2021-10-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Varför skulle hon ha hittat på?
Vem säger att jag påstår att hon hittat på?

Citat:
Falska minnen
Vårt minne påverkas konstant av interna och externa källor. Människans selektiva perception och lagring av information, kunskap och erfarenheten ligger till grund för uppkomsten av falska minnen (Granhag och Christianson 2008, 358). När vi upplever händelser och det saknas information eller vi inte riktigt har förstått vad som inträffat försöker vi utifrån tidigare kunskap, erfarenheter och förväntningar hitta samband och drar slutsatser. Detta kan innebära att vi minns annorlunda än vad som har inträffat eller kommer ihåg saker som inte hänt
https://www.catarinariedel.se/psykologi/psykologi-fordjupning/rattspsykologi/

Jag påstår att varken Gatsten, Kejsarinnan, Hanna, Polisen, Reimer, eller du kan påstå så långt efter att detta är sant eller falskt minne.

Att påstå att bilen åkte mot Ekudden kan mycket väl vara en efterkonstruktion, hon minns helt enkelt inte den detaljen, men kan börja tänka... om bilen var på väg mot Ekudden, då skulle jag själv fortsatt samma håll och vänt senare. Den tanken kan bilda ett ifyllande av en annars oklar minnesbild.

Du har ju dessutom själv insett att det kan vara svårt att minnas....

Men som sagt, spelar det någon roll?
Om bilen vände så vände den, spelar det någon roll var?
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-10-03 kl. 15:19.
Citera
2021-10-03, 15:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vem säger att jag påstår att hon hittat på?

https://www.catarinariedel.se/psykologi/psykologi-fordjupning/rattspsykologi/

Jag påstår att varken Gatsten, Kejsarinnan, Hanna, Polisen, Reimer, eller du kan påstå så långt efter att detta är sant eller falskt minne.

Att påstå att bilen åkte mot Ekudden kan mycket väl vara en efterkonstruktion, hon minns helt enkelt inte den detaljen, men kan börja tänka... om bilen var på väg mot Ekudden, då skulle jag själv fortsatt samma håll och vänt senare. Den tanken kan bilda ett ifyllande av en annars oklar minnesbild.

Du har ju dessutom själv insett att det kan vara svårt att minnas....

Men som sagt, spelar det någon roll?
Om bilen vände så vände den, spelar det någon roll var?

Lägg av med rackartygen! Jag har sagt att det är svårt att komma ihåg allt som har skrivits på snart 4 000 sidor i den här tråden! "Hanna" behövde "bara" komma ihåg en sak vid ett tillfälle.
Citera
2021-10-03, 15:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Och du tror inte att "Hanna" kunde höra åt vilket håll bilen färdades innan den vände?

Hur kan hon veta exakt hur och var bilen vände?
Citera
2021-10-03, 15:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
På vilket sätt är det relevant att veta om bilen kört mot Ekudden norrut för att vända, eller direkt mot Marieforsleden för att dessa två ska kunna ha samband?
Det är ju på inget sätt relevant för "Lockerudsvittnet", detta vittne kan ju ha sett en bil oavsett om det var samma, eller om det var det, var denna vänt på Ekuddenvägen.
Vad Hanna sagt till både dig och Reimer säger absolut ingenting, Det är 29 år sedan, Hanna tror säkert detta är hennes minne, det kan vara ett sant minne, men lika gärna en efterkonstruktion, det kan vi inte veta, hur mycket du än försöker. Oavsett vilket så är det inte relevant om bilen vänt direkt, åkt ner till Bäckeninfarten och vänt, eller längre som vid badet, eller nere vis parkeringen utanför campingen. Så länge vi inte vet något annat vittne som SETT bilen där Hanna påstått den hörts finns inget som säkert knyter dessa till samma bil. Så kontentan är väl, det kan vara samma bil.... eller inte.

