Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Men det handlar ändå om till exempel erkännande när man faktiskt har rätt - som nu om Lockerudvittnet. Reimer och jag blev skrattade åt för "allt svaj" i Lockerudvittnets utsaga, till exempel det där om OS. Men vips kom Sviskonboll och verifierade Lockerudvittnets utsaga om helikoptrarna och till och med hur långt ljuden från en bilkrasch kan höras. Och när det är precis det som man hela tiden har hävdat men fått ta emot en massa idiotförklaringar för ... ja, då känns det onekligen lite skönt när ens beskrivningar får medhåll!
Sedan är det så att om man har lagt ner så mycket tid på det här fallet, har läst allt och tittat på allt samt pratat med folk som jag och några med mig har gjort, då gör det ont när man ser hur vissa saker (medvetet?) trasas sönder. När jag till och med blir ifrågasatt för att inte ha koll på var "Hanna" stod, till exempel, då lackar jag ur! Eller när jag blir ifrågasatt för att inte veta var asfaltbiten togs upp ur den smala gångvägen som skär genom lekplatsområdet. Eller når någon skriver att "Killarna" kunde se lekplatsen från där de satt, fastän jag vet att de inte kunde det. Hur kul tycker du själv att det skulle vara?
Har varken tid, ork eller energi att disskutera detta med dig i ett absurdum.
Förstår inte vad du menar när du säger att du har haft rätt om vad? För att komma fram till om ”Lockeruds vittnet” kan anses trovärdigt så måste man givetvis få vända och vrida på alla stenar. Det är ju inte förrän man kan komma med konkreta uppgifter som antingen styrker eller försvagar en vittnesuppgift för att sedan kunna göra en bedömning och verifiera sanningshalten. Det finns fortfarande en del omständigheter som gör att ”Lockeruds vittnet” är osäkert bl.a när hen kontaktade polisen? Eftersom det uppmärksammades i TSL den 23 juni kan man tänka sig att uppgiften kom till polisen ungefär i samma tid. De vittnesuppgifter som lämnats kan ha påverkats mycket om vad som har sagts i media och dessutom om hon även har pratat med vittnet ”Hanna” då de jobbade tillsammans. Det är tyvärr förödande. Även hjärnan rekonstruerar minnen för att få ett samband; ju längre tid det går ju mindre tillförlitligt och mer osäkert blir det. Att ”Lockeruds vittnet” berättar om att det flög helikoptrarna dagen efter är givetvis en uppgift som stärker att det just var den natten hon hörde vad hon hörde.
”Hanna” vittnet är också osäkert men mer tillförlitligt än ”Lockeruds vittnet” med tanke på avståndet till brottsplatsen och tiden polisen fick uppgifterna.
Angående ditt engagemang så vet jag att du lägger ner mycket tid men man kan fortfarande ha olika uppfattningar om saker och ting. Vi gör uppenbarligen nästan alltid olika analyser. Tex när det gäller ”Lockeruds vittnet”.
Lockeruds vittnet säger följande:
../..
- RDY: Du såg ingen flicka i bilen?
- LoVi: Nej, det var en sådan där låg liten bil.
- RDY: Hade den något speciellt på taket. Kommer du ihåg det? Något takräcke eller något?
- LoVi: Nej. Jag tänkte ingenting.
../..
- RDY: Var bilen du såg liten eller stor?
- LoVi: Nej, det var en mindre bil.
- RDY: Så om det sitter fyra personer i den så sitter de trångt?
- LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?
- RDY: Jasså, var det en Golf?
- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.
Det är extremt tydligt att det finns en väldigt stor osäkerhet vad för typ av bil ”Lockeruds vittnet” såg.