2021-10-06, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Då har vi det bättre här. Det blir väldigt utpekande med sådant.

På vilket sätt är det bättre i Sverige där människor blir hemlösa och inte har någonstans att ta vägen. Hade vi haft medborgarlön och bostadsgaranti hade detta förmodligen aldrig inträffat. I Sverige är det bara vissa som får bostadsgaranti så fort dom kommer hit.
Mark kommer nog inte bli den sista som ger upp sitt liv. Frågan är bara hur.
Citera
2021-10-06, 18:15
Medlem
08-55331000s avatar
(FB) Göteborg: explosion Fakta Mark Lorentzon
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Finns det någon information om bombhotet ringdes in eller om det levererades på annat sätt? Jag har bara sett att det mottogs men inte hur.
Jag tror det är väldigt osannolikt att han haft någon medhjälpare, det kanske är fördomar men rättshaverister känns ofta som individualister som agerar i sin egen bubbla.
Finns ingen mer information nu om hotet mot vårdcentral på vegagatan. Tvärtom så förefaller man inte ha några säkra livstecken från Mark Lorentzon efter bombdådet.

Har svårt att förstå hur det ska tolkas.
Citera
2021-10-06, 18:28
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Verkar som att branden utbröt på nr 22. Mark bodde på nr 20.

https://sverigesradio.se/grupp/10974

Karta gatunummer:

http://www.laddy.se/visa-bild/1461/

och vad tänker du?
Som ex: jag bor på ett nr och har förråd på ett annat.
Citera
2021-10-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
och vad tänker du?
Som ex: jag bor på ett nr och har förråd på ett annat.
Jag vet inte orsaken varför det började brinna på nr 22. Det kanske någon annan har en bra förklaring på.
Citera
2021-10-06, 18:49
Medlem
Citat:

Karta gatunummer:

18 20 & 22 delar port på övre husargatan, så sprids nog ganska fritt mellan dessa trapphus. Man kan alltså välja vilket husnummer man ska gå upp i efter man gått in i porten
Citera
2021-10-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filiip
18 20 & 22 delar port på övre husargatan, så sprids nog ganska fritt mellan dessa trapphus. Man kan alltså välja vilket husnummer man ska gå upp i efter man gått in i porten
Skulle du kunna göra en enkel skiss på det. Jag säger som fuxborg så vi får det överstökat.
Citera
2021-10-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Med tanke på de senaste dagarnas vindar och strömmar är det inte omöjligt att kroppen drivit till fyndplatsen från södra Östersjön. Vi bör avvakta en rättsmedicinsk utredning innan vi drar några förhastade slutsatser.
Du har inte funderat på åt vilket håll Göta älv rinner? Tror du havsvatten liksom sugs in och färdas åt nordöst?

Min gissning: Mark har suttit och tryckt i nån båt eller industrilokal och bidat sin tid. Antingen Marieholm eller Ringön. Sen drogs snaran åt mer och mer och han såg ingen annan utväg än att dränka sig. Sen får vi väl se hur länge kroppen har legat i vattnet och sådär, samt räknat på hur långt kroppen rimligtvis kan ha drivit nedströms innan han hittades. Kanske har han häckat längre norrut, typ Surte eller ända upp i Dalsland.
Citera
2021-10-06, 19:01
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jaha, så nu är han död. P.g.a vad?

Ett scenario spelas upp i min mage just nu.

Han hade kanske lämnat med sig ett självmords brev:

SPEKULATION:

Jag är ledsen att det gick SÅ illa. Min kompis "NISSE" visade mig hur man gör en bra bomb.
Men den blev SÅ mycket värre än vad jag trodde.
Jag vill enbart blåsa mitt förråd ju.
Lite Aceton och VätePeroxid...

Nu är mitt liv slut, så nu vill jag inte vara med längre, Hej då.

Som sagt, Spekulation från min sida...

Vad tror ni andra, är detta ett relevant scenario?
Senast redigerad av Fibonaccital 2021-10-06 kl. 19:11. Anledning: Lade till: Lite Aceton och VätePeroxid...
Citera
2021-10-06, 19:31
Bannlyst
Citat:

Karta gatunummer:

Citat:
Jag vet inte orsaken varför det började brinna på nr 22. Det kanske någon annan har en bra förklaring på.

Det är en viktig fråga.
Åklagaren säger att det verkar som att explosionen startade i 22:an, om det och mer i artikeln nedan:

"Ett larm om drunkningstillbud vid Stenpiren kom in till SOS Alarm på onsdagsmorgonen.
En person hittades död i vattnet. Det var Mark Lorentzon, den misstänkte bombmannen som jagats sedan explosionen på Övre Husargatan för en vecka sedan."

"Polisen misstänker inget brott gällande fyndet av en kropp vid Stenpiren."

"Enligt åklagare Maria Thorell är det oklart hur länge kroppen legat i vattnet.
– Det är en preliminär bedömning, det har inte gjorts någon obduktion. Preliminärt mer än en dag, inte så lång tid som två veckor, säger hon, utan att kunna precisera närmre."

"På frågan om de haft konkreta uppgifter på att han ska ha befunnit sig utomlands efter händelsen svarar hon:
– Vi har inte haft några livstecken överhuvudtaget. Så det kan jag inte säga att vi haft. Vi har inte haft några säkra livstecken. Sedan beror det på hur man tolkar det, det har kommit in massa tips och tolkar man det som livstecken har vi haft det, men inga säkra livstecken."

