2021-10-06, 14:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ok, du blir jätteimponerad över filososofiskt ABC genom copy-paste av beskärda delar ur Wiki. Du får dock ursäkta att vi som gått vidare från texter som den från Barnens bibel, behöver lite mer än infantilism för att bländas. Men säg för all del till om du är beredd att hoppa upp några paradigm, så kan vi fokusera lite på ett av filosofins mest centrala och heterogena begrepp — Den Fria Viljan. Vill dock påpeka att den inte har något att göra med det vi skrivit om här tidigare, vilket både du braattha hade vetat om ni förstått vad ni läste.

I alla händelser är det inte utan att jag och andra som förstår detta ler i mjugg, när vi åser att ni tycker att "ej tvång" är en synonym till "av egen fri vilja".

Du drar förhastade slutsatser inte synonym men synonymt!

Den fria viljan är baserat på den tanken att man kan välja om man ska ex ta bort handen då man lägger den på en varm platta, tyvärr faller det med den då kroppen instinktivt drar bort handen innan hjärnan har sänt signalen till handens muskler att dra undan den.
Detta faller utanför den fria viljan.
om man istället ser till att trycka på en knapp när en lampa tänds. då bestämmer man den och handens muskler gör en rörelse"fri vilja"
Om man ser till att Esb skulle kunna skriva utan att tänka , dvs en reflex ,,, då är jag villig att hålla med dig att han inte hade fri vilja annars inte.
Senast redigerad av braattha 2021-10-06 kl. 14:27.
2021-10-06, 14:46
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha

Den fria viljan är baserat på den tanken att man kan välja om man ska ex ta bort handen då man lägger den på en varm platta, tyvärr faller det med den då kroppen instinktivt drar bort handen innan hjärnan har sänt signalen till handens muskler att dra undan den.
Detta faller utanför den fria viljan.
om man istället ser till att trycka på en knapp när en lampa tänds. då bestämmer man den och handens muskler gör en rörelse"fri vilja"
Om man ser till att Esb skulle kunna skriva utan att tänka , dvs en reflex ,,, då är jag villig att hålla med dig att han inte hade fri vilja annars inte.
Lite av en reflex var det nog ty visst var det så att han omedelbart efter att han skrivit på rusade ut för att se efter vad trädgårdsmarodörerna hade tagit sig till med på hans tomt?! Hade han förstått vad han hade skrivit på ja då hade han naturligtvis icke brytt sig det minsta eftersom han i så fall hade vetat om att han precis sålt sitt fädernes sommarhem - eller hur?!
2021-10-06, 14:48
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Lite av en reflex var det nog ty visst var det så att han omedelbart efter att han skrivit på rusade ut för att se efter vad trädgårdsmarodörerna hade tagit sig till med på hans tomt?! Hade han förstått vad han hade skrivit på ja då hade han naturligtvis icke brytt sig det minsta eftersom han i så fall hade vetat om att han precis sålt sitt fädernes sommarhem - eller hur?!
Nej Reflex är en handling som sker snabbare än reaktionstiden
2021-10-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ja, att du inte förmår att inse det inkonsekventa i din konspirationsteori var inget som förvånande. Oddsen för det var mycket låga.

Jag tänkte mer på de som klarar av att höja blicken från sin egen navel och inte så lätt fastnar i prestige.
Du tror att det är av prestige som lagstiftare har valt att lagstifta om ett skydd för äldre så de inte ska känna sig skyldiga att återgälda den hjälp de fått av omsorgspersonal? Ett skydd som man kringgår på Odalgården genom att inte registrera sig som äldreboende utan som kursgård, trots att allt som Majkgård beskriver gällande daglig hjälp, städ, tvätt och personlig hygien är en fullständig beskrivning av ett särskilt boende.
2021-10-06, 14:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag tror möjligen att det finns de som inser att det finns något mellan av tvång och av egen fri vilja.
Precis som att det finns somliga som menar att det finns något mellan kristallklar och full-blown dement.

Men jag inser att jag är inne på överkurs i nyansering för många här nu, så det är bäst jag lägger ner.
Förklara gärna för mig vad just du menar.
Känner jag mig påverkad av andra är det inte helt min fria vilja.
Då citerar jag biskop Brask.
"härtill är jag nödd och tvungen"

Menar du att Esbörn är hotad till att säga "fri vilja"
2021-10-06, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag förstår. Du tänker dig att adjektivet eller adverbet till substantivet synonym — synonymt — skiljer sig på ett avgörande sätt.
2021-10-06, 14:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag tänkte egentligen att du skulle svara på dina frågor. Att laborera med tanken på att Esbjörn har lätt för att låta sig påverkas, luras och manipuleras. Inte bara av en enda person i livet utan som en personlighetsegenskap som han har. Kanske som en följd av hans ålderssvaghet, kanske som han alltid har varit. Vad kan Ebba haft att komma med i påstryckningsväg? Jag kan personligen komma på massor, men vill undvika att komma in i polemik under detta tankeexperiment.

