Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Viltstängsel.
Väldigt sällan de kommer ut på motorvägar. Men det händer.
En älg hade bara blivit mos av den bilen. Vilket föraren bör veta om han blivit utbildad.
Kan han ha väjt ändå? Men i så fall väjer man ner i ett dike - och inte så pass mycket.
Har själv väjt för en traktor som körde rakt ut på vägen en gång. Ner med halva bilen i diket på vänster sida (över mötande körfält) och upp igen på andra sidan traktorn utan en skråma på vare sig bil eller människor. Dock var nog traktorföraren en aning snopen ut när det passerade en bil under skopan när han kört ut mitt på vägen.
Körde bara 100 då i o f s men det går att kontrollera en bil mer än man tror så länge den är hel.
Håller med om att
en bil går att kontrollera mer än vad man tror. Har själv upplevt undanmanövar i höga hastigheter med både liv och bil i behåll. T.ex. för ca 25 år sedan på kontinenten: två filer åt vardera håll, vissa sträckor motorväg, vissa inte. Brukade köra en tråkig sträcka på ca 29,5 mil och den var så tråkig och jag hade en så pass tung fot så det till sist blev mellan 1:55 och 2:10 för sträckan. Dvs en väldigt "kristlig" snittfart, även om den varierade utifrån passerad trafik och vägsträcka. Och så en dag hinner jag upp två lastbilar, saktar lite för att passera den bakre - och då påbörjar han en omkörning i 80 km/h! För sent för att bromsa, omöjligt ta högerdiket (för nära lastbilen). Det enda jag hade kvar var salladslandet mellan körriktningarna, kom ut i vänster filen på motsatt körbana, tillbaka in i salladslandet och tillbaka till min körriktning framför lastbilsmarodören. Minns inte ens om jag behövde plocka ut grönsaker från fronten efteråt: bilen var oskadd och jag var oskadd. Bilen var iofs byggd för lite högre farter, men ingen väldigt ovanlig bil - snarare en Svensson-bil. Jag hade iofs tur att "salladslandet" inte var ett dike och där fanns det ingen barriär eller vajer heller, vägstandarden var lite annan på vissa håll i Europa på 90-talet.
Kontentan: en hel bil som hålls i någrlunda bra skick kan klara av en hel del manövrerande i högre farter, framför allt när den är byggd för det. Skyddsbilen var nog en sådan bil.
-----
Därmed inte sagt att de inte kunde hamnat i en situation som de inte kunde kontrollera, t.ex. att när de passerade en bil så påbörjade denna en omkörning. Det är många som inte har någon som helst framförhållning eller planering, utan bara byter fil samtidigt som de blinkar - och tror att blinkandet ger alla trafiksynders förlåtelse. Anta då att skyddsbilen girade vänster, "touchade" vajrarna (första skadan) med vänster fram, vred ratten åt höger, av någon anledning trampade gasen i botten för att komma loss (därför uppkastad jord från "salladslandet" på vänster sida på bilden), fick rotation åt höger och blev omkörd av sin egen bakvagn, varpå vänster fram slets delvis loss pga dragkraften mot asfalten och sedan sladdade av vägen med bakändan i färdriktningen och med ett vänster framhjul som lämnade extra breda spår i och med att hjulet kanske var tvärställt i förhållande till bilen och hade tappat förmågan att rotera.
Just det där med att hamna väldigt olyckligt över asfaltkanten - det har jag upplevt själv som passagerare i en bil med ca 3.5 ton: högerhjulet utanför asfaltkanten, föraren styr upp. bilen får vridmoment åt vänster och lägger sig fint i diket på motsatta sidan och i motsatt körriktning. Därför kan jag nog tro att om de touchade ajern med vänster fram så fick de vridning till höger, blev omkörda av bakvagnen och kunde inte stanna pga bilens vikt i kombination med farten.
...och för att strö salt på såren: den som orsakade detta har kanske noterat att det var någon högfartsgalning som svischade förbi inom synfältet och gjorde en piruett framför hans lilla Volvo eller DAF eller Mazda, men eftersom han själv inte drabbades av krocken så suckade han för sig själv något om "dagens farliga förare" och fortsatte hem. Den personen håller nog tyst just nu. Det är faktiskt fullt möjligt att folk som orsakar en olycka inte ens fattar att de har orsakat/sett en olycka för att de är så pass mycket i sin bilkörning att resten av världen inte existerar.