"Vad händer nu med utredningen?
– Utredningen kommer fortsätta. Man behöver klarlägga händelseförloppet, vi vill veta vad som orsakat explosionen. Likaså behöver vi utreda om finns andra gärningsmän. Han har varit häktad på sannolika skäl, det innebär inte att det är klart att det är han som är gärningsman, utan vi kan ha haft fel, det behöver utredas. Likaså att han kan ha agerat med någon annan.
Finns det några andra misstänkta?
– Nej, det finns det inte, i så fall skulle jag inte lämnat ifrån mig förundersökningsledningen. I dagsläget finns inga misstänkta överhuvudtaget, säger Maria Thorell."

"Kan du säga mer om var explosionen i huset inträffade?
– Det jag kan säga är att det verkar som det varit i 22:an. Mer än så kan jag inte säga."

"Tidigare under onsdagen rapporterade GT/Expressen också att polisen sökte efter hans cykel, som rapporterats försvunnen. Såvitt känt hade han inte tillgång till någon bil men färdades ofta på sin cykel."

Hela artikeln: https://www.expressen.se/gt/just-nu-mark-lorentzon-hittad-dod/

Några viktiga frågor:
Dödsorsak?
Tidpunkt för hans död?
Andra gärningsmän?
Var är Marks cykel?
Var är Marks telefon/telefoner, har de hittats?
Var är Marks andra tillhörigheter, tex möbler mm?
Citera
2021-10-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det är en viktig fråga.
Åklagaren säger att det verkar som att explosionen startade i 22:an, om det och mer i artikeln nedan:

"Ett larm om drunkningstillbud vid Stenpiren kom in till SOS Alarm på onsdagsmorgonen.
En person hittades död i vattnet. Det var Mark Lorentzon, den misstänkte bombmannen som jagats sedan explosionen på Övre Husargatan för en vecka sedan."

"Polisen misstänker inget brott gällande fyndet av en kropp vid Stenpiren."

"Enligt åklagare Maria Thorell är det oklart hur länge kroppen legat i vattnet.
– Det är en preliminär bedömning, det har inte gjorts någon obduktion. Preliminärt mer än en dag, inte så lång tid som två veckor, säger hon, utan att kunna precisera närmre."

"På frågan om de haft konkreta uppgifter på att han ska ha befunnit sig utomlands efter händelsen svarar hon:
– Vi har inte haft några livstecken överhuvudtaget. Så det kan jag inte säga att vi haft. Vi har inte haft några säkra livstecken. Sedan beror det på hur man tolkar det, det har kommit in massa tips och tolkar man det som livstecken har vi haft det, men inga säkra livstecken."

"Vad händer nu med utredningen?
– Utredningen kommer fortsätta. Man behöver klarlägga händelseförloppet, vi vill veta vad som orsakat explosionen. Likaså behöver vi utreda om finns andra gärningsmän. Han har varit häktad på sannolika skäl, det innebär inte att det är klart att det är han som är gärningsman, utan vi kan ha haft fel, det behöver utredas. Likaså att han kan ha agerat med någon annan.
Finns det några andra misstänkta?
– Nej, det finns det inte, i så fall skulle jag inte lämnat ifrån mig förundersökningsledningen. I dagsläget finns inga misstänkta överhuvudtaget, säger Maria Thorell."

"Kan du säga mer om var explosionen i huset inträffade?
– Det jag kan säga är att det verkar som det varit i 22:an. Mer än så kan jag inte säga."

"Tidigare under onsdagen rapporterade GT/Expressen också att polisen sökte efter hans cykel, som rapporterats försvunnen. Såvitt känt hade han inte tillgång till någon bil men färdades ofta på sin cykel."

Hela artikeln: https://www.expressen.se/gt/just-nu-mark-lorentzon-hittad-dod/

Några viktiga frågor:
Dödsorsak?
Tidpunkt för hans död?
Andra gärningsmän?
Var är Marks cykel?
Var är Marks telefon/telefoner, har de hittats?
Var är Marks andra tillhörigheter, tex möbler mm?

Drunkning.
Mellan 28 sept - idag
Nej
I havet
I havet
I lägenheten.
Citera
2021-10-06, 19:42
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag tror också att han är död, finns tecken som tyder på det

Han bad ju vännerna följa med till mamman och då var han uppriven och grät. Väl hos modern satte han på en skiva av en opera (som förmodligen betydde mycket för honom och modern) och han satt med huvudet mot sin mors kind. Vännen Lennart hade aldrig sett honom så förut. Jag tror det var ett farväl till modern.
Han betalade också en skuld till en annan vän och gav honom en kram

Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Sprängningen är en hämnd mot samhället och fastighetsbolaget.
Sin egen död vill han nog bestämma över själv, på en plats som betyder något för honom,det är min teori. Havet kan vara en sån plats. Finns ju många småbåtar som ännu inte är upptagna, han kan ju ligga och titta på stjärnhimlen ett tag innan han bestämmer sig
Citerar mig själv, då jag tyvärr fick rätt i min tes.
Ytterligare faktor att det skulle komma till detta slut var ju brevet till fastighetsägaren att vräkningen skulle bli hans och moderns död.

Tittar man på videon från äldreboendet så ser man att denna man lider av psykisk ohälsa, inget friskt beteende även om han älskade sin mor över allt annat. Konstigt att ingen fångade upp honom då han blev anmäld så många gånger för trakasserier m.m. Kanske det hade kunnat hindra sprängningen och dess ödesdigra konsekvenser
Citera
2021-10-06, 19:45
Medlem
madeinflens avatar
Tragiskt
Nu slår väl sig hyresvärden och psykopat-chefen sig för bröstet lite mindre för att det lät paragrafrytteri gå före ett människoöde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in