2021-10-05, 19:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Troligen så här dom gått från vänsterfil till högerfilen. Hastighet samt tyngden på bilen vill göra den överstyrd, finns en möjlighet att det hänt något med vänster bakdäck och föraren försöker parera bilen men klarar inte av det utan gör en klassisk retursladd och går över mitträcket med sidan först.
Jag har testat en sådan retursladd med ett falerande antisladd-system. Bilen åkte med bakstammen först när jag träffade mittbarriärens betong.
Citera
2021-10-05, 19:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det tror jag inte, då vajerräcken skall klara att stoppa och styra undan tyngre fordon än så, halveras farten så reduceras rörelseenergin till en 1/4 del. Så den kraft som räckte att ta sig igenom vid 140 km/h behöver alls inte räcka vid 70 km/h

Du har inte haft mkt annat än fel i denna tråd.
Dom sa nyss på nyheterna att vajerräcken inte är gjorda för att hålla emot tyngre fordon.
1500kg vid 20 graders vinkel är normen i Sverige, vilket också är logiskt då vajerräcken är gjorda för att studsa en bil, inte utsätta bilen för en kollision.
Citera
2021-10-05, 19:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Ritade upp de tunna strecken och tjocka, ock placerade en polis-suv så ser ni hur jag tänker att den träffade räcket i sladd i hög fart

https://postimg.cc/SjLtFHyL
Precis så tänker jag också.
Citera
2021-10-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Helt rätt. Kom fram till exakt samma sak när jag studerade bilderna. Intressant är också att det bara syns tre bromsspår, vilket visar att ett däck exploderade.

Det finns fyra streck på bilden. Ett för varje hjul vilket talar för att alla hjul hade däck kvar. Och det finns inga spår som tyder på sladd innan dom svarta strecken som är näst intill 90 grader mot körriktningen. Det tyder på att bilen svängt upp under kraftig inbromsning vilket skapar dom svaga spåren från framdäcken. Sedan uppstår dom svarta strecken när chauffören trampar gasen i botten för att forcera vajerräcket och kör över vajerräcket. När det hänger på vajern så skapas den randen av jord ut på vägbanan av däcksprutet från bakdäcken.
Dessutom börjar dom svarta strecken från spinnande bakhjulen nästan vid mittlinjen på vägbanan. Det styrker det faktum att det inte är någon sladd som skett utan en forcerad överkörning där bilen står mot räcket när chauffören börjar gasa. Bilens längd stämmer också med var bakhjulen börjar spinna och ge svarta strecken. I förhållande till körfältens bredd.
Citera
2021-10-05, 19:42
Medlem
Skönt att många tycker lika. Troligen sant alltså.
Markör L , som står vid yttre räcket... det ligger något mörkare innanför där, mot vägen. Någon som kan räkna ut eller har utrustning till att förstora och se bättre...
Citera
2021-10-05, 19:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Men det måste finnas märken på en sladd innan i så fall.

OM bilen hållit så hög fart som påståtts tidigare i tråden så sprids gummit från sladden på en förhållandevis lång sträcka, då blir spåren inte så starka/tydliga som spår efter en sladd i lägre hastighet.

Jag påstår inte att jag har rätt, men för mig är detta det troligaste scenariot med dom fakta/kunskaper/bilder jag hittills kunnat få i tråden.

Det skulle vara intressant att få veta om polisbilen träffat lastbilen med fronten eller bakändan först, eftersom den enligt uppgifter satt fastkilad under lastbilen borde det vara känt av dom som utreder olyckan. Om den träffat lastbilen med sidan eller liggande gissar jag att den inte tagit sig in under lastbilen, utan studsat från den(rejält skadad men ändå).
Citera
2021-10-05, 19:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Troligen så här dom gått från vänsterfil till högerfilen. Hastighet samt tyngden på bilen vill göra den överstyrd, finns en möjlighet att det hänt något med vänster bakdäck och föraren försöker parera bilen men klarar inte av det utan gör en klassisk retursladd och går över mitträcket med sidan först.
Vi är inne på samma/liknande sätt att tänka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
OM bilen hållit så hög fart som påståtts tidigare i tråden så sprids gummit från sladden på en förhållandevis lång sträcka, då blir spåren inte så starka/tydliga som spår efter en sladd i lägre hastighet.

Jag påstår inte att jag har rätt, men för mig är detta det troligaste scenariot med dom fakta/kunskaper/bilder jag hittills kunnat få i tråden.

Det skulle vara intressant att få veta om polisbilen träffat lastbilen med fronten eller bakändan först, eftersom den enligt uppgifter satt fastkilad under lastbilen borde det vara känt av dom som utreder olyckan. Om den träffat lastbilen med sidan eller liggande gissar jag att den inte tagit sig in under lastbilen, utan studsat från den(rejält skadad men ändå).

Uppgifter i media och från polisen var fronten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitch
Eftersom han var hatad av radikala muslimer tror jag faktiskt inte polismyndigheten var så jävla dumma att man satte en sådan vid ratten.....

RIP poliser och Lars
Jag håller med dig Vila I frid poliser och Lars wilks .
Citera
2021-10-05, 19:45
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Min teori är att din tecknade bild stämmer om man vrider bilen 180 grader, d v s att den gått baklänges genom vajerräcket.

På fotot går det med lite god vilja att se svaga gråa spår som sedan övergår i dom tydliga svarta spåren.

Jag tror att polisbilen sladdat runt av någon anledning, panikbromsning i kurva, eller punktering på vänster bakhjul, eller en kombination av detta.

Spåret längst norrut blir då från höger framhjul, dom två i mitten vänster fram och höger bak och spåret längst söderut vänster bakhjul.

Med min erfarenhet av hur fordon som tappar kontrollen (sladdar) uppför sig så blir det troligaste scenariot för mig.

Jag gissar att ABS inte fungerar när ett fordon färdas baklänges, därför skulle dom svarta spåren kunna bero på låsta hjul i det skedet.

Möjligt men är det inte mer troligt att den gått i sidleds mot räcket och flippat över?

Däckspåren tycker jag ser ut som att den gått i sidleds mot räcket, med fronten vänd mot färdriktningen efter att ha snurrat runt.

Tror inte den skulle ta sig över räcket om den åkte med baken mot räcket.
Citera
2021-10-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Filmen.

Ja om det finns en film sparad/som går att få fram från bilen så lär man nog lägga krut på att få titta på den. Oavsett hur många som tidigare har kört bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av murx
Kanske en konservativ muslim som ville upprätthålla sin tradition

Men att då satsa på att lyckas korsa skyddsvajrar känns lite långsökt. Borde ju rimligtvis funnits ”lättare” lägen med möten utan hinder?
Citera
2021-10-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det tror jag inte, då vajerräcken skall klara att stoppa och styra undan tyngre fordon än så, halveras farten så reduceras rörelseenergin till en 1/4 del. Så den kraft som räckte att ta sig igenom vid 140 km/h behöver alls inte räcka vid 70 km/h
Både rätt och fel här. Räcket är klass N2 och det testas för personbil 1500 kg i 110 km/h och 20 grader kollisionsvinkel. Vikt och hastighet ger 700KJ i anslagsenergi. En bil på 4500kg måste ner i 60km/h för att underskrida 700KJ. Hade den haft hastigheten 160 som det pratas om så ger det 6,5 gånger den anslagsenergi som räcket testats för. Och av allt av drömma i en betydligt högre kollisionsvinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in