2021-10-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tack, du är iaf saklig. Ja det är en smula märkligt. JB är inte tillgänglig förrän i morgon. Dock sa han till mig att Ebbas advokat motiverade sitt beslut med att hon inte ville ha en tredje person att övervara mötet och det för att hon skulle kunna komma att utgöra ett vittne. Det är just det som är så underligt att inte advokaten redan vid mötets planerande kunnat haspla ur sig det. Det får mig att misstänka att Ebba försummade att berätta om ledsagararrangemanget för sin advokat och att hon därför togs så att säga på sängen i det avseendet.
Enligt Ebbas ombud försvann Esbjörn innan man hunnit klarlägga ledsagarens identitet. Om ledsagaren då fanns på plats eller inte är oklart. Oavsett vilket är det ju så att om en tredje person skall övervara ett möte av denna typ måste man veta identiteten på alla närvarande, just för att en tredje person blir vittne. Om vederbörande vägrar identifiera sig kan de inte närvara. Ett antagande är att ledsagaren inte var någon som var tidigare känd av Ebba eller hennes ombud. Tänk om det hade varit någon från Expressen?
Om vi hypotetiskt antar att Ebbas ombud hade sagt till Binninge att hennes icke namngivna kollega skulle medverka i telefonmötet, borde Binninge likaså vägra detta.
2021-10-07, 09:26
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Jag har inte sagt att att ledsagaren skulle fått vara med på mötet bara hon legitimerade sig. Det är du som helt felaktigt påstår något sådant. Vidare är det ingen trådsanning att Ebbas advokat var oinformerad om att Esbjörn skulle ha en ledsagare med sig utan är endast en spekulation från min sida å det måste du väl ändå se. Du är inte lite fräck där du sitter å snickrar.

Jag bara sitter å slösar min tid på dig. Du är inte mottaglig för argument alternativt att du inte förstår vad jag säger men mest troligt är att du avsiktligt misstolkar för å jävlas och att jag ska få extra skitjobb med att rätta dig. Nej, tack nu är det slut på den slags.

Hur skall vi läsare veta när det är fakta, spekulation, lögn eller en rättelse av ett tidigare inlägg?

Kan du på något sätt kvalitetssäkra dina inlägg?
2021-10-07, 09:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du också för i helvete jag har varken sagt det ena eller det andra av det du påstår. Jag har sagt att jag inte vet och endast spekulerar i just om det kan vara så att inte Ebbas advokat var informerad att ledsagaren lovats övervara mötet. jag försöker bara hjälpa Ebbas advokat till en rimlig förklaring vilket tydligen inte heller gillas.

Skulle inte du kunna kontakta honom och få en print screen på hans inlog?
Han skulle ju vara hemma i dag sa du i går
2021-10-07, 09:45
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Du också för i helvete jag har varken sagt det ena eller det andra av det du påstår. Jag har sagt att jag inte vet och endast spekulerar i just om det kan vara så att inte Ebbas advokat var informerad att ledsagaren lovats övervara mötet. jag försöker bara hjälpa Ebbas advokat till en rimlig förklaring vilket tydligen inte heller gillas.

Skall du hjälpa Ebbas advokat till en rimlig förklaring?
Har hon bett om din hjälp eller tycker du att hon är hjälplös på något sätt?

Du får utsäkta men det liknar mer ett upplägg där du har blivit påkommen med lögner i en otrolig historia som inte överenstämmer med vad som har framkommit i media.

Den mest logiska tolkningen är att Esbjörn hade förväntat sig en ledsagare som inte fanns på plats och som inte var överenstalad med Karin och som Esbjörn hade glömt namnet på.
2021-10-07, 09:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Avdömning sker i Attunda tingsrätt (färgskrapan) den 25/10 plus tre? dagar. Jag funderar på att gå dit. Det känns jätteöverambitiöst att sätta av så många dagar. Hur tror ni upplägget blir? Vilka dagar är intressantast att lyssna på?
Detta är ju ingen vanlig rättegång utan parterna får breda ut sig. Torde kosta skjortan.

Horibelt med den långa låsningstiden. Man borde ha en ”säljaren ångrar sig klausul” där man fastställer vad det kostar för säljaren t.ex. fyra handpenningar. Som nu hamnar man i en segdragen tvist som tar åravis att komma till avslut med.

Det måste finnas ett bättre sätt att hantera en Esbjörn-situation. Hyra in Bandidos?

