2021-10-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Fanns det någon rimlig anledning att köra så fort? Jag tror inte att polisen använder budgetdäck... Hur vanligt är det att kvalitetsdäck exploderar?
Har någon journalist ställt frågor som dessa?

Det kanske inte var just däcken som exploderade...
Citera
2021-10-05, 09:39
Medlem
Kurvan är nästan 900m lång. Dvs fullfartskurva. Punktering/däckexplosion tror jag inte på. Bilen drasar i backen och hjulen rullar. Rejält svårstyrd men bör ha kunnat bromsa in. Borde inte säkerhetsbilen ha haft punkteringssäkra däck. Lär väl ligga högt på priolistan över utrustning. En sån bil ska man inte få stopp på pga att skjuta sönder däcken t ex.
Däremot om hjullagret skär på vä fram då j-r är det besvärligt. Då kastar det bilen brutalt åt vänster i detta fall. Tung bil med samma lager ger större sannolikhet för överbelastning.
Nog lätt att köra lite fort med en sån bil. Säkert väldigt tyst i kupén, gles trafik, vill hem, Poliser etc.
En tanke bara...

https://www.google.com/maps/search/olyckan+markaryd/@56.4549555,13.6180252,1286m/data=!3m1!1e3
Senast redigerad av V86V75V64 2021-10-05 kl. 09:45.
Citera
2021-10-05, 09:40
Medlem
Något som gör att jag tycker det ser märkligt ut när man tittar på däckspåren är lite olika saker.

1. Vi ser ett svagt däckspår närmast kameran. Det mest markerade däckspåret har även ett svagare precis bredvid (mest markerade närmast kameran). Sedan har vi det markerade som är längst bort. Jag tycker mig skönja även ett däckspår även där. Det skulle innebära 5 däck fördelat på 3 axlar. Detta är uteslutet.
Oavsett vilket däckspår som inte tillhör den kvaddade bilen så visar spåren en ganska skarp sväng. Tänk på att bilen vägde 4,5 ton. Det behöver gå ganska långsamt för att få en sådan riktningsförändring. Skulle bilen snurrat så borde inte spåren varit raka.

2. Av de grova spåren så borde det längst bort (i färdriktningen) vara mest markerat då kraften läggs på dessa däck. Det enda som gör att det INTE är mer markerat är om bilen skulle dragit på full gas med hjulspinn (hjulen med minst belastning spinner lättast)

3. Med tanke på att hastigheten inte kan ha varit så hög med tanke på riktningsförändringen, hur ska bilen kunna ta sig förbi vajerräcket, över på motsatt sida? Ja, bilen vägde mycket men riktningsförändringen visar att det inte kan vara så hög hastighet som sagt.

4. Ett alternativ till däckspåret närmast kameran skulle vara att bilen stod i 45 grader mot körriktning. Men då krävs fullt gaspådrag för att bilen inte skulle fortsatt snurra.

5. Med ett trasigt däck på högersidan (vänster sida ser vi spår från, det skulle inte ett trasigt däck göra på det sättet), skulle det vara hö fram så skulle bilen varit kraftigt understyrd. Hade det varit hö bak så hade de kunnat stanna bilen utan "problem". Jag utesluter trasigt däck.

Nä, blir inte klok på detta. Samtliga analyser jag gör visar på att de lagt på full gas innan de går in i räcket. Jag får inte ihop det annars.
Citera
2021-10-05, 09:56
Medlem
Djävla kospiratoriskt tjafs.

Han var ju hos Dabrowskiarna på middag. Här har han hotat att rösta på SD om inte hans livsvillkor förbättras. Stina har då likt Judas ringt sina vänstermuslimska journalistvänner och avslöjat hans färdväg och tider.

Resten är historia

Källa

https://marcusoscarsson.se/stina-dabrowski-om-den-fina-middagen-med-lars-vilks/
Citera
2021-10-05, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av V86V75V64
Kurvan är nästan 900m lång. Dvs fullfartskurva. Punktering/däckexplosion tror jag inte på. Bilen drasar i backen och hjulen rullar. Rejält svårstyrd men bör ha kunnat bromsa in. Borde inte säkerhetsbilen ha haft punkteringssäkra däck. Lär väl ligga högt på priolistan över utrustning. En sån bil ska man inte få stopp på pga att skjuta sönder däcken t ex.
Däremot om hjullagret skär på vä fram då j-r är det besvärligt. Då kastar det bilen brutalt åt vänster i detta fall. Tung bil med samma lager ger större sannolikhet för överbelastning.
Nog lätt att köra lite fort med en sån bil. Säkert väldigt tyst i kupén, gles trafik, vill hem, Poliser etc.
En tanke bara...

https://www.google.com/maps/search/olyckan+markaryd/@56.4549555,13.6180252,1286m/data=!3m1!1e3

...om ett hjullager skär så låser det sig sannolikt och det om något borde lämna ett långt bromsspår från ett hjul innan föraren hunnit reagera och bromsa alla fyra eller bilen kastas runt. Hjullager är väl f ö något som just polisens verkstad borde kunna lyssna sig till om det är på gång så att säga... möjligen ett akut materialfel eller sabotage. Men Range Rover Sentinel blir nog svår att sälja om det är ett materialfel som ligger bakom.
Citera
2021-10-05, 09:58
Medlem
KentOstskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Jag kan vara beredd att backa på att bilen faktiskt har varit i mitträcket vid det första hålet. Den behöver inte ha varit tagit i räcket men den första sladden måste ha kommit i höjd med den platsen och det vore mest naturligt om det har kommit av att bilen har varit ute i den kanten. Föraren vill komma upp på körbanan igen, får sladd och sen ser vi som sagt returen längre bort.
Spåren i vägen längre bort visar att fordonet har varit helt utom kontroll. Spåret efter höger framdäck ligger under spåret efter vänster bak. Man får inte den bilen att göra så om man inte hastigt lastväxlar. En punktering höger bak i en lång högerkurva är också tänkbart. Det skulle kunna förklara den första sladden utan att bilen går i mitträcket.

