2021-10-05, 19:50
Medlem
Det var alltså farten som orsakade olyckan. En livvakt som ska skydda men istället orsakar en dödsolycka.
Citera
2021-10-05, 19:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Den har förekommit ett antal gånger i media och flertalet vittnesuppgifter:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnkBWA/polisen-vill-utesluta-attentat--tittar-pa-dackexplosion
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/tydliga-bromssp%C3%A5r-p%C3%A5-v%C3%A4gen-vid-olycksplatsen-%E2%80%93-uppgift-att-bilen-k%C3%B6rde-i -160-km-h/ar-AAP8t31
http://svenskamorgonbladet.se/2021/10/05/vilks-bilen-fardades-i-160-km-i-timmen-och-tecken-pa-dackexplosion-finns/

Sen är också polismannen som körde (och dog) under utreds för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik.

Så det är lite mer än en trådsanning, det är det.
MSN återger ju bara AB.
Svenska morgonbladet skriver "Fordonet kan ha uppnått farter på 160 km i timmen."
Bara AB som skriver om vittnen men den blaskan ger jag inte mycket för sanningshalten i.
"Vittnen säger till Aftonbladet att man körde väldigt snabbt, runt 160 kilometer i timmen. Vad tänker du om den uppgiften?:

– Jag tänker att det är en väldigt viktig uppgift i utredningen för det har också betydelse för händelseförloppet, sannolikt. Men jag kan varken bekräfta eller dementera att det skulle vara på det sättet."
Citera
2021-10-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Vi är inne på samma/liknande sätt att tänka.

Om bilen skulle sladdat över till andra körfältet så skulle fler än 5 st stolpar för vajerräcket vara förstörda. En bil som sladdar över till andra körbanan river ner stolpar på en sträcka på kanske 100 meter med tanka på hastigheten som det pratats om. Det förefaller inte som det kan vara möjligt i detta fall efter som 5 stolpar är vikta i direkt riktning mot andra körfältet.
Citera
2021-10-05, 19:52
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Bilen har inte kört i 160km/h när den passerar vajerräcket. Titta på dom finare spåren så ser det ut som att bilen bromsat in nästan helt innan den vrider upp mot vajerräcket och gasar fullt vilket skapar två svarta spåren från bakdäcken när dom spinner mot asfalten.

Nu är jag kanske ute på hal is, men bilen har förmodligen antispinn.
Citera
2021-10-05, 19:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Uppgifter i media och från polisen var fronten

OK , den informationen har jag inte sett. Men jag tror fortsatt på det jag gissat tidigare, fram till att bilen åker in i mittremsan/räcket.
Kanske har den inte passerat räcket baklänges då utan sidledes.
Citera
2021-10-05, 19:55
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sedan undrar jag om det räcker med vanligt B-körkort när bilen väger över 3500kilo. Hade de högre behörighet eller glömde de att bilen var påbyggd med en massa extra vikt?

Föraren ska ha C-behörighet då fordonet hade en tjänstevikt på drygt 4000 kg. Det är samma med ambulansen, ambulanser väger ofta knappt över gränsen för att få köras med vanligt b-körkort. Då behövs C-behörighet. Samma med brandkårens bilar. I praktiken behöver den utökade behörigheten inte betyda mycket (c-behörighet). Förarens träning på fordonet och vana hantera den tunga Land Rovern menar jag har betydelse. Så stor skillnad är det ej att köra en sådan Land Rover och en vanlig lite större personbil med B-behörighet.