Ja ett tidsbestämt av ex handpeng eller basbelopp eller båda kanske hade varit bättre.
Denna låsning ställer till det för alla inblandade och ju längre tiden går desto dyrare blir det
2021-10-07, 10:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag menar att lagen är trubbig.
En handling kan utföras med påverkan och fri vilja och att det är först när påverkan går över i regelrätt tvång som den blir olaglig. Därför blir "av egen fri vilja" ett förment sätt att påskina att Esbjörn verkligen ville detta, när det egentligen handlar om att ingen satte ett vapen mot huvudet på honom när han skulle skriva på.

Jag tycker även att det finns nyanser mellan full-blown dement och kristallklar, något som utredningen som är gjord på Esbjörn visar, där fynd av progredierande skador i hjärnans vita substans och signifikant lägre testresultat på kognitiva test uppvisats, vilket tillsammans med anamnes och närståendes beskrivningar gett honom diagnosen Lindrig kognitiv funktionsnedsättning, objektiv. Detta tillsammans med att han är syn- och hörselnedsatt och har journalanteckningar på att han lider av tinnitus, tycker jag gör att det förvirrade och ibland motsägelsefulla beteende som han uppvisar under affären, är fullt följdriktigt och logiskt. Även här är lagen trubbig och ser till full-blown dement eller inget.

Det finns även andra delar av lagen som borde ses över. Tex beträffande tillräknelighet. I dagsläget är det i princip endast psykos och minst måttlig autism som kan leda till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Inte tex djupare depressionen, grav adhd, schizofrena tillstånd utan psykos. Något som både individen och samhället i övrigt förlorar mycket på.

När då en stark, rapp och driven Ebba med följe av influencers möter den funktionsnedsatta ensamma och åldersstigna Esbjörn som först säger nej men till slut skriver på, för att strax efteråt ångra sig, oroa sig över avverkning som skett på hans tomt och sedan vidhålla att Ebba pressat och lurat honom, så är det uppenbarligen något som inte gått rätt till.

Klart man kan lägga allt det på en fiktiv sekt eller ett initialt dåligt ombud, men jag tycker personligen det luktar jävligt unket och har svårt att se att annat än politiska agendor har styrt debatten åt det hållet. Men visst, det finns fler skäl till att människor har svårt att se helheten och grottar ner sig i strikt juridiska spörsmål.

Personligen tycker jag att affären innehåller betydligt mycket mer än juridik och politik, nämligen psykiatri, moralfilosofi, psykologi, media och kommunikation.
Ok.
Hur definierar du tvånget Esbjörn utsattes för.?
Upprepade förhanlingar är inte tvång.
Stearinljus på dagen är iunte tvång.
2021-10-07, 10:07
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nej, det framkommer bland annat av belastningsregistret. Prova att dra ut huvudet ur arslet, så ska du se att världen har mycket mer att visa än insidan på dina tarmar.

Du kommer bland annat se att Binninge inte längre håller i taktpinnen i detta ärende utan en advokatbyrå. Därför blir din besatthet av honom meningslös. Du kommer även att upptäcka att du tillhör en obskyr grupp på Flashback som genom att bekräfta varandras fantasier, tror att det i Marielund finns en dold sekt med en mäktig sektledare som härskar lokalt och ända upp på regeringsnivå. I förlängningen kommer du även att inse att grupptänkande där ryggkliande blandat med hat mot alla som inte ingår i ryggkliandet är ett, om än mänskligt, destruktivt fenomen, som leder till konspirationsteorier och fundamentalism.

När dessa insikter nått dig, kan du göra ett aktivt val om du vill vara en del av dem eller inte. Som det är nu är du bara en slav i svart och vitt-tänkande

Känns inte moget att börja varje morgon med ett inlägg om sekter, du får nog sova med foliehatt i fortsättningen.

Att bunta ihop sina motståndare är ett känt knep då det är lättare att avfärda dem på så sätt och sätta ett epitet på dem.

Problemet är att denna tråden domineras av personer som är rädda för vad som skulle hända med sveriges fastighetsmarknad om Esbjörns ånger skulle bli ett giltigt skäl att kliva av en affär.

Mot oss står ett udda gäng som drivs av sitt hat.
2021-10-07, 10:20
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja ett tidsbestämt av ex handpeng eller basbelopp eller båda kanske hade varit bättre.
Denna låsning ställer till det för alla inblandade och ju längre tiden går desto dyrare blir det

Hur länge skulle denna ångerklausul gälla? Desto längre desto mer följdverkningar får det.

Skall man få avbryta en försäljning om man får ett bättre bud?

