2021-10-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Dom som ligger kvar kan ju glädja sig av att dom är bättre på procenträkning än dig i alla fall.

Istället för att försöka hävda dig på internet så kan du väl på ett artigt sätt visa på vad som var fel av mig? Men även om jag hade fel i procenträkningen så tror jag att du förstod vad jag menade och kanske bemöta det också.
Citera
2021-10-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Istället för att försöka hävda dig på internet så kan du väl på ett artigt sätt visa på vad som var fel av mig? Men även om jag hade fel i procenträkningen så tror jag att du förstod vad jag menade och kanske bemöta det också.

För du kommer aldrig kunna veta var botten och toppen är i teorin. När det varit stora börsnedgångar brukar det återhämta på ett fåtal dagar (menar inte tid nu utan att ett fåtal dagar är viktiga för återhämtningen) och missar du dem har du inte gjort någon vinst alls.

Läste någonstans att 1/10 klarar av att tajma marknaden. Tror även man kom fram till att det främst var tur.
Citera
2021-10-04, 22:29
Medlem
Boggonthebeats avatar
Som alla andra säger köp dippen Ska köpa lite LCID imorgon ! Billigt och bra
Citera
2021-10-04, 22:29
Medlem
Tycker många är ganska kaxiga med "sitt lugnt i båten" osv, många har troligtvis inte ens sett en riktig börskrash, mig inkluderat.

Att se sitt kapital urholkas kan inte vara särskilt roligt, tänk er en horisont som denna. https://ofdollarsanddata.com/wp-content/uploads/2021/08/Greece_2007_12_31_2017_11_30_pct_change-1024x819.jpeg

Nu säger jag inte att vi kommer få 10 år av nedåtgående trender, men det är nog väldigt enkelt att sitta och vara resonlig nu när vi haft historiskt bra år bakom oss.
Bara mina två ören
Citera
2021-10-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Tycker många är ganska kaxiga med "sitt lugnt i båten" osv, många har troligtvis inte ens sett en riktig börskrash, mig inkluderat.

Att se sitt kapital urholkas kan inte vara särskilt roligt, tänk er en horisont som denna. https://ofdollarsanddata.com/wp-content/uploads/2021/08/Greece_2007_12_31_2017_11_30_pct_change-1024x819.jpeg

Nu säger jag inte att vi kommer få 10 år av nedåtgående trender, men det är nog väldigt enkelt att sitta och vara resonlig nu när vi haft historiskt bra år bakom oss.
Bara mina två ören

Därför du månadssparar i bra fonder och kollar inte på utvecklingen under tiden för det kan påverka din strategi.
Citera
2021-10-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Därför du månadssparar i bra fonder och kollar inte på utvecklingen under tiden för det kan påverka din strategi.
Jag säger bara att jag tror att det är svårt att bibehålla ett månadssparande vid ett liknande scenario.
Att du varje månad i 120 månader ser ditt insatta kapital MINSKA istället för att bibehålla eller öka i värde. För att inte säga hur dåligt det gör för ränta-på-ränta effekten.
Citera
2021-10-04, 22:46
Medlem
Germanofils avatar
Jag valde idag att sälja av "rubbet" förutom guld och ett litet innehav i ABB. Tror på en lite längre nedgång nu de närmaste månaderna så jag står hellre utanför marknaden.

Ni som väljer att sitta still i båten kan gjädjas åt att börsen säkert vänder upp i morgon igen. 😅
Citera
2021-10-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag valde idag att sälja av "rubbet" förutom guld och ett litet innehav i ABB. Tror på en lite längre nedgång nu de närmaste månaderna så jag står hellre utanför marknaden.

Ni som väljer att sitta still i båten kan gjädjas åt att börsen säkert vänder upp i morgon igen. 😅
Jag har gjort likadant, har legat likvid i snart en vecka så det var ganska lägligt (hoppas jag).
Citera
2021-10-04, 23:35
Medlem
Citat:
Jag säger bara att jag tror att det är svårt att bibehålla ett månadssparande vid ett liknande scenario.
Att du varje månad i 120 månader ser ditt insatta kapital MINSKA istället för att bibehålla eller öka i värde. För att inte säga hur dåligt det gör för ränta-på-ränta effekten.

Svårt att se det skulle hända men visst tar det på psyket.
Citera
2021-10-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Svårt att se det skulle hända men visst tar det på psyket.
Varför skulle det inte kunna hända? Visst, 10 år är en lång tid. Men säg 5 år? Är det orimligt med negativ eller platt utveckling med lokala toppar eller dalar? Eller är det annorlunda denna gången?

https://www.currentmarketvaluation.com
Citera
2021-10-05, 07:50
Medlem
Citat:
Det är då man slår igång automatiskt sparande på Avanza varje månad och inte loggar in på appen.. eller så bryr man sig inte om det totala värdet utan hur många andelar man samlar på sig, stacka andelar bara som ett spel.
Citera
2021-10-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Om du får rätt kanske en idé vore att satsa en del på nån Bear hedgefond - kan någon tipsa om en okomplicerad sådan att ”spela” på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in