myt att ABS hindrar låsning. Den låser och släpper i pulser. Vinkeln från filmen borde vara ganska enkel att beräkna. Men jag orkar inte. Men jag skulle tippa Max 30 grader. (Jag trodde 45 efter att ha sett teleobjektivsbilderna där andra trodde 90)
Och som sagt spåren över mittlinjen är i stort sett parallella. Bilen har givetvis antisladd också som använder ABS givarna vilket mycket väl kan göra att de initiala bromsspåren som skymtas i teleobjektivbilderna är väldigt svaga eftersom inbromsningen sker bara svagt åt höger innan vänstersvängen gör att antisladd och ABS börjar jobba hårt och spåren blir kraftiga.
Dessutom har bilen ett fyrhjulssystem som på 300 millisekunder fördelar diffbromsverkan ihop med antisladdsystemet. Det gör det ännu svårare att exakt förstå. Men för mig ser det ut som bilen först bromsats kraftigt utan någon sladd för att sedan någon har vridit ratten kraftigt vänster och samtidigt bromsat utan någon extrem sladd. Absolut ingen bredsladd i alla fall.

Inte en chans att det kan kallas retursladd eftersom bilen inte sladdat åt höger först utan enbart bromsats en enig ut åt höger i kanske 50m innan vänstersvängen. Och den har aldrig varit utanför vägkanten till höger utan enbart på den asfalterade vägrenen förvisso kanske med lite lösgrus på. Men det borde inte ge den starka effekten

Här finns bild på en olycka med en riktigt bredsladd ner i diket. Notera skillnaden i hjulens sladdspår. Långt ifrån parallella.

https://i1.wp.com/bildrullen.se/wp-content/uploads/2011/10/Sladdspar_StOP-Rapport-070326-Fig1-DoltNamn1.png
Citera
2021-10-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Går det ens att konstruera en säkerhetsklassad SUV utan att den blir topptung?

Tak och fönster måste vara tjocka (och tunga?) och de sitter ju onekligen högt upp.

Sen används väl inte dessa bilar som utryckningsfordon i bemärkelsen att de jagar bovar och används vid förföljelse?
Hade den varit topptung så skulle den troligen ha voltat. Men den har ju hållit sig på alla 4 hela vägen. Troligen är bottenplattan väldigt kraftig för att bland annat motstå vägminor. Taket lär vara komposit.

https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html
Citera
2021-10-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fuck, var pp väg med ett långt inlägg om vila. Fucckade upp det iom dum mobil.
.
Huvuddragen ät iaf att all personal,även säpo, innefattas av laen.

Det är inte Säpo som jobbade med Vilks
Citera
2021-10-07, 10:35
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hade den varit topptung så skulle den troligen ha voltat. Men den har ju hållit sig på alla 4 hela vägen. Troligen är bottenplattan väldigt kraftig för att bland annat motstå vägminor. Taket lär vara komposit.

https://www.landrover.com/special-vehicle-operations/range-rover-sentinel/index.html

De skottsäkra fönstren lär dock väga en del. Tittar man på Landrovers video ser man att den kränger ganska mycket vid slalomkörning. Sen kan moderna bilar gå rätt mycket i sidled utan att välta, de behöver inte vara superstabila för det.

https://www.youtube.com/watch?v=B6xF0Di9Qa4&t=65s
Citera
2021-10-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Den rotationen har jag missat i så fall. Var finns den? Om bilen börjar sladda så bör den väl pendla på nåt sätt sladdmässigt efter att rotationen påbörjats? Var tar annars det tröghetsmoment vägen som nån kraft skapat och som startat rotationen vägen?
Jämför hur en driftingbil aktivt måste påverka gas och styrning för att behålla rotationsvinkeln. Eller sladdvinkel kanske mer slarvigt uttryckt.

Jag är tveksam till att en tung bil som kommit i hög fart och sladdat eller bromsat en bit kan hoppa pga lutande mark. Det är ju en ganska ny väg och det finns fastställda lutningar för mittdel. Bilen kan nog få betydligt lägre anläggning mot marken men att få den att hoppa över ett staket på en halv meter utan att marken motsvarar ramp? Och sedan fortsätta utan att rulla om den kommer på tvären? Känns tveksamt. Rallybilar med sin låga tyngdpunkt rullar ju oftast i såna lägen men det skulle inte en bil med högre tyngdpunkt och antagligen enklare hjulupphängning?

Många svar skulle vi få om spåren var uppmätta men det är väl bara en önskan….

Jag lägger till att jag har inga problem med vilket svar som helst bara det finns någon rimlig fysikalisk förklaring.

Vägen ur lastbilens perspektiv:
https://imgur.com/1vWWRQ9

Vägen ur bilens perspektiv, notera hur ”smalt” det är mellan spåren:
https://ibb.co/NtTgbkY

Sladden (eller troligen retursladden) som en användare analyserat den. Bilden är kraftigt förvrängd av teleobjektivet, men den visar tydligt hur däckspåren från fyra däck relaterar till varandra.
https://i.ibb.co/X5jjxKD/foto-no-exif-19.jpg
Du behöver inte hålla med om vilket däck som är vilken, men svängen i bilden visar att bilden sladdat åt höger och har svängt åt vänster under sladden.
Lastbilsshytten (jag tycker att det ser ut som att smällen i huvudsak har tagit i sidan på denna:
https://imgur.com/a/BE25O1w
Citera
2021-10-07, 10:58
Medlem
HLM28100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Släpet var rött och stod Rockwool på. Lastbilshytten blå. Jag tror att lastbilsskåpet som står kvar ihop med släpet har vita sidor.

https://imgur.com/aSy595x

På denna bild ser man bil med släp, dragaren kopplad till släpet.

Framför dragaren ligger något som jag tolkar som bilen. Om hytten sitter kvar vad är det då som ligger där?
Citera
2021-10-07, 10:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Va?
Alltså, ni som tror att en fyra ton personbil är super duper luper miljarders tungt måste fasiken ta och sätta er i en tung lastbil eller åtminstone i en medeltung lastbil (7,5ton) och känna att det inte alls är så "tungt".
Det finns husbilar (PB klass II) som är bra mycket tyngre än 4,5ton och dessa vobblar ingenting i kurvor. De är dock lite topptunga hos vissa modeller.

Dessa Landrovers är konstruerade för att kunna ta kurvor i höga hastigheter med den vikt den bär. Annars hade den absolut inte klarat kraven för att vara ett utryckningsfordon.

Det är inte tyngden i sig som gör bilar svårstyrda utan oftast är det höjden på bilarna och felaktigt N-värde/felaktig tyngdpunkt som gör att större och tyngre bilar är halvläskiga att ta kurvor med. dvs. du välter dessa betydligt lättare än vanliga personbilar. Men konstruerar du t.ex. en Landrover så att den inte blir topptung så klarar den sig fint.
Fast nu är dom inte utryckningsfordon. Enligt flera förare av dylika fordon som uttalat sig i tråden är dom skapade för att skydda och ta sig ur eldzon, inte för acrobatiska övningar i motorvägsfart. En person på fb beskrev det i går som att de är som ett bowlingklot på en biljardpinne i hög fart.
Citera
2021-10-07, 11:02
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Det är inte Säpo som jobbade med Vilks
Well, ingen är Stålmannen och raster måste tas vid långa transporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in