Med ett fix skadestånd som utgår ifrån fastighetens värde så kan följdverkningarna när man tvingas att ångra en försäljning för att en tredje part har satt igång en lavin bli oöverstigliga.

Det finns en anledning att vi har de regler som vi har och som har förfinats under århundraden, låt oss inte ändra på dessa utan en ordentlig utredning.
2021-10-07, 10:30
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Avdömning sker i Attunda tingsrätt (färgskrapan) den 25/10 plus tre? dagar. Jag funderar på att gå dit. Det känns jätteöverambitiöst att sätta av så många dagar. Hur tror ni upplägget blir? Vilka dagar är intressantast att lyssna på?
Detta är ju ingen vanlig rättegång utan parterna får breda ut sig. Torde kosta skjortan.

Horibelt med den långa låsningstiden. Man borde ha en ”säljaren ångrar sig klausul” där man fastställer vad det kostar för säljaren t.ex. fyra handpenningar. Som nu hamnar man i en segdragen tvist som tar åravis att komma till avslut med.

Det måste finnas ett bättre sätt att hantera en Esbjörn-situation. Hyra in Bandidos?

Det finns redan en klausul i JB, där står bl.a att ”köparen ska hållas HELT skadeslös”.
2021-10-07, 10:37
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Här finns planen för rättegången.

https://cdn-131.anonfiles.com/T8B686F3u1/df130028-1633590028/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%20102,%20Huvudförhandlingsplan.pdf
Gisses!!!!
Detta upplägg känns som en historia för sig! Ebba’s morsa skall vittna plus halva invånarantalet i bygden! Får man ha popcorn i rättssalen för detta kommer bli en show av guds nåde! Vilken cirkus de har dragit igång. Privatpersonen Esbjörn klarar sig nog men Ebba som officiell person kommer att få löpa gatlopp. Detta blir förödande när allt spelas upp i rättssalen!

Gammal gubbe känner sig övertalad o överkörd och åker på storstryk i rätten. Går ut gråtandes på trappan inför tv-kamerorna och förklarar halsstarrigt ”hon tjatade och tjatade, jag ville aldrig sälja, hon körde över mig och jag tittade för djupt i uringningen istf att läsa kontraktet…”.Allt annat kommer vara ovidkommande!

Hur i h-e kunde Ebba låta det gå så här fel. Hon är tokkörd även om hon har rätt i sak. Allt skall dissekeras under en vecka för öppen ridå. Varför förlikades hon inte. Detta måste vara sämsta möjliga utväg!
2021-10-07, 10:48
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Gisses!!!!
Detta upplägg känns som en historia för sig! Ebba’s morsa skall vittna plus halva invånarantalet i bygden! Får man ha popcorn i rättssalen för detta kommer bli en show av guds nåde! Vilken cirkus de har dragit igång. Privatpersonen Esbjörn klarar sig nog men Ebba som officiell person kommer att få löpa gatlopp. Detta blir förödande när allt spelas upp i rättssalen!

Gammal gubbe känner sig övertalad o överkörd och åker på storstryk i rätten. Går ut gråtandes på trappan inför tv-kamerorna och förklarar halsstarrigt ”hon tjatade och tjatade, jag ville aldrig sälja, hon körde över mig och jag tittade för djupt i uringningen istf att läsa kontraktet…”.Allt annat kommer vara ovidkommande!

Hur i h-e kunde Ebba låta det gå så här fel. Hon är tokkörd även om hon har rätt i sak. Allt skall dissekeras under en vecka för öppen ridå. Varför förlikades hon inte. Detta måste vara sämsta möjliga utväg!

Ebba tror att hon är odödlig och struntar i allt bara hon får denna fina strandtomt, finns inte dess like att hitta i Uppsala regionen till detta reapris.
Hon struntar fullständigt i att KD rasar som ett sänke, för Ebba kommer att kliva av jobbet som partiledare, sen vidare till näringslivet.
Därefter levde Ebba lycklig alla sina dar i sitt drömhus, att KD får ta smällen och inte hon själv bryr hon sej inte ett skvatt om!
2021-10-07, 10:52
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det finns redan en klausul i JB, där står bl.a att ”köparen ska hållas HELT skadeslös”.
Men när det skall tvistas i rätten med en fördröjning på ~ 1,5 år håller det inte. Vad är helt skadeslös? Hur värderar man att Ebba inte kommit åt sitt hus? 1,5 mille räckte uppenbarligen ej!
Det måste vara raka och rena villkor som alla förstår!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in