Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Jag tänkte egentligen att du skulle svara på dina frågor. Att laborera med tanken på att Esbjörn har lätt för att låta sig påverkas, luras och manipuleras. Inte bara av en enda person i livet utan som en personlighetsegenskap som han har. Kanske som en följd av hans ålderssvaghet, kanske som han alltid har varit. Vad kan Ebba haft att komma med i påstryckningsväg? Jag kan personligen komma på massor, men vill undvika att komma in i polemik under detta tankeexperiment.
Jag har ju sett hur du skickligt hanterat frågor för att vända det till Ebbas fördel många gånger. Försök för en stund att sätta Esbjörn i fokus, vad han själv säger och hur Ebbas påtryckningar skulle kunna gått till.
Jag lovar att inte hålla dig ansvarig för dem utanför denna diskussion.

Jag är inte förvånad över att du motfrågar istället för svarar på frågor du får. Men sure, det här är din dag idag :-)
Saken är den att jag faktiskt inte har så mycket fantasi, så jag kan tänka på ett enda scenario där Esbjörn känner sig pressad av Ebba, men ändå fortsätter att träffa henne. Han fortsätter att gå henne till mötes, gång på gång. Han går bort till Kullen och öppnar dörren för henne när de har avtalat möten. Dessutom utan att beklaga sig, eller ta hjälp av sina nära och kära. Hade han varit ointelligent/okonfrontabel eller liknande till sin natur, kunde jag förstå om han inte kunde säga nej, men han klarar bevisligen av att hålla sig undan när det blåser kallt och han klarar av konfrontationer utan att blinka.
Nej, ingen press under upptakten i alla fall, det är min slutsats. Det lämnar frågan kvar om det kan ha varit press och tjat under kontraktsskrivningen. Klart det _kan_ ha varit det. Det är bara tre personer som faktiskt vet vad som hände där, så inte kan jag säga med livet som insats att det inte kan ha varit tjat.
Är det troligt att det tjatats och pressats där? Om det gjordes så, varför märktes det inte på Esbjörn vid röjningstillfället i månadsskiftet? Varför kontaktade han inte en närstående redan samma dag som kontraktsskrivningen och berättade att han blivit pressad att skriva under? Med tanke på att han under många år varit nojig över sitt minne, så kan det inte varit någon skam att berätta för någon närstående vad som hänt. Faktumet att Matz skulle ta över fastigheten så småningom, borde också ha gjort att Esbjörn agerat långt tidigare om det varit fulspel från Ebbas sida.
Men exakt hur Ebba skulle gått till väga för att tjata till sig lydnad från Esbjörn vet jag inte. Det enda jag får upp i huvudet, är en skrikande Gunnery Sergeant Hartman i Full Metal Jacket, men det tror jag inte är Ebbas stil.