2021-10-05, 07:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Har vi? Att sviskonboll påstår sig minnas helikoptrar 29 år efter och placera det till en specifik dag? Kan stämma, men kan också röra sig om en annan dag, tisdag, onsdag.
Du bevisar verkligen saker fö dig själv med minsta halmstrå, och spelar översittare mot andra som gör minsta lilla misstag.

"Svälja kameler och sila mygg"

Det är du som greppar efter halmstrån. Tack vare artikeln i Mariestadstidningen vet vi att Hannas vittnesmål togs på stort allvar innan den 21/7 och att LoVi:s iakttagelser betraktades som heta.

Visst har du rätt i att minnet kan svänga lite på ett par dagar, men det är inte så väsentligt eftersom polisen ser båda vittnena som heta kort tid efter det att Helena försvann.

Sedan vet jag inte vilka problem du och andra har med era minnen. Jag var t.ex. på Madeira för fem år sedan med min partner. Jag kommer ihåg var jag var och vissa händelser. För min del är jag inte alls orolig att mitt minne av Nunnornas dal är ett falskt minne bara för att jag läst om Nunnornas dal efteråt.

Det är möjligt att du och andra skeptiker har ett minne som är lika löst som vit kalk på svarta tavlan så att andra kan gå dit och sudda och skriva.

För egen del kommer jag ihåg väsentligheter även om detaljer bleknar och har inget problem med att andras minnen plötsligt blir mina egna.

Visst kan minnen förvanskas över tid. Men vilket tråkigt liv du och ni andra har om ni glömmer dramatiska händelser i livet!
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-05 kl. 07:42.
Citera
2021-10-05, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är du som greppar efter halmstrån. Tack vare artikeln i Mariestadstidningen vet vi att Hannas vittnesmål togs på stort allvar innan den 21/7 och att LoVi:s iakttagelser betraktades som heta.

Visst har du rätt i att minnet kan svänga lite på ett par dagar, men det är inte så väsentligt eftersom polisen ser båda vittnena som heta kort tid efter det att Helena försvann.

Sedan vet jag inte vilka problem du och andra har med era minnen. Jag var t.ex. på Madeira för fem år sedan med min partner. Jag kommer ihåg var jag var och vissa händelser. För min del är jag inte alls orolig att mitt minne av Nunnornas dal är ett falskt minne bara för att jag läst om Nunnornas dal efteråt.

Det är möjligt att du och andra skeptiker har ett minne som är lika löst som vit kalk på svarta tavlan så att andra kan gå dit och sudda och skriva.

För egen del kommer jag ihåg väsentligheter även om detaljer bleknar och har inget problem med att andras minnen plötsligt blir mina egna.

Visst kan minnen förvanskas över tid. Men vilket tråkigt liv du och ni andra har om ni glömmer dramatiska händelser i livet!
Frågade jag dig?

Om du vore intelligent nog hade du sett att jag inte ifrågasätter varesig Hanna elle Lockerudsvittnet,
enbar mister översittares sätt att klanka ner på andras argument och alldeles för lättvindigt ta till sig allt som faller in i hens argument.

Men eftersom du gärna vill ta ett akademisk angreppssätt,
"Konfirmationsbias" kallas det.
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-10-05 kl. 08:26.
Citera
2021-10-05, 08:30
Medlem
Citat:

Det kanske inte innebär några problem för dig i ditt vardagsliv, men du förstår att det finns något som heter vittnespsykologi och varför detta kan vara ett problem när vittnesmål har betydelse i ett ev. åtal?
Citera
2021-10-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Har vi? Att sviskonboll påstår sig minnas helikoptrar 29 år efter och placera det till en specifik dag? Kan stämma, men kan också röra sig om en annan dag, tisdag, onsdag.
Du bevisar verkligen saker fö dig själv med minsta halmstrå, och spelar översittare mot andra som gör minsta lilla misstag.

"Svälja kameler och sila mygg"

Enligt ”P4 Skaraborg - Helena fallet” avsnitt 2 så var där helikoptrar i luften redan på måndagen
Citera
2021-10-05, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen

Då har vi alltså en skrothandlare som minns 30 år senare att han skrotat den aktuella bilen? Hur många bilar har han skrotat? Men han minns just denna bilen. VAD kan det vara som gör att han minns just detta? Blod i bagaget? Hår? Blodigt verktyg? Helenas byxor?

Enligt artikeln minns skrothandlaren bilen eftersom den vid det tillfället ägdes av en bekant. Det framgår inte av artikeln när i tid som bilen skrotades, så det kan ha varit ganska i närtid.

