2021-10-05, 11:37
Medlem
Xedomes avatar
Eller ja.. Hoppas att det inte är han..

Det här spåret i Norge - hade varit "lustigt" om han även skrivit sig även utomlands hos personer som han vill uppfattas med - men inte har att göra med över huvud taget.

Han kanske lagt ut några rejäla villospår och planerat dem med?

Citera
2021-10-05, 11:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
I følge norske VG har det blitt lett etter ham i en luksus villa i Oslo

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politi-spanet-paa-norsk-luksusvilla-etter-mistenkt-mark-lorentzon.2-p40qRkM?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_ row10_pos1

Man skulle gärna vilja veta varför de letade där.

Intressant hur som helst, att ett socialfall i Sverige har sådana kopplingar.
Citera
2021-10-05, 12:02
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man skulle gärna vilja veta varför de letade där.

Intressant hur som helst, att ett socialfall i Sverige har sådana kopplingar.

Jag tror inte att han har det. Tänker på att han enligt egen utsago skulle ha varit skeppsmäklare. Inte hittat några bekräftade uppgifter om det från andra källor, utöver egna uttalanden (?).

För en människa som inte har någonting, kan det vara nog så lockande att vara "någon."..

Kanske finns något sätt att skriva sig på andra i Norge? I Sverige tycks det finnas ett kryphål. På så sätt får han mer tid på sig, kanske.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-05 kl. 12:05.
Citera
2021-10-05, 12:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Jag tror inte att han har det. Tänker på att han enligt egen utsago skulle ha varit skeppsmäklare. Inte hittat några bekräftade uppgifter om det från andra källor, utöver egna uttalanden (?).

För en människa som inte har någonting, kan det vara nog så lockande att vara "någon."..

Men en som har skrivit i tråden verkar ha träffat på honom i samband med sådant.
Citera
2021-10-05, 12:06
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Men en som har skrivit i tråden verkar ha träffat på honom i samband med sådant.
Ja, precis. Men fortfarande är det ML:s egna uttalande om att han då skulle ha varit stationerad på ett kontor i Monaco. Eller menar du någon annan? Länka gärna!

Han verkar inte ha mognat till en vuxen man, riktigt? Svårt att göra karriär då..
Senast redigerad av Xedome 2021-10-05 kl. 12:16.
Citera
2021-10-05, 12:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja, precis. Men fortfarande är det ML:s egna uttalande om att han då skulle ha varit stationerad på ett kontor i Monaco. Eller menar du någon annan? Länka gärna?

Sök på användare noden och denna tråd.

Emellertid, vad noden meddelar kan vara vad Lorentzon har sagt, och inte vara resultat av direkt vetskap om att han satt i Monaco.

För att ta reda på hur det verkligen ligger till får du fråga den användaren.

Kanske brukade de bara träffas på en bar i Linné, eller så stötte de på varandra i arbetet.
Citera
2021-10-05, 12:18
Medlem
Xedomes avatar
Citat:

Träffat på honom i samband med sådant?
Var det inte bara ett uttalande från ML, hemmavid?

Om det enbart baseras på hans egna utsagor, är det ju långt ifrån säkert, att det stämmer.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-05 kl. 12:26.
Citera
2021-10-05, 12:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Träffat på honom i samband med sådant?
Var det inte bara ett uttalande från ML, hemmavid?

Nej - om du söker på noden verkar det helt klart som att de har haft konversationer och att Lorentzon i samband med det på något vis har kunnat framställa det som att han har jobbat i den branschen.

Varför han har lyckats med det kan som sagt variera. Noden kan ha stött på honom i arbetet, eller i ett barhäng.

Du får fråga den användaren.
Citera
2021-10-05, 12:41
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Nej - om du söker på noden verkar det helt klart som att de har haft konversationer och att Lorentzon i samband med det på något vis har kunnat framställa det som att han har jobbat i den branschen.

Du får fråga den användaren.

Precis det jag menar.

Kommer man med såna påståenden, kan man gott precisera själv. Hittar inget precist i det han skrivit som verifierar det som riktiga uppgifter.

Hade varit bra om folk länkat eller preciserat såna påståenden utifrån någon form av underlag.
Citera
2021-10-05, 12:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Precis det jag menar.

Kommer man med såna påståenden, kan man gott precisera själv. Hittar inget i det han skrivit som verifierar det.

Hade varit bra om folk länkat eller preciserat såna påståenden utifrån någon form av underlag.

Men hur ska hen kunna göra det?

Ska man behöva visa scannade anställningskontrakt?

Nej, det som återstår för oss är oftast att bedöma berättande källor.

Men jag förstår dig väl. Själv skulle jag gärna se något konkret om vad han studerade. Folk skriver om Chalmers i tråden, men jag har inte sett några dokument om det. Med tanke på förmodade senare arbeten kanske det var sjöbefälsskolan, men vem vet.
Citera
2021-10-05, 12:57
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Men hur ska hen kunna göra det?

Ska man behöva visa scannade anställningskontrakt?

Nej, det som återstår för oss är oftast att bedöma berättande källor.

Men jag förstår dig väl. Själv skulle jag gärna se något konkret om vad han studerade. Folk skriver om Chalmers i tråden, men jag har inte sett några dokument om det. Med tanke på förmodade senare arbeten kanske det var sjöbefälsskolan, men vem vet.

Behöver inte nödvändigtvis vara dokument.

Att skriva om hur man träffats i sociala sammanhang som ytligt bekanta och att han jobbade i rederibranschen, säger ingenting.

Skriver man varför man drar den slutsatsen, är det kanske användbara uppgifter.
En jävla skillnad på att "jag stötte på honom ett antal gånger iom att vi hade samma vänner och då sa han att han jobbade i rederibranschen" och "på den tiden låg jag till sjöss som chief, och genom andra befäl hade vi ibland kontakt med honom i samband med att vi samordnade frakt med andra fartyg."

Säker kan man såklart inte vara här. Men det gör det kanske lite mer trovärdighet - för att veta vilka uppgifter som är relevanta och inte.
Citera
2021-10-05, 12:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Behöver inte nödvändigtvis vara dokument.

Att skriva om hur man träffats i sociala sammanhang som ytligt bekanta och att han jobbade i rederibranschen, säger ingenting.

Skriver man varför man drar den slutsatsen, är det kanske användbara uppgifter.
En jävla skillnad på att "jag stötte på honom ett antal gånger iom att vi hade samma vänner och då sa han att han jobbade i rederibranschen" och "på den tiden låg jag till sjöss som chief, och genom andra befäl hade vi ibland kontakt med honom i samband med att vi samordnade frakt med andra fartyg."

Säker kan man såklart inte vara här. Men det gör det kanske lite mer trovärdighet - för att veta vilka uppgifter som är relevanta och inte.

Det är precis vad jag säger, och det är därför du måste fråga den användaren.

Det enda jag gjorde var att jag visade dig var informationen kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in