2021-10-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Jag tycker att Norge rapporterat bättre än Sverige... 100%
Sverige visar inte bilder och kommer med detaljer, förrän utländska medier gjort det.Så det var ärligt.

Okej, då är jag ledsen. i Norge menar vi det sarkastiskt om vi svarar med ... efter en mening.

Jag tycker också att det är väldigt konstigt att medföljande bil var så långt efter.
Citera
2021-10-06, 09:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det ser ut som att fordonet har kört emot mitträcket en gång där jord har spridits ut på motsatt vägbana. Sedan finns diffusa bromsspår i vägens riktning något ut mot högerkanten. Dessa kan ha uppstått om man bromsar hårt med ABS. Delar som ligger utspridda är troligen plast från karossen frän det första islaget.
Jordspåren är från när bilarna norrifrån ledits in på norrgående körbana. Dra inte igång den diskussionen igen, för det har vi redan kunnat konstatera med hjälp av andra bilder.
Citera
2021-10-06, 09:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Menar du att det var ett hål i räcket redan innan olyckan, precis där fordonet passerade över till andra sidan?
Det var det inte. Flashbackare på plats vid olyckasplatsen har publicerat bilder som visar ett oskadat räcke där precis efter olyckan.
Citera
2021-10-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsLarsen123
Okej, då är jag ledsen. i Norge menar vi det sarkastiskt om vi svarar med ... efter en mening.

Jag tycker också att det är väldigt konstigt att medföljande bil var så långt efter.

Ok. Tack. Det är många saker som väcker frågetecken här. Om det är en olycka,så är det väldigt många saker som inträffat precis i lagom stund för att få till en dödsolycka...
Citera
2021-10-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jordspåren är från när bilarna norrifrån ledits in på norrgående körbana. Dra inte igång den diskussionen igen, för det har vi redan kunnat konstatera med hjälp av andra bilder.
Ja jag vet inte hur jorden har kommit dit. Kanske klipptes vajrar av för att släppa igenom räddningstjänsten. Ett likadant jordsprut finns även söder om olycksplatsen.
Men det ser ändå ut som att något har gått emot räcket vid den punkten och sedan fortsatt en bit. Dels för att det finns svaga bromsspår. Dels för att det ligger utspridda delar på vägen efter den punkten.
När bilen sedan svänger åt vänster kan hastigheten inte ha varit särskilt hög.
Citera
2021-10-06, 09:32
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Menar du att det var ett hål i räcket redan innan olyckan, precis där fordonet passerade över till andra sidan?

Nej, det fanns ett hål någonstans mellan Markaryd Norra och Markaryd Södra avfart, under hela sommaren, som såg ut som det hål som befinner sig ca 100 m nordost om olycksplatsen, men som inte nödvändigtvis därför måste vara det hålet. Det enda anmärkningsvärda, svjv, är att det tog särdeles lång tid att laga det hålet om det ens är lagat till denna dagen.
Citera
2021-10-06, 09:33
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Ok. Tack. Det är många saker som väcker frågetecken här. Om det är en olycka,så är det väldigt många saker som inträffat precis i lagom stund för att få till en dödsolycka...

Lite så det brukar vara när folk dör i trafiken. Allt går fel. Många som åker in i räcken, kommer över på fel sida etc. utan att det inträffar samtidigt som en lastbil eller annat mötande fordon kommer.
Citera
2021-10-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var det inte. Flashbackare på plats vid olyckasplatsen har publicerat bilder som visar ett oskadat räcke där precis efter olyckan.
Jag kan inte se hur det kan vara möjligt att köra över ett räcke med en 4,5 tons bil utan att det skadas. På bilderna i tidningarna så är ju alla stolpar borta. Möjligen är vajrarna hela, men stolparna måste ha vält när bilen körde över.
Citera
2021-10-06, 09:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ja jag vet inte hur jorden har kommit dit. Kanske klipptes vajrar av för att släppa igenom räddningstjänsten. Ett likadant jordsprut finns även söder om olycksplatsen.
Men det ser ändå ut som att något har gått emot räcket vid den punkten och sedan fortsatt en bit. Dels för att det finns svaga bromsspår. Dels för att det ligger utspridda delar på vägen efter den punkten.
När bilen sedan svänger åt vänster kan hastigheten inte ha varit särskilt hög.
Man öppnade räcket både norr och söder om olycksplatsen.
Citera
2021-10-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Nej, det fanns ett hål någonstans mellan Markaryd Norra och Markaryd Södra avfart, under hela sommaren, som såg ut som det hål som befinner sig ca 100 m nordost om olycksplatsen, men som inte nödvändigtvis därför måste vara det hålet. Det enda anmärkningsvärda, svjv, är att det tog särdeles lång tid att laga det hålet om det ens är lagat till denna dagen.
Men varför skriver du om ett hål som inte har med olyckan att göra. Det är bara förvirrande. Håll dig till ämnet.
Citera
2021-10-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
• När du kör en skyddsperson i bil, så ska du inte hålla jämn fart, utan tvärtom öka och sänka farten, för att kunna avgöra om någon följer din trafikrytm - och därmed är är en sannolik del av hotbilden mot din skyddsperson.

• Kan ju mycket väl vara så, att bilen Lars färdades i gjorde en sådan fartökning, och att följebilen därmed blev tillfälligt avhängd. Spekulation, så klart. Men tror knappast att ledarbilen kontaktar följebilen vid varje fartökning på en 540+ km resa.

Ja helt rätt, men ….

Jag tänkte att polisen/-rna i följebilen skulla kontakta poliserna i skyddsbilen och tala om att dom

låg väldigt långt efter , ett antal km ? , och undra vad som pågår !
Citera
2021-10-06, 09:44
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Slänger in den här bilden på spåren som leder in i mitt-barriären. Den förklara lite vilka däck som gjort vilket märke.

https://ibb.co/3rPTMjG
Den är intressant. Där ser det ut som att de kraftigt svängt åt vänster och samtidigt tvärbromsat. Det svarta spåret är då från höger fram (som har mest vikt på sig), vänster fram är svagt, och man ser vänster backdäck som passerar över spåret från höger fram. man ser även tydliga ABS-spår från bakhjulen.

Vad har de väjt så kraftigt åt så att de hellre tar räcket och mötande trafik än fortsätter rakt fram?

(Dock får man tänka på teleobjektivet, dvs att det inte är riktigt så skarpt till vänster som det ser ut. Jämför med mittlinjerna). En linje är tre meter lång, och det är nio meter mellan varje linje.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in