2021-10-06, 14:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den israeliska studien var obrukbar.

Dels så hade den inte delat upp på ålder, så man jämförde 16-åringar mot 85-åringar. Det är ingen nyhet att gamla människor kan få allvarliga problem av covid.

Dessutom kunde den uppmärksamme se att man hade en extra urvalsprocess i gruppen vaccinerade. Man sorterade bort 27% av de vaccinerade med kriteriet "hade haft kontakt med sjukvården 7 dagar innan vaccination". På så sätt röjde man bort den sjukaste tredjedelen av den här gruppen.
Här måste man nämna att Modernas Fas 3-försök delade upp armarna i:
1. 18-65 utan underliggande sjukdomar
2. 18-65 med underliggande sjukdomar
3. =>65

Armarna delades sedan upp på etnicitet och bl.a. BMI, men generellt gjordes inget urval baserat på ålder annat än det som nämnts ovan. Åtminstone inte i det data som förmedlas via rapporten. Jag känner inte till om någon begärt datat där det möjligen finns mer detaljer, men rapporten som sådan är minst sagt halvsvajig i mina ögon.
Citera
2021-10-06, 14:56
Medlem
raskenss avatar
Dom stoppar Modernas vaccin för alla yngre än 30år i Sverige.
Citera
2021-10-06, 14:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jajamän! Inte ofta det händer, men du lyckades med ett korrekt påstående igen! (Åtminstone om vi fokuserar på att titta ca 1,5år tillbaka tom idag, i Sverige.)

Jodå, det mesta jag skriver här brukar stämma. Samtidigt vänder jag mig mot påståenden som att smittan är ofarlig för 99,9% av befolkningen. Det är ju bara att räkna för att inse att det inte är så.

15 tusen döda. 15.000/0,001= 15 miljoner invånare förutsatt att ALLA har varit smittade.
Vi har bara 10 miljoner invånare och kanske har 20-30% varit smittade, vilket då innebär att vi måste ha mellan 50-75 miljoner invånare för att den matematiken ska gå ihop. Detta om man med "farligt" menar att man dör av viruset. Skulle snarare säga att dödssiffran ligger runt 0,5%-0,8% för de som blir smittade. I snitt. Pratar vi sjukhusvård per smittad landar vi runt 4% och då är det de som blir inskrivna och är man så pass sjuk att man behöver vård skulle i alla fall jag säga att det är farligt. Vanligast är ju att man får problem med andningen.

Det finns ju liksom en anledning till att hela världen stängt ned.
Senast redigerad av IMBILDEN 2021-10-06 kl. 14:59.
Citera
2021-10-06, 15:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror inte du förstår.

FOHM har sett en ökning av myokardit bland yngre som kopplas ihop med Modernas vaccin. Man stoppar då användningen av Modernas vaccin och ger istället Pfizers vaccin där man inte sett samma samband.

Det motsäger ju inte att det finns en koppling mellan Covid-19-infektion och förhöjd risk för myokardit och vad jag vet så rekommenderar FOHM alla från att få Covid 19.

Om det är myokardit man är orolig för och är mellan 16 och 30 år så är det nog Pfizer det säkraste alternativet.
Jag tror inte du förstår. Vaccin ska inte ge biverkningar på detta sätt. PUNKT. Oavsett vad covid gör eller inte gör. Detta är specifikt för unga män, som drabbas hårdare av myokardit av vaccin än myokardit av covid.
Citera
2021-10-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Här måste man nämna att Modernas Fas 3-försök delade upp armarna i:
1. 18-65 utan underliggande sjukdomar
2. 18-65 med underliggande sjukdomar
3. =>65

Armarna delades sedan upp på etnicitet och bl.a. BMI, men generellt gjordes inget urval baserat på ålder annat än det som nämnts ovan. Åtminstone inte i det data som förmedlas via rapporten. Jag känner inte till om någon begärt datat där det möjligen finns mer detaljer, men rapporten som sådan är minst sagt halvsvajig i mina ögon.
Det är ju tyvärr en klassiker.

När allvarliga problem med ett läkemedel uppstår, så är det alltid något man inte har tänkt på.

