Citat:
Ursprungligen postat av
DisappointedTuna
På vilket sätt är det relevant att veta om bilen kört mot Ekudden norrut för att vända, eller direkt mot Marieforsleden för att dessa två ska kunna ha samband?
Det är ju på inget sätt relevant för "Lockerudsvittnet", detta vittne kan ju ha sett en bil oavsett om det var samma, eller om det var det, var denna vänt på Ekuddenvägen.
Vad Hanna sagt till både dig och Reimer säger absolut ingenting, Det är 29 år sedan, Hanna tror säkert detta är hennes minne, det kan vara ett sant minne, men lika gärna en efterkonstruktion, det kan vi inte veta, hur mycket du än försöker. Oavsett vilket så är det inte relevant om bilen vänt direkt, åkt ner till Bäckeninfarten och vänt, eller längre som vid badet, eller nere vis parkeringen utanför campingen. Så länge vi inte vet något annat vittne som SETT bilen där Hanna påstått den hörts finns inget som säkert knyter dessa till samma bil. Så kontentan är väl, det kan vara samma bil.... eller inte.
Som du själv påstår:
Ändå har du möjlighet att i efterhand kolla upp det. Denna möjlighet har man inte av en händelse mitt i natten som man inte filmat. Så anamma lite av den ödmjukhet du efterfrågar att andra ska ha själv innan du klankar ner på andra som inte har samma övertygelse att Hanna till 100% minns rätt
Ok, vi tittar på sannolikheten. "Hanna" säger sig ha hört det här bråket i Kohagen runt 02:20 (en "samlingstid", ge och ta någon minut hit eller dit). Hon säger sig ha hört en bil ute på Ekuddenvägen som vänder vid typ Bäcken och försvinner upp mot Marieforsleden. Detta är vad hon har sagt 2010, och jag betvivlar inte att hon kan ha sagt det mycket tidigare än så till någon som eventuellt hade pratat med henne. Ja, hon kan - som hon själv säger - ha sagt det till polisen redan sommaren 1992, men utan framgång.
Men, vi kan lika gärna skala ner allt till de för somliga så viktiga - men ack så bristfälliga! - "förhörsprotokollen", i vilka "Hanna" pratar om "bara" bråket som hon hörde och en bildörr som stängdes. Men oavsett: "Hanna" var ute, hon hörde bråket, hon hörde som minst en bildörr slås igen.
Vi kan dra slutsatsen att en bil användes, inte sant?! Om detta råder väl ändå inga tveksamheter?
Så, samtidigt har vi vittnet som är ute med sin hund på Lockerud vid samma tidpunkt. Vittnet står med sin hund typ 150 meter väster från dagens Coop-butik. Vittnet säger sig ha hört gälla kvinnoskrik i sommarnatten från centrumhållet. (Och här har Judaland bekräftat att vissa ljud från centrum hörs till platsen under samma förutsättningar!) Vittnet säger att det uppskattningsvis bara ett par minuter efter det att skriken hade tystnat kommer en
ljus bil i mycket hög fart på Marieforsleden från centrum och som svänger ner som en skållad råtta på Lockeruds-området, på det som idag heter Mariegärdes väg. Bilen försvinner utom synhåll och sedan blir allt tyst. Vittnet går därefter in.
Strax senare ser "Killarna" en
ljus bil komma körande på gång-/cykelvägen.
Så, hur stor är sannolikheten för att den bilen som "Hanna" trots allt
hörde ljud från
INTE skulle vara samma bil som vittnet på Lockerud både hör och ser i ilfart ett par minuter senare?
Om du frågar mig - och egentligen vilken analytiskt tänkande person som helst - är den sannolikheten noll (0)! Jag anser det självklart att det var samma bil som "Hanna" hörde ljud från som Lockerudvittnet både hörde och såg! Om det hade kommit en mörkblå bil i normal fart, hade ju saken varit annorlunda, men nu var det en
ljus bil i hög fart som passar in som hand i handske i tidsfönstret!
Till detta kan vi lägga att en stund senare såg "Killarna" just en
ljus bil komma körande på gång-/cykelvägen. För mig hänger allt detta samman!
(Och notera att "ljus" kan vara vit, beige, ljusbrun eller vad som helst som passar in i just det ljusare spektrumet.)