Som du själv påstår:

Ändå har du möjlighet att i efterhand kolla upp det. Denna möjlighet har man inte av en händelse mitt i natten som man inte filmat. Så anamma lite av den ödmjukhet du efterfrågar att andra ska ha själv innan du klankar ner på andra som inte har samma övertygelse att Hanna till 100% minns rätt

Ok, vi tittar på sannolikheten. "Hanna" säger sig ha hört det här bråket i Kohagen runt 02:20 (en "samlingstid", ge och ta någon minut hit eller dit). Hon säger sig ha hört en bil ute på Ekuddenvägen som vänder vid typ Bäcken och försvinner upp mot Marieforsleden. Detta är vad hon har sagt 2010, och jag betvivlar inte att hon kan ha sagt det mycket tidigare än så till någon som eventuellt hade pratat med henne. Ja, hon kan - som hon själv säger - ha sagt det till polisen redan sommaren 1992, men utan framgång.

Men, vi kan lika gärna skala ner allt till de för somliga så viktiga - men ack så bristfälliga! - "förhörsprotokollen", i vilka "Hanna" pratar om "bara" bråket som hon hörde och en bildörr som stängdes. Men oavsett: "Hanna" var ute, hon hörde bråket, hon hörde som minst en bildörr slås igen. Vi kan dra slutsatsen att en bil användes, inte sant?! Om detta råder väl ändå inga tveksamheter?

Så, samtidigt har vi vittnet som är ute med sin hund på Lockerud vid samma tidpunkt. Vittnet står med sin hund typ 150 meter väster från dagens Coop-butik. Vittnet säger sig ha hört gälla kvinnoskrik i sommarnatten från centrumhållet. (Och här har Judaland bekräftat att vissa ljud från centrum hörs till platsen under samma förutsättningar!) Vittnet säger att det uppskattningsvis bara ett par minuter efter det att skriken hade tystnat kommer en ljus bil i mycket hög fart på Marieforsleden från centrum och som svänger ner som en skållad råtta på Lockeruds-området, på det som idag heter Mariegärdes väg. Bilen försvinner utom synhåll och sedan blir allt tyst. Vittnet går därefter in.

Strax senare ser "Killarna" en ljus bil komma körande på gång-/cykelvägen.

Så, hur stor är sannolikheten för att den bilen som "Hanna" trots allt hörde ljud från INTE skulle vara samma bil som vittnet på Lockerud både hör och ser i ilfart ett par minuter senare? Om du frågar mig - och egentligen vilken analytiskt tänkande person som helst - är den sannolikheten noll (0)! Jag anser det självklart att det var samma bil som "Hanna" hörde ljud från som Lockerudvittnet både hörde och såg! Om det hade kommit en mörkblå bil i normal fart, hade ju saken varit annorlunda, men nu var det en ljus bil i hög fart som passar in som hand i handske i tidsfönstret!

Till detta kan vi lägga att en stund senare såg "Killarna" just en ljus bil komma körande på gång-/cykelvägen. För mig hänger allt detta samman!

(Och notera att "ljus" kan vara vit, beige, ljusbrun eller vad som helst som passar in i just det ljusare spektrumet.)
Citera
2021-10-03, 15:59
Medlem
Citat:
Lägg av med rackartygen! Jag har sagt att det är svårt att komma ihåg allt som har skrivits på snart 4 000 sidor i den här tråden! "Hanna" behövde "bara" komma ihåg en sak vid ett tillfälle.
Vilka rackartyg, läs det jag refererade till om falska minnen i stället så kanske du fattar vad jag menar.

Sen svarar du inte på frågan, spelar det någon som helst roll var bilen vände?
Citera
2021-10-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ok, vi tittar på sannolikheten. "Hanna" säger sig ha hört det här bråket i Kohagen runt 02:20 (en "samlingstid", ge och ta någon minut hit eller dit). Hon säger sig ha hört en bil ute på Ekuddenvägen som vänder vid typ Bäcken och försvinner upp mot Marieforsleden. Detta är vad hon har sagt 2010, och jag betvivlar inte att hon kan ha sagt det mycket tidigare än så till någon som eventuellt hade pratat med henne. Ja, hon kan - som hon själv säger - ha sagt det till polisen redan sommaren 1992, men utan framgång.

