2021-10-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Ja det är väldigt rimligt enligt mig. Om då bilen står mot vajerräcket och gasar fullt så blir det dessa två svarta spår som finns på bilden. 4,5 ton viker därefter ner några av stolparna och till sist så far bilen över rakt ut i vägen in under sidan på lastbilen.

Jag tror mer på mänskliga faktorn t.ex att föraren i skyddsbilen slumrade till och hann inte räta upp

bilen i högerkurvan och brakade därigenom igenom skyddsräcket.

Bilen vägde ca 4 ton och hade en hastighet på ca 150-160 km/tim, inget skyddsräcke klarar den

levande kraften !

Skyddsbilen höll mycket hög fart av någon anledning , vad gjorde följebilen som kom långt efter ?

Varför ? Hade inte poliserna i polisbilarna kontakt med varandra via mobil ?
Citera
2021-10-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Jo, givetvis. Men det finns inget som än så länge visar att det bör föreligga anledningar till att spekulera ett attentat.

Skulle mussarna ligga bakom detta hade dem nog SNABBT och med STOLTHET tagit på sig ansvaret för gubbens död.

Man spekluerade i snipers och data intrång i bilens system vilket känns för långsökt. Man spekulerade i att livvakterna var muslimer vilket visade sig vara svenska män som dessutom jobbat med honom tidigare. Lättaste hade varot att ta vapnet och skjuta honom i huvudet än att spela upp en fast to furious film och krocka och ta livet av sig själva. Så, ja... det ser ut att vara en vanlig anders olycka.

Men tänk om framrutan blev beskjuten då. Vad skulle en chaufför göra då?
Skulle han stanna? Nej
Skulle han backa? Ja kanske men då kommer fler skott.
Då känns det som rimligt att försöka köra över till andra sidan och fly där man kom ifrån.
Citera
2021-10-05, 20:34
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
https://www.dn.se/sverige/flera-ville-hjalpa-men-det-gick-inte/

John filmade efter att han hört olyckan. Hytten ligger på samma ställe, se vit stolpe. Däcket och chassit jag tror är polisens, ligger vid nästa vita stolpe söderut, där syns på detta kortet full brand, även lastbilen på den platsen. Jag tror därför att polisens bil är under eller på andra sidan lastbilsekipaget... Hur verkar det?

Närbild på hytten.
https://imgur.com/OsvorVw

Jag tror att den grå metalburen till höger är en del av polisbilen.
Det vi ser är mittstolpen och vad som borde vara förarplatsen.
Citera
2021-10-05, 20:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det finns ingen logik i det som hänt skulle bero på ett exploderat däck.
Här går det visserligen fortare, men principen torde vara densamma: https://youtu.be/tbpzslRUipY
Citera
2021-10-05, 20:36
Medlem
Citat:
Den bilen har nog inget antispinn aktiverat som standard. Och sedan så framgår det av spåren att det vänstra är svartare än det högra vilket tyder på att det inte fanns någon diffspärr heller.

Självklart bör den här bilen ha TCS aktiverat som standard. Det finns ytterst få bilar som är utrustade med TCS där man aktivt behöver aktivera detta. Det fungerar tvärtom.
Citera
2021-10-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Närbild på hytten.

Jag tycker det ser ut som förarhytten på lastbilen och passagerar? stolen (sett bakifrån)för lastbilen. Kika lite hur underredet ser ut så är det i princip en 4kant box och det brukar vara en ram runt de för att komma upp en bit över golvet och för att hussera tex luftfjädringen till stolen.
Citera
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
https://archive.is/6fO7O/144288e9a6a3e1a235ed18db848f1bd3c07461e4.jpg
Det är helt omöjligt att göra en sån vänstersväng i 160 kmh.
Citera
Medlem
Citat:
Men tänk om framrutan blev beskjuten då. Vad skulle en chaufför göra då?
Skulle han stanna? Nej
Skulle han backa? Ja kanske men då kommer fler skott.
Då känns det som rimligt att försöka köra över till andra sidan och fly där man kom ifrån.
Tänk om en älg kom tänk om en björn kom tänk.om ett flygplan landade där tänk om en luftballong krashade ja tänk om .... vi kan ju tänka i flera dagar. Nu var det ingen som sköt rutan så vi behöver inte tänka om
Citera
2021-10-05, 20:38
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roads
Förmodligen har bilen blivit beskjuten eller något annat hot framifrån, varav föraren har gjort en undanmanöver typ en helomvändning som har gått fel så bilen vänder nästan ett helt varv och voltar med bredsidan över räcket, för vajern verkar ju vara hel. Tittar man på däckspåren så har de sannolikt inte varit någon däckexplosion, anledningen att till att ena däckspåret är mycket svartare beror på att mycket tyngd har legat på det däcket, läste nyss i dagspressen att någon som jobbar med denna typ av bilar sa att det är uteslutet att en däckexplosion har orsakat olyckan. Så förmodligen någon form av attentat, någon har sannolikt stått och väntat på dom och skjutit mot bilen eller något liknande.

Mmm...eller inte...

Vet inte vad folk trycker i sig för skumma saker, men den här tråden har sannerligen bjudit på det mesta i underhållningsväg.

Jag sätter mina stålar på en olycka. I min värld är det alldeles för komplicerat för att vara arrangera, för att få det här resultatet. Planerar man ett attentat så vill man gärna vara kunna kontrollera scenariot på ett bättre sätt än slumpen, för att uppnå målet.

Men det är min teori. Fortsätt gärna med konspirationerna i avsedd tråd, tack.
Citera
2021-10-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Närbild på hytten.

Möjligt. Men stämmer det att däcket och chassit söderut, vid den vita stolpen är polisens resterande chassi?
Citera
2021-10-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man har släppt namnen men inga bilder på poliserna. Jag släpper det spåret när jag ser foton på dem. Som någon annan sa i tråden, många muslimer byter namn.
Nu har vi kollat upp det och namnbyte har inte skett. Nudå? Vad gör vi nu. Ska vi dra oss i håret.
Citera
2021-10-05, 20:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Nu har vi kollat upp det och namnbyte har inte skett. Nudå? Vad gör vi nu. Ska vi dra oss i håret.

Då kan vi släppa den misstanken, varken mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in