2021-10-05, 10:02
Medlem
CalzoneItalias avatar
Hade det varit ett terrorattentat mot Vilks så hade väl nån terrorgrupp tagit på sig detta redan det brukar dom ju vara snabba med att göra . Låter långsökt att det handlar om detta men man vet ju aldrig dom är kapabla till mycket dom här islamisterna.
Citera
2021-10-05, 10:03
Medlem
Finns det nån däckexpert som kan uttala sig om hur många timmar Range Roverns däck bör hålla för färd i 160kmh med 4,5 tons tryck plus passagerarvikt? (Nära 5 ton då?)
Tänker att de blir ganska varma och kanske tappar en del "karaktär"? (Eller hur man nu ska uttrycka sig)
Det kanske visar sig vid test att det inte alls är lämpligt för den däckmodellen att ha så pass hög vikt, högt kompenserande däcktryck och så höga hastigheter under så lång tid.

Vore kul att få ett proffsutlåtande
Citera
2021-10-05, 10:07
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jobbar du hos polisen?

Den här bilen skiljer sig en del från resten av flottan.

Nej, men jobbat med personskydd och utbildat livvakter i många år. Dessutom skyddade jag diplomater i Afghanistan för både EU delegationen och Svenska Ambassaden
Har därför också jobbat sida vid sida med Säpo och NI vid ett par tillfällen
Jag kommer dock från privata marknaden.
Citera
2021-10-05, 10:07
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fomi
Ditt inlägg ser ut att vara översatt till kinesiska och tillbaka till svenska.

Ok , jag noterar detta 👍
Citera
2021-10-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
Finns det nån däckexpert som kan uttala sig om hur många timmar Range Roverns däck bör hålla för färd i 160kmh med 4,5 tons tryck plus passagerarvikt? (Nära 5 ton då?)
Tänker att de blir ganska varma och kanske tappar en del "karaktär"? (Eller hur man nu ska uttrycka sig)
Det kanske visar sig vid test att det inte alls är lämpligt för den däckmodellen att ha så pass hög vikt, högt kompenserande däcktryck och så höga hastigheter under så lång tid.

Det finns de som gett sina erfarenheter runt däcken, flera gånger. Sök i tråden 👍
Citera
2021-10-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har inte läst denna tråd, eller den i konspirationsforat heller, de blev båda alldeles för långa på kort tid när ”pöbeln” ska säga sitt och spekulera….

Och spekulationerna är som vanligt till 98,63% (ja jag höftar lite mellan tummen och armbågen, typ…) ren rappakalja full av mer eller mindre vilsna åsikter och påståenden från folk som uppenbart inte har en susning om vad de pratar om, men ändå är sååååååå säkra på att det inte var nån olycka etc etc…

Nåväl, det får nog tiden utvisa men som en av de synnerligen få i tråden som jag sett hittills som skrivit nåt vettigt, så håller även jag mig till att den däringa berömda rakkniven (Ockham’s…) torde ha rätt, igen….

Jag ser det som att det är högst sannolikt att det handlar om t ex…

• Förarmiss, kanske ”somnat” bakom ratten, sådant sker inte bara på nattetid
• Förarmiss, kanske hållit för hög fart och klantat till det, kanske fipplat med nåt bakom ratten, kanske nåt vilt hoppat ut i vägen om man väjt instinktivt.
• Tekniskt fel på bilen som orsakat att bilen driftat vänster och tuschat mittbarriären

Att bilen verkar ha hållit högre hastighet än skyltad må hända var dumt, med tanke på vad som skedde. Men behöver inte vara något fel/brott i sig. Det kan vid sådana här transporter vara ett sätt att minska risken att andra bilar kan smyga sig närma, då få andra torde köra så pass fort och därför lätt skulle kunna urskiljas från den”grå massan”. Polisen får ju dessutom kör över skyltad hastighet närmast när de anser de behöver, även utan blåljus etc.

Dock kan det ju vara vissa risker med att sitta och köra fort över längre sträckor, man blir lätt fartblind och kan tycka man saktat ned ordentligt men överraskas av att det fortfarande går rejält fort, fortare än man trodde. Vilket kan bli förödande om en situation plötsligt uppstår.

Nä, så jag är rätt säker på att detta är, i dubbel bemärkelse, bara en tragisk olycka.

Jag håller med dig, det låter som en kortsagt tragisk olycka. Däremot känns hela situationen jäkligt fishy.

Varför har bilen kört så pass fort som den har gjort? 150-160 km/h. Bilen i fråga har en topphastighet på 177 km/h enligt transportstyrelsen. Uppgifter som florerar på flashback visar att det rör sig om denna bilen:

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PBS247#specs

Förstår att dom gör det om det finns någon anledning till det, hot eller dylikt men isåfall varför hänger följebilen inte på eller varför meddelar inte Lars Vilks bil till följebilen varför man plötsligt kör så fort? (Vet ej hur länge dom kört i ca 150 km/h) Vilks är Sveriges absolut mest skyddade person sett till resurser som myndigheten lägger på honom. Han har en hel avdelning som bara jobbar för att skydda honom. Lägger man så mycket pengar på en enskild individ så är det väl inte för mycket begärt att "protokoll" osv sköts utav poliserna ifråga? I detta fallet skydda Lars Vilks? Vad är anledningen till att ha en följe bil om denna bil inte ens har uppsikt eller övrigt info om omständigheter runt i kring den som är personskyddad?

