2021-10-05, 22:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag vet inte om detta tillför något men postar lite bilder från dagens tidningar över olycksplatsen.
Först 2st drönarbilder och närbild där olycksbilen gick över räcket
https://archive.is/Y1Hs5/d7daa544c0db63ea634fcee273493c28132ccaab.webp
https://archive.is/ELVnV/3d039bc0829c9893be8ef1f267327215cf702cbf.webp

Intressant. Här kan man tydligt se att polisen klippt upp hål för vändande bilar både före och efter olycksplatsen, och att jordspåren som väntat går år olika håll.
Citera
2021-10-05, 22:57
Medlem
Tok-Franss avatar
Åt vilket håll skulle bilen dra om höger framhjul låser sig?

Känns som det borde vara till höger i färdriktningen.
Citera
2021-10-05, 22:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant. Här kan man tydligt se att polisen klippt upp hål för vändande bilar både före och efter olycksplatsen, och att jordspåren som väntat går år olika håll.
Ja, men tänk vad vi har fått tjata om att det var just på det sättet. Jag antar att det fortfarande finns folk i tråden som tror det norrra av dem är en skada från polisfordonet.
Citera
2021-10-05, 23:04
Medlem
Tack för upplagda bilder!

På denna bild ser man att pga doseringen är innerkurvans körbana (där bilen kom från) högre än lastbilens körbana.
https://archive.is/OWEgZ/bc2e4f41526fe60889b55106f845831251971b6c.avif

Förklarar delvis hur "lätt" den höga polisbilen hamnar över räcket istället för att fångas upp.
Senast redigerad av Freducation 2021-10-05 kl. 23:05. Anledning: glömde länk
Citera
2021-10-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Ändå går spåren i ganska tvär vinkel över ett hela vänster körfält och en del av det högra körfältet. Det är nästan som att bilen skulle kommit från högra diket, men där sitter det ju vajer...

Jag får inte hop det

Edit:
Det kom en bild som bättre visar "bromsspåren".
Det ser ut som spåren driver ut mot höger, innan de viker av ganska tvärt mot mitten.
https://archive.is/2K8DS/86b65c4080095e8495886ce79ee719a3735c44d6.webp
Ja, föraren försöker undvika attköra ned i höger dike och vrider på ratten varvid bilen sticker åt vänster med full sladd (baken i färdriktningen)
Citera
2021-10-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Har någon uttalat sig, eller någon som vet hur det är med lastbilschauffören?

Det enda jag läst är detta; att lastbilschauffören har allvarliga skador samt har flyttats till Lund.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
DN om lastbilschauffören:

Han fördes till sjukhus med allvarliga skador och på måndagen fördes han till Lund för fortsatt vård, uppger Region Kronoberg.
Citera
2021-10-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Kan man avfärda teorin om däckexplosion?

https://www.expressen.se/kvallsposten/fragorna-efter-kraschen-dacken-racket-vagen/

Det är skillnad på att provköra på ett stort avspärrat område med vetskapen om vad som ska inträffa och en skarp situation som händer blixtsnabbt i trafiken, ungefär som att göra älgtest på halkbana eller väja för en riktig på en landsväg.

Det behöver ju inte ens va däcket som ligger bakom detta, kan lika gärna va en fälg som spruckit. Ni kan ju fundera på hur mycket belastning dessa aluminiumfälgar fått ta med denna vikten och ständigt höga hastigheter, jag har sätt problemet på ambulanser där däckets klinch nöter på humparna så att fälghornen till slut spricker.
Citera
2021-10-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, föraren försöker undvika attköra ned i höger dike och vrider på ratten varvid bilen sticker åt vänster med full sladd (baken i färdriktningen)

Om, jag skriver om, föraren inte är fullt funktionsduglig av någon anledning kan det vara att passageraren tar tag i ratten o försöker undvika att bilen kör in i höger räcke.

Passageraren har inte rätt rattkänsla o tar i för hårt o sladden är ett faktum.

Tror också på full sladd med bredsida mot mitträcket.
Citera
2021-10-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Klipper man inte horisontellt?
Aldrig sett en bil klippas vertikalt.
Dom gör vad som krävs och är möjligt, var olycka har olika förutsättningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jo drönarbilderna visar tydligt hur bilarna i köerna ledes om.
Citera
2021-10-05, 23:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Japp, som jag skrev tidigare så kom de från högerfilen, om man dessutom zoomar in på drönarbilden från andra hållet så ser de ut att ha träffat i en betydligt flackare vinkel än de 80 90 grader man ser på bilderna tagna på norra sidan, så teleobjektivet spelar absolut in i synvillan
Så här måste väl spåren efter respektive däck ha uppkommit, eller har jag svårt att fatta?

Bild
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-10-05 kl. 23:29.
Citera
2021-10-05, 23:30
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så här måste väl spåren efter respektive däck ha uppkommit, eller har jag svårt att fatta?

Bild

30grader ca?
Citera
2021-10-05, 23:32
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Bild

Vad är anledningen till ditt val mellan HF och VB, skulle det inte lika gärna kunna vara tvärtom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in