2021-10-06, 20:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vem som helst kan utge sig för att vara precis vad som helst här. Oavsett så förblir vi privatpersoner med anonyma id.
Du tror att du för tråden framåt när du i själva verket sänker den.
Du tror att du ger kalla fall mer att arbeta med, viktig info som de och alla usla poliser, enligt dig, inte kunnat få fram på 29år med betydligt mer fakta och befogenhet än vad du har.
Du anser att det är ok att kontakta människor som du ena stunden kan påstå vara traumatiserade och som inte orkar prata om detta. Dem kontaktar du med gott samvete. Du kan psykologi..... "Journalister gör ju detta- snacket" är lika "varför får inte jag skära med kniven när pappa får...." av ett litet barn.
Det märks att du har noll koll Ugglan och att ditt nick står för vishet känns ironiskt.
Du borde verkligen ta dig en lång funderare på vad du håller på med. Jag tror seriöst att om du inte är tappad bakom en vagn och påbackad ett par gånger så har du svaret på gåtan om stackars Helena och gör allt för att skydda den.

Citat:
Jag tycker seriöst att vi som finns här utan tunnelseende och storhetsvansinne ska fortsätta denna tråd och förbi se dem som vill förstöra den. Det blir en massa gnabb och det beror på självutnämnda experter.
Kan vi inte bara fortsätta att bolla med varandra, dela våra funderingar och hålla god ton.
Japp jag har haft en elak ton men bara emot de som förstör. Ska sluta med det också och bara besvara, kommentera, dem som är här för att seriöst spekulera Helenas försvinnande.
Hur är det med er andra, vad tror ni om spåret Cla#es och varför för eller emot? Håller ni fast vid den ni misstänkt innan Cla#es kom in i bilden? Hur tror ni att detta gått till?
Kom igen nu så gör vi ett nytt försök i väntan på svar från Kalla fall.

Tolkar jag dig rätt att du menar att gärningsmannen/gärningsmännen inte skulle återfinnas på Lockerud/Bråten? För det är väl det som du menar?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-06 kl. 20:49.
Citera
2021-10-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men jag, Reimer och Thord har levererat ny information till Kalla fall. Hur går det för dig?
Är du ute efter en klapp på huvudet gosse lille?
Jättebra om det går framåt, men lite trist att be om beröm titt som tätt och klanka ner på de som inte ger det.
Även dina argument måste kunna tåla lite kritik, håller de för kritik blir de ju bara starkare, men kanske för tillfället blir lite jobbigt för egot.
Citera
2021-10-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Är du ute efter en klapp på huvudet gosse lille?
Jättebra om det går framåt, men lite trist att be om beröm titt som tätt och klanka ner på de som inte ger det.
Även dina argument måste kunna tåla lite kritik, håller de för kritik blir de ju bara starkare, men kanske för tillfället blir lite jobbigt för egot.

Detta inlägg riktar sig inte mot någon specifik person, utan gäller bara den allmänt dåliga stämningen. Kan vi inte bara lägga ner gliringarna? Om vi skulle lägga alla energi på bara konstruktiva tankar istället? Har man inget annat att komma med än gnäll och gliringar så var tyst. Om man ogillar ett spår foka på nåt annat. Om någon går bananas och börjar yra om vilseledning och att försöka mörka spår etc så ignorera. Svara inte, utan leta upp senaste inlägg från din favoritskribent och se om du kan bidra med något. Uppmuntra folk att tänka kreativt, tryck inte ner. Just nu kanske jag är inne på fel spår, men när jag fått tänka en stund och fått lite bra feedback så kommer kanske även jag att komma på andra tankar.
Citera
2021-10-07, 00:07
Medlem
Citat:
Men det handlar ändå om till exempel erkännande när man faktiskt har rätt - som nu om Lockerudvittnet. Reimer och jag blev skrattade åt för "allt svaj" i Lockerudvittnets utsaga, till exempel det där om OS. Men vips kom Sviskonboll och verifierade Lockerudvittnets utsaga om helikoptrarna och till och med hur långt ljuden från en bilkrasch kan höras. Och när det är precis det som man hela tiden har hävdat men fått ta emot en massa idiotförklaringar för ... ja, då känns det onekligen lite skönt när ens beskrivningar får medhåll!

