2021-10-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det ser onekligen ut så. Som att föraren har ställt bilen på tvären och väntat på lastbilen, sedan gett full gas tvärs över räcket.
Har man talat något med lastbilschaffisen. Han borde ju ha kunnat uppfatta vad som hände, men han är kanske inte talbar.

På nyheterna i morse pratades åter igen om att hundförare var tillbaka och sökte i terrängen och sökte med hunde efter något. Det tyder på att det framkommit något som tyder på att det kanske blivit hotade eller beskjutna och valt att fly över till andra sidan och blev då påkörda.
Citera
2021-10-05, 10:29
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Hur kan man ha en troende muslim som livvakt åt en som är i princip hatad av alla muslimer världen över? Kan de ha pratat om något i bilen som har gjort honom upprörd?

Ni är värdelösa. Hur jävla ologiskt är det inte att bilföraren, som vill döda Lars Vilks, är tvungen att frontalkrocka med en lastbil och mörda allihop inkl. sig själv? Sluta vara dumma nu.

Ett skott i huvudet på poliskollegan & Lars Vilks sen är det klart. Varför tror ni folk gör värsta sjuka grejerna för något som är så enkelt att göra?
Citera
2021-10-05, 10:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Det påstås att däckspåren går i 90 graders vinkel. Men fotot är ju taget med teleobjektiv och därför ser de, liksom vägen, ut att svänga kraftigare än vad de gör.
Citera
2021-10-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jisses vad du svamlar. För det första en standard Range Rover med full last väger in strax under 3 ton och är den utrustad med den vanliga skyddet och punkteringsfria däck och special fälg samt förbättrad väghållning i relation till vikt och användningsområde väger den in under 4. Och den går utmärkt att köra på bana. Varför skulle man annars använda den om den har dåliga vägegenskaper? Om jag kört en. You bet.

Ibland undrar man om de som uttalar sig aldrig har kört olika bilar i höga hastigheter och körförhållanden..
Om en tränad förare kör en högbyggd bil med rätt chassie så går det att ta skarpa kurvor i höga hastigheter.
Att ligga i dagsljus utan halt väglag på en fyrfilig motorväg i 160 (om det nu ens är det) är en walk in the park i en Range Rover oavsett om den väger över 4t eller inte.
Det är först över 200 som motorvägen som man lämpligen håller uppe sitt fokus maximalt.

Svenska motorvägar byggs medvetet med långa s k flytande kurvor vilket detta är ett exempel på. Man undviker långa raksträckor för att inte trötta ut bilförare. Men kurvorna är extremt långa så ur alla perspektiv så är det att betrakta som en raksträcka.
Citera
2021-10-05, 10:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhuu
Kan inte alla bara sluta och spekulera. Kräv att man visar filmen från bilkameran istället.

Den kan brunnit upp. Jag tror personligen inte det ramminnet i den kameran är särskilt helt längre.

Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Såg ett ex utanför Arboga att en polisbil drog fort som f*n i Arboga bron för sen träffa på samma polis bil i gamla stan som bara fikade när jag kom ditt 4 min senare.

Ja samma reg nummer

Det är normalitet. Poliser kör fort pga radioanrop som sedan canceleras. Det måste inte vara som på film att det är biljakt varje gång polisen slår på blåljus och gasar på.
Citera
2021-10-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Ni är värdelösa. Hur jävla ologiskt är det inte att bilföraren, som vill döda Lars Vilks, är tvungen att frontalkrocka med en lastbil och mörda allihop inkl. sig själv? Sluta vara dumma nu.

Ett skott i huvudet på poliskollegan & Lars Vilks sen är det klart. Varför tror ni folk gör värsta sjuka grejerna för något som är så enkelt att göra?

Jag kan på sätt och vis hålla med, men det kan ju till exempel ha uppstått bråk i bilen och då har fören i vredesmod gjort det.
Jag bara tycker att det är en väldigt osannolik händelse och då vet vi att Vilks hade ett pris på sitt huvud. Vi vet också att om det är några som kan offra sitt liv för saken så är det just islamister.
Ytterligare en märklig omständighet är att fordonet låg långt före följebilen. Det verkar som man har haft väldigt bråttom. De skall inte köra ifrån följebilen med flera minuter för då är det ju meningslöst att ha en följebil.
Citera
2021-10-05, 10:45
Medlem
KentOstskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jisses vad du svamlar. För det första en standard Range Rover med full last väger in strax under 3 ton och är den utrustad med den vanliga skyddet och punkteringsfria däck och special fälg samt förbättrad väghållning i relation till vikt och användningsområde väger den in under 4. Och den går utmärkt att köra på bana. Varför skulle man annars använda den om den har dåliga vägegenskaper? Om jag kört en. You bet.

Nej, det är du som svamlar. Lastar du en bil med 1-1.5ton får den sämre väghållning. Det är enkel fysik.
Det hjälper endast lite att sätta i hårdare chassie. En bil som denna funkar inte i undanmanövrar i 160.
Citera
2021-10-05, 10:48
Medlem
KentOstskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ibland undrar man om de som uttalar sig aldrig har kört olika bilar i höga hastigheter och körförhållanden..
Om en tränad förare kör en högbyggd bil med rätt chassie så går det att ta skarpa kurvor i höga hastigheter.
Att ligga i dagsljus utan halt väglag på en fyrfilig motorväg i 160 (om det nu ens är det) är en walk in the park i en Range Rover oavsett om den väger över 4t eller inte.
Det är först över 200 som motorvägen som man lämpligen håller uppe sitt fokus maximalt.

Svenska motorvägar byggs medvetet med långa s k flytande kurvor vilket detta är ett exempel på. Man undviker långa raksträckor för att inte trötta ut bilförare. Men kurvorna är extremt långa så ur alla perspektiv så är det att betrakta som en raksträcka.

Rakt fram = inga problem oavsett fart. Men problemet är att föraren gjorde en hastig (undan)manöver av någon orsak. Då blir det problem för en övertung bil. En sladd och en retur som föraren inte kan hantera i den farten. Kanske var det ouppmärksamhet, ett djur eller en däckexplosion. Jag tror på det första.
Citera
2021-10-05, 10:54
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Hur kan man ha en troende muslim som livvakt åt en som är i princip hatad av alla muslimer världen över? Kan de ha pratat om något i bilen som har gjort honom upprörd?

Det är ju inte säkert att det var känt inom polisen att han var troende muslim.
Citera
2021-10-05, 10:55
Medlem
Citat:
Jag kan på sätt och vis hålla med, men det kan ju till exempel ha uppstått bråk i bilen och då har fören i vredesmod gjort det.
Jag bara tycker att det är en väldigt osannolik händelse och då vet vi att Vilks hade ett pris på sitt huvud. Vi vet också att om det är några som kan offra sitt liv för saken så är det just islamister.
Ytterligare en märklig omständighet är att fordonet låg långt före följebilen. Det verkar som man har haft väldigt bråttom. De skall inte köra ifrån följebilen med flera minuter för då är det ju meningslöst att ha en följebil.

Jag vill verkligen se en utredning som betar av alla punkter som ev kan ha hänt

- föraren gjorde det
-religion
-ilska
-utpressad
-ekononi
-oaktsamhet (körde för fort)

- passageraren gjorde det (som ovanstående)

- utomstående gjorde det
-attentat (fysiskt)
-cyberattentat
-sprängmedel

Är det fel på bilen, föraren, vajerräcket tycker jag man ska driva en skadeståndsprocess mot staten så allt blir offentligt och så utrett som möjligt.

Är det en olycka måste det utredas till grunden för det känns orimligt att däck, esp, räcke, aibags mm ska fallera samtidigt. Är få dödsolyckor som lämnar samtliga döda på dessa typer av vägar. Det kan säkert landa i att det är en riktigt olycklig olycka, men man skulle vilja få alla vinklar ordentligt utredda.
Citera
2021-10-05, 11:01
Medlem
Sunimods avatar
Men varför spärrar man av vägen så länge?
Något som inte stämmer med en vanlig olycka.

Det verkar ligga en hund begraven här.
Citera
2021-10-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentOstskog
Nej, det är du som svamlar. Lastar du en bil med 1-1.5ton får den sämre väghållning. Det är enkel fysik.
Det hjälper endast lite att sätta i hårdare chassie. En bil som denna funkar inte i undanmanövrar i 160.

Du fattar väl om man professionellt bygger en skyddsbil så bygger man också ett väl avvägt chassi dito. Detta är ingen hemmabygge.
Undanmanöver i 160 är varken avancerat med denna bil eller med en standardbil. 160 km för en tränad förare är varken exceptionellt eller svårt. Utan vardag. Tom DU klarar det efter en träning med en bra lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in