Under natten har det diskuterats här vilka förändringar som skett mellan stigen i Kohagen och Lockerud. En sak man inte tänker på är att träden växt kraftigt på höjden, samt att många träd som står där idag som fullvuxna träd, inte alls fanns för snart 30 år sedan. Jag har själv sett några små sly bli rejält höga träd på bara tio år. Samtidigt har det röjts en del i kohagen, som numera är en fårhage.
Citera
2021-10-05, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det verkar vara korrekt det som framgått ovan. Vid presskonferensen som Björn Jansson skriver om i TSL den 23 juni står:

"Angående det första vittnets uppgifter säger polisen följande:
- Den situation som kvinnan beskrivit är inte någon normal händelse. Hon bor alldeles i närheten av familjen Andersson."

"Hanna" bodde i närheten av familjen A:s hem. Lockerudsvittnet antar jag bodde längre bort (Lockerudsvägen?). Alltså bör "Hanna" vara det "första vittnet".

Var finns de här gamla artiklarna från TSL att läsa någonstans?
Citera
2021-10-05, 09:05
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det har stor betydelse vem som skrev vad i TSL. Vid den här tiden gjordes det parodi på en polisreporters texter i TSL. Det vimlade av syftningsfel och faktafel i stort sett varje dag. Tidningstexterna var några tiopotenser mindre tillförlitliga än den otillförlitliga förhörsprotokollen, vid den här tidpunkten.

Som du skriver i ett senare inlägg så nämner du inget namn men om det skulle råka vara Björn Jansson du syftar på så kan det kanske ligga en del i det du skriver. Skribenten rattugglan verkar i alla fall vara föga imponerad.

Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan

...
Vad som står i Mariestadstidningen, speciellt det skrivet av hobbyanalfabeten Björn Jansson, återspeglar heller inte alltid verkligheten. Ville bara poängtera det. I synnerhet BJ's inkompetens (no offense) är fraperande.

Citat:

...
Ang. vittnet "Hanna" så reder hon ju själv ut de flesta frågetecknen i TSL 23/6. Dock så är Björn Jansson en krånglig skribent i det avseendet att han måste läsas både sakta och flera gånger om för att (i den mån det går) kunna tillgodogöras fullt ut.

Citat:
Ok. Verkar som om det är Björn Jansson (TSL) som ställt till det med sina återkommande syftningsfel åter en gång. Kolla här t.e.x: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=992011114613A0e31
Prinzezzan citerade dock ur SLA, och de verkar ha haft bättre koll på upplägget.
Tack för svaren! Titta gärna in lite oftare..
Citera
2021-10-05, 09:26
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Generellt finns givetvis alltid en risk på Flashback att det kan finnas skribenter vars syfte är att vilseleda och det kan vara svårt att verifiera sanningshalten. Att flera skribenter har skrivit om detta vittne i Flashback tråden ökar givetvis chansen att vittnet existerar. Jag får ett trovärdigt intryck av ReimerDenYngre och ser ingen anledning till att betvivla det men finns det någonstans att läsa om detta lockerudsvittne i massmedia, pressen, radio, TV, tidningar? Att vittnet själv inte skrivit i tråden är givetvis alltid synd då det alltid finns en risk för feltolkningar av andrahandskällan. Nu har förvisso ReimerDenYngre återberättat intervjun med vittnet i dialogform vid transkription istället för konceptform vilket (prinsessan tidigare skrivit om) är att föredra för att minimera feltolkningar. En förutsättning för att kunna göra just detta är givetvis att intervjun varit ljud inspelad, har detta inte gjorts utan skrivits i realtid eller i efterhand finns givetvis större risk för felskrivningar.

Men om vi bortser från allt ovan. När i tiden kopplade vittnet ihop vad hon hört med Helenas försvinnande? Och när kontaktar vittnet polisen? Är det dagar, veckor, månader senare? Om vittnet hört av sig till polisen lång tid senare finns givetvis en risk att detta kan ha varit en annan dag.

Men om vi även bortser från det och enbart fokuserar på vad ReimerDenYngre återberättat av vad lockerudsvittnet sagt finns det oklarheter som bland annat att Lockeruds vittnet berättat att hon hade varit hemma och tittat på sommar OS (Den började 25 juli 1992, HA försvann 14 juni 1992) Hon kan givetvis mints fel men det ger ändå en osäkerhet vilken dag hon faktiskt hört det hon hört.

Men om vi även bortser från det så tycker jag att det finns andra omständigheter som jag redan tjötat om. Dels tidsaspekten även om den inte ska tas för exakt men att bilen ”Hanna vittnet” hör ~02:20 på ekuddenvägen skulle hinna åka till bråten för att sedan vända och observeras av Killarna på hällristningsvägen ~02:30 och att di facto bilen observerats åkandes på cykelbanan norrifrån istället för söderifrån som då hade varit mindre riskfyllt och närmare när man uppenbart vill undvika ekuddenvägen.