2021-10-04, 13:15
Medlem
whogivesafucks avatar
Hur låter det om deras gunstling plötsligt försvinner och de skall lägga ut en efterlysning?
Vad kommer en polis drabbas av för straff om man hävdar att man måste veta könet? Är det avsked på studs då också?
Citera
2021-10-05, 13:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hur låter det om deras gunstling plötsligt försvinner och de skall lägga ut en efterlysning?
Vad kommer en polis drabbas av för straff om man hävdar att man måste veta könet? Är det avsked på studs då också?
Varför skulle en polis behöva veta det om det skall sökas efter ett litet barn?
Tänker du att ungen springer runt med blottat kön eller utan byxor? I så fall är ju det ett tydligare signalement än om barnet skall tituleras han,hen eller hon.
Citera
2021-10-05, 13:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
På riktigt??? Avskeda den eller de personer som ligger bakom kravet på att en lärare måste kalla en flicka eller pojke för hen! De personerna skall föraktas på allvar och de skall aldrig mer få chansen till ett normalt liv, då de faktiskt inte förtjänar det.

Problemet med Sverige 2021 är att vi tillåter dessa dårar att finnas.
Skall man avskeda människor som kräver att lärarna har respekt för andra och inte tvingar på dem sina doktriner?
Allvarligt.
Citera
2021-10-05, 14:04
Medlem
OM det är sant att man tvingas att titulera någon för att den personen vill bli titulerad så, då har vi en riktigt rolig framtid framför oss.

Härmed så vill jag du alltid säger Herr Rövslickare för det är så jag heter. Du blir av med jobbet om du vägrar.
Citera
2021-10-05, 14:12
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle en polis behöva veta det om det skall sökas efter ett litet barn?
Tänker du att ungen springer runt med blottat kön eller utan byxor? I så fall är ju det ett tydligare signalement än om barnet skall tituleras han,hen eller hon.

Tror det är ganska viktigt att känna till om det är en hon eller han.
Citera
2021-10-05, 14:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
OM det är sant att man tvingas att titulera någon för att den personen vill bli titulerad så, då har vi en riktigt rolig framtid framför oss.

Härmed så vill jag du alltid säger Herr Rövslickare för det är så jag heter. Du blir av med jobbet om du vägrar.
Så har det alltid varit - så vad är nytt med det?
Heter du herr Rövslickare så har du givetvis rätt att begära att tilltalas så.
Fram till sjuttiotalet var för övrigt herr, fru, fröken obligatoriskt. Till med på brev användes titeltn.
Fröken/fru var dock inte spikade uttal utan handlade både om vad man var men också om ålder, val, status osv -- dvs en ogift kunde välja att kallas fru under vissa förutsättningar ...

Och folk klarade både att överleva och respektera detta... Jag tror dagens generationer inte går under av att lära sig ett tredje pronomen som används under vissa förutsättningar....
Citera
2021-10-05, 14:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Tror det är ganska viktigt att känna till om det är en hon eller han.
Varför då? Tror du inte polisen har hört talas om könsöverskridande identiteter, binära osv?
I så fall är det ju viktigt att införa en ordentlig utbildning om det på polishögskolan.
Citera
2021-10-05, 14:23
Medlem
Citat:
Fram till sjuttiotalet var för övrigt herr, fru, fröken obligatoriskt. Till med på brev användes titeltn.
Fröken/fru var dock inte spikade uttal utan handlade både om vad man var men också om ålder, val, status osv -- dvs en ogift kunde välja att kallas fru under vissa förutsättningar ...

Och folk klarade både att överleva och respektera detta... Jag tror dagens generationer inte går under av att lära sig ett tredje pronomen som används under vissa förutsättningar....

Men slutar det med hen?

Vi snackade väl om en lag som tvingar folk att benämna andra personer utifrån vad de vill bli kallade? Jag tror inte detta på något sätt enbart handlar om hen.

Det kan vara lite krångligt att komma ihåg det där med att säga hen till en person när alla andra är han/hon.. men kanske inte värre än att hålla reda på om en tjej är mrs eller miss.
Citera
2021-10-05, 14:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Men slutar det med hen?

Vi snackade väl om en lag som tvingar folk att benämna andra personer utifrån vad de vill bli kallade? Jag tror inte detta på något sätt enbart handlar om hen.

Det kan vara lite krångligt att komma ihåg det där med att säga hen till en person när alla andra är han/hon.. men kanske inte värre än att hålla reda på om en tjej är mrs eller miss.
Jag tror inte ens det existerar en lag som kräver att du använder han, hon eller hen ... så varifrån har du fått att det finns en lag som tvingar någonting i det avseendet?