Men, vi kan lika gärna skala ner allt till de för somliga så viktiga - men ack så bristfälliga! - "förhörsprotokollen", i vilka "Hanna" pratar om "bara" bråket som hon hörde och en bildörr som stängdes. Men oavsett: "Hanna" var ute, hon hörde bråket, hon hörde som minst en bildörr slås igen. Vi kan dra slutsatsen att en bil användes, inte sant?! Om detta råder väl ändå inga tveksamheter?

Så, samtidigt har vi vittnet som är ute med sin hund på Lockerud vid samma tidpunkt. Vittnet står med sin hund typ 150 meter väster från dagens Coop-butik. Vittnet säger sig ha hört gälla kvinnoskrik i sommarnatten från centrumhållet. (Och här har Judaland bekräftat att vissa ljud från centrum hörs till platsen under samma förutsättningar!) Vittnet säger att det uppskattningsvis bara ett par minuter efter det att skriken hade tystnat kommer en ljus bil i mycket hög fart på Marieforsleden från centrum och som svänger ner som en skållad råtta på Lockeruds-området, på det som idag heter Mariegärdes väg. Bilen försvinner utom synhåll och sedan blir allt tyst. Vittnet går därefter in.

Så, hur stor är sannolikheten för att den bilen som "Hanna" trots allt hörde ljud från INTE skulle vara samma bil som vittnet på Lockerud både hör och ser i ilfart ett par minuter senare? Om du frågar mig - och egentligen vilken analytiskt tänkande person som helst - är den sannolikheten noll (0)! Jag anser det självklart att det var samma bil som "Hanna" hörde ljud från som Lockerudvittnet både hörde och såg! Om det hade kommit en mörkblå bil i normal fart, hade ju saken varit annorlunda, men nu var det en ljus bil i hög fart som passar in som hand i handske i tidsfönstret!

Till detta kan vi lägga att en stund senare såg "Killarna" just en ljus bil komma körande på gång-/cykelvägen. För mig hänger allt detta samman!

(Och notera att "ljus" kan vara vit, beige, ljusbrun eller vad som helst som passar in i just det ljusare spektrumet.)
Var det inte du som störde dig på vissa andra användares användande av fetstilt?

Jag tycker du får ta och tagga ner lite nu, bara för att andra inte håller med dig och dina bristfälliga antagande till 100% så finns det ingen anledning att bli upprörd på dem.

Och NEJ, vi kan inte dra några slutsatser alls, det må vara sannolikt att Hanna hört ett bråk och bildörrar mm, men så länge detta fall är öppet och ingen egentligen vet vad som hände så kan du inte dra den slutsatsen alls.
Dessutom stämmer det väldigt illa med ditt påstående om pilots gångfärd över bron med Helena, var kom bilen ifrån (jo just det, det har jag frågat dig tidigare, också det utan svar), verkar vara viktigare var exakt på metern en viss bil som någon förmodats ha hört påstås ha vänt.

Men ska vi prata sannolikheter, visst, man kan få det till att vara samma bil, men det är lika sannolikt att det inte är samma bil.
Som någon nämnt, 1992 fanns mängder med vita bilar i Mariestad,
Detta var söndag natt, strax efter stängning av statt, fanns ett flertal bilar i omlopp.
Inte allt för ovanligt med buskörning nattetid i Mariestad.
Som Hanna nämnt, hon reagerade inte först för det var vanligt med skrikande ungdomar på väg till Ekudden, både hon och Lockerudsvittnet ska ha hört skrik, kan DU bevisa att det är samma skrik de hört?
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-10-03 kl. 16:10.
Citera
2021-10-03, 16:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vilka rackartyg, läs det jag refererade till om falska minnen i stället så kanske du fattar vad jag menar.

