2021-10-05, 23:33
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så här måste väl spåren efter respektive däck ha uppkommit, eller har jag svårt att fatta?

Bild
Instämmer. Det som förbryllar något är att höger fram är kraftigare än höger bak trots att den mesta kraften borde ha legat på just höger bak.
Citera
2021-10-05, 23:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
30grader ca?
Jag får det till att bilen har tagit i räcket med höger framvagn först, efter att ha snurrat runt nästan 180°.

EDIT: Att skilja på höger och vänster har jag tydligen inte lärt mig än. Ändrat.
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-10-05 kl. 23:42.
Citera
2021-10-05, 23:36
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Vad är anledningen till ditt val mellan HF och VB, skulle det inte lika gärna kunna vara tvärtom?
Bilen bör ha krängt mot höger sida och vänster sidas däck bör alltså lämna mindre märken.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja, men tänk vad vi har fått tjata om att det var just på det sättet. Jag antar att det fortfarande finns folk i tråden som tror det norrra av dem är en skada från polisfordonet.

Det är iofs lätt att förledas av teleobjektivens kompression. Min först tanke när jag såg markbilderna var: Hur kan de bygga en motorväg med en sådan skarp kurva?
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Vad är anledningen till ditt val mellan HF och VB, skulle det inte lika gärna kunna vara tvärtom?
Nej, inte med tanke på hur VB korsar HF och lämnar ett spår ovanpå så at säga.
Jag tycker att bilen måste ha snurrat.
Citera
2021-10-05, 23:38
Medlem
retardators avatar
Citat:
Här går det visserligen fortare, men principen torde vara densamma: https://youtu.be/tbpzslRUipY

Jävlar vilken snygg räddning, i en svansboxer dessutom! Men inte riktigt samma sak att få framhjulspunka på en bil som väger fyra gånger så mycket...om det nu var det som hände Vilks professionelle beskyddare.
Citera
2021-10-05, 23:40
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Jag får det till att bilen har tagit i räcket med vänster framvagn först, efter att ha snurrat runt nästan 180°.
Du menar väl höger fram i räcket först? Den har ju snurrat nästan 180 grader.
Citera
2021-10-05, 23:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Du menar väl höger fram i räcket först?
Ja naturligtvis.
Skall ändra...
Citera
2021-10-05, 23:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Instämmer. Det som förbryllar något är att höger fram är kraftigare än höger bak trots att den mesta kraften borde ha legat på just höger bak.
Det är konstigt ja. Kan det vara höger bakdäck som smällt och orsakat hela situationen? Spåret efter mitt förmodade höger bakhjul ser lite skumt ut tycker jag. Kanske rullat på den där ringen som "run flat"-hjul har monterade på fälgen?
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-10-05 kl. 23:53.
Citera
2021-10-05, 23:57
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det är konstigt ja. Kan det vara höger bakdäck som smällt och orsakat hela situationen? Spåret efter mitt förmodade höger bakhjul ser lite skumt ut tycker jag. Kanske rullat på den där ringen som "run flat"-hjul har monterade på fälgen?
Kan vara så. Om däckexplotion är med i spelet gissar jag absolut höger bak.
Citera
2021-10-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Diesel brinner skitbra, och kan faktisk vara mer farligt än bensin på vissa sätt.

Med de krafter som det handlar om i detta fall så är det absolut inte märkligt att brännbara ämnen frigörs t.ex bränsleledningar med höga tryck som går av och en fin lättantändlig ”dimma” av bensin/diesel sprutas ut över heta motordetaljer, och att elektriska komponenter kan avge gnistor som kan antända, eller bara vanlig gnistbildning från metall mot backen, metall mot metall etc etc. Till det har vi ju sen spolarvätska som till stor del är sprit som kan brinna bra, oljor av olika slag, vissa kylmedier i AC kan vara brännbara.

Flytande bensin och diesel brinner inte. För att kunna antändas måste allt först övergå i gasform, och bensin avger brännbara gaser ner till -40 grader eller lägre, medan diesel inte avger gaser all lika långt ner i temp. Däremot så har diesel en lägre termisk tändpunkt än bensin, alltså att det kräver en högre temperatur på gnistan för att antända bensinångor än för att antända dieselångor.

Ja troligtvis är det friktionen då den förstärkta Landrovern pressas in under lastbilen och åker med ett tag som bildar gnistan som antänder antingen brustna bränsleledningar/spridare i bilen eller i lastbilen men mest troligt bilen eftersom lastbilschauffören överlevde. Diesel har en lägre flampunkt men måste förvärmas och trycksättas med runt 1600 bar. Om den dieselpumpen skulle brista finns goda förutsättningar för en explosiv brand.
Citera
2021-10-06, 00:00
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Bilen bör ha krängt mot höger sida och vänster sidas däck bör alltså lämna mindre märken.

Just det, tänkte inte på det just nu. (Jag skrev just det om krängning till höger igår eller nåt sånt).

Citat:
Nej, inte med tanke på hur VB korsar HF och lämnar ett spår ovanpå så at säga.
Jag tycker att bilen måste ha snurrat.

Självklart när du påpekar det.

Jag tar tillbaka min fråga, ni har båda helt rätt.
Senast redigerad av Takpapp 2021-10-06 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in