2021-10-05, 08:12
Medlem
https://polisen.se/om-polisen/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-it-avdelningen/sagt-om-jobbet/threat-hunting-och-hacka-polisbilar-ar-en-del-av-var-vardag/?rpcid=87f7c4ba-7702-4ba4-b1ba-fd8e11776b2aI373332383a3632313a3339303839
Citera
2021-10-05, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var ju självaste sjutton då...

Vet vi inte med säkerhet vilken sorts bil Vilks och poliserna färdades i??? Det är ju en enkel och viktig uppgift.

Finns det inga bilder?

Stod i början av tråden med regnummer och allt. Sen om det är så kan jag inte svara på. Då var det en Range Rover
Citera
2021-10-05, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Namn på poliserna?

Gått tillbaka hur många sidor som helst men hittar ej namnen.
Länkarna fungerar inte heller.

*
Senast redigerad av JanneBagare 2021-10-05 kl. 08:22.
Citera
2021-10-05, 08:16
Medlem
Dianas och även Jurg Haider's dödskrasch orsakades av fjärrstyrda bilar (tror jag)

I detta fall fanns det en broövergång i närheten där någon kunnat stått med rätt utrustning.
Citera
2021-10-05, 08:17
Medlem
Kan inte alla bara sluta och spekulera. Kräv att man visar filmen från bilkameran istället.
Citera
2021-10-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iEvil666
Nästan 90graders bromsspår. Ett mystiskt faktum är att just ovanför där bilen gått igenom, finns en 10-meters lucka utan vajer räcke. Varit en tidigare olycka på samma ställe och lagning ej blivit gjord eller var menat för annat.
Den luckan är där fordonet gick i först. Olycksbilen har gått i mitträcket studsat tillbaka in i eget körfält. När retursladden kommer så sticker bilen 90 grader in mot mitträcket igen och den här gången går den igenom.

Du ser det på den här bilden t.ex.
https://www.nsk.se/2021/10/04/lars-vilks-och-tva-poliser-doda-i-trafikolycka/
Citera
2021-10-05, 08:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Finns det någon däckexpert, här på forumet, som kan förklara hur ett bildäck kan gå sönder, vad som händer. Speciellt kring att bildäck exploderar.
Man har ju sett bildäck explodera på film men jag har aldrig varit med om det och har heller aldrig hört någon berätta om det...

Här är en samling filmklipp med olika utfall -allt från personbilar till lastbilar, och utfall där de bara stannar till rejäla krascher: https://www.youtube.com/watch?v=AB0XDhLvPsc

Punkteringsfria däck har ju förstärkta sidor, men går räcker först sönder på slitytan och man sedan håller alltför hög fart så kan det slitas sönder helt ändå - särkilt under en tung bil.
Citera
2021-10-05, 08:20
Medlem
Mullrets avatar
Att vägen är/var avstängd i flera dagar tyder på något märkligt. Normalt sopar de av vägen och öppnar efter 1 timme.
Citera
2021-10-05, 08:21
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jämförelsen med prinsessan Dianas dödskrasch är relevant. Flygkraschen med Concorden är det inte.

Men Dianas bil jagades väl av paparazzi, och föraren gasade på så mycket han kunde för att komma undan dem.

Menar du att Lars Vilks bil också blev jagad? Av vem då?

Du har två bilar som transporterar Vilks. Han sitter i en av bilarna. Den andra bevakar. Växelvis så gasar Vilks bilen till hög hastighet. Bil nummer två observerarom någon annan bil i deras närhet ökarhastigheten samtidigt. Då kan det vara en förföljare. Antagligen gjordes detta på absolut fel plats. Kanske var det kurvan, jag betvivlar att ett däck exploderat.
Citera
2021-10-05, 08:24
Medlem
Nä jag sa inte han vart jagad...men svarade på frågan "har detta hänt tidigare " ...och jag svarade nu har det hänt.... bara för det inte har hänt tidigare så betyder det väl f*n inte att det kan ske längre fram eller hur??..det är det jag menade med concorden...någon gång måste det vara den första.

Jag åkte den vägen några dagar innan de och det var svin halt och jag vittnade en olycka samma dag med en bil sladdade och krockade på väg kanten (status okänd)

Kanske var det torrt då de körde men att utesluta helt det bör man vänta med då kallare nu.

Men en sak vet vi...poliser även de kan hävda "brådskande" ärende så kör de fort för de gillar det och kan, för svårare att sätta ditt en polis i tjänst då de kan alltid hävda just brådskande ärende även om de ska endast till donken.

Såg ett ex utanför Arboga att en polisbil drog fort som f*n i Arboga bron för sen träffa på samma polis bil i gamla stan som bara fikade när jag kom ditt 4 min senare.

Ja samma reg nummer

Citat:
Jämförelsen med prinsessan Dianas dödskrasch är relevant. Flygkraschen med Concorden är det inte.

Men Dianas bil jagades väl av paparazzi, och föraren gasade på så mycket han kunde för att komma undan dem.

Menar du att Lars Vilks bil också blev jagad? Av vem då?
Senast redigerad av David1982 2021-10-05 kl. 08:37. Anledning: korrektion
Citera
2021-10-05, 08:24
Medlem
Citat:
Så här säger en ex-livvakt till Kvällsposten/Expressen:

Låt se nu. Ex-livvakten säger att bilarna undersöks regelbundet och att man aldrig kör med dåliga däck. Men han vill ändå att vi ska tänka oss att ett däck i fullgott skick kan explodera?

Varför skulle det explodera?
Polisen fick stopp på flyende förare under 15 år med spikmatta – körde över 200 kilometer i timmen "
VLT (Provläs till 05:02)https://www.vlt.se/artikel/polisen-f...meter-i-timmen
Citera
2021-10-05, 08:25
Medlem
Jag har varit med om när en fälg sprack i över 100 km/t. Som tur var var det höger bak.
Allt går på bråkdel av en sekund. Riktigt ruggit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in