2021-10-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det hjärtskärande skriken lär komma från samma kvinna. Förhören finns att läsa här.
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf
Tack så mycket!
När.man läser innantill så tar man fan illa vid sig och undrar vad gm gjorde med den stackars Helena där och då. Fy fan vad hemskt detta är.
Citera
2021-10-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Tack.
Otroligt provocerande läsning. Stackars Helena, stackars Hanna också som fått bära med sig detta i alla år.

Kan CL på den tiden uppfattas som ett original som man säger? Han kanske körde omkring i M-stad och tittade på tjejer och sökte kontakt, men var egentligen ganska harmlös.
Kan han har varit på fel plats den där natten.
Någon har kanske bett honom om skjuts hem från stan och plötsligt är både han och någon/några andra mitt i det här överfallet. Kan någon ha uppmanat - uppmuntrat honom till att söka kontakt med H, när hon går där längs vägen, och som sen totalt ha urartat och där plötsligt flera är inblandade.

Kan bara relatera till här där jag bor, fanns en kille som alltid var ute och körde på kvällarna, runt i byn - alla visste vem han var och han ville liksom vara ”inne” och med i gängen. Han blev tyvärr utnyttjad till ”taxi chaffis”, chaufför till bolaget och när folk ville till McDonalds ja osv osv..ja han gjorde allt folk bad honom om.
Det har slagit mig med då han framstår som ett tacksamt "offer" att "driva" med.
Citera
2021-10-03, 23:13
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
...
En av grabbarna som satt i bilen på hällristningsvägen uppges vara mycket trovärdig då han ska vara son till en polischef. ....

Varifrån har du fått denna uppgift?
Har verkligen letat i tråden utan att hitta nån annan som nämner detta.
Citera
2021-10-03, 23:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Varifrån har du fått denna uppgift?
Har verkligen letat i tråden utan att hitta nån annan som nämner detta.

Uppgifterna finns i boken "Mardrömmen i Mariestad" om dom nu stämmer med verkligheten.

"De ovan nämnda iakttagelserna av en bil som kör in på cykelvägen och bort till lekplatsen natten till söndagen kommer från två vittnen som polisen betraktar som högst trovärdiga. Kanske för att ett av vittnena var son till den dåvarande polischefen.”
Citera
2021-10-03, 23:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Uppgifterna finns i boken "Mardrömmen i Mariestad" om dom nu stämmer med verkligheten.

"De ovan nämnda iakttagelserna av en bil som kör in på cykelvägen och bort till lekplatsen natten till söndagen kommer från två vittnen som polisen betraktar som högst trovärdiga. Kanske för att ett av vittnena var son till den dåvarande polischefen.”

Vem var polischef i Mariestad 1992? Polischef samma som polismästare i det här fallet?
Citera
2021-10-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ursäkta att jag avbryter.

Har inget direkt viktigt att säga men tänker att någon ändå kanske är intresserad.

Blev uppmärksammad på att det stod lite i SLA igår om den bil de tror den misstänkte körde, under aktuell kväll bl a står det. Thylén intervjuas. Skrothandlaren minns bilen för den som lämnade in den var en person han kände.

Thylén vill inte säga när bilen skrotades eller vilken skrot det handlar om.

Har kollat nätet men artikeln finns bara i papperstidningen. Hittar den inte heller i Mariestadstidningen.

Fascinerande att ditt inlägg inte lyfts. Det är i mina öron ett väldigt intressant scoop.

Vem kan skrothandlaren vara?
Citera
2021-10-04, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ursäkta att jag avbryter.

Har inget direkt viktigt att säga men tänker att någon ändå kanske är intresserad.

Blev uppmärksammad på att det stod lite i SLA igår om den bil de tror den misstänkte körde, under aktuell kväll bl a står det. Thylén intervjuas. Skrothandlaren minns bilen för den som lämnade in den var en person han kände.

Thylén vill inte säga när bilen skrotades eller vilken skrot det handlar om.

Har kollat nätet men artikeln finns bara i papperstidningen. Hittar den inte heller i Mariestadstidningen.

