2021-10-05, 09:23
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det framgår ju av din text att du inte har försökt själv. Att blanda ammoniak och salpetersyra utan en heltäckande och skyddande så kallat Hazmat-dräkt är mycket farligt, ångorna är stark frätande sedan ska den bildade ammoniumnitraten avfiltreras, och tvättas.
Hela trapphuset måste ha osat rejält av ammoniaken.
Ammoniak luktar som gammal urin alltså kiss, som stått och fått surna ett tag.Gamla räkskal luktar också ammoniak om de får stå ett tag och surna till sig.

Det är bara i labb man gör sådant här, inte i en källare precis.Det är så klumpigt att tillverka ammoniumnitrat att de flesta struntar i det och försöker sno eller köpa det löst.

Sedan ni som tror på TATP är att det behövs högkoncentrerad väteperoxid något som inte säljs idag till vanliga konsumenter.Tex till hårblekning tror jag att 12% räcker, men det räcker inte till TATP, eller räcker i vart fall dåligt.

Han kan heller inte haft ett gammalt parti av väteperoxid eftersom den åldras med tiden och styrkan avtar efter några månader.
Några islamiska terrorister i Luton, UK hade visst beställt 1-2 ton sådan väteperoxid, och detta var efter Madrid-dåden.
Det hade räckt till 4000 rejäla sådana bomber, tex burna i ryggsäckar. Någon logistik för att få hela planen, med tillverkning, distribution etc, att gå i lås, det vet vi inte om de hade lyckats skapa.
Mycket tyder på att de var ena riktiga klåpare.
Rättegången hölls dock bakom lyckta dörrar.
Terroristernas mål var man dock säkra på, dvs Londons T-Banesystem, och lokaltrafiktågen i UK. Det fanns utskrivna listor på tidtabeller på ett stort antal linjer.

Den "svenske" bombaren från Tranås var insyltad i samma moské alltså i Luton, UK (GB).
Lutons hetsiga imam var välkänd för att sprida hatpropaganda mot Väst, vita, judar, kristna, protestanter och katoliker,
och många av UKs andra helt vanliga medborgare.
Samme man från Tranås (så kallat "svensk") som sprängde sig sjäv i luften på
Drottninggatan (en sk Darwin-Award alltså )
Går iof att köpa högkoncentrerat väteperoxid i Polen.
Ack om bara gärningsmannen hade en koppling dit?
Citera
2021-10-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Vad ni än skriver om Mark eller om mina inlägg, så förändras inte det faktum att Switchblades har skrivit flera inlägg i tråden som tyder på att hen har kännt sig förföljd mm av Mark. Och läs om psykoser och vanföreställningar och hallucinationer, så ser ni att det som Switchblades berättar om sina tankar, upplevelser och beteenden, det är sådant som människor ibland blir intagna på mentalsjukhus för. Läs tex här och jämför med Switchblades inlägg i tråden:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Psykos

Och om Switchblades är psykiskt sjuk, då finns risk att Switchblades har tyckt sig se Mark trots att han inte har varit synlig för hen, tex i samband med explosionen.
Och ett psykiskt sjukt vittne är ibland ett opålitligt vittne, ungefär som ett barn ibland är ett opålitligt vittne.

Det andra "100% säkra" vittnet är dessutom enligt Switchblades hens sambo. Och det är Switchblades som skriver i inlägg att hens sambo är 100% säker på att Mark lämnade huset i samband med explosionen, så vad sambon har sagt till polisen är oklart.

Det är viktigt att man säkerställer att Mark faktiskt lämnade huset i samband med explosionen, de borde söka i rasmassorna i tex hisschaktet med utgångspunkten att Mark kan finnas där, om de inte redan har gjort det.

Vad exakt som har hänt vet jag förstås inte, men det finns många möjliga scenarion, tex många motiv att döda Mark och många sätt han kan ha dött eller försvunnit på. Och så länge Mark är försvunnen så måste man vara öppen för sådana scenarion. Men om polisen berättar mer om vad de vet så kan förstås en del scenarion bli omöjliga.

Det fetade.
Som någon skrev går inte en kropp upp i atomer.
Huset har inte pulvriserats och en kropp detsamma i det.
Självklart hade polis och utredare vid det här laget, förmodligen väldigt snabbt till och med, hittat spår, blod, etc. om inte hela kroppsdelar.

Det var en kraftfull bomb, men inte Tjernobyl.

