2021-10-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nja antagliglen träff på trailerns sida med tanke på brinnande bränslemängd.

Ni ser en omfattande markbrand runt dessa fordon👍

Tror samma. Tycker att lastbilen står med fronten ner i diket, som om den väjat höger. Tycker man ser in i lastbilen, bakifrån, på Reuters kort.
Citera
2021-10-05, 13:23
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Men du gissar att bilen var utrustad med överfallslarm.

Ska du spränga en bepansrad bil så ökar chanserna till framgång om måltavlan färdas i 160kmh.

Borde ta ca 4 sekunder att öka från 110 till 160kmh.

Det jag vill säga är att attentat inte kan uteslutas för att bilen inte kommunicerat något sådant.

Jag har ännu aldrig sett en skyddsbil som inte har gps puck o överfallslarm detta har även eskortfordonet eller följebil som en del kallar det.
Inget tyder på attentat eller attack. Inga andra medtrafikanter har sett eller upplevt något hot.
De tar inte 4 sek vi pratar en tung bil
Citera
2021-10-05, 13:24
Medlem
Citat:

https://www.landrover.se/range-rover-sentinel

Range Rover Sentinel är konstruerad för att klara moderna, okonventionella typer av attack. Nu ingår skydd mot improviserade sprängladdningar (IED), och Range Rover Sentinel har testats enligt STANAG 4569 mot en kraftig mina placerad vid sidan av bilen och från bakom framhjulet.

Bilen borde utan problem klarat en däckexplosion även fast det skulle vara ett attentat. Kan bilen haft en invändig laddning också som detonerade och utlöste den kraftiga branden? Som tidigare nämnt i tråden var det bara skrot av bilen kvar vilket är väldigt märkligt när den är förstärkt med skyddsbur och pansar, och pansarglas.
Citera
2021-10-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Nu letar man ju inte direkt efter några bevis först och främst utan man försöker kartlägga vad som har hänt . Först därefter kan man avgöra om det ligger brott bakom det brott polisen rubricerat hittills är vållande till annans död.

Ursäkta min svenska.... Bevis för att få ett troligt händelseförlopp, funkar det bättre i sammanhanget
Citera
2021-10-05, 13:26
Moderator
Citat:
Ja nu säger även polisen att det börjar luta åt att det varit en yttre påverkan på bilen . Det kanske är ett attentat ändå jag tänker fotanglar på vägen men dom här superduperdäcken ska väl klara dom enkelt va? Vad kan det tänkas var mer för yttre påverkan ? Någon som monterat in nån sprängladdning i däcket? Nä det är väl inte möjligt va? Undra vad det är för folk som servar dom här bilarna ? Kan det vara getknullare som gör det tro?

Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-vittnen-har-sett-hela-forloppet/
Nu tolkar du in saker som inte står. Rätt stor skillnad på att det lutar mot att det varit en yttre påverkan till det polisen säger: "Polisen kan fortfarande inte konstatera att ingen yttre påverkan orsakat olyckan".

Att de fortfarande inte kan utesluta det betyder inte att det lutar åt det, inte alls faktiskt. Troligtvis handlar det om den mänskliga faktorn, som vanligt vid trafikolyckor.
Relativt hög hastighet i en högbyggd och tung bil som får ett kast av nån anledning, däck, förare som nickat till, varit ouppmärksam eller liknande, som med hjälp av farten och mötande lastbil visar sig katastrofalt.
Citera
2021-10-05, 13:27
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Tror samma. Tycker att lastbilen står med fronten ner i diket, som om den väjat höger. Tycker man ser in i lastbilen, bakifrån, på Reuters kort.

här ser du du en bra bild , hytten har åkt av från lastbilen

https://imgur.com/aSy595x
Citera
2021-10-05, 13:29
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Nu letar man ju inte direkt efter några bevis först och främst utan man försöker kartlägga vad som har hänt . Först därefter kan man avgöra om det ligger brott bakom det brott polisen rubricerat hittills är vållande till annans död.

Ja och det stod det om i länken jag postade innan hur dom nu går vidare.

Leta efter den länken jag la in med Marcus Oscarsson
Citera
2021-10-05, 13:31
Medlem
Citat:
Tack. Det har haglat länge i tråden angående denna öppning. Jag tror att det finns eventuella bevis, eftersom markörerna står där.
Att bilkön vände där säger ett vittne som skrivit här.
Det känns konstigt att dom öppnar upp vajerräcke där eventuella bevis finns. Men man kanske inte visste att det fanns föremål som var intressanta när öppningen gjordes.
Jag stänger inga dörrar för någon teori, men många här kan bara se från ett håll. Hjälps man åt att kolla, så är det lättare att komma framåt. Det är ingen tävling om vem som kommer närmast sanningen väl...
Håller med dig, det är ju garanterat något/någon form utav bevis. Föremål eller händelser. Om du kollar under polisens arm som lutar sig över den högra silvriga Volvon så finns det även en gul markering det står "A" på. Bevisen behöver ju inte vara kvar, utan bara markeringarna, dessutom antar jag att flertalet poliser dirigerat trafiken för att inget fordon ska köra på de gula markeringarna. Det kan ju definitivt vara något annat med, radio kontakt eller något?
Citera
2021-10-05, 13:31
Medlem
448s avatar
Citat:

Ja det ingen tvekan om vad som hänt.

Förlorat kontrollen och sladd

Nu får konspiratörer ta över tråden
Citera
2021-10-05, 13:33
Medlem
Citat:
här ser du du en bra bild , hytten har åkt av från lastbilen

https://imgur.com/aSy595x

Japp .. det har vi trott och skrivit länge. Tack
Citera
2021-10-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Håller med dig, det är ju garanterat något/någon form utav bevis. Föremål eller händelser. Om du kollar under polisens arm som lutar sig över den högra silvriga Volvon så finns det även en gul markering det står "A" på. Bevisen behöver ju inte vara kvar, utan bara markeringarna, dessutom antar jag att flertalet poliser dirigerat trafiken för att inget fordon ska köra på de gula markeringarna. Det kan ju definitivt vara något annat med, radio kontakt eller något?

Håller med. Hade missat "a". Tack
Citera
2021-10-05, 13:37
Medlem
Cyrons avatar
Det stora problemet (som jag ser) är broms/sladd-spåren som ser ut att gå från höger körfält och sedan rakt mot vajerräcket.
En däckexplosion får inte en bil att svänga så kraftigt. Polisen har även sagt (i presskonferensen tror jag) att de hade hittat däckrester en bit innan olycksplatsen. Som förare märker man om det blir punktering eller om däcket exploderar. Föraren bör därmed haft relativt god tid på sig att sakta in, om han nu körde i 160 km/h. Han bör även ha tappat en del fart, oavsett om han ville eller inte, om det nu rör sig om en däckexplosion. Föraren bör även ha sett mötande trafik och att det kommer en lastbil emot dem.
Att försöka undvika kollision med trafiken framför eller väja för vilt anser jag vara orimligt. Jag skulle åtminstone hellre köra in i vad som väntade framför mig, istället för att köra chickenrace med en lastbil.

Frågan är vad som egentligen fick bilen att göra en så dramatisk sväng mot den andra körbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in