Här finns den. Den är tyvärr låst.
https://www.sla.se/2021/10/03/helena-fallet-skrothandlaren-kommer-ihag-bilen/
Citera
2021-10-04, 06:28
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Efter de senaste dagarnas diskussion kring Hannas iakttagelser bestämde jag mig för att ringa även till Lockerudsvittnet, som jag fortsättningsvis kallar LoVi (dvs Lockeruds Vittnet).

Namn och telefonnummer fick jag av Ugglan, som för egen del ville säkerställa att jag verkligen talat med LoVi. Ugglan skrev därför att LoVi "stod vid något stort och hårt". Om jag kunde få fram vad detta stora och hårda var så visste Ugglan att jag talat med LoVi. Samtidigt bekräftar det att Ugglan talat med LoVi.

LoVi svarade inte först men ringde tillbaka eftersom jag ringt med synligt telefonnummer.

Då hela referatet överskrider Flashbacks gräns på 10 000 tecken bryter jag här och lägger samtalet i ett separat inlägg direkt efter.
Citera
2021-10-04, 06:29
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Samtal med LoVi:

Jag berättar för LoVi att jag är privatperson som är intresserad av LoVi:s berättelse för den har inte riktigt kommit ut. LoVi hade mycket att berätta så nedanstående är ett kondensat. LoVi gav mig tillåtelse att berätta vidare vad som sagts men inte lägga ut namn och bostadsort. LoVi är bekant med Hanna och har ännu idag kontakt med henne. Hannas riktiga namn är ersatt med [Hanna] nedan.

LoVi bekräftar att han/hon hört skrik på natten när Helena försvann. Vid tillfället var LoVi ute med sin hund och stod bredvid en jättestor sten på Lockerudsvägen.

- LoVi: Ja, jag ringde ju dit för de sade att om man kom ihåg någonting så skulle man ringa. En kvinnlig svarade och skulle meddela vad han nu hette, men han ringde aldrig tillbaka.

- LoVi: Först stod jag där och hörde en flicka som skriker. Och så hörde jag flera personer prata. Det var långt för mig så jag hörde inte vad de sade. Men det var natten och tyst, så man hörde så väl. Inga bilar, ingenting.

- LoVi: Hon skriker och skriker och jag tänkte blir det inte tyst så tar jag hunden och bilen och åker och tittar vad som händer.

- LoVi: Men sedan hör jag pang pang dörrar. Så jag tänkte de har väl tagit för många drinkar och tog bilen.

- RDY: Vilken riktning hördes ljuden från.

- LoVi: Ljuden kom från det håller där jag cyklade till jobbet, vägen ned till stan.

- LoVi: Klockan var halv tre tre. Det var olympiad jag tittade på hemma hos mig. [Här minns LoVi nog fel för olympiaden öppnade senare på sommaren]

- LoVi: Jag tänkte att nu så är hon tyst och hux flux kommer en vit bil, om jag inte minns fel, hög fart. Den körde vänster där jag stod och sedan en mjuk sväng höger.

- RDY: Mot Bråten?

- LoVi: Ja, men det är inte den stora vägen jag snackar om. Utan lilla vägen efter en mjuk sväng som slutar vid sista huset. [Senare under samtalet så förtydligas hur bilen kört och det talas om byggnader på det som idag är Mariegärdes väg]

- RDY: Såg du om den åkte till sista huset?

- LoVi: Ja, det finns inget annat alternativ. Sen är det gräsmatta före insatshusena.

- RDY: Du tror inte den körde över gräsmattan.

- LoVi: Nej den körde gräsmattan innan mot gröna höghuset. [gröna huset är ett av höghusen på Lockerud. bilen har alltså inte hållit sig helt på vägen när den kom farande]

- RDY: Såg du hur många som satt i bilen?

- LoVi: Nej. Den körde som attan. Jag tänkte den kom direkt det kanske är där som flickan skrek. Och jag stelna till och blev som en staty.

- LoVi: Men jag kopplade det alltså till flickan och tänkte att om jag går med hunden mellan husen så kanske jag ser. Men jag var så rädd.

- RDY: Du såg ingen flicka i bilen?

- LoVi: Nej, det var en sådan där låg liten bil.

- RDY: Hade den något speciellt på taket. Kommer du ihåg det? Något takräcke eller något?

- LoVi: Nej. Jag tänkte ingenting.

- RDY: Han som talat med dig innan, han hade talat med [Hanna] också.

