2021-10-06, 13:17
Medlem
Sa inte Stina i intervjun på morgonen efter att han brukade skämta om sin död...
Citera
2021-10-06, 13:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Är du blind? Ser du verkligen inte att det finns svaga bromsspår innan svängen. Det såg jag direkt första gången jag såg bilden. Du kan ju bara följa de svarta strecken för de måste du ju se och hur de blir svagare och gråare om du följer dem bakåt. Sedan är det mera fläckvis längre bak vilket troligen förklaras med ABS-bromsar. Polisen har även satt ut skyltar längs spåret.
Dessutom så kan fordonet inte ha haft hög fart då svängen inleds eftersom det inte går att göra en 90 graders sväng i typ 160.
Jag har sparat ned bilden för att kunna förstora men det finns inga bromsspår där.
Och hur förklarar du de gula markeringarna polisen gjort?

Dessutom vet vi inte vilken hastighet de hade strax före olyckan. De kan ha saktat ned för att efterföljande skulle komma ikapp.
Citera
2021-10-06, 13:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jo precis. Men knappast något man blir rädd för i en sådan bil. I Utbildningen ligger rimligen snarare att lära sig bromsa, ramma saker och att väja på smarta sätt snarare.

Alla som gått lite mer avancerade förarkurser lär sig bromsa max, väja och komma upp på vägen igen. Älgar lär man sig ta på bakkroppen. Det är ju den klassiska älgtesten. Har gjort den med koner både på is och torrt. Både med i och urkopplad ABS och antisladd. Förvisso inte i 160.

För att bilen ska dra iväg så pass mycket snett åt vänster över ett vajerräcke krävs att något går sönder på bilen eller att föraren blivit utslagen.
Ja jag tror det också. De har kört i räcket eller annat som förstört bilens väghållning.
Därav de gula markeringarna polisen gjort.
Citera
2021-10-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Här kör han, samma helg

https://youtu.be/FY_EgOyisGY

Citat:
Konstverket är skapat för att efterligna en bilkrasch från " nu blåser vi snuten" och är designad av konstnärsgruppen "Ride 1"

-------------

Citat:
Egentligen skulle de varit i Stockholm båda två den här helgen. De var bjudna på kalas hos Stina och Kjell Dabrowski i Stocksund, och planen var att de skulle åka tillsammans.

Citat:
När Lars Vilks i god tid innan resan frågade polisen hur resan till Stockholm med Maj skulle arrangeras fick han, berättar Maj, tre alternativ:

– Antingen skulle vi köra till Stockholm själva i en egen bil, eller så skulle vi flyga upp och sedan ta oss in till stan med allmänna färdmedel, eller så skulle vi ta tåg och sen ta oss runt med tunnelbana eller buss eller taxi. Alla allmänna färdmedel var tillåtna. Istället för att bara ta oss bägge i bilen. Hur de skulle sköta bevakningen visste varken jag eller Lars. Det är så absurt. Det blev för komplicerat, så Lars tog beslutet att åka ensam tillslut, säger Maj.

Citat:
– Det jag känner nu är en ilska över situationen och hur vi blivit behandlade. De gjorde oss så illa. Polisen gjorde allt för att sära på oss. Det är klart att det väller ut en massa hat nu.

Borde "Maj" också vara tacksam för att ödet ville att hon inte skulle åka med i bilen?
Ville olyckan aldrig hänt om polisen inte gjorde allt så besvärligt innan han åkte ensam?

https://www.expressen.se/kvallsposten/lars-vilks-sarbo-efter-kraschen-ar-forbannad/
Senast redigerad av Bakvendt 2021-10-06 kl. 13:35.
Citera
2021-10-06, 13:30
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Är du här också nu Niklas?
Tror vi på inkapacitering?
Inte i detta fall. Mer okoncentrerad förare som inte haft ögonen på vägen, eller där ögonlocken blivit för tunga. Först en duns in i vajrarna, sedan sladd och oturligt nog en volt över i mötande körfält. Jag måste säga att det bär mig emot, men detta är nog bara en vanlig olycka och inte något annat. Om man nu inte räknar okoncentration eller trötthet till inkapacitering, det är väl mer en definitionsfråga.
Senast redigerad av snigel1 2021-10-06 kl. 13:33.
Citera
2021-10-06, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tänk er bilden av Lars som sitter i en pansararmerad Range Rover Sentinel och känner sig helt skyddad.

Inte helt omöjligt att Lars tänker följande: "Detta är en djävla pansarvagn, den klarar handgranater och kraftiga bomber, här är det dessutom vajer-räcke. Fan, vad är det värsta som kan hända? Nu skall de minsann få se på konst!"
Därefter sliter Lars tag i ratten och orsakar en kraftig högergir, med påföljande retursladd då den stackars föraren överkompenserar när han helt oförberedd försöker rädda situationen.
Resten vet vi, och förloppet skulle kunna stämma överens med mina och andras analyser av däckspåren i (FB) Markaryd: Lars Vilks och två poliser döda i bilolycka (2021-10-03).

Däckspår

Med dom däckspåren verkar det konstigt hur dom lyckats fronta med lastbilen, ser ut som de skulle komma ut tvärs över mötande vägbana med inte alltför hög hastighet, av spåren att döma.
Citera
2021-10-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Inte i detta fall. Mer okoncentrerad förare som inte haft ögonen på vägen, eller där ögonlocken blivit för tunga. Först en duns in i vajrarna, sedan sladd och oturligt nog en volt över i mötande körfält. Jag måste säga att det bär mig emot, men detta är nog bara en vanlig olycka och inte något annat. Om man nu inte räknar okoncentration eller trötthet till inkapacitering, det är väl mer en definitionsfråga.
Helt osannolikt
Man får leta länge för att hitta en liknande olycka på en motorväg på dagen i torrt väder.
Citera
2021-10-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1

Det brukar nog räknas in i kategorin inkapacitering ja
Citera
2021-10-06, 13:44
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Helt osannolikt
Man får leta länge för att hitta en liknande olycka på en motorväg på dagen i torrt väder.
Med tanke på bilderna så är nog ändå min förklaring högst trolig. En utlösande sprängladdning med händelsekedja i flera steg som skedde verkar tvärtom helt osannolikt. Bara som konspiratoriskt exempel.
Citera
2021-10-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Helt osannolikt

Nej det har nog aldrig hänt tidigare i alla fall. Om man undantar någon form av vansinnesförare
Citera
2021-10-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag tror det också. De har kört i räcket eller annat som förstört bilens väghållning.
Därav de gula markeringarna polisen gjort.

Jag skrev ju att det finns gula markeringar längs bromsspåret som du inte ser. Men nu säger du alltså själv att bilen kan ha kört in i räcket tidigare. Alltså ungefär där hålet är och du tror fortfarande inte att bilen har bromsat.
Jag har sagt hela tiden att hastigheten kan inte ha varit hög då bilen svänger för man kan inte göra en så skarp sväng i hög hastighet. Så oavsett om det finns några bromsspår eller inte så talar allt för att bilen har bromsat på sträckan från hålet tills att bilen svänger.
Då är frågan varför har bilen plötsligt svängt till vänster.
Citera
2021-10-06, 13:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Med dom däckspåren verkar det konstigt hur dom lyckats fronta med lastbilen, ser ut som de skulle komma ut tvärs över mötande vägbana med inte alltför hög hastighet, av spåren att döma.
Teleobjektivet trycker ihop perspektivet. Det har inte gått rakt in i räcket, utan snett framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in