Det är absolut en möjlighet att bilen kommit ut till vänster vid första hålet och det kan förklara jorden på andra vägbanan där. Men sannolikt har den i så fall bara touchat och kommit ut igen. Föraren har då svängt för hårt in (höger) och sedan fått en retursladd åt vänster som skickat bilen genom vajrarna.
Citera
2021-10-05, 09:59
Medlem
Oscaris avatar
Det går rykten om att en av poliserna i bilen var troende muslim. Dock INTE säkert att det var föraren. Vi får helt enkelt vänta och se, och hoppas att folk gräver rejält i detta.
Citera
2021-10-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Något som gör att jag tycker det ser märkligt ut när man tittar på däckspåren är lite olika saker.

1. Vi ser ett svagt däckspår närmast kameran. Det mest markerade däckspåret har även ett svagare precis bredvid (mest markerade närmast kameran). Sedan har vi det markerade som är längst bort. Jag tycker mig skönja även ett däckspår även där. Det skulle innebära 5 däck fördelat på 3 axlar. Detta är uteslutet.
Oavsett vilket däckspår som inte tillhör den kvaddade bilen så visar spåren en ganska skarp sväng. Tänk på att bilen vägde 4,5 ton. Det behöver gå ganska långsamt för att få en sådan riktningsförändring. Skulle bilen snurrat så borde inte spåren varit raka.

2. Av de grova spåren så borde det längst bort (i färdriktningen) vara mest markerat då kraften läggs på dessa däck. Det enda som gör att det INTE är mer markerat är om bilen skulle dragit på full gas med hjulspinn (hjulen med minst belastning spinner lättast)

3. Med tanke på att hastigheten inte kan ha varit så hög med tanke på riktningsförändringen, hur ska bilen kunna ta sig förbi vajerräcket, över på motsatt sida? Ja, bilen vägde mycket men riktningsförändringen visar att det inte kan vara så hög hastighet som sagt.

4. Ett alternativ till däckspåret närmast kameran skulle vara att bilen stod i 45 grader mot körriktning. Men då krävs fullt gaspådrag för att bilen inte skulle fortsatt snurra.

5. Med ett trasigt däck på högersidan (vänster sida ser vi spår från, det skulle inte ett trasigt däck göra på det sättet), skulle det vara hö fram så skulle bilen varit kraftigt understyrd. Hade det varit hö bak så hade de kunnat stanna bilen utan "problem". Jag utesluter trasigt däck.

Nä, blir inte klok på detta. Samtliga analyser jag gör visar på att de lagt på full gas innan de går in i räcket. Jag får inte ihop det annars.

Jag tycker det ser ut som att framvagnen har varit på väg i diket närmast kameran, om föraren eller passageraren då kraftigt styrt åt vänster kan fordonets antikrocksystem (om sådant finns på modellåret) ha slagit till med full bromsverkan när bilens front riktats mot mitträcket. Stärker i så fall teorin om att föraren inte varit vid medvetande.
Citera
2021-10-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Det går rykten om att en av poliserna i bilen var troende muslim. Dock INTE säkert att det var föraren. Vi får helt enkelt vänta och se, och hoppas att folk gräver rejält i detta.
Man får följa forum där chauffören i så fall hyllas som självmordshjälte.
Citera
2021-10-05, 10:04
Medlem
Spåren ser ut som att bilen accelererar över mitträcket med spinnande hjul som kastar upp grus på vägbanan.
Det ser inte ut som bromsspår. Det tyder mer på spinnande hjul, det vänstra är kraftigare än det högra vilket tyder på att bilen svängt samtidig som den försöker vända om för att köra över vajerräcket till andra sidan. Bilen kanske såg ett hot som chauffören försökte komma undan genom att köra över till andra sidan.
Blev den beskjuten?
Citera
2021-10-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Hur kan man ha en troende muslim som livvakt åt en som är i princip hatad av alla muslimer världen över? Kan de ha pratat om något i bilen som har gjort honom upprörd?
Citera
2021-10-05, 10:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Det var en skarp kurva och troligtvis kom det alldeles för fort in och tappade kontrollen. Inte första gången folk kör för fort….

Alltså, med Stor sannolikhet förarens fel. Men visst däckexplosion är ju också en teori….
Det finns ingen skarp kurva där det hände, ser bara ut så på bilderna.
Kolla på Google maps

Olycksplats enligt Trafikverket
https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/?TrafficType=personalTraffic&map=7%2F414445.43 %2F6257802.22%2F&Layers=TrafficSituation%2BRoa dConditi on%2B

Jämför med Google maps över området så är det endast en lång vänsterkurva, knappts skarp.

https://www.google.se/maps/@56.4605033,13.6240897,5203m/data=!3m1!1e3
Senast redigerad av Sunimod 2021-10-05 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in