- LoVi: Ja vi jobbade på XXXXX

- RDY: Pratade ni om vad ni hört eller sett och så?

- LoVi: Ja hon hade hört mot skogen och lekplatsen...

- RDY: Kommer du ihåg om bilen var kantig eller rund i formerna?

- LoVi: Nej jag tänkte inte så.

- RDY: OK Men när du pratade med [Hanna] hade hon... Hon hade hört någon bil också?

- LoVi: Jag minns inte vad hon sade där.

- RDY: Trodde ni att det eventuellt var samma bil?

- LoVi: Jag vet inte, men tiden och diskot, allting stämmer ju med vad jag hörde.

- RDY: Är du helt säker på att det var den här dagen då? För att du tittade på OS med anhöriga?

- LoVi: Ja jag tittade på OS men jag var ensam.

- LoVi: Men jag minns denna händelsen så väl för jag tänkte jag skall springa snett dit med hunden.

- RDY: Men för att koppla tillbaka till det du sade tidigare. Du tror att hon har blivit indragen i bilen, men du har egentligen inte sett henne i bilen?

- LoVi: Nej, jag såg ingenting.

- RDY: OK Och du minns inte om [Hanna] hört en bil åka iväg?

- LoVi: Nej, jag minns inte så. Det har varit så mycket snack om det här.

- RDY: Ja, jag förstår, man blandar ihop allt tillslut.

- LoVi: Om jag inte är helt ute och simmar så var det helrenovering på sista huset där och... jag tror att dom grävt i marken ... och att hon liksom är där.

- LoVi: Jag inbillar mig att hon är slängd där under.

- LoVi: Det var en stor lerig grop.

- LoVi: Jag fattar inte varför de inte kollar vilka som har bott i det huset eller dom husena [avser huset längst ned på Mariegärdes väg]

- RDY: Men du vet inte om den åkt förbi gräsmattan till Bråten?

- LoVi: Nej, det tror jag inte.

- RDY: Men du har inte sett den stanna.

- LoVi: Nej, det har jag inte.

Jag nämner för Lovi att det finns ett vittne på Bråten som sett en vit bil. Pratar lite om att det är märkligt att polisen inte hört av sig. Betonar mitt namn och telefonnummer så att LoVi vet vem jag är.

LoVi tar upp en dansk som bodde nedanför.

- RDY: Vad var det med den dansken?

- LoVi: Han som dom tog.

- RDY: Ja, han bodde nog inte där, men han var där på fest. Men det bodde en annan dansk där nere.

- LoVi: [Nämner något om en libanes som bodde där som kände Helena]

Vi talade lite om danskens bil och den vita bilen LoVi såg.

- RDY: Var bilen du såg liten eller stor?

- LoVi: Nej, det var en mindre bil.

- RDY: Så om det sitter fyra personer i den så sitter de trångt?

- LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?

- RDY: Jasså, var det en Golf?

- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.

- LoVi: Synd att de aldrig ringde.

- RDY: Ja, det är synd. Det är ju [Hanna] som nämnt för en annan att du sett något och det är så det kommit fram.

- LoVi: Sedan nästa dag jag jag gick ut och pratade med en granne och sade. Vad surrar dom med där uppe. Det var en massa helikopter. Ja, det är polisen, en flicka som försvann. Ja, det är hon som skrek då tänkte jag.

- RDY: Pratade du med [Hanna] då i anslutning till det.

- LoVi: Nej, hon hette ABC ??? [Efternamnet hörs inte tydligt, men det lutar åt en kvinna som idag är avliden]

- RDY: Ja, men kommer du ihåg när du talade med [Hanna].

- LoVi: Nej, jag kommer inte ihåg det.

LoVi Berättar lite socialt om [Hanna] och att LoVi tyckte det var så otrevligt att LoVi flyttade från Mariestad.

- LoVi: Man ringer polisen och de ringer inte tillbax.

- LoVi: Jag läste i tidningen att familjen litade på polisen och jag blev så förbannad för man kan inte lita på dem. Inte i det här fallet i alla fall.

- LoVi: Ändå var det poliser från Kristinehamn och Stockholm...

- RDY: Ja, men då kanske ditt namn var borta helt enkelt.

