2021-10-05, 13:09
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleman2000
Vad är nu detta? Jag har en några år gammal Zbook vars processor tydligen inte duger åt Windows 11.

Det är en Intel-Core i7-4810MQ @ 2,80ghz.

Kan det här faktiskt stämma?

Samma för mig. Jag har Intel(R) Core(TM) i5-6300U CPU @ 2.40GHz 2.50 GHz. iofs svagare än din. Det var också problem med. Dessutom TPM 2.
Citera
2021-10-05, 13:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Du får inga automatiska updates bara som jag förstår det, du får alltså öppna fönstret för Uppdateringar och trycka på knappen "Sök efter uppdateringar" - correct me if I'm wrong

Informationen som än så länge finns på nätet säger inget annat än det Ms sagt, vilket är att de möjligen inte kommer att uppdatera W11 för ickekompatibla datorer.

Om det innebär FULLSTÄNDIG stopp eller ej återstår alltså att se. Ett fullständigt stopp vore alltså även att blockera manuella försök till uppdateringar via nedladdning av desamma från nätet.

Men om man läser mellan raderna av vad Ms sagt och baserat på erfarenhet av deras agerande genom åren med de olika Os`en så är det nog endast ett, uttalande, budskap, avsett att förtydliga att man använder W11 på egen risk om ens dator inte är kompatibel. D.v.s, de säkerhetsförbättringar samt vissa andra egenskaper hos W11 ska man inte räkna med, gör man det, och använder W11 trots att ens dator inte är kompatibel, ja skyll dig själv.

Men som sagt, det slutgiltiga svaret i frågan lär komma snart.
Senast redigerad av 1FF 2021-10-05 kl. 13:21.
Citera
2021-10-05, 13:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det här är vad som står på Wikipedia:
Devices with unsupported processors are not blocked from installing or running Windows 11, however a clean install or upgrade using ISO installation media must be performed as Windows Update will not offer an upgrade from Windows 10.[86] Additionally, users must also accept an on-screen disclaimer stating that they will not be entitled to receive updates, and that damage caused by using Windows 11 on an unsupported configuration are not covered by the manufacturer's warranty.[87][88]
Vore bra om.vi kunde få ett förtydligande vad det är som gäller här. Tänker inte installera ett Windows där man inte får säkerhetsuppdateringar och blir behandlad som andra klassens medborgare.

Läs inlägg #331.

Vi får hoppas att Ms levererar ett slutgiltig besked snarast.
Citera
2021-10-05, 13:47
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu finns SVENSKA Windows 11 att 1: installera som uppdatering eller 2: ladda ner till USB-pinne för nyinstallation.. 3: Ladda ned som ISO-fil

OBS! I Start/ kugghjulet (inställningar)/ uppdatering och säkerhet så finns nu mera info om er dator KLARAR Windows 11´s krav... Så börja med att kolla där....

se: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Laddar nu ned till en USB-pinne för att se om jag kan använda mina installationsfiler (som automatiskt bör skapa ett LOKALT Adminkonto och därmed bör man, via detta konto även kunna skapa lokala användarkonton för dom som så önskar..

Men primärt för min del är fördelen att du inte länge tvingas använda din Windows 11 med dess enda Adminkonto... (smittor osv. ärver inte din adminrätt, så de flesta funkar knappt alls)

(Det separata adminkontot fungerar dessutom som en räddningsplanka att använda om man glömt sitt lösenord eller av andra skäl inte kan logga in på sitt Microsoftkonto.. Då loggar man in på det separata adminkontot och skapar ett nytt konto, för över sina filer etc. till detta konto och därmed kan man fortsätta använda datorn utan större fördröjning... Något som INTE går om man installerar enligt Microsofts påtvingade sätt!)

Det fungerade fläckfritt att installera Windows 11 HOME när jag testade med de hjälp-filer jag har..
KlickRENT! Separat PCAdmin-konto finns redan från start... Med rätt lösenord och allt!

Windows 11 visar sig därmed inte vara något nytt OS utan är en vidareutveckling av Windows 10...

Så smidigt, så enkelt och helt utan att behöva krångla för att man vill blanda lokala konton med sitt personliga Microsoft-konto!

Så Många av farhågorna med Windows 11 verkar lätt överdrivna, bara man använder professionella metoder för att styra upp installationsprocessen!
Citera
2021-10-05, 13:51
Bannlyst
Första intrycket är väldigt bra, inte ett problem så långt ögat når. Allt känns väldigt rappt och mysigt.
Ska ta ett spelpass i kväll och se så att allt är stabilt på den fronten också.
Citera
2021-10-05, 14:16
Medlem
Enligt Windows Update klarar min dator 11 så jag är sugen på att ladda ner det nu och enligt Nisse Hults länk ska jag använda alternativ 1 för att uppgradera från 10 till 11.

Är det som med uppgraderingen till 10 att alla filer och program finns kvar?
Går det att gå tillbaka till 10 om något skulle krångla?
Citera
2021-10-05, 14:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudasPriest
Enligt Windows Update klarar min dator 11 så jag är sugen på att ladda ner det nu och enligt Nisse Hults länk ska jag använda alternativ 1 för att uppgradera från 10 till 11.

Jag kör så vitt jag vet fortfarande en testversion, men när jag installerade den så fanns allting kvar från W10.
Citera
2021-10-05, 14:35
Avslutad
Går väldigt segt att ladda ner Insider Preview 22471.1000.
Citera
2021-10-05, 17:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudasPriest

Ja och ja, men det är ändå alltid säkrast att göra en egen extern backup i någon form. Med tanke på att windows troligen behöver ompartitionera så gör en klon.
Citera
2021-10-05, 17:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja och ja, men det är ändå alltid säkrast att göra en egen extern backup i någon form. Med tanke på att windows troligen behöver ompartitionera så gör en klon.
Varför skulle Windows11 behöva ompartitionera?
Citera
2021-10-05, 18:23
Medlem
Rebali179s avatar
Den verkar inte fungera på min dator.
Enligt hälsokontrollen
Citera
2021-10-05, 18:24
Medlem
BigFatCones avatar
Vad fan. Preview gick bra, men inte release. Sug min feta, MS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in