Citat:
Ursprungligen postat av
KnasHans
Min fetning.
Problemet är att det inte kommer vara begränsat till ett tredje pronomen. Idag fungerar hen för de som inte identifierar sig som han eller hon men imorgon är det någon som tar illa upp av att bli tilltalad hen.
Varför skulle det vara problematiskt? Klarar du bara av att hantera tre namn i bekantskapskrets och folk du möter?
Vad är skillnad på "kalla mig hen/xx/we" och "jag heter Jonny/Hans/Lisa/Mari?
Fixar du att skilja på folks olika namn så bör du också ha kapacitet att skilja på vilket pronomen de har.
Citat:
För övrigt talar du om respekt, vilket ofta propageras inom detta ämne. Detta bör rimligtvis vara tudelat?
Var någonstans har du fått att jag förespråkar att andra inte skall tilltalas med sitt eget namn eller omtalas med det pronomen de identifierar sig som?
Citat:
Ponera att jag imorgon vill bli titulerad ham och respekterar du inte detta så respekterar jag dig för detta. Jag försöker inte påtvinga dig att ändra din världsbild efter det. Svårare än så är det inte.
Han/hon/hen är pronomen - inte titlar.
Påtvingas du någon världsbild när någon presenterar sig med namn för dig? På riktigt?
Om du där döper om dem till något annat så är du respektlös och påtvingar dem dina idéer.
Kallar någon dig hen mot din vilja är det påtvingat -- precis som det är påtvingat att kalla någon han eller hon mot deras vilja.