Sedan är det så att om man har lagt ner så mycket tid på det här fallet, har läst allt och tittat på allt samt pratat med folk som jag och några med mig har gjort, då gör det ont när man ser hur vissa saker (medvetet?) trasas sönder. När jag till och med blir ifrågasatt för att inte ha koll på var "Hanna" stod, till exempel, då lackar jag ur! Eller när jag blir ifrågasatt för att inte veta var asfaltbiten togs upp ur den smala gångvägen som skär genom lekplatsområdet. Eller når någon skriver att "Killarna" kunde se lekplatsen från där de satt, fastän jag vet att de inte kunde det. Hur kul tycker du själv att det skulle vara?

Har varken tid, ork eller energi att disskutera detta med dig i ett absurdum.
Förstår inte vad du menar när du säger att du har haft rätt om vad? För att komma fram till om ”Lockeruds vittnet” kan anses trovärdigt så måste man givetvis få vända och vrida på alla stenar. Det är ju inte förrän man kan komma med konkreta uppgifter som antingen styrker eller försvagar en vittnesuppgift för att sedan kunna göra en bedömning och verifiera sanningshalten. Det finns fortfarande en del omständigheter som gör att ”Lockeruds vittnet” är osäkert bl.a när hen kontaktade polisen? Eftersom det uppmärksammades i TSL den 23 juni kan man tänka sig att uppgiften kom till polisen ungefär i samma tid. De vittnesuppgifter som lämnats kan ha påverkats mycket om vad som har sagts i media och dessutom om hon även har pratat med vittnet ”Hanna” då de jobbade tillsammans. Det är tyvärr förödande. Även hjärnan rekonstruerar minnen för att få ett samband; ju längre tid det går ju mindre tillförlitligt och mer osäkert blir det. Att ”Lockeruds vittnet” berättar om att det flög helikoptrarna dagen efter är givetvis en uppgift som stärker att det just var den natten hon hörde vad hon hörde.
”Hanna” vittnet är också osäkert men mer tillförlitligt än ”Lockeruds vittnet” med tanke på avståndet till brottsplatsen och tiden polisen fick uppgifterna.
Angående ditt engagemang så vet jag att du lägger ner mycket tid men man kan fortfarande ha olika uppfattningar om saker och ting. Vi gör uppenbarligen nästan alltid olika analyser. Tex när det gäller ”Lockeruds vittnet”.
Lockeruds vittnet säger följande:

../..
- RDY: Du såg ingen flicka i bilen?

- LoVi: Nej, det var en sådan där låg liten bil.

- RDY: Hade den något speciellt på taket. Kommer du ihåg det? Något takräcke eller något?

- LoVi: Nej. Jag tänkte ingenting.
../..

- RDY: Var bilen du såg liten eller stor?

- LoVi: Nej, det var en mindre bil.

- RDY: Så om det sitter fyra personer i den så sitter de trångt?

- LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?

- RDY: Jasså, var det en Golf?

- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.

Det är extremt tydligt att det finns en väldigt stor osäkerhet vad för typ av bil ”Lockeruds vittnet” såg.
Citera
2021-10-07, 00:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Förstår inte vad du menar när du säger att du har haft rätt om vad? För att komma fram till om ”Lockeruds vittnet” kan anses trovärdigt så måste man givetvis få vända och vrida på alla stenar. Det är ju inte förrän man kan komma med konkreta uppgifter som antingen styrker eller försvagar en vittnesuppgift för att sedan kunna göra en bedömning och verifiera sanningshalten. Det finns fortfarande en del omständigheter som gör att ”Lockeruds vittnet” är osäkert bl.a när hen kontaktade polisen? Eftersom det uppmärksammades i TSL den 23 juni kan man tänka sig att uppgiften kom till polisen ungefär i samma tid. De vittnesuppgifter som lämnats kan ha påverkats mycket om vad som har sagts i media och dessutom om hon även har pratat med vittnet ”Hanna” då de jobbade tillsammans. Det är tyvärr förödande. Även hjärnan rekonstruerar minnen för att få ett samband; ju längre tid det går ju mindre tillförlitligt och mer osäkert blir det. Att ”Lockeruds vittnet” berättar om att det flög helikoptrarna dagen efter är givetvis en uppgift som stärker att det just var den natten hon hörde vad hon hörde.
”Hanna” vittnet är också osäkert men mer tillförlitligt än ”Lockeruds vittnet” med tanke på avståndet till brottsplatsen och tiden polisen fick uppgifterna.
Angående ditt engagemang så vet jag att du lägger ner mycket tid men man kan fortfarande ha olika uppfattningar om saker och ting. Vi gör uppenbarligen nästan alltid olika analyser. Tex när det gäller ”Lockeruds vittnet”.