Sedan kommer det fram att polisen talat med LoVi men det handlade om skriken men LoVi missade att berätta om bilen så det är det LoVi ringt om och aldrig blivit förhörd om.

- LoVi: Polisen sade: om du kommer ihåg nått mer så ring igen.

- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt.

- RDY: Du menar alltså att de varit hos dig och då har du inte berättat allt och sedan har du kommit på mer och ringt.

- LoVi: En kvinna svarade men de ringde aldrig tillbaka.

- LoVi: Jag huxflux kom på hur det var med bilen.

Jag berättar att jag diskuterar med några på Internet och frågar om det är OK att jag för vidare det LoVi berättar. Då berättar LoVi att Pelle Jenvén har ringt LoVi efter många år. Han hade talat med [Hanna] också.

- LoVi: Han sade att om jag kommer till Mariestad så skall jag visa på platsen jag stod.

- LoVi: Jag stod vid höger och bilen svängde vänster.

Lite socialt prat om husen utmed Mariegärdes väg, byggnation av Netto osv, som LoVi inte känner till.

- LoVi: Men det retar mig att jag inte kommer ihåg om det var renoveringen av huset då.

- RDY: Jag får tacka för att du berättat om dina viktiga iakttagelser.

- LoVi: Ja, men man kunde inte ringa direkt för man visste inte att det hade hänt en sådan grej.

----

- RDY: Ja, men man vill ju tro att det är något annat.

- LoVi: Ja, jag trodde den flickan krångla till och grät, unga tösen, kanske några groggar för mycket. Många skriker och gråter när de är fulla.

- LoVi: Och sen hörde pang pang bildörrar och det blev tyst. Och så tänkte jag vad bra nu fick dom henne i bilen i alla fall kanske och kör hem henne. Men sen kom den bilen.

- RDY: Och det var några minuter efter?

- LoVi: Ja, ja

- RDY: Och du hörde flera bildörrar också?

- LoVi: Ja, jag tyckte det pang pang pang liksom. Och så pratade dom snabbt. Man hörde inte vad dom sade. Såpass långt borta.

- RDY: Och det var en manlig och en kvinnlig röst som du hörde. För du hörde både en man och en kvinna.

- LoVi: Den kvinnliga var den som skrek.

- RDY: Ja, just det och så minst en man?

- LoVi: Ja, öh, det. Jag inbillar mig att det var flera män. Dom pratade bredvid varandra blablabla och sedan pang pang

- RDY: men du såg aldrig någon på passagerarsidan?

- LoVi: Nej nej.

- RDY: Hade den tonade fönster eller?

- LoVi: Nej, det tänkte jag inte på. Den kom så snabbt. Och jag var liksom panikslagen så jag tänkte inte så stenhårt.

-RDY: Ja, men jättespännande, så jag är tacksam att du ringde tillbaks.

- LoVi: Så jag tror inte Helena ligger i Vänern. Det tror jag inte.

- LoVi: Jag tror inte de slängt henne i Vänern.

- RDY: Nej, vi får väl hoppas att de hittar henne så föräldrarna får ett avslut.

- LoVi: Ja, men dom poliserna. Jag förstår inte vad de sysslat med.

- LoVi: Du får skriva vad du vill, bara du inte säger var jag bor och heter.

- RDY: Absolut, det skall vi hålla på. Och du ser ju mitt telefonnummer så du vet vem jag är.

Avslutning
Citera
2021-10-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Polisen har INTE sagt att de skulle vara "mer eller mindre säkra på att skorna är planterade". Varifrån har du fått det? Polisen har bara antytt att skorna kan ha varit "utplacerade", men med det har polisen menat att de såg ut att ha kastats iväg, eftersom de hittades på två helt onaturliga platser på var sin sida om stigen. Inga övertolkningar nu, tack.