Nej, det är givetvis inte krångligare än att använda olika namn på olika personer. Blir man informerad om vad personen heter så använder man det.
Har man vissa svårigheter såsom att man är retarderad på något sätt så kan det givetvis vara krångligt men då bör man dels inte arbeta som lärare (eller polis) och dels har nog de flesta överseende med att personer med typen av problematik kan säga fel.
Citera
2021-10-05, 17:44
Medlem
Citat:

Min fetning.
Problemet är att det inte kommer vara begränsat till ett tredje pronomen. Idag fungerar hen för de som inte identifierar sig som han eller hon men imorgon är det någon som tar illa upp av att bli tilltalad hen.

För övrigt talar du om respekt, vilket ofta propageras inom detta ämne. Detta bör rimligtvis vara tudelat?

Ponera att jag imorgon vill bli titulerad ham och respekterar du inte detta så respekterar jag dig för detta. Jag försöker inte påtvinga dig att ändra din världsbild efter det. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-10-05, 17:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasHans
Min fetning.
Problemet är att det inte kommer vara begränsat till ett tredje pronomen. Idag fungerar hen för de som inte identifierar sig som han eller hon men imorgon är det någon som tar illa upp av att bli tilltalad hen.
Varför skulle det vara problematiskt? Klarar du bara av att hantera tre namn i bekantskapskrets och folk du möter?
Vad är skillnad på "kalla mig hen/xx/we" och "jag heter Jonny/Hans/Lisa/Mari?

Fixar du att skilja på folks olika namn så bör du också ha kapacitet att skilja på vilket pronomen de har.

Citat:
För övrigt talar du om respekt, vilket ofta propageras inom detta ämne. Detta bör rimligtvis vara tudelat?
Var någonstans har du fått att jag förespråkar att andra inte skall tilltalas med sitt eget namn eller omtalas med det pronomen de identifierar sig som?

Citat:
Ponera att jag imorgon vill bli titulerad ham och respekterar du inte detta så respekterar jag dig för detta. Jag försöker inte påtvinga dig att ändra din världsbild efter det. Svårare än så är det inte.
Han/hon/hen är pronomen - inte titlar.

Påtvingas du någon världsbild när någon presenterar sig med namn för dig? På riktigt?
Om du där döper om dem till något annat så är du respektlös och påtvingar dem dina idéer.
Kallar någon dig hen mot din vilja är det påtvingat -- precis som det är påtvingat att kalla någon han eller hon mot deras vilja.
Citera
2021-10-05, 19:00
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara problematiskt? Klarar du bara av att hantera tre namn i bekantskapskrets och folk du möter?
Vad är skillnad på "kalla mig hen/xx/we" och "jag heter Jonny/Hans/Lisa/Mari?

Fixar du att skilja på folks olika namn så bör du också ha kapacitet att skilja på vilket pronomen de har.

Var någonstans har du fått att jag förespråkar att andra inte skall tilltalas med sitt eget namn eller omtalas med det pronomen de identifierar sig som?

Han/hon/hen är pronomen - inte titlar.

Påtvingas du någon världsbild när någon presenterar sig med namn för dig? På riktigt?
Om du där döper om dem till något annat så är du respektlös och påtvingar dem dina idéer.
Kallar någon dig hen mot din vilja är det påtvingat -- precis som det är påtvingat att kalla någon han eller hon mot deras vilja.

Du har rätt, titel och pronomen är två olika saker.
Namn är inget av en postmodernistiskt doktrin. Anledningen av att vi har pronomet hen är en produkt av den postmodernistiska trend som pågått under ett tag. Kalle, Olle, Anna, Benny är inte det.

Att påtvinga 99% av befolkningen att använda hen, ham, we, xx eller vad som helst är en del av en sagda doktrin; det är baserat på vad 99% av befolkningen skulle definiera som en subjektiv upplevelse av jaget. Att du upplever dig som de exemplen bryr jag mig överhuvudtaget inte om, det rör mig inte i ryggen och du har all rätt att uppleva dig som det. Men: kräv inte att folk bl .a ska anpassa sitt språkbruk p.g.a. din subjektiva övertygelse - det är att påtvinga en världsbild - den postmodernistiska. Jag har inte nämnt att jag blir kränkt av att bli presenterad, och jag skulle inte döpa om folk heller, det är en helt annan sak. Det är som sagt milsvid skillnad mellan namn och pronomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in