2021-10-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
https://imgur.com/a/jM8ov6l

Vit sida på lastbilen.
Rimligen vill transportören ha ett ekipage som är så nära som möjligt 25 meter. Så långt som möjligt.
Kapellsläpets längd ger ett utrymme för en lastbil med ca 15 pallplatser.
Transporter är dyra idag.
Utländsk ägare av fordonet.
Man vill helt enkelt ha med så mycket som möjligt på varje ekipage. Rockwool väger inte mycket, så lastvikten borde inte vara ett problem.
Därför tror jag att det är en lastbil som står ner mot diket, med vit sida.
Är jag heltossig?

Nej faktiskt inte, jag tyckte iof att vinkeln såg udda ut, skåpet gör att det finns tre alternativ och jag var helt insnöad på trailerdragare.

1, minst troligt då de är ovanliga idag. Scania 6x2 med pallskåp mellan hytt och vändskiva.

2 vanlig skåplastbil 6x2 som drar trailer med dolly, vanlig kombo om svensk dragbil

3 EU 25,25 ekipage, trailerdragare, mellansläp med vändskiva och trailer. Vanligt på utländska och ökande i Sverige
Citera
2021-10-06, 21:09
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Vi kör öppet t v.
Inte bra om du skriver inlägg som är svåra att förstå. Försök skriva begripligt istället. Det ger bättre tydlighet.

Min ”gissning” är att det gick fort. Att låsa sig för en viss hastighet är dumt. Men klart fort.
Vad jag vet så har vi två eller flera vittnen.
Ett vittne kom i mötande trafik, och verkar sett olyckan på långt håll. Uttalar sig ändå tvärsäkert 160 km. Ingen trovärdighet alls. Han drar också en vals om hur han var först på plats, men efter brandkår. Typ.

Men någon eller några har blivit omkörda, påstår de. Om man framför sitt eget fordon i 110-120, som är normalt på motorväg, och blir omkörd. Då är det inte alltför svårt att någorlunda bedöma hastigheten för den som kör om. Säg +-30 km i alla fall.
Jag kan inte avgöra om dessa vittnen är trovärdiga. Men det är väl vad vi har att gå på i den delen. Att säga att de har fel är inte rätt väg.

Men sen har vi själva olycksförloppet. Förutsatt att det inte är yttre påverkan.
Vägen är en av landets bästa. Kurvan är nästan försumbar. Normalt kan man lätt ta den i 180 med en vanlig bil och lite erfarenhet.
Utgår du från att de kört 110-120 så blir det oförklarligt med det som skedde.
Bilen har gjort kraftiga broms eller sladsspår. Sedan har den pangat igenom räcket. I en vinkel som är betydligt mindre än den först antagna. Därefter har den fortsatt i mötande fält och krockat i en mycket kraftig smäll. Varför har inte farten reducerats på vägen, sladd broms vajer mm.
Avståndet från första broms uppges av vissa FB analytiker som 80 m. Farten borde varit reducerad.

Om det är en punktering, på det punkteringarna däcket, i normal hastighet. Hur förklaras då att bilen blir totalt ohanterbar. Far som en projektil.
Om det skulle vara en omkörningsincident så gäller samma teori. Den välutbildade föraren ska 8mte ha minsta problem att klara en bil som svänger ut i vänsterfilen för snävt.

Nä. Det går inte ihop. Antingen extremt hög fart, mer än 160 om du frågar mej, eller yttre påverkan.
Polisens taktik att hålla hög fart för att skydda blev det som orsakade olyckan.
Det kan ha varit en faktor till, däck eller annat tekniskt, eller medtrafikant. Men med 110 så hade sent inte gått åt helvete. Bilen får förmodligen också anses som krocksäker. Eller är den så tung så den är rena likkistan?

När jag ändå skriver. En fråga till expertisen.

Bilen uppges väga 4.500 kg. En stor del av vikten är extrautrustning, pansar mm.
Frågan är då om övriga delar av bilen är dimensionerade för denna vikt. Eller blir vissa delar svaga länkar, som kan brista.
Jag har bara MOTSAGT MIG "säkra" antaganden om "160km-hastigheten" hos skyddsfordonet?

