2021-10-06, 15:30
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju tyvärr en klassiker.

När allvarliga problem med ett läkemedel uppstår, så är det alltid något man inte har tänkt på.

För om man hade tänkt på det, då hade man redan upptäckt det.
Det verkar onekligen som att man i det här fallet sprungit på ett bekymmer som enkelt sammanfattas med att: ju äldre personen är desto sämre blir immunsvaret (på grund av ett försämrat immunförsvar ju högre ålder) och samtidigt mindre risk för komplikationer, samtidigt som ju yngre personen är desto starkare blir immunsvaret med högre risk för komplikationer.

I mina ögon låter det som att det kanske behövs någon form av mått på personens immunförvarsförmåga innan man vaccinerar. Åtminstone i lägre åldrar.

Synd att det inte finns data i ämnet att tillgå, och gärna då från både Moderna, Pfizer och AstraZeneca.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-06 kl. 15:32.
Citera
2021-10-06, 15:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Och detta har du en källa till?

Det behöver ju inte ens vara så att Modernas vaccin ger en högre chans till myocarditis än Covid 19 för unga men då vi har ett alternativ (Pifzer) så kan vi byta vaccin till yngre personer.
Det är bra att FHM är försiktiga men jag undrar om de vet vad de håller på med egentligen. Jag tror tvärtom att detta inte bidrar positivt till något.

Här en tråd på Twitter:

Adam
@AdamDopamine
Those silly Swedes are at it again
/.../

Andreas Backhaus
@AndreasShrugged
Given that the myocarditis following vaccination is still a rare condition with predominantly mild course and that - with some uncertainty - myocarditis from Covid is at least as likely, the gain from waiting isn't obvious.
https://twitter.com/AdamDopamine/status/1445728083462406146?s=20

Vi står ensamma igen tills vidare.
Citera
2021-10-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ja - för att det finns ett alternativ - Pfizer.

Utan ett alternativ vet vi inte om FOHM hade stoppat vaccinering med Modernas vaccin.
Det här är ju inget nyhet för oss. Vi har ju vetat länge att mRNA-vaccinen orsakar de här problem, att det drabbar pojkar och unga män hårdare, att bieffekter är hårdare kopplat till andra dosen, och att Moderna har generellt mer problem än Pfizer eftersom dosen är högre.

Men Pfizer har ju också det här problemet, bara inte i lika stor utsträckning.

Okej att vaccinera en 80-åring, som dör knall fall vid blotta åsynen av covid. Men att hålla på och vaccinera 12-åriga pojkar med två doser Pfizer är också hål i huvudet i det här läget. Det minsta man kan göra är att bara rekommendera 1 dos Pfizer till personer under 30 år. I min mening hade bara 1 dos varit lämpligt upp till 50 år, om man inte tillhör någon riskgrupp. Hos unga människor ger andra dosen Pfizer 10 gånger mer antikroppar än första dosen, utan någon betydelsefull förbättring i skyddet mot svår sjukdom.
Citera
2021-10-06, 15:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att risken för smitta ökar när skolorna öppnar har jag sagt hela tiden. Likaså har jag sagt att ju fler som är vaccinerade, desto mindre smitta kommer vi få. Det har jag också sagt hela tiden. Så vad exakt är din poäng? Vilket förutsägelse är det som inte har slagit in menar du? Vad hände förra året när skolorna öppnade efter sommarlovet? Ökade eller minskade smittan då?

Ingen är vaccinerad i skolan och den har varit öppen i två månader med en initialt hög smitta.
Hur är det möjligt att den enligt dig största och viktigaste smittkällan inte exploderat ännu?

Förra året sa du att det berodde på initialt låg smitta, därför tog det två månader innan det tog fart, vad ska du skylla på nu?

Vi pratar trots allt på den enskilt största och viktigaste källan till smittspridning, själva motorn enligt dig

För det kan väl inte vara så att den största faktorn är säsong och när den inträffar så sprids smittan precis lika bra på fabriken, byggarbetsplatsen, sjukhuset, affären, köpcentret, hemmafesten, gymmet osv osv som skolan?
Citera
2021-10-06, 15:40
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Precis som Sverige gjorde när smittan ökade här?
Nä, det var ni som skrek om det. Sverige gjorde (och gör) helt rätt.
Citera
2021-10-06, 15:42
Medlem
GeleZachas avatar
Intressant att de valde att stoppa just Moderna, har för mig att jag sett siffror på att Pfizer har mycket mer och värre biverkningar. Dock är det ju anmärkningsvärt att folk blir chockerade av detta, såklart blir det biverkningar av ett experimentellt vaccin...
Citera
2021-10-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är bra att FHM är försiktiga men jag undrar om de vet vad de håller på med egentligen. Jag tror tvärtom att detta inte bidrar positivt till något.

Här en tråd på Twitter:

Adam
@AdamDopamine
/.../

Andreas Backhaus
@AndreasShrugged
Given that the myocarditis following vaccination is still a rare condition with predominantly mild course and that - with some uncertainty - myocarditis from Covid is at least as likely, the gain from waiting isn't obvious.

Tweeten han svarar på kommer ju från en suspekt aktör (disclosetv) som försöker få det att låta mer dramatiskt än det är.

De nämner inget om att vi fortsätter ge Pfizers vaccin till yngre.
Citera
2021-10-06, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tweeten han svarar på kommer ju från en suspekt aktör (disclosetv) som försöker få det att låta mer dramatiskt än det är.

De nämner inget om att vi fortsätter ge Pfizers vaccin till yngre.
Det är nog den senare jag vill lyfta fram. Verkar faktiskt som ett överilat beslut av FHM som kanske inte kommer att landa rätt. Skrämmer upp folk i onödan helt enkelt.
Citera
2021-10-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag tror du får studera lite innan du ger dig i kast med att diskutera med folk som ägnar sig åt detta på heltid. Friska människor har stora problem med SARS-CoV-2 just på grund av att det är novel virus. .
Fast det är ju inte särskilt novel eftersom folks immunsystem klarar av det för det mesta utan större problem så våra immunsystem har varit med om väldigt snarlika virus tidigare och nej de flesta friska människor har inte stora problem med viruset, en del har haft det men ofta för att de faktiskt har något bakomliggande!
Du lär förövrigt inte hålla på med detta på heltid..
Citera
2021-10-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Intressant att de valde att stoppa just Moderna, har för mig att jag sett siffror på att Pfizer har mycket mer och värre biverkningar.
Är väl ingen tvekan om att Pfizers lobbyister pch PR-avdelningar är i särklass. Många miljarder extra de tjänat på dom!
Citera
2021-10-06, 16:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Här en tråd på Twitter:

Adam
@AdamDopamine
/.../

Andreas Backhaus
@AndreasShrugged

Nej era idioter!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ALpaWE/sverige-stanser-moderna-vaksineringen-for-personer-under-30-aar
Citera
2021-10-06, 16:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Att risken för smitta ökar när skolorna öppnar har jag sagt hela tiden. Likaså har jag sagt att ju fler som är vaccinerade, desto mindre smitta kommer vi få. Det har jag också sagt hela tiden. Så vad exakt är din poäng? Vilket förutsägelse är det som inte har slagit in menar du? Vad hände förra året när skolorna öppnade efter sommarlovet? Ökade eller minskade smittan då?

Förra året?

Vill du att jag letar upp dina inlägg från i år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in