Förstår öht inte hur du kan se det som ett alternativ över en vecka efter händelsen?
Citera
2021-10-05, 10:01
Medlem
Alltså, huset på botten är hyfsat skadat. Ventilationsluckorna (?) ändå till kortsidan är utblåsta. Men inte så mycket annat annars än portarna. Alltså, butikerna såg ut som vanligt. Jag trodde det skulle vara kaos.
Nu åkte jag bara förbi med buss så inte så att jag stog och kollade varje cm av huset. Men kollar man vid lägenhetsfönstren så ser det ut som vanligt. Så hur skadade är lägenheterna förutom röklukt då? Och ytterdörrarna?
Citera
2021-10-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Alltså, huset på botten är hyfsat skadat. Ventilationsluckorna (?) ändå till kortsidan är utblåsta. Men inte så mycket annat annars än portarna. Alltså, butikerna såg ut som vanligt. Jag trodde det skulle vara kaos.
Nu åkte jag bara förbi med buss så inte så att jag stog och kollade varje cm av huset. Men kollar man vid lägenhetsfönstren så ser det ut som vanligt. Så hur skadade är lägenheterna förutom röklukt då? Och ytterdörrarna?

Fastighetsägaren har sagt att huvudanledningen till att de inte kan återvända till sina bostäder är att explosionen skadade vatten och elförsörjningen. Det finns alltså inte vatten eller el i bostäderna.
Citera
2021-10-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Fastighetsägaren har sagt att huvudanledningen till att de inte kan återvända till sina bostäder är att explosionen skadade vatten och elförsörjningen. Det finns alltså inte vatten eller el i bostäderna.

Ah okej. Ja då är det ju svårt att flytta tillbaka såklart.
Citera
2021-10-05, 10:33
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pipatron
Sammantaget dina andra inlägg och sjuka fantiseringar verkar du göra det:

Du kan både var galen och en ensam man som bryr sig om sin mamma. Jag tycker att filmen man såg när han klättrade, ihop med breven han skrivit, tyder på att han är båda.

En kropp går inte upp i atomer, polisen skulle hittat rester väldigt fort. Dessutom har fler är en granne vittnat.

Han flyttade ju över 26000:- från mammans konto ett par månader innan. Din historia är absurd. Med den logiken kan man hitta på precis vad som helst.

Men detta lär ju inte vara nåt litet busigt upptåg han kom på i tisdags morse.. Han kan ju haft tankar som dessa i flera år, men nu var det rätt läge.. Ingen vet om han har 0kr eller 10 millar undangömda... Inte fan uppger han för soc-kärringen... " Jo förresten så har jag 30% i ett panamaflaggat fartyg och några millar o en lya i Dominikanska republiken... Ja samt en gemensam släktgård o 100 hektar skog i Polen.. Men det påverkar väl inte mitt ekonomiska bistånd"? Fan är du inte neger eller arab så ska du inte äga kläderna du har på dig för att få bidrag... Allt ska gå till Ny-adeln..
Citera
2021-10-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Enligt vänner som GT/Expressen varit i kontakt med hade Lorentzon också ett aktivt norskt telefonnummer som han registrerat för att kunna ha kontakt med personer i Norge, som han var skyldig pengar.

Det telefonnumret är kopplat till den adress i Norge som nu kontrollerats av polisen. Dock stängdes det telefonnumret av två dagar efter explosionen.

Källa:https://www.expressen.se/gt/krim/insats-mot-norsk-lyxvilla--i-jakten-pa-bombmannen/

I følge norske VG har det blitt lett etter ham i en luksus villa i Oslo

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politi-spanet-paa-norsk-luksusvilla-etter-mistenkt-mark-lorentzon.2-p40qRkM?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_ row10_pos1
Citera
2021-10-05, 10:37
Medlem
Med tanke på hur långsamma vi svenskar är. Det tar minst en vecka mot oändlig tid att hitta och fängsla gärningsmannen.

Det tar minst ett halvår eller 2 år att fixa husen så folk kan flytta in igen.

Men gärningsmannen är polack, så han behövde nog bara någon vecka eller två att planera och genomföra bombdådet.
Citera
2021-10-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87

BOMBEN

Flera har trovärdigt vittnat om effekterna vid smällen, bl.a. Switchblades. Från skador på entréplan inklusive vissa skador i dess butiker, till inblåsta dörrar på de högsta våningarna med efterföljande brand och rök som snabbt spred sig i trapphuset.

Tänk Beirut förra året. 2,700 ton konstgödsel skapade en enorm tryckvåg med efterföljande eldklot.
Bomben i Annedal var sannolikt hemmabyggd av liknande komponenter men i mindre skala.

En boende GM hade möjlighet att successivt bygga bomben dag för dag. Han hade 3 månader på sig från vräkningsbeslutet. Köpte styckvis eller ett par flaskor åt gången av olika ämnen och smög om nätterna ner i sitt källarförråd och plastade in grejerna i lådor för att minimera risken för upptäckt. Han kan ha blandat till en utlösande katalysator på spisen i lägenheten, vilket skapat den kemiska lukt grannar har märkt och sedan placerat även detta i källarförrådet.

Trapphuset fungerar som en kanal som leder tryckvågen och efterföljande eldklot. Först pyser det ut genom entrédörrarna och butikerna längst ner. Sedan följer tryckvågen trapphuset och hisschaktet uppåt tills det inte längre har någonstans att ta vägen. Då trycks lägenhetsdörrarna in på de översta våningarna och bereder väg för eldklotet och röken. Samtliga 3 trappuppgångar blir rökfyllda och hindrar hyresgäster att ta sig ut. Vilket trauma för dem.