Jag har ju sett hur du skickligt hanterat frågor för att vända det till Ebbas fördel många gånger. Försök för en stund att sätta Esbjörn i fokus, vad han själv säger och hur Ebbas påtryckningar skulle kunna gått till.

Jag lovar att inte hålla dig ansvarig för dem utanför denna diskussion.

Jag är inte förvånad över att du motfrågar istället för svarar på frågor du får. Men sure, det här är din dag idag :-)

Saken är den att jag faktiskt inte har så mycket fantasi, så jag kan tänka på ett enda scenario där Esbjörn känner sig pressad av Ebba, men ändå fortsätter att träffa henne. Han fortsätter att gå henne till mötes, gång på gång. Han går bort till Kullen och öppnar dörren för henne när de har avtalat möten. Dessutom utan att beklaga sig, eller ta hjälp av sina nära och kära. Hade han varit ointelligent/okonfrontabel eller liknande till sin natur, kunde jag förstå om han inte kunde säga nej, men han klarar bevisligen av att hålla sig undan när det blåser kallt och han klarar av konfrontationer utan att blinka.

Nej, ingen press under upptakten i alla fall, det är min slutsats. Det lämnar frågan kvar om det kan ha varit press och tjat under kontraktsskrivningen. Klart det _kan_ ha varit det. Det är bara tre personer som faktiskt vet vad som hände där, så inte kan jag säga med livet som insats att det inte kan ha varit tjat.

Är det troligt att det tjatats och pressats där? Om det gjordes så, varför märktes det inte på Esbjörn vid röjningstillfället i månadsskiftet? Varför kontaktade han inte en närstående redan samma dag som kontraktsskrivningen och berättade att han blivit pressad att skriva under? Med tanke på att han under många år varit nojig över sitt minne, så kan det inte varit någon skam att berätta för någon närstående vad som hänt. Faktumet att Matz skulle ta över fastigheten så småningom, borde också ha gjort att Esbjörn agerat långt tidigare om det varit fulspel från Ebbas sida.

Men exakt hur Ebba skulle gått till väga för att tjata till sig lydnad från Esbjörn vet jag inte. Det enda jag får upp i huvudet, är en skrikande Gunnery Sergeant Hartman i Full Metal Jacket, men det tror jag inte är Ebbas stil.
2021-10-06, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror att det är av prestige som lagstiftare har valt att lagstifta om ett skydd för äldre så de inte ska känna sig skyldiga att återgälda den hjälp de fått av omsorgspersonal? Ett skydd som man kringgår på Odalgården genom att inte registrera sig som äldreboende utan som kursgård, trots att allt som Majkgård beskriver gällande daglig hjälp, städ, tvätt och personlig hygien är en fullständig beskrivning av ett särskilt boende.

Esbjörn behöver väl inget äldreboende? Du har ju redan varit mycket tydlig med att det Majkgård uppgav kring Esbjörns stödbehov till den neuropsykologiska experten endast var fiffel och båg!
Du har även uttryckt att han springer runt som Rönnerdahl i Sjösala visa i Marielund, har en kristallklar hjärna, ser som en falk och hör som en en kanin.

Varför i allsin dar skulle Esbjörn vara beroende av någon på ett pensionat, denna kärnfriska knappt pensionerade styrkeman, som han beskrivits som genom hela tråden?

Avd. När historien hoppar upp och biter en i svansen
Senast redigerad av Krmkr 2021-10-06 kl. 15:09.
2021-10-06, 15:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag konstaterar att du så fort du blir svarslös och förlorar en diskussion, så börjar du heöt och hållet att fokusera på min person. Jag inser att detta hade kunnat vara en skön utväg, om den inte hade varit så förbenat enkel att avslöja.

Så, tillbaks till topic, du tycker att jag ljuger när jag skriver att det finns en skillnad mellan "utan tvång" och "av egen fri vilja", medan skillnaden mellan "utan tvång" och utan "någon form av tvång" är enorm. Vänligen berätta hur du tänker när du skriver så. Inser du själv att du gör dig lite löjlig och onödigt bias i dina bedömningar av ord?
Tvång är en begränsning av ens fria vilja, eller hur?
Jag ser inte att skillnaden är "enorm".

Jämställer du tvång med påverkan?
2021-10-06, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag är inte förvånad över att du motfrågar istället för svarar på frågor du får. Men sure, det här är din dag idag :-)

Saken är den att jag faktiskt inte har så mycket fantasi, så jag kan tänka på ett enda scenario där Esbjörn känner sig pressad av Ebba, men ändå fortsätter att träffa henne. Han fortsätter att gå henne till mötes, gång på gång. Han går bort till Kullen och öppnar dörren för henne när de har avtalat möten. Dessutom utan att beklaga sig, eller ta hjälp av sina nära och kära. Hade han varit ointelligent/okonfrontabel eller liknande till sin natur, kunde jag förstå om han inte kunde säga nej, men han klarar bevisligen av att hålla sig undan när det blåser kallt och han klarar av konfrontationer utan att blinka.