Förstår hur du tänker, det kan vara att djur som sprungit upp på vägbanan men har svårt att tro att man som tränad polis väljer att väja för det när man håller en hastighet som är en bra bit över, eller i alla fall runt 150 km/h i något som är så nära en pansarvagn för vägen som man kan komma. Jag tror inte heller på punktering. Man kan köra i dessa hastigheter i timmar utan att få punktering, förutsatt att något oväntat inte händer som helt enkelt punkterar däcket. Detta kan vi däremot inte utesluta, men det känns orimligt.

Man kan väl egentligen inte utesluta något annat, som du säger, det kan vara en mängd olika saker, alltifrån att föraren tittat ner på sin kaffekopp för att dricka, till att andra temperaturen i bilen. Speciellt om det sker i kombination med att t.ex. en framförvarande bil som ligger i höger filen påbörjar en omkörning. Vilket säkerligen får Vilks förare att bromsa hårt, en bil som väger ca. 4.5 ton i totalvikt stannar väl inte på direkten men samtidigt har den någon form utav special bromsar så vet inte hur den beter när man gör en sån "manöver". Detta förutsatt att Vilks bil ligger i vänsterfilen såklart.

Jag håller med dig, det är troligtvis en tragisk olycka som skedde, men jag tycker att det är fullkomligt absurt att följebilen inte har någon koll på vad som händer. Vilks är som sagt den högst högst prioriterade skyddspersonen sätt till resurser. En olycka kan ske, men det är i min mening helt otroligt att ingen kan säga vad som hänt. Det borde dom ha full koll på.

But time will tell i guess.
Citera
2021-10-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nej, men jobbat med personskydd och utbildat livvakter i många år. Dessutom skyddade jag diplomater i Afghanistan för både EU delegationen och Svenska Ambassaden
Har därför också jobbat sida vid sida med Säpo och NI vid ett par tillfällen
Jag kommer dock från privata marknaden.

Vad är din teori här? Nyfiken...
Citera
2021-10-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Det finns de som gett sina erfarenheter runt däcken, flera gånger. Sök i tråden 👍

Tack för svar 😀👍
Citera
2021-10-05, 10:14
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVM

Som jag nämnde tidigare i tråden är fordonen byggda för att kunna köra normalt med extra skydd. De är därför anpassade för detta. De är inte gjorda för att köra i dessa hastigheter. Skyddet är endast ill för att (köpa tid) att ta sig ur killzone. Ett riktigt runflat system gör att bilen kan köras i 50-80 km/h max 5 mil efter att det blivit punktering.
Om Man kollar på vinterdäck till vanliga SUV gäller egentligen max 170 km/h man kan naturligtvis hitta däck som klarar 190 km/h och kanske mer på friktionsdäck. Dock gäller detta en vanlig SUV.
Däcken är inte special på en bepansrad bil, de är i regel inte förstärkta därför har man runflts ringar monterade på fälgen som ska hindra att gummidäcket gnager sönder mot en fälg som körs i asfalt. Ringen (runflats) gör att fälgen inte skadar gummit men detta går eller funkar bara max 5 mil enligt de jag talat med.
Citera
2021-10-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Får man en däckexplosion så kan man inte hålla ratten rakt fram utan den kommer att snurra och vrida framhjulen mot det håll som explosionen var, i detta fall har vänster framdäck exploderat och då snurrar ratten direkt till vänster.
Därför skall man aldrig hålla i ratten med tummarna innan ratten, för då slår ratten av tummarna när den snurrar.

Bra gissat.. Punkteringssäkra däck på dessa skyddsbilar har ett inre däck så att bilen inte blir obrukbar.
Citera
2021-10-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Enligt Expressen säger en tidigare livvakt till SVT att om ett av de punkteringssäkra däcken exploderat finns det ingen förare som kan häva det.

Det gör valet att hålla hög hastighet än mer obegripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Han svamlar.

Han är en del av damage control från Polisens sida. Polisen vet att de fuckat upp big time och nu ska däckrester bli deras way out.
Citera
2021-10-05, 10:22
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Vad är din teori här? Nyfiken...

Det beror ju på vad för säkerhetssystem de har gällande runflats etc..
Men jag tror att en hög fart och att föraren har på något sätt rykt i ratten pga av något och bilen hamnat i wobbling vilket gör fordonet ej hanterbart.
Tror att detta är brist på omdöme av föraren

Ett däck, ska inte explodera speciellt inte om de har runflats. Men vi är i Sverige och ibland blir jag faktiskt förvånad över hur lite insatta folk är. Ex i Kabul köpte man nya bilar men vi fick punkteringar varje vecka och in på lagning vi satte ett tak på att ett däck fick inte ha mer än tror det var 5 lagningar.
Att bilen kostar 3-4 miljoner är OK men att man ska köra på skitdäck de är ok.
Finns hur mycket skit som helst att skriva även hur Säpo jobbar som är väldigt uppblåst i media men man märker snart att de är mycket rök och ingen eld operativt sett.

Annat fel: ? Stora frågan hjullager, eller att ex fjäderbenet säckat ihop helt dvs gått sönder kan va något sånt. Men att det är en olycka är för mig helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in