Sen svarar du inte på frågan, spelar det någon som helst roll var bilen vände?

Förlåt ...

Nej, det spelar egentligen ingen roll var bilen vände, det som spelar roll är att jag tror att "Hanna" är uppriktig om just den detaljen.
Citera
2021-10-03, 16:12
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Jag tror att du - och några andra - behöver läsa texter med lite större öppenhet, inte så slaviskt fastna på varje ord. Jag ser inget konstigt i Kejsarinnans två beskrivningar. I båda fallen är Kejsarinnan tydlig med att bilen inte ska ha åkt ända ner till Ekudden. I det första exemplet skriver Kejsarinnan att bilen åkte en bit mot Ekudden för att där vända (kanske då vid infarten till Kafé Bäcken), i det andra inlägget skriver kejsarinnan att bilen körde upp mot Marieforsleden. "Hanna" har sagt att bilen först körde en kort bit ner på Ekuddenvägen för att där vända upp mot Marieforsleden igen. Det som du hänger upp dig på i Kejsarinnans andra beskrivning är han/hon inte nämner just att bilen vände. Men du måste ju kunna utläsa av båda skrivningarna att Kejsarinnan menar att bilen INTE körde HELA VÄGEN ner till Ekudden. I den ena skrivningen nämns en vändning, i den andra görs det inte, men i båda fallen är det inte tal om att bilen skulle ha kört hela vägen ner till Ekudden. Det är ju det som är poängen. I praktiken är ju de båda skrivningarna liktydiga.

Varför hålla på att så totalt klyva det ena hårstrået efter det andra? Du tänker sönder både dig själv och det som andra har skrivit!

Om du menar med öppenhet att läsa in i texter något som inte står i citaten, så avstår jag från det. Att hitta på egna vinklingar överlåter jag med varm hand åt dig och det är du ju faktiskt en mästare på.

För övrigt är din omtänksamhet om mig rörande, men jag kan lugna dig, jag tänker inte sönder mig själv.
Citera
2021-10-03, 16:15
Medlem
Citat:

En annan fråga...
Det var väldigt besvärligt för vissa att KF sägs kunna binda CL till en ljus bil som är mycket lik den bil som sågs på cykelvägen. Då fanns ingen kunskap i tråden om CL, då kunde man tydligen inte diskutera CL alls.
Nu kan man tydligen ägna en hel helg åt nonsensdiskussion om var en bil har vänt och få ihop sker att handla om samma bil med 100% (?) säkerhet, men inte f-n kan det varit CL som körde?
Citera
2021-10-03, 16:21
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ursäkta att jag avbryter.

Har inget direkt viktigt att säga men tänker att någon ändå kanske är intresserad.

Blev uppmärksammad på att det stod lite i SLA igår om den bil de tror den misstänkte körde, under aktuell kväll bl a står det. Thylén intervjuas. Skrothandlaren minns bilen för den som lämnade in den var en person han kände.

Thylén vill inte säga när bilen skrotades eller vilken skrot det handlar om.

Har kollat nätet men artikeln finns bara i papperstidningen. Hittar den inte heller i Mariestadstidningen.

https://www.mariestadstidningen.se/2021/09/30/helena-fallet-skrothandlaren-kommer-ihag-bilen/
Här är artikeln. Betalvägg. Jag är inte så intresserad att jag betalar. Säkert bara svammel.
Citera
2021-10-03, 16:22
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Som Thord skrev: Det är inte betydelsefullt vem som sa vad först, huvudsaken är att det står i tråden och verkar stämma. Det är inte alldeles lätt att säkert minnas vem som lade ut något först (jag hade för mig att det var Gatsten, men jag verkar ha haft fel), i det här fallet verkar det ha varit Kejsarinnan. Men till mig har "Hanna" bekräftat en bil som vände och lämnade platsen, samma sak har hon uppenbart sagt till Reimer. Och så vidare. Varför blir detta ett problem? Är informationen opassande tillsammans med Lockerudvittnets utsaga, eftersom de tillsammans ser ut att knyta gärningsmannen/gärningsmännen till Lockerud/Bråten? Är det så att svaret på vad som hände Helena finns på just Lockerud/Bråten vid tiden för försvinnandet?