För om man hade tänkt på det, då hade man redan upptäckt det.
Citera
2021-10-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag tror inte du förstår. Vaccin ska inte ge biverkningar på detta sätt. PUNKT. Oavsett vad covid gör eller inte gör. Detta är specifikt för unga män, som drabbas hårdare av myokardit av vaccin än myokardit av covid.

Och detta har du en källa till?

Det behöver ju inte ens vara så att Modernas vaccin ger en högre chans till myocarditis än Covid 19 för unga men då vi har ett alternativ (Pifzer) så kan vi byta vaccin till yngre personer.
Citera
2021-10-06, 15:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Och detta har du en källa till?

Det behöver ju inte ens vara så att Modernas vaccin ger en högre chans till myocarditis än Covid 19 för unga men då vi har ett alternativ (Pifzer) så kan vi byta vaccin till yngre personer.
Ja, det är därför FHM har pausat Modernas användning hos yngre.
Citera
2021-10-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ja, det är därför FHM har pausat Modernas användning hos yngre.

Ja - för att det finns ett alternativ - Pfizer.

Utan ett alternativ vet vi inte om FOHM hade stoppat vaccinering med Modernas vaccin.
Citera
2021-10-06, 15:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ja - för att det finns ett alternativ - Pfizer.

Utan ett alternativ vet vi inte om FOHM hade stoppat vaccinering med Modernas vaccin.
Det vet vi inte. Men troligtvis. Ontarios motsvarande folkhälsomyndighet gjorde samma bedömning. Och nu när även Pfizers andra dos går upp mot för höga gränsvärden, finns det chans att det också stoppas i Ontario. Så Ontario ligger före FHM. Nuvarande vaccin är inte lösningen. INSE DETTA!
Citera
2021-10-06, 15:22
Medlem
Citat:
Det vet vi inte. Men troligtvis. Ontarios motsvarande folkhälsomyndighet gjorde samma bedömning. Och nu när även Pfizers andra dos går upp mot för höga gränsvärden, finns det chans att det också stoppas i Ontario. Så Ontario ligger före FHM. Nuvarande vaccin är inte lösningen. INSE DETTA!

Jag skulle vilja se en lösning utan vaccin - eller rättare sagt - jag skulle inte vilja se en lösning utan vaccin - eller ännu rättare sagt - jag ser ingen lösning utan vaccin.

Det betyder inte att vaccin ensamt är lösningen eller att vi ska vaccinera barn under x år osv.
Citera
2021-10-06, 15:26
Medlem
Citat:

Intressant att du tar upp Ontario.

https://news.ontario.ca/en/statement/1000907/ontario-recommends-the-use-of-pfizer-biontech-covid-19-vaccine-for-individuals-aged-18-24-years-old

Citat:
Based on the significantly higher risks of COVID-19 hospitalizations, ICU admissions and death among the unvaccinated, those who received a first dose of the Moderna vaccine absolutely did the right thing to protect themselves, their loved ones and communities. Vaccination is the best way to protect against COVID-19 related complications, and the risk of contracting myocarditis and other serious adverse events including pericarditis, arrhythmia, deep-vein thrombosis, pulmonary embolism, myocardial infarction, intracranial hemorrhage and thrombocytopenia is 18 times higher among patients with COVID-19. Should individuals aged 18 to 24-year old wish to receive Moderna they can continue to do so with informed consent. The province will continue using the Pfizer vaccine for youth ages 12-17 (including those turning 12 in 2021).
Citera
2021-10-06, 15:29
Medlem
Personer i Danmark under 18 år vil ikke længere blive tilbudt vaccinen mod covid-19 fra selskabet Moderna.

De vil fremover udelukkende få tilbudt vaccinen fra Pfizer/BioNTech.

Det sker ud fra et forsigtighedsprincip, oplyser Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Et nyt nordisk studie har undersøgt risikoen for hjernehindebetændelse og hjertemuskelbetændelse. Begge former for hjertebetændelse er kendte, men yderst sjældne bivirkninger ved vaccination for covid-19.

I de foreløbige data rejses der mistanke om øget risiko for hjertebetændelse ved vaccination med Moderna.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13345625/danskere-under-18-aar-tilbydes-ikke-laengere-moderna/?st=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in