Om du ursäktar så tror jag enda svaret på hastighet vid början av olyckan är från bilens molnbaserade data. (Eller om någon vid sidan av vägen med referenser till omgivning bättre kan relatera till aktuell hastighet.)

Dimensioneringen av fordonet är inte min starka sida vilket jag inte hävdat. Jag skulle själv gissa att högfartskörning är extremt svår.

Huvudskälet till denna skapelse är väl, antar jag, att undkomma ett totaltstopp t ex en totalblockerad vägbana där man beskjuts och måste vända 180*, accelerera iväg etc...

Det är inte någon racer dom färdas i. Då hade en Lambo eller Ferrari varit bättre...

Citera
2021-10-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Jag har bara MOTSAGT MIG "säkra" antaganden om "160km-hastigheten" hos skyddsfordonet?

Om du ursäktar så tror jag enda svaret på hastighet vid början av olyckan är från bilens molnbaserade data. (Eller om någon vid sidan av vägen med referenser till omgivning bättre kan relatera till aktuell hastighet.)

Dimensioneringen av fordonet är inte min starka sida vilket jag inte hävdat. Jag skulle själv gissa att högfartskörning är extremt svår.

Huvudskälet till denna skapelse är väl, antar jag, att undkomma ett totaltstopp t ex en totalblockerad vägbana där man beskjuts och måste vända 180*, accelerera iväg etc...

Det är inte någon racer dom färdas i. Då hade en Lambo eller Ferrari varit bättre...

Nja. Jag tror att utredarna ganska väl kan beräkna ingångshastigheten genom att se hur bilen färdats under inbromsningen. Det är väl basic vid bilolyckor. Så nåt moln behövs nog inte.
Även om det underlättar.
Citera
2021-10-06, 21:16
Medlem
Jofs avatar
Kan man utesluta den vanliga orsaken. Rattonykterhet?
Citera
2021-10-06, 21:17
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Nej faktiskt inte, jag tyckte iof att vinkeln såg udda ut, skåpet gör att det finns tre alternativ och jag var helt insnöad på trailerdragare.

1, minst troligt då de är ovanliga idag. Scania 6x2 med pallskåp mellan hytt och vändskiva.

2 vanlig skåplastbil 6x2 som drar trailer med dolly, vanlig kombo om svensk dragbil

3 EU 25,25 ekipage, trailerdragare, mellansläp med vändskiva och trailer. Vanligt på utländska och ökande i Sverige

Kanske får ge mig, trots allt. Bilden är tagen med kraftigt teleobjektiv, vilket visat sig på andra bilder, som förvränger objekten en hel del...

Dock borde det väl kommit fram någon bild där chassiet med skåpet syns?

//Inte helt övertygad...
Citera
2021-10-06, 21:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Vi kör öppet t v.
Inte bra om du skriver inlägg som är svåra att förstå. Försök skriva begripligt istället. Det ger bättre tydlighet.

Min ”gissning” är att det gick fort. Att låsa sig för en viss hastighet är dumt. Men klart fort.
Vad jag vet så har vi två eller flera vittnen.
Ett vittne kom i mötande trafik, och verkar sett olyckan på långt håll. Uttalar sig ändå tvärsäkert 160 km. Ingen trovärdighet alls. Han drar också en vals om hur han var först på plats, men efter brandkår. Typ.

Men någon eller några har blivit omkörda, påstår de. Om man framför sitt eget fordon i 110-120, som är normalt på motorväg, och blir omkörd. Då är det inte alltför svårt att någorlunda bedöma hastigheten för den som kör om. Säg +-30 km i alla fall.
Jag kan inte avgöra om dessa vittnen är trovärdiga. Men det är väl vad vi har att gå på i den delen. Att säga att de har fel är inte rätt väg.