../..

- RDY: Hade den något speciellt på taket. Kommer du ihåg det? Något takräcke eller något?

../..

- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.

Det är extremt tydligt att det finns en väldigt stor osäkerhet vad för typ av bil ”Lockeruds vittnet” såg.

Varför gör du det då? I övrigt var bilen vit och av storleken Golf. Ett utmärkt signalement.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-07 kl. 00:13.
Citera
2021-10-07, 01:30
Medlem
Vänder mig till er som bor i Mariestad för att höra vad ni känner till om en uppgift jag har fått om att det för några veckor sedan var grävt vid och delvis på familjen Anderssons tomt? Den som lämnade uppgiften säger att det såg ut ungefär som det gör när man gräver för en vattenläcka. Det ska ha varit ganska djupt och med fyra avspärrningsbockar runt om.

En tanke är annars om man kan ha grävt efter uppgifter som har kommit på ena eller andra sättet från den senast misstänkte CL, trovärdiga eller inte.
Nyfiken.

(
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Här finns den. Den är tyvärr låst.
https://www.sla.se/2021/10/03/helena-fallet-skrothandlaren-kommer-ihag-bilen/

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
https://www.mariestadstidningen.se/2021/09/30/helena-fallet-skrothandlaren-kommer-ihag-bilen/
Här är artikeln. Betalvägg. Jag är inte så intresserad att jag betalar. Säkert bara svammel.

Tack ska ni ha. Vet inte hur jag bär mig åt när jag missar sådant här när jag faktiskt söker.

Bifogar lite utdrag ur artikeln för den intresserade.
Citat:
Polisens utredare tror att det var gärningsmannen som sågs köra på cykelbanan nära Helenas hem under den aktuella natten.
Citat:
– Vi vet om att personen kört runt i en bil som stämmer med signalementet den där kvällen/natten, säger Peter Thylén.
Citat:
– Han [= skrothandlaren, min anm] kommer till och med ihåg bilen, eftersom han kände säljaren av bilen. Den är tyvärr skrotad.

Peter Thylén vill inte berätta om var bilen, eller vilket år, den skrotades - inte ens om den gick till återvinning i Skaraborg eller på någon annan plats.

– Det tänker jag tyvärr väljer att inte svara på.
)
Citera
2021-10-07, 02:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Vänder mig till er som bor i Mariestad för att höra vad ni känner till om en uppgift jag har fått om att det för några veckor sedan var grävt vid och delvis på familjen Anderssons tomt? Den som lämnade uppgiften säger att det såg ut ungefär som det gör när man gräver för en vattenläcka. Det ska ha varit ganska djupt och med fyra avspärrningsbockar runt om.

En tanke är annars om man kan ha grävt efter uppgifter som har kommit på ena eller andra sättet från den senast misstänkte CL, trovärdiga eller inte.
Nyfiken.

(

Tack ska ni ha. Vet inte hur jag bär mig åt när jag missar sådant här när jag faktiskt söker.

Bifogar lite utdrag ur artikeln för den intresserade.