Polisen har haft problem med att motorstyrkan på deras bilar ökat och vikten på deras bilar. De som kör den (polismännen) har ej haft kunskap hantera dessa stora tunga bilar. Jag tror på handhavandefel i kombination med planerad övning = orsakade olyckan.
Citera
2021-10-05, 19:55
Medlem
Citat:
Det finns fyra streck på bilden. Ett för varje hjul vilket talar för att alla hjul hade däck kvar. Och det finns inga spår som tyder på sladd innan dom svarta strecken som är näst intill 90 grader mot körriktningen. Det tyder på att bilen svängt upp under kraftig inbromsning vilket skapar dom svaga spåren från framdäcken. Sedan uppstår dom svarta strecken när chauffören trampar gasen i botten för att forcera vajerräcket och kör över vajerräcket. När det hänger på vajern så skapas den randen av jord ut på vägbanan av däcksprutet från bakdäcken.
Dessutom börjar dom svarta strecken från spinnande bakhjulen nästan vid mittlinjen på vägbanan. Det styrker det faktum att det inte är någon sladd som skett utan en forcerad överkörning där bilen står mot räcket när chauffören börjar gasa. Bilens längd stämmer också med var bakhjulen börjar spinna och ge svarta strecken. I förhållande till körfältens bredd.

1500 meter längre fram finns en avfart, varför inte bara ta den? Det är sånt som gör din teori fullständigt orimlig
Citera
2021-10-05, 19:56
Medlem
Hur långt är det mellan räckestolparna?

Ser ut att vara 5 st som gått åt. Ovetenskapligt mätt utifrån foto!
Citera
2021-10-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du har inte haft mkt annat än fel i denna tråd.
Dom sa nyss på nyheterna att vajerräcken inte är gjorda för att hålla emot tyngre fordon.
1500kg vid 20 graders vinkel är normen i Sverige, vilket också är logiskt då vajerräcken är gjorda för att studsa en bil, inte utsätta bilen för en kollision.

"tyngre" fordon är nog i det här fallet allt över 7,5ton. Dvs den håller inte för ett lastbilsekipage. Givetvis håller vajerräcket för en personbil på lite över 3,5 ton. Den skall hålla för ett personbilsekipage som överstiger den vikten.

Och nej, vajerräcken skall inte studsa bilar, det är rent trams och direkt farligt. Den ska fånga upp bilens energi genom att vika sig och bli som ett nät. Det är därför de går sönder så lätt.

Givetvis är detta inte en "olycka" utan något helt annat. Sammanträffandet är allt för stort för att kunna ignorera faktum.
Citera
2021-10-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
OK , den informationen har jag inte sett. Men jag tror fortsatt på det jag gissat tidigare, fram till att bilen åker in i mittremsan/räcket.
Kanske har den inte passerat räcket baklänges då utan sidledes.

Något jag klurat på...är att polisbilen släcks i diket, på andra sidan lastbilsekipaget, sett från räcket. Om polisen träffat fronten på lastbilen och snurrat runt den...kanske.
Har själv sett hur en lastbil touchade en personbil på motorvägen och den snurrade till andra sidan av lastbilen...
Men det kanske kan förklaras bättre eller på annat sätt
Citera
2021-10-05, 20:00
Medlem
Citat:
Om bilen skulle sladdat över till andra körfältet så skulle fler än 5 st stolpar för vajerräcket vara förstörda. En bil som sladdar över till andra körbanan river ner stolpar på en sträcka på kanske 100 meter med tanka på hastigheten som det pratats om. Det förefaller inte som det kan vara möjligt i detta fall efter som 5 stolpar är vikta i direkt riktning mot andra körfältet.
Beror ju på infallsvinkel, i de fallen är det en ju en chaufför som brister i uppmärksamhet och glider långsamt ut mot räcket. Vid sladd som i halka eller vattenplaning ryker inte många stolpar.
Citera
2021-10-05, 20:03
Medlem
Förmodligen har bilen blivit beskjuten eller något annat hot framifrån, varav föraren har gjort en undanmanöver typ en helomvändning som har gått fel så bilen vänder nästan ett helt varv och voltar med bredsidan över räcket, för vajern verkar ju vara hel. Tittar man på däckspåren så har de sannolikt inte varit någon däckexplosion, anledningen att till att ena däckspåret är mycket svartare beror på att mycket tyngd har legat på det däcket, läste nyss i dagspressen att någon som jobbar med denna typ av bilar sa att det är uteslutet att en däckexplosion har orsakat olyckan. Så förmodligen någon form av attentat, någon har sannolikt stått och väntat på dom och skjutit mot bilen eller något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in