Det har uttryckts flera gånger från poliser, samt att LGWP i gärningsmannaprofilgruppen har sagt det. Jag minns att det i början skrevs i media om att skorna var avsparkade, men när det dök upp en karta där ena skon var placerad till höger ganska långt in från stigen och den andra typ sex meter fram längs stigen och till vänster ännu längre in från stigen räknat. Då tänkte jag själv att det är omöjligt att sparka av sig skorna på det sättet.
Det är inte kontroversiellt att skorna är planterade. Det som är kontroversiellt är att jag tror att även ringarna är planterade.
Sen undrar man ju varför det i beskrivningen av boken Mardrömmen i Mariestad, hos Adlibris, står att det var örhängen som hittades. Det har jag aldrig hört officiellt.
Citera
2021-10-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Polisen har släppt mycket information om honom, så vi alla vet en hel del om honom. Om han sedan gick med Helena på bron kan vi inte veta säkert, bara att brovittnet gav ett signalement som passade in på en person inne på Stadt. Det spelar faktiskt ingen roll om brovittnets utpekande var rätt eller inte (!), för när utpekandet väl hamnade på polisens bord, fick polisen upp ögonen för en person inne på Stadt som passade in och som andra personer hade pekat ut som "väldigt på Helena" - och det trots att han hade hävdat motsatsen. Och när polisen började förhöra mannen ingående, fick polisen också höra en massa konstigheter som inte gick ihop. Många av de konstigheterna släppte polisen i radiodokumentären 2017. Så jo, vi vet mer om "mannen med pilotglasögon" än "bara ett dugg"!

Ingen tycks dock veta vilket slags pilotglasögon det var och hur de bars. Jag har ställt frågan här tidigare, utan svar.
Var det vanliga glasögon av pilotmodell eller solglasögon?
Bars de på näsan eller uppe på hjässan?

SR har valt att lägga ut en bild på ett par solglasögon, men varken Pernilla eller Mats borde känna till vad vittnet sagt om ovanstående frågeställningar eftersom förhörsprotokollet inte verkar vara offentligt. De kan möjligtvis känna till vad en person inne på Stadt haft för typ och hur de burits. Men något svar har inte dykt upp här, trots att rimligtvis båda två, som inblandade i fallet, följer diskussionerna här. Självklart finns det inget krav att någon skriver något här.
Citera
2021-10-04, 09:59
Medlem
Citat:
Det hjärtskärande skriken lär komma från samma kvinna. Förhören finns att läsa här.
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf

Det är ju jättemärkligt hur protokollet beskriver var skriket kommer ifrån. Som gjort för missförstånd.
"Skriket var i samma riktning och ungefär mot Ekuddenvägen" (från en position på cykelvägen vid Hannas gata)

"Det var ungefär i riktning ifrån hennes bostad emot stigen som går nedanför lekplatsen,".
Först står alltså Hanna på cykelvägen, men i nästa mening tas riktningen ut från hennes bostad.
Uttrycket "nedanför lekplatsen", ska det förstås utifrån kartan eller utifrån hennes placering. I ena fallet blir det den nordliga stigen, som slutar vid vändplatsen, och i andra fallet den sydliga stigen, som slutar utom synhåll för ungdomarna i bilen. Sen fortsätter det märkligt nog så här efter kommatecknet:
"således innanför vändplatsen vid hällristningsvägen."
Rent språkligt betyder "innanför" att de stod PÅ vändplatsen, men man kan misstänka att Karl-Erik Kvist menar strax utanför vändplatsen, där stigen slutar innan den når cykelvägen.
Så i samma stycke kommer skriken alltifrån nästan borta vid ekuddenvägen, till en plats precis vid vändplatsen där ungdomarna måste både sett och hört vad som hände.

"skriket kom från samma plats hela tiden"
Det var fem minuter. Det var tyst en stund och sen började det igen.

Jag bedömer innehållet i förhörsprotokollet i stort sett som värdelöst. Dels att så starka upplevelser inte dyker upp förrän långt efter de inledande polisfrågorna och dels att det är så virrigt beskrivet.

Kolla även på beskrivningen av hur bildörren stängdes. Först knäpps den igen, sedan beskrivs ljudet som en bildörr som stänges eller låses, och lite senare framhåller vittnet att bildörren stängdes med en kraftig smäll. Även här alltså en rad olika beskrivningar av ljudet. Det kan iofs hänga samman med intervjuarens oförmåga att hantera språket. Något bilmotorljud hörde hon inte, enligt den här intervjun.

Första förhöret, ovanstående, är 20 minuter långt. Andra förhöret varar i 1 timme och 15 minuter. Där anges placering för ljuden vara mer eller mindre i anslutning till ekuddenvägen och inte alls i närheten av vändplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in