Eller inte!

Ett litet utdrag från ReimerDenYngres avskrift från det samtal han haft med Hanna.

Citat:
-Nej, inte att du har hört den åka iväg och att du har hört flera dörrar slå igen.
-Ja, men de åkte ju sen, bilen.
-Den gjorde det! Och vände den också när den åkte iväg?
-Öh, du exakt kommer jag inte ihåg för det är så pass länge sedan.

Så i samtalet med ReimerDenYngre minns alltså inte Hanna om den bilen vände eftersom det var så länge sen men till dig har hon alltså sagt att bilen vände. Om du talat med Hanna i närtid så är det lite märkligt att ni har fått olika uppgifter från henne.
Citera
2021-10-03, 16:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Var det inte du som störde dig på vissa andra användares användande av fetstilt?

Jag tycker du får ta och tagga ner lite nu, bara för att andra inte håller med dig och dina bristfälliga antagande till 100% så finns det ingen anledning att bli upprörd på dem.

Och NEJ, vi kan inte dra några slutsatser alls, det må vara sannolikt att Hanna hört ett bråk och bildörrar mm, men så länge detta fall är öppet och ingen egentligen vet vad som hände så kan du inte dra den slutsatsen alls.
Dessutom stämmer det väldigt illa med ditt påstående om pilots gångfärd över bron med Helena, var kom bilen ifrån (jo just det, det har jag frågat dig tidigare, också det utan svar), verkar vara viktigare var exakt på metern en viss bil som någon förmodats ha hört påstås ha vänt.

Men ska vi prata sannolikheter, visst, man kan få det till att vara samma bil, men det är lika sannolikt att det inte är samma bil.
Som någon nämnt, 1992 fanns mängder med vita bilar i Mariestad,
Detta var söndag natt, strax efter stängning av statt, fanns ett flertal bilar i omlopp.
Inte allt för ovanligt med buskörning nattetid i Mariestad.
Som Hanna nämnt, hon reagerade inte först för det var vanligt med skrikande ungdomar på väg till Ekudden, både hon och Lockerudsvittnet ska ha hört skrik, kan DU bevisa att det är samma skrik de hört?

Min första fetning: Jo, jag störde mig på Pudelfrillan och hans hela inlägg i fetstil! Notera att jag fetmarkerar de för resonemanget viktiga orden.

Min andra fetning: Det har ingenting att göra med att andra inte skulle hålla med mig. För mig handlar det enbart om jag vill visa att jag kan underbygga mina idéer fullt ut.

Min tredje fetning: Du har kanske noterat att jag har släppt "mannen med pilotglasögon"? Sedan må du ha frågat mig om var bilen kom från i resonemanget om "mannen med pilotglasögon", och du bör ha noterat att jag många gånger har försökt att finna ett svar på det - men utan framgång! Jag kan inte svara dig om något som jag inte vet svaret på.
Sedan är det inte jätteviktigt att veta exakt var bilen "Hanna" säger sig ha hört vänt faktiskt vände, men med ledning av det korta avståndet till just Bäcken och tiden som det bör ha tagit för bilen att vända och köra upp mot Marieforsleden, tyder på att "Hanna" talar sanning. Dessutom är infarten till Bäcken den första - och enda - vändplatsen före själva Ekudden!

Min fjärde fetning: Men sannolikheten sett till tidsfönstret? Vi pratar bara om ett par minuter som högst. Hur sannolikt är det att Lockerudvittnet skulle ha sett en annan bil än den som "Hanna" hörde? Och just den natten? Och som dessutom passar in både i färg och körstil? Den är noll (0)!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-03 kl. 16:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in