)

Inte för att jag bor i Mariestad, men man gräver på den västra sidan utmed gång-/cykelvägen. Vad jag vet är det grävt från Runstensvägen i söder och bort mot i vart fall Hällristningsvägen. Om grävandet har fortsatt ända ut mot Ekuddenvägen vet jag inte. Enligt den information som jag har, ska det se ut som att man gräver för någon form av infrastruktur (inte för att man letar efter något).
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-07 kl. 02:04.
Citera
2021-10-07, 03:20
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Jag tycker seriöst att vi som finns här utan tunnelseende och storhetsvansinne ska fortsätta denna tråd och förbi se dem som vill förstöra den. Det blir en massa gnabb och det beror på självutnämnda experter.
Kan vi inte bara fortsätta att bolla med varandra, dela våra funderingar och hålla god ton.
Japp jag har haft en elak ton men bara emot de som förstör. Ska sluta med det också och bara besvara, kommentera, dem som är här för att seriöst spekulera Helenas försvinnande.
Hur är det med er andra, vad tror ni om spåret Cla#es och varför för eller emot? Håller ni fast vid den ni misstänkt innan Cla#es kom in i bilden? Hur tror ni att detta gått till?
Kom igen nu så gör vi ett nytt försök i väntan på svar från Kalla fall.

Du/andra har nog gnabbats med ett Ego och dess sockpuppets.
Jag tycker att det kan vara intressant o försöka få ihop hur Kalla fall kan få till en gärningsman/CL. Hur skulle det se ut?
Alla signaler i tråden från Egot pekar ju på att den vill att vi ska titta på en och samma brottsplats. Samma BP som det tjatats om i 30 år! Men om en GM gjort illdådet så kan allt se annorlunda ut, och någon ville redan från dag 1 att vi ska tro att BP är där ringarna och skorna hittades.
Vi vet att en vit bil (samma som CL's) åkte dit på natten och snabbt åkte därifrån igen. För att vilseleda oss?? Därför som Egot är så desperat nu. För att vi är på väg att bryta igenom.
Citera
2021-10-07, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Du/andra har nog gnabbats med ett Ego och dess sockpuppets.
Jag tycker att det kan vara intressant o försöka få ihop hur Kalla fall kan få till en gärningsman/CL. Hur skulle det se ut?
Alla signaler i tråden från Egot pekar ju på att den vill att vi ska titta på en och samma brottsplats. Samma BP som det tjatats om i 30 år! Men om en GM gjort illdådet så kan allt se annorlunda ut, och någon ville redan från dag 1 att vi ska tro att BP är där ringarna och skorna hittades.
Vi vet att en vit bil (samma som CL's) åkte dit på natten och snabbt åkte därifrån igen. För att vilseleda oss?? Därför som Egot är så desperat nu. För att vi är på väg att bryta igenom.
Slutgnabbats här iallafall. Inte därför jag är här.
Sant som du skriver. Något har ju varit jävligt fel eftersom tråden inte tagit sig framåt direkt.
Citera
2021-10-07, 03:33
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo

../..

../..

Njaa. Det flög väl helikoptrar många dagar då? Kan ju varit en av de andradagarna? I övrigt håller jag helt med om minnet.
Citera
2021-10-07, 03:44
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Slutgnabbats här iallafall. Inte därför jag är här.
Sant som du skriver. Något har ju varit jävligt fel eftersom tråden inte tagit sig framåt direkt.

Det svåra är då att få ihop bilden av hur det kan gått till? Med EN gärningsman och en annan BP. Samtidigt som GM observeras av grabbarna som lyssnade på musik ganska tätt inpå.
Jag bortser från hundvittnet eftersom hon inget minns när polisen knackade på och Egot så desperat försöker övertyga tråden om hennes förträfflighet.
Har Helena fått en smäll redan i bilen, och det räckte?
Citera
2021-10-07, 08:20
Medlem
Citat:
Varför gör du det då? I övrigt var bilen vit och av storleken Golf. Ett utmärkt signalement.
Fel igen, hen tror bilen var vit. Stor skillnad. Det som är det väsentliga är att hen ansåg att bilen var liten och låg. Hen vet inte hur stor en golf är och säger att hon inte kan veta ifall den var lika stor som en golf. Självklart hade det varit intressant att få ta del av polisförhöret från 1992 att intervjua hen 29 år senare ger givetvis en osäkerhet. Berätta för mig varför du vill att det ska vara just en golf istället för att ana ugglor i mossen.
Senast redigerad av Legooo 2021-10-07 kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in