Har någon varit på/sett källarplan i grannuppgångarna? Eller bilparkeringen som låg på våningen under?
Vore intressant att veta skadorna där. Det bör ju se värst ut närmast detonationsplatsen.
Att det smällt någon annanstans än längst ner i trapphuset är osannolikt med hänsyn till vittnenas beskrivning av förloppet.
Citera
2021-10-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaerlockHolm
Vore intressant att veta skadorna där. Det bör ju se värst ut närmast detonationsplatsen.
Att det smällt någon annanstans än längst ner i trapphuset är osannolikt med hänsyn till vittnenas beskrivning av förloppet.

Tack för en bra beskrivande text. Speciellt avsnittet som förklarade varför dörrarna till bostäderna högst upp i huset tog en så redig smäll.

Iallafall, en ledtråd till var bomben exploderade är att hissarna tog stryk och även värme, vatten och elkablarna. Jag vet inte hur det ser ut i huset, men många hissar går ner till källarvåningen och där finns de stora rören också.

Om det exploderade i källarvåningen så kan det även förklara varför förbipasserade ser relativt lite skador utifrån, t ex om det hade exploderat i entreen så hade det varit ett stort hål där synligt från gatan.
Citera
2021-10-05, 11:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Men detta lär ju inte vara nåt litet busigt upptåg han kom på i tisdags morse.. Han kan ju haft tankar som dessa i flera år, men nu var det rätt läge.. Ingen vet om han har 0kr eller 10 millar undangömda... Inte fan uppger han för soc-kärringen... " Jo förresten så har jag 30% i ett panamaflaggat fartyg och några millar o en lya i Dominikanska republiken... Ja samt en gemensam släktgård o 100 hektar skog i Polen.. Men det påverkar väl inte mitt ekonomiska bistånd"? Fan är du inte neger eller arab så ska du inte äga kläderna du har på dig för att få bidrag... Allt ska gå till Ny-adeln..

Andra tråddeltagare har spekulerat kring sådant. Det är bara det att om han hade haft pengar hade han förstås kunnat fixa ett boende, och säkerligen fått ta över kontraktet. Som ett privat bolag måste ju Roséns vara fria att ge ett kontrakt till vem de vill.

Så varför spränga i ett sådant fall? Det hade varit mycket bättre - om han nu är så fäst vid mamma - att prata med Roséns om att han har pengar och att han bara behöver någon vecka för att trolla fram dem. Visst, han får säga till soc att saker numera har ordnat upp sig och att han inte behöver mer hjälp, men det måste det ha varit värt, tänker jag mig, om man nu ska bry sig om hans ord om modern.
Citera
2021-10-05, 11:15
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Sammantaget med andra inlägg så verkar Switchblades lida av vanföreställningar och känna sig förföljd och WIFI-hackad av Mark, och kännt lukt av kemikalier från Marks lägenhet. Har andra hyresgäster än Switchblades kännt det?
Om du läser artiklarna jag länkade till längst ner i inlägget nedan, så ser du att det bara verkar vara en hyresgäst som har kännt det, och samma hyresgäst larmade hyresvärden:

(FB) Göteborg: explosion i flerbostadshus Övre Husargatan (2021-09-28)

Det verkar alltså som att det bara är en enda hyresgäst som har varit rädd för Mark och kännt sig förföljd mm av honom, och det är då Switchblades.

Men är Mark så galen som Switchblades och hans mammas äldreboende anser?
Eller är han bara en ensam man som har brytt sig om sin sjuka mamma och velat det bästa för henne, och samhället kallar honom rättshaverist mm för det?

Och är istället Switchblades galen som tror att Mark förföljde hen, hackade hens WIFI och hade kemikalier i lägenheten och källaren?

/... /

Kanske hade Mark mer pengar än vi känner till, kanske i kontanter. Om man söker socialbidrag så får man inget om man har för mycket pengar på banken.

Och kanske visste någon som han kände att han hade dessa pengar och bestämde sig för att ta dem och sen mörda honom, och spränga hans hus för att få polisen att tänka att Mark är försvunnen för att han startade explosionen/branden och därför gömmer sig från polisen.

Förstår inte hur du tänker här.

Att en hyresgäst vittnar om sitt intryck av sin granne på Flashback - talar ju i sig varken för eller emot att det skulle finnas andra, liknande vittnesmål.

Däribland de som kan ha hörts av polisen utan att hamna på fb eller i media över huvud taget.

Utifrån tingsrättens protokoll med anledning av ärendet om förvaltning för hans mor, framgår en skuld på närmare 300 000 kr och socialbidrag på 3000 kr/ månad.

Är inte alls säker på att det är han, och hoppas att polisen gräver djupt i andra spår, fö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in