2021-10-06, 19:36
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Vilken bil säger du att det är? Artikeln är låst nu, men artikeln handlar om Vilks skyddsfordon. Det är det artikeln början med...
https://biluppgifter.se/fordon/PBS247
Citera
2021-10-06, 19:44
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ta och lugna ner dig. Tvivlar på att ditt hjärta klarar av mycket mer. Tänk på blodtrycket. Är man inte under utryckning håller man inte 160 km/tim. Det är ett faktum. Och det kommer ta månader innan de vet exakt vad som hänt. Jag har väldigt svårt att tro att det låg krypskyttar vid vägkanten - men vad vet jag. Faktum är att de körde för fort. Faktum är att det är tre döda. Och DET är en tragedi, hur det än gick till.
Om bilen med skyddsobjekt har kontakt med följebil och anar oråd ökar man eller minskar avståndet, allt under ständig kommunikation. (Inte under sippande på kaffe som du skriver utan under hård stress)

Dessutom är en bepansrad bil innehållande två poliser och ett skyddsobjekt INTE under utryckning. Man är 100% av tiden alert på minsta detalj i omgivningen. En erfaren förare tittar "mer" utanför vägen än på vägen. Vägens kurvor etc avläses lååååångt framöver undermedvetet av en tränad livvaktschaufför.

Kan du förklara för mig tre saker:
  1. Vilka är dina belägg att dom körde i 160Km/h
  2. Citat av dig: Man kör inte 160km/h om man inte är under utryckning
  3. På vad sätt styrker du att dom "körde för fort" under gällande omständigheter?
Citera
2021-10-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel

Ja, det är nr på den bilen som påstås vara med.
Citera
2021-10-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel

Vad stämmer inte med artikeln? Artikeln handlar om en RR Sentinel... Det stämmer för mig iaf
Citera
2021-10-06, 20:00
Medlem
HLM28100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Vilken del av Land Rovern menar du att det är? Kan nästan svära på att det är lastbilshytten på bilden. Det finns en bättre bild, någonstans, hittar den inte nu, där man ser det tydligare.

LR var dessutom svart, inte blå.

Kollar man FB-filmen, så kan vi med säkerhet konstatera att bilen gått tvärs över vägbanan med ungefär 20-30 graders vinkel, vilket är mer i enighet med fysiska lagar.

Finns bild eller video från norr, där man ser lastbilen med släp (ROCKWOOL) på kapellet.
Fick för mig att dragaren var röd.

Ser att det troligen var fel, sorry.
Citera
2021-10-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Om bilen med skyddsobjekt har kontakt med följebil och anar oråd ökar man eller minskar avståndet, allt under ständig kommunikation. (Inte under sippande på kaffe som du skriver utan under hård stress)

Dessutom är en bepansrad bil innehållande två poliser och ett skyddsobjekt INTE under utryckning. Man är 100% av tiden alert på minsta detalj i omgivningen. En erfaren förare tittar "mer" utanför vägen än på vägen. Vägens kurvor etc avläses lååååångt framöver undermedvetet av en tränad livvaktschaufför.

3. På vad sätt styrker du att dom "körde för fort" under gällande omständigheter?

Du verkar insatt. Vad är din bedömning av hastigheten?
Citera
2021-10-06, 20:22
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Du verkar insatt. Vad är din bedömning av hastigheten?

Kanske det beror på din kognitivitet, men du begär på aspie-vis ett enkelt svar på vilken hastighet Lars Vilks fordon hade vid olyckstillfället.

Mina inlägg, om du klarar av att förstå dom, så handlar det just om det omöjliga att bedöma densamma.

Skicka gärna PM om du vill diskutera vidare. I annat fall får du motsäga mig med din egen bedömning av gällande hastighet.

OBS, daltande med vittnesuppgifter som "tycker sig" ha sett något är inte relevant. Vi vet ÄN SÅ LÄNGE INTE hur fort bilen kört.

Comprende Cabron?
Citera
2021-10-06, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple

Får dom stanna någonstans o köpa kaffe, eller kör man bara från punkt A till punkt B?
Citera
2021-10-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Finns bild eller video från norr, där man ser lastbilen med släp (ROCKWOOL) på kapellet.
Fick för mig att dragaren var röd.

Ser att det troligen var fel, sorry.

Släpet var rött och stod Rockwool på. Lastbilshytten blå. Jag tror att lastbilsskåpet som står kvar ihop med släpet har vita sidor.
Citera
2021-10-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Får dom stanna någonstans o köpa kaffe, eller kör man bara från punkt A till punkt B?
Man bara köör. Kanske bytte poliserna plats vid ratten? Kanske i 140 blås, vid Markaryd?
Tant Stina hade säkert fixat termosar med kaffe, till de tre tappra männen!!
Citera
2021-10-06, 20:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Tack. Jag förstår att du har koll, men trodde att de borde veta om det bara. Knapp lekman på brittiska bilar.
Uppskattar att du delar med dig. Reportern borde inte ens ha med det i artikeln isf

Journalisterna försöker iaf och vänder sig till logiska kanaler.
Men när det gäller info om den här typen av bil så är det väldigt mkt locket på.

Jo, jag har levt med och arbetat med Land Rover tidigare, därav vissa insikter. Dock är jag inte helt uppdaterad sedan Tata Motors tog över.
Vet dock att Tata låtit både Land Rover och Jaguar bli ännu mer självständiga än under Ford-eran, och eftersom det redan på Ford-eran var väldigt självständigt och typiskt "brittiskt", så är det säkerligen samma idag.
Land Rover har f.ö byggt bepansrade militära fordon & är hovleverantör sedan 50-talet utan uppehåll. Dom har väl upparbetad metodik och säkerhetstänk kring hanteringen av fordonen.
Citera
2021-10-06, 20:36
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku

Killgissar att man kör A -> B utan stopp, i alla fall en så pass kort resa som i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in