Nej, ingen press under upptakten i alla fall, det är min slutsats. Det lämnar frågan kvar om det kan ha varit press och tjat under kontraktsskrivningen. Klart det _kan_ ha varit det. Det är bara tre personer som faktiskt vet vad som hände där, så inte kan jag säga med livet som insats att det inte kan ha varit tjat.

Är det troligt att det tjatats och pressats där? Om det gjordes så, varför märktes det inte på Esbjörn vid röjningstillfället i månadsskiftet? Varför kontaktade han inte en närstående redan samma dag som kontraktsskrivningen och berättade att han blivit pressad att skriva under? Med tanke på att han under många år varit nojig över sitt minne, så kan det inte varit någon skam att berätta för någon närstående vad som hänt. Faktumet att Matz skulle ta över fastigheten så småningom, borde också ha gjort att Esbjörn agerat långt tidigare om det varit fulspel från Ebbas sida.

Men exakt hur Ebba skulle gått till väga för att tjata till sig lydnad från Esbjörn vet jag inte. Det enda jag får upp i huvudet, är en skrikande Gunnery Sergeant Hartman i Full Metal Jacket, men det tror jag inte är Ebbas stil.
Nu var det trots allt jag som började att fråga, som du besvarade med ett antal motfrågor, så att jag bollar tillbaks dig till min initiala fråga är kanske inte så förvånande oavsett vem som gör det...

Dessutom, så besvarar du ju faktiskt inte min fråga utan hänvisar till att du har dålig fantasi. Tja, jag kan konstatera att det inte är något fel på din fantasi när det kommer till att hitta på förmildrande saker om Ebba.

Kuriosa: Beträffande R. Lee Ermey kan jag berätta att jag träffade honom på en filmmässa i Las Vegas i slutet av 90-talet. En fantastiskt trevlig och lättsam människa, långt ifrån hans karaktär i FMJ. Han berättade att de "hård typ"-rollerna som han hade fått genom karriären, helt och hållet berodde på hans utseende och inget annat. Med andra ord - skenet kan bedra och man ska inte döma hunden efter håren...
2021-10-06, 15:31
Medlem
Citat:
Esbjörn behöver väl inget äldreboende? Du har ju redan varit mycket tydlig med att det Majkgård uppgav kring Esbjörns stödbehov till den neuropsykologiska experten endast var fiffel och båg!
Du har även uttryckt att han springer runt som Rönnerdahl i Sjösala visa i Marielund, har en kristallklar hjärna, ser som en falk och hör som en en kanin.

Varför i allsin dar skulle Esbjörn vara beroende av någon på ett pensionat, denna kärnfriska knappt pensionerade styrkeman, som han beskrivits som genom hela tråden?

Avd. När historien hoppar upp och biter en i svansen
Du klarar helt enkelt inte av en seriös diskussion utan spårar ur fullständigt när du förlorar argumenten. Allt jag skriver att Majkgård bistår Esbjörn med är hennes egna ord på vad hon erbjuder honom. Det beskriver dessutom väldigt väl servicen på ett äldreboende. Förutom myndigheternas granskning och förbudet att ta emot gåvor och arv. Det är ett solklart beroendeförhållande.
2021-10-06, 15:32
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du vet inte om jag är man eller kvinna och du är uppenbart ingen He man vilket du vill ge sken utav. Du har gett uttryck för en förnedrande kvinnosyn i både denna och många andra trådar vilket gör dig ganska unik.
Du drivs uppenbart inte av ett politiskt hat som många av dina meningsfränder utan av ett hat mot kvinnor.

Det kan inte vara lätt att kvinnan Ebba stämmer mannen Esbjörn i tingsrätten och med all sannolikhet går segrande ur striden.

Du får helt enkelt förlika dig med tanken på att vi numera har kvinnor som är partiledare och som köper fastigheter även om det går emot ditt ego.
Försök inte å göm dig under Ebbas kjortel din lilla parvel. Ingen kvinna skriver som du så det lönar sig föga för dig att här försöka dölja ditt genus med en massa feminismtrams din lo0ser Det där hatkortet också sen är ju retorik av yppersta klass. Var i all sin dar har du snappat upp den slags ifrån

Inte så lite lustigt å se hur ni små ebbaboys jämt försöker vrida till saker å ting till det diametralt motsatta när ni står där med fjunen i brevlådan. Ebbas skönhet som ni så ofta framhållit som en självklar fördel för henne är nu plötsligt något som Esbjörn absolut icke kunnat ha låtit sig bedårats av.

Inte för alltför länge sedan så kritiserades ju hon för å spela på just sin yppighet då när hon framträdde i sin knallgröna högtidsblåsa när det var nåt tal som skulle hållas - så att hon inte körde samma variant med Esbjörn talar mot all sannolikhet. Hon bara är sån. Tar till alla till buds stående medel för å få sin vilja igenom.

Stackars Esbjörn å hans brorsson å stackars alla hennes partikamrater och ävenså alla ni i hennes självpåtagna försvarstrupp här i tråden....men som sagt egenintresset lyser starkare än betlehemsstjärnan vad det anbelangar den motivationen. Känns "pacta sunt servanda" igen kanske som ni brukar framhålla som ett slags mantra latinet ska liksom ge extra eftertryck

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in