2021-10-05, 21:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du har inte haft mkt annat än fel i denna tråd.
Dom sa nyss på nyheterna att vajerräcken inte är gjorda för att hålla emot tyngre fordon.
1500kg vid 20 graders vinkel är normen i Sverige, vilket också är logiskt då vajerräcken är gjorda för att studsa en bil, inte utsätta bilen för en kollision.
Einstein glömde något eller hur? Ingick inte hastigheten i livets hårda skola?
Citera
2021-10-05, 21:20
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Som någon tidigare i tråden nämnt, 160 blås in i en kurva med 4,5 ton tung bil. Den bilen vill åt ett annat håll!

Det förklarar inte att de svarta spåren går i princip vinkelrätt, eller i alla fall ~70-80 graders vinkel, rätt över vägen. Det är nog det jag stör mig mest på i det här fallet. Har svårt att se någon rimlig förklaring till det fenomenet.

Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Tvärtom, en bil i sladd kan göra en sådan gir om den plötsligt får grepp, då sticker bilen i hjulens riktning
Rätta mig om jag tänker fel, men 4,5ton bil som kommer på tvären i hyfsad hastighet borde hasa i sidled. Möjligtvis att däcken kan greppa när hastigheten sjunker, men då borde den gått över räcket i relativt låg hastighet.
Senast redigerad av BosseBetong 2021-10-05 kl. 21:25.
Citera
2021-10-05, 21:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det går inte att göra en sån sväng i den hastigheten.
Instämmer, däremot kan de lyckas få sladd och tappa kontrollen i den hastigheten.
Citera
2021-10-05, 21:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Den källa som tidigare namngav två avlidna poliser har tagit bort namnen. Och det var dessutom inte någon officiell myndighetskälla.

Därmed finns, såvitt jag känner till, inte några bekräftade namn på de omkomna poliserna.

Ska man lägga ut namn ska man kunna hänvisa/länka till en trovärdig källa. Dessutom är det god sed att maska namnen när det handlar om offer.

/Moderator
Citera
2021-10-05, 21:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Som någon tidigare i tråden nämnt, 160 blås in i en kurva med 4,5 ton tung bil. Den bilen vill åt ett annat håll!
Men det är väl ingen egentlig kurva, det är teleobjektivet som förvrider perspektiven. Kurvan är svag och hög fart där är inga problem om inte en något händer, frågan är vad?
Citera
2021-10-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det förklarar inte att de svarta spåren går i princip vinkelrätt, eller i alla fall ~70-80 graders vinkel, rätt över vägen. Det är nog det jag stör mig mest på i det här fallet. Har svårt att se någon rimlig förklaring till det fenomenet.

Föraren insåg sitt misstag och reaktionen på det blev sisådär?
Citera
2021-10-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Slänger in den här bilden på spåren som leder in i mitt-barriären. Den förklara lite vilka däck som gjort vilket märke.

https://ibb.co/3rPTMjG

Vänligen! Kan du förklara för en ickeforensier?
Citera
Medlem
Citat:
Bild:1
https://imgur.com/OsvorVw

Bild :2
https://www.google.com/search?q=vilks+olycka&tbm=isch&ved=2ahUKEwi227jM8r PzAhUNxosKHZKFDUoQ2-cCegQIABAC&oq=vilks+ol&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdp ei1pbWcQARgAMgQIKRADOgIIKToECAAQA1CIVFildWClfWgBcA B4AIAB6gKIAckhkgEIMC4xL jEzLjOYAQCgAQHAAQE&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=vJhcYbaNDo2MrwSSi7bQBA&bih=672&biw=424&prmd =imnxv#imgrc=Alc11ew-Qe-bUM

Lite olika vinklar, men jag får inte bildanalysen att stämma om inte hytten har flyttats eller vridits.

Bild 1, Till höger är alltså livvaktsbilen som klyvts i två delar?
Citera
Medlem
Citat:
Bild:1
https://imgur.com/OsvorVw

Bild :2
https://www.google.com/search?q=vilks+olycka&tbm=isch&ved=2ahUKEwi227jM8r PzAhUNxosKHZKFDUoQ2-cCegQIABAC&oq=vilks+ol&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdp ei1pbWcQARgAMgQIKRADOgIIKToECAAQA1CIVFildWClfWgBcA B4AIAB6gKIAckhkgEIMC4xL jEzLjOYAQCgAQHAAQE&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=vJhcYbaNDo2MrwSSi7bQBA&bih=672&biw=424&prmd =imnxv#imgrc=Alc11ew-Qe-bUM

Lite olika vinklar, men jag får inte bildanalysen att stämma om inte hytten har flyttats eller vridits.

Den andra bilden bekräftar det jag trodde, det är en Scania
Citera
2021-10-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag har frågat en gång tidigare i tråden om skicket på vägbeläggningen på platsen men inte fått några klara svar.
Är det sliten asfalt med spårbildning? På några av bilderna tycker jag mig kunna ana det.
Om man i hög fart av någon anledning sneddar över ett sådant spår och inte är beredd kan bilen kränga till. Försöker man sig då på att parera men gör fel kan krängningen orsaka sladd. Sitter man då i en 4,5 ton bil med hög tyngdpukt kan det säkert bära rätt åt skogen.

Alltså, hur är skicket på vägbanan på platsen?

Jag körde samma sträcka för någon vecka sedan och Enligt mig är vägen i mycket bra skick. Inte något jag anser vara spårbildning. Värre var det för ett gäng år sedan då man i princip kanade lite hit och dit så fort det hade regnat. Det finns betydligt värre spårbildningar på E4an än detta ställe. Här är det BRA väg. Vill man inte behöva hålla i ratten så är det bara att åka E4an Jönköping / Torsvik i Södergående. Där skiljer det säkert 5cm i spårbildning och de asfalterar om här typ varannat år pga slitaget.
Citera
2021-10-05, 21:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det bör verkligen finnas någon flashbackare med tillräcklig kunskap för att förklara för oss hur märkena uppkommit.

Personligen tänker jag att de uppstått då bilen glidit sidledes mot mitträcket efter en 180° sladd.

PS. PBS 247 V6'a hade slagvolym på 2998 cm3 enl. Transportstyrelsen.
Precis vad jag satt och tänkte på. Det är alltid en fröjd att läsa trådar här vid incidenter med flygplan, enormt mycket kunskap! (refererar till din första mening, kan ej feta text på mobilen)
Citera
2021-10-05, 21:34
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Enligt säker källa är Poliserna ”svenska”, men deras namn lär dyka upp på minnesstenen Kungsholmen vad det lider.

Har haft andra funderingar förut, men ser ut som bilen åkt ”rakt fram” i högerkurvan - av okänd anledning mest troligt förarslarv - efter träff i stängslet får man en megaretursladd och åkt mer eller mindre lodrätt in i samma stängsel och därmed över i fel fil där man får ett tungt fordon i sidan.

En sådan manöver är i princip omöjlig att planera.

Har sett en del olyckor på räcerbanor, och de går aldrig riktigt till som man trodde. Bilar hamnar i raviner, träd och allt annat än det man hade förväntat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in