2021-10-05, 19:04
Medlem
Ni som säger köp på teknik & tillväxtaktier, hur resonerar ni när ni kollar på långtgående charts för t ex råvaror vs aktier, money supply, räntor, inflation, housing starts osv?

Det enda jag ser på alla charts jag kollar på är att aktier aldrig varit så dyra jmf med råvaror, räntorna aldrig varit så låg, vi har aldrig tryckt så mycket pengar, skyhög inflation osv osv..

Hur har ni tänkt att tillväxtaktier & teknik ska fortsätta växa de kommande 10 åren? Vi har haft en typ 40 årig nedåttrend för räntor. Frågar för att jag vill höra er som inte håller med mig och kanske få lite nya perspektiv.
Citera
2021-10-05, 19:08
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Ni som säger köp på teknik & tillväxtaktier, hur resonerar ni när ni kollar på långtgående charts för t ex råvaror vs aktier, money supply, räntor, inflation, housing starts osv?

Det enda jag ser på alla charts jag kollar på är att aktier aldrig varit så dyra jmf med råvaror, räntorna aldrig varit så låg, vi har aldrig tryckt så mycket pengar, skyhög inflation osv osv..

Hur har ni tänkt att tillväxtaktier & teknik ska fortsätta växa de kommande 10 åren? Vi har haft en typ 40 årig nedåttrend för räntor. Frågar för att jag vill höra er som inte håller med mig och kanske få lite nya perspektiv.

Vad skall de göra? Höja räntan?
Citera
2021-10-05, 19:17
Medlem
Citat:

Kopplat till teknik så resonerar jag som så att de största drakarna (är den tekniken jag har) har en extremt bra kassa, stor vinst och är väldigt innovativa och förändringsbenägna. Men det är sjukt störande att dom går ner så fort 10-års räntan i US höjs några snäpp. Så visst ser jag viss nedsida i samband med räntehöjning, men för mig är det ändå en no-brainer att äga Amazon, Alphabet, Apple, Fb etc. Men jag kanske är helt galen?
Citera
2021-10-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vad skall de göra? Höja räntan?

Ja, men inte för att de vill göra det. Inflation som kommer in i systemet med en expansiv housing starts kommer få folk att sälja sina bonds, till slut är det bara fed som stödköper i princip.

Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Kopplat till teknik så resonerar jag som så att de största drakarna (är den tekniken jag har) har en extremt bra kassa, stor vinst och är väldigt innovativa och förändringsbenägna. Men det är sjukt störande att dom går ner så fort 10-års räntan i US höjs några snäpp. Så visst ser jag viss nedsida i samband med räntehöjning, men för mig är det ändå en no-brainer att äga Amazon, Alphabet, Apple, Fb etc. Men jag kanske är helt galen?

Det är stora stabila företag som garanterat kommer klara sig bättre än de flesta andra om min tes stämmer, så det är ju inte dumt. Men jag är mer intresserad av de som säger köp Amazon, alphabet, Apple osv nu och inte de som köpte för 5 år sen och håller.
Citera
2021-10-05, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Avanzianer med mindre antal aktier drar inte ned kurserna nämnvärt. Det är inte direkt som så att Sven Svensson säljer 12 st aktier varpå Johan Johansson ser nedgången i realtid och paniksäljer.
Jo precis så är det!
Jag följer börsen dagligen och antalet Avanzianer med mindre poster som säljer billigt har ökat markant.
Speciellt på Spotlight stock market.
Citera
2021-10-05, 19:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pandalol
Jag sitter kvar eller flyttat det mesta till Crypto
Är rätt oinsatt i Crypto.
Är det rätt att investera i Crypto?
Tänker att kursen har ju gått upp rejält sista året. Har jag fel?
Citera
2021-10-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ja, men inte för att de vill göra det. Inflation som kommer in i systemet med en expansiv housing starts kommer få folk att sälja sina bonds, till slut är det bara fed som stödköper i princip.

Det är stora stabila företag som garanterat kommer klara sig bättre än de flesta andra om min tes stämmer, så det är ju inte dumt. Men jag är mer intresserad av de som säger köp Amazon, alphabet, Apple osv nu och inte de som köpte för 5 år sen och håller.

Jag fyller dock på kontinuerligt. Köpt fler aktier i alla ovanstående bolag så sent som i somras.
Citera
2021-10-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Varför skulle det inte kunna hända? Visst, 10 år är en lång tid. Men säg 5 år? Är det orimligt med negativ eller platt utveckling med lokala toppar eller dalar? Eller är det annorlunda denna gången?

https://www.currentmarketvaluation.com

Bara de faktum att Stockholmsbörsen i snitt ökat 13 procent sedan 1984. Att det helt plötsligt skulle vara negativt/platt i 10 år blir då väldigt osannolikt. 5 år kan hända med 3 negativa 2 platta men då får man sitta lugnt i båten och vänta på att det vänder.

Det är sedan bara bra att du köper massor med andelar under dåliga tider. Jag tycker bara man ska investera pengar man inte behöver och då gör det inget om man har negativ utveckling under en viss period.
Citera
2021-10-06, 09:10
Medlem
Hahah är ju helt absurt.... bara fortsätter tugga nedåt.
Citera
2021-10-06, 10:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobra-Lasse
Hahah är ju helt absurt.... bara fortsätter tugga nedåt.
Vad är absurt börsen är ju upp 19% i år det måste väl anses som überbra...
Än har det ju inte varit några 3-4% nedgångar på en dag vilket brukar vara vanligt när det stigit kontinuerligt under lång tid utan orsak.
Citera
2021-10-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad är absurt börsen är ju upp 19% i år det måste väl anses som überbra...
Än har det ju inte varit några 3-4% nedgångar på en dag vilket brukar vara vanligt när det stigit kontinuerligt under lång tid utan orsak.

Precis, men nu utgår du från dom som varit med under hela året. Men dom som gått in senaste månaderna?😀
Citera
2021-10-06, 10:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Precis, men nu utgår du från dom som varit med under hela året. Men dom som gått in senaste månaderna?😀
Dom får väl vänta och utvärdera sin placering om 5-år som alla andra... Att gå in i en börs som oavbrutet stigit i flera år och peakat 30% det senaste kanske inte är den bästa iden om man vill ha utdelning på kort sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in