Men sen har vi själva olycksförloppet. Förutsatt att det inte är yttre påverkan.
Vägen är en av landets bästa. Kurvan är nästan försumbar. Normalt kan man lätt ta den i 180 med en vanlig bil och lite erfarenhet.
Utgår du från att de kört 110-120 så blir det oförklarligt med det som skedde.
Bilen har gjort kraftiga broms eller sladsspår. Sedan har den pangat igenom räcket. I en vinkel som är betydligt mindre än den först antagna. Därefter har den fortsatt i mötande fält och krockat i en mycket kraftig smäll. Varför har inte farten reducerats på vägen, sladd broms vajer mm.
Avståndet från första broms uppges av vissa FB analytiker som 80 m. Farten borde varit reducerad.

Om det är en punktering, på det punkteringarna däcket, i normal hastighet. Hur förklaras då att bilen blir totalt ohanterbar. Far som en projektil.
Om det skulle vara en omkörningsincident så gäller samma teori. Den välutbildade föraren ska 8mte ha minsta problem att klara en bil som svänger ut i vänsterfilen för snävt.

Nä. Det går inte ihop. Antingen extremt hög fart, mer än 160 om du frågar mej, eller yttre påverkan.
Polisens taktik att hålla hög fart för att skydda blev det som orsakade olyckan.
Det kan ha varit en faktor till, däck eller annat tekniskt, eller medtrafikant. Men med 110 så hade sent inte gått åt helvete. Bilen får förmodligen också anses som krocksäker. Eller är den så tung så den är rena likkistan?

När jag ändå skriver. En fråga till expertisen.

Bilen uppges väga 4.500 kg. En stor del av vikten är extrautrustning, pansar mm.
Frågan är då om övriga delar av bilen är dimensionerade för denna vikt. Eller blir vissa delar svaga länkar, som kan brista.

Allting är vikt-anpassat på Sentinel.
Bromsar, hjul, fjädring, krängningshämmare, bussningar, styrservo, ESP-system - rubbet. Tom gångjärnen till dörrarna är viktanpassade. 4,5ton bepansrad RR är i stort sett likadan att köra som en vanlig RR, då det är ett starkt kundkrav sedan många år bakåt.
Om det ändock börjar sladda bortom kontroll, lär vikten straffa föraren då fysikens lagar inte kan bemästras ens av Land Rover.
Citera
2021-10-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det där är en annan olycka, artikeln daterad 8 september. Det är en lastbil som bärgas, dock utan förarhytt...

Mig veterligen så är det knappt någon som drar släp med 15-pallars lastbil. Standard är 18-pallars + släp.
Rockwool-ekipaget ser ut att vara en trailer. Ska du dra trailer med lastbil måste du ha en dolly också.

En användare har spekulerat i att det möjligen kan vara en Scania R124 eller liknande, vilket är ganska sannolikt.
https://imgur.com/a/uEjEeHW

Du verkar sitta på vem som är ägare på ekipaget? Bara för att det står Rockwool på kapellet betyder det inte att innehållet är isolering. Det kan vara precis vad som helst. Transporter är som du säger dyra. Säg att dom kör isolering från en terminal, sen lastas förmodligen annat gods tillbaka, för att slippa åka tom hem, och på så vis få in pengar på hela resan.

I artikel har åkeriet sagts varit utländskt och att de skickade en tanke till de avlidnas anhöriga.
Jag tycker oxå att det ser ut som en trailer. Kapellet och utseendet liknar inte ett släp. Därför behöver man som du skriver en dolly. 18ppl funkar eventuellt, men du förstår min tanke förstår jag. Har letat efter ett klipp där bilen bärgas i bakgrunden, men jag hittade inte det nu.
Lägger in rekonstruktion från tv4, den hittade jag iaf.
Hela rekonstruktionen finns på deras hemsida om någon är intresserad.

https://imgur.com/a/l5wvdMq
Citera
2021-10-06, 21:19
Medlem
Citat:

Dragbil med skåp
https://nyheter.mercedes-benz.se/2021/02/02/lasse-kongos-multimerca-med-jattehytt/

Lastbil med dolly och trailer
https://www.klaravik.se/auction/product/lastbil-307/

EU 25,25
https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2018/4/20/b8a1fb99-1f1e-47fd-a2bf-d88c03d76da5/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C480:270&crop=480:h;center,top&ou tput-quality=80&output-format=auto
Citera
2021-10-06, 21:26
Medlem
Citat:

Lastbil + dolly+trailer är vanligt för att komma till 25,25.
Många fördelar när du kör långt att ha en lastbil, som en utländsk transportör gör.
Linkvarianten används mest mellan terminaler och stora kunder med och är oerhört krångligt att åka ut till slutkund med.
Senast redigerad av Nonomom 2021-10-06 kl. 21:44.
Citera
2021-10-06, 21:28
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
I artikel har åkeriet sagts varit utländskt och att de skickade en tanke till de avlidnas anhöriga.
Jag tycker oxå att det ser ut som en trailer. Kapellet och utseendet liknar inte ett släp. Därför behöver man som du skriver en dolly. 18ppl funkar eventuellt, men du förstår min tanke förstår jag. Har letat efter ett klipp där bilen bärgas i bakgrunden, men jag hittade inte det nu.
Lägger in rekonstruktion från tv4, den hittade jag iaf.
Hela rekonstruktionen finns på deras hemsida om någon är intresserad.

https://imgur.com/a/l5wvdMq

Här är en bild från släckningen i diket. Vet inte riktigt vad det är man ser framför BMWn. Det ser ut som delar av sidan på ett sidoöppnat skåp, men vad jag vet är majoriteten öppningsbara på vänster sida, inte höger. Kanske BatikFarbror kan sprida ljus över frågan?
https://imgur.com/a/CyBj0RT
Citera
2021-10-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så är det, en av planetens mest säkra fordon och därtill en särskilt utbildad förare.
Men inte säkert det är mkt märkligare än en däckexplosion vilket gett plötsligt instabil kontroll. Det är trots allt ett rejält ekipage att bemästra.
Lägg till förmodat hög hastighet, och att sätta en 4,5 tons bepansrad bil i en lastbil som färdas i kring 80km/h och som väger som minst 12 ton (olastad), så är utgången given.

Även om Range Rovern bara varit nere kring 100km/h och lastbilen lyckats bromsa ner till 50 km/h vid krocktillfället, blir smällen likförbannat som att köra in i ett solitt objekt i 150km/h.
I värsta fall rör det sig om 160km/h resp 80-90km/h, vilket ger 240km/h in i solitt objekt.
Krockvåldet är extraordinärt, vilket också bilderna av vraken visar.
Nja, det kan inte lägga ihop farterna och sedan jämföra med ett berg. Mythbusters har visat att två lika fordon i tex 100 som frontar motsvarar 100 mot berg.
Du får räkna rörelsemängd eftersom lastbilen får en lägre fart efter smällen när båda fordonen får gemensam massa.

Utan att räkna så kommer det att bli en fart motsvarande nåt mittemellan bilens fart och summan du räknat med. Kanske 120 resp 200? Vilket ändå är högt.

Däremot har du helt rätt i att krockvåldet verkar ovanligt brutalt.
Citera
2021-10-06, 21:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Tack. Jag vill innerst inne tro att det är så. Förstår dock att frågor radar upp sig med en sån här händelse.

Är helt säker att fullständigt svar kommer presenteras inom en lång framtid. Så lång att detta kallnat såpass att ingen bryr sig (förrän det sker igen?).

Det är som vanligt i sådana här grejer - folk lägger tid på att analysera & investerar en massa tid i teorier, får smäll på fingrarna, utsätts för frågetecken, men vidhåller sina teorier just pga man investerat tid.
Ingredienserna är också på plats, vida känd skyddsperson, trafikolycka, tystnad från utredande myndigheter.

Jag personligen är inte så förbryllad - för mig ser det ser ut som en däckexplosion i hög fart med en ganska krävande bil.
Jag tror inte ett dugg på yttre attentat eller medveten handling av inblandad polispersonal.
Det är klart begränsat vem som som lägger möda på Vilks, även om många vill honom ont i tankegången.
Känner dock sorg att vi dels förlorat en helt unik konstnär samt att en änka nu sörjer, och dels att vi förlorat två poliser (också människor) och har en allvarligt skadad lastbilschaufför på sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in