2021-10-05, 19:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Tror du inte att en Range Rover på fyra ton blir en rätt skaplig murbräcka även om den saktats ner till 60-70km/h om den träffar räcket i nästan 90 graders vinkel?
Nej det tror jag inte, då vajerräcken skall klara att stoppa och styra undan tyngre fordon än så, halveras farten så reduceras rörelseenergin till en 1/4 del. Så den kraft som räckte att ta sig igenom vid 140 km/h behöver alls inte räcka vid 70 km/h
Citera
2021-10-05, 19:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Ritade upp de tunna strecken och tjocka, ock placerade en polis-suv så ser ni hur jag tänker att den träffade räcket i sladd i hög fart

https://postimg.cc/SjLtFHyL
Bäst förklaring hittills.
Och enbart sprutmärke från höger bakdäck som tappat greppet först.

Jag köper din rekonstruktion!
Citera
2021-10-05, 19:12
Medlem
SmartSkalles avatar
"Knappast troligt att någon av poliserna, båda med påfallande icke-muslimska för- och efternamn skulle ha utfört ett jihad-dåd."

Många Muslimer byter till icke-Muslimska namn för att ta sig fram. Vi måste få se bilder på de två poliserna för att kunna bedöma om en av dem är Muslim.
Citera
2021-10-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Knappast troligt att någon av poliserna, båda med påfallande icke-muslimska för- och efternamn skulle ha utfört ett jihad-dåd.

Nej, gammal vanlig svensk machopolis-bilkörning tror jag på, möjligen en undanmanöver föranledd av något djävla blindstyre som vinglade ut i vänsterfilen utan att se sig för, eller en kombination av de båda.

Det ser faktiskt ut som att de legat i högerfilen med tanke på att alla 4 strecken börjar vid mittlinjen, dessutom flera gula markörer vid röcket på höger sida innan sladden
Citera
2021-10-05, 19:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Och det baserar jag på märkena i denna bild

https://postimg.cc/2VcsMgwc

Min teori är att din tecknade bild stämmer om man vrider bilen 180 grader, d v s att den gått baklänges genom vajerräcket.

På fotot går det med lite god vilja att se svaga gråa spår som sedan övergår i dom tydliga svarta spåren.

Jag tror att polisbilen sladdat runt av någon anledning, panikbromsning i kurva, eller punktering på vänster bakhjul, eller en kombination av detta.

Spåret längst norrut blir då från höger framhjul, dom två i mitten vänster fram och höger bak och spåret längst söderut vänster bakhjul.

Med min erfarenhet av hur fordon som tappar kontrollen (sladdar) uppför sig så blir det troligaste scenariot för mig.

Jag gissar att ABS inte fungerar när ett fordon färdas baklänges, därför skulle dom svarta spåren kunna bero på låsta hjul i det skedet.
Citera
2021-10-05, 19:21
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ritade upp de tunna strecken och tjocka, ock placerade en polis-suv så ser ni hur jag tänker att den träffade räcket i sladd i hög fart

Helt rätt. Kom fram till exakt samma sak när jag studerade bilderna. Intressant är också att det bara syns tre bromsspår, vilket visar att ett däck exploderade.
Citera
2021-10-05, 19:23
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Min teori är att din tecknade bild stämmer om man vrider bilen 180 grader, d v s att den gått baklänges genom vajerräcket.

På fotot går det med lite god vilja att se svaga gråa spår som sedan övergår i dom tydliga svarta spåren.

Jag tror att polisbilen sladdat runt av någon anledning, panikbromsning i kurva, eller punktering på vänster bakhjul, eller en kombination av detta.

Spåret längst norrut blir då från höger framhjul, dom två i mitten vänster fram och höger bak och spåret längst söderut vänster bakhjul.

Med min erfarenhet av hur fordon som tappar kontrollen (sladdar) uppför sig så blir det troligaste scenariot för mig.

Jag gissar att ABS inte fungerar när ett fordon färdas baklänges, därför skulle dom svarta spåren kunna bero på låsta hjul i det skedet.

Men det måste finnas märken på en sladd innan i så fall.
Citera
2021-10-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Helt rätt. Kom fram till exakt samma sak när jag studerade bilderna. Intressant är också att det bara syns tre bromsspår, vilket visar att ett däck exploderade.

Syns fyra om du kollar noga, först ett tunt, sen ett tjockt och ett tunt som ligger i princip på samma linje, och det sista som är tjockt.
Citera
2021-10-05, 19:24
Medlem
Citat:
Det ser faktiskt ut som att de legat i högerfilen med tanke på att alla 4 strecken börjar vid mittlinjen, dessutom flera gula markörer vid röcket på höger sida innan sladden

Troligen så här dom gått från vänsterfil till högerfilen. Hastighet samt tyngden på bilen vill göra den överstyrd, finns en möjlighet att det hänt något med vänster bakdäck och föraren försöker parera bilen men klarar inte av det utan gör en klassisk retursladd och går över mitträcket med sidan först.
Citera
2021-10-05, 19:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Som sagt tidigare. I en perfekt värld ska det vara så. Profilen på däcket ska vara så pass hög att en runflat system (ring) kan monteras direkt på fälgen. Det brukar vara stålfälgar. Dock är de inte anpassade till höga farter. Jag har rätt god insikt i detta och det är ganska ofta inköpare på polisen eller de som ska besluta faktiskt inte har full kunskap. Original däck till en Landcruiser klarar vikten, men väljer ändå att köpa lite större , lite mer förstärkt för att eliminera gungningar ostabilitet i däcken.
Polisen skulle aldrig erkänna att det skulle vara fel däck eller liknande om det skulle vara fallet.
Jag tror ändå på förarens fel och inte någon däck teori

Jag tror inte man skulle montera fel typ av däck på en sådan här Range Rover. Det brukar finnas anvisningar inlagt i systemen inför beställningar om vilken typ av däck som ska monteras.

I vilket fall, en däckexplosion kan inträffa även med rätt typ av däck. Det kan hända med alla däck, och det är vad jag tror skett här.
Citera
2021-10-05, 19:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Precis så tänker jag också.
Citera
2021-10-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Många Muslimer byter till icke-Muslimska namn för att ta sig fram. Vi måste få se bilder på de två poliserna för att kunna bedöma om en av dem är Muslim.

Hur kan du se att dom är muslim tänker du? Tror att Andreas ser ut som Usama Bin Laden, eller att om han ser ut ut som Daniel Nannskog så är han troligen muslim? Bosnier är i många fall minst lika vita som en ursvensk och har inte Niqab eller burka…så hur ska du avgöra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in