2021-10-05, 13:03
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är precis vad jag säger, och det är därför du måste fråga den användaren.

Jag föredrar att ta intryck från användare som bifogar premisserna för sina påståenden. Det är därför jag efterfrågar det.

Övrigt är inget att räkna med.
Citera
2021-10-05, 13:03
Medlem
Vad betyder internationellt efterlyst? hittar honom ej på interpol

är det läge att lägga till namn i rubriken?
Citera
2021-10-05, 13:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Jag föredrar att ta intryck från användare som bifogar premisserna för sina påståenden. Det är därför jag efterfrågar det.

Övrigt är inget att räkna med.

Det kan jag förstå, en enkel introduktion till varför man har en viss information är bra.

Men som sagt, fråga den användaren, så får du själv mer kunskap.
Citera
2021-10-05, 13:13
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Vad betyder internationellt efterlyst? hittar honom ej på interpol

är det läge att lägga till namn i rubriken?

att han eftersöks över hela världen, blir lättare ifall han fastnar på nån kamera eller gör nåt som röjer hans identitet väl. lever han så kommer han få det väldigt svårt i längden hålla sig borta från rampljuset.
Senast redigerad av swebarb 2021-10-05 kl. 13:16.
Citera
2021-10-05, 13:34
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Men detta lär ju inte vara nåt litet busigt upptåg han kom på i tisdags morse.. Han kan ju haft tankar som dessa i flera år, men nu var det rätt läge.. Ingen vet om han har 0kr eller 10 millar undangömda... Inte fan uppger han för soc-kärringen... " Jo förresten så har jag 30% i ett panamaflaggat fartyg och några millar o en lya i Dominikanska republiken... Ja samt en gemensam släktgård o 100 hektar skog i Polen.. Men det påverkar väl inte mitt ekonomiska bistånd"? Fan är du inte neger eller arab så ska du inte äga kläderna du har på dig för att få bidrag... Allt ska gå till Ny-adeln..
Precis så kan det vara! Skeppsmäklare…mm.
Citera
2021-10-05, 13:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag invänder bara mot din Edit.
Han fanns skriven 1990 på Storagårdsg 15 i Göteborg, som Mark Maciej Lorentzon.

I folkräkningen 1990 söker jag på Lorenzon och 1966 och inget annat.
Det finns ingen med den kombinationen.
Folkräkningen görs första November så då vet vi att före första November 1990 hade han flyttat utomlands.

Vilken är din källa?
Citera
2021-10-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaerlockHolm
Tänk Beirut förra året. 2,700 ton konstgödsel skapade en enorm tryckvåg med efterföljande eldklot.
Bomben i Annedal var sannolikt hemmabyggd av liknande komponenter men i mindre skala.
/.../
Att det smällt någon annanstans än längst ner i trapphuset är osannolikt med hänsyn till vittnenas beskrivning av förloppet.

Smällen i Beirut berodde väl sannolikt på att ammoniumnitratet börjat brinna, och när det brunnit ett tag så deflagrerade det så hastigt att det blev en bomb av det. Ammoniumnitrat i stora volymer kan bete sig så. Vet ej i och för sig om andra lagervaror fanns på samma lager som kan ha accelererat processen.
Det skrevs om svetsningsarbeten där inne i lagerlokalen. Har ammoniumnitrat börjat att brinna så är det mycket svårsläckt,
det brinner ibland tills det exploderar. Det brinner så häftigt att inte alltid vatten som hjälper. Man kan tex mildra reaktionen med att hälla vanlig sand på det. Ammoniumperklorat är nästan likadant fast värre, och för några år sedan small en sådan anläggning i luften i USA, den sk PEPCON disaster. Tack och lov låg den anläggningen långt från bebyggelse.

Citat:
Andra tråddeltagare har spekulerat kring sådant. Det är bara det att om han hade haft pengar hade han förstås kunnat fixa ett boende, och säkerligen fått ta över kontraktet. Som ett privat bolag måste ju Roséns vara fria att ge ett kontrakt till vem de vill.

Så varför spränga i ett sådant fall? Det hade varit mycket bättre - om han nu är så fäst vid mamma - att prata med Roséns om att han har pengar och att han bara behöver någon vecka för att trolla fram dem. Visst, han får säga till soc att saker numera har ordnat upp sig och att han inte behöver mer hjälp, men det måste det ha varit värt, tänker jag mig, om man nu ska bry sig om hans ord om modern.

Det framgår ju tidigare att mannen ifråga tycks ha använt mammans identitet att ta lån i hennes namn. Och sedan disponerat de lånade pengarna själv.
Därav frågeställningen om att mamman skulle ha en förvaltare. Vi vet ju i och för sig inget om att det skulle vara fler personer som disponerat mammans pengar, tex om det nu funnits en "god man", som använde pengarna till andra ändamål.
Dvs trolöshet mot huvudman, eller med ett annat ord, förskingring.

Nej, hyresvärden visste nog om detta bedrägeri gentemot mamman. Om soc och hyresvärden har diskuterat detta sinsemellan det vet vi inte.Vi vet inte heller något om mannens egna skulder..

Det är ju inte ens hyresvärdens sak att ordna ett kontrakt åt mannen, eftersom han inte ens var folkbokförd där. Det är socialens uppgift. Det är ju synd att det urartat rakt så åt helvete. Och att mannen kanske inte förstått hur han skulle ha sökt hjälp på rätt sätt.

Det räcker inte med att visa att man har pengar, behöver dessutom att visa att man har en inkomst, och då är väl soc-pengarna inte riktigt att betrakta som en "vanlig inkomst".
Ibland så därför ställs ju kontraktet ut på soc iställlet för på klienten.
Det betyder vanligen att klienten inte heller har någon sk "besittningsrätt".
"Besittningsrätten" gäller i så fall gentemot socialen och inte hyresvärden.

Somliga skriver är att han borde ha skrivit sig i mammans lägenhet ?
Men hur hade det blivit då ? Inte heller särskilt bra för soc hade därmed inte kunnat betala ut hyrespengar till honom.
Eftersom mammans pension antagligen betalar hyran ändå.

Mannen ifråga blev nog förvirrad över allting det här och visste väl inte vad han skulle göra ?

Det finns säkert många fler sådana här fall, med äldre människor som har åkt in på demensboende, och har söner eller döttrar i medelåldern som blivit av med allt i fråga om sjukpenning/f-pension eller liknande. Och som då flyttat hem till mammans lägenhet.
Och inte har något eget.
Finns väl till och med exempel på sådana som bor i husvagn också på camping, typ...
Sverige anno år 2021 -- Det går bra nu Löfvén, Stenevi och MP tydligen
Citera
2021-10-05, 14:05
Medlem
Vem man vilken typ av bomb det rör sig om, tidsinställd eller detonerad via knapp?

Är det möjligt att det skulle kunna vara en tidsinställd bomb och gärningsmannen kan vara långt borta då?
Citera
2021-10-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Vem man vilken typ av bomb det rör sig om, tidsinställd eller detonerad via knapp?

Är det möjligt att det skulle kunna vara en tidsinställd bomb och gärningsmannen kan vara långt borta då?

Varför frågar du det? All kalabalik och efterlysningar och hela fadderullan att man letar efter den här mannen utgår nämligen från att en eller två vittnen såg honom utanför huset precis efter explosionen.
Citera
2021-10-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Varför frågar du det? All kalabalik och efterlysningar och hela fadderullan att man letar efter den här mannen utgår nämligen från att en eller två vittnen såg honom utanför huset precis efter explosionen.

Jag har inte följt det så noga men tack så mycket för svaret då vet jag. Han var alltså så nära brottsplatsen vid explosionen och han går upp i rök.

Misstänkte dessa vittnen något?
Citera
2021-10-05, 14:10
Medlem
Citat:
Man skulle gärna vilja veta varför de letade där.

Intressant hur som helst, att ett socialfall i Sverige har sådana kopplingar.

Det kan ha sammenheng med at han har en slags adresse der enligt telefonkatalogen

https://www.gulesider.no/mark+lorentzon+oslo/72581973/person?page=1&query=mark%20lorentzon
Citera
2021-10-05, 14:14
Medlem
Det er bekreftet i Norge at han har bodd i en slik lyx villa
enligt tv2
https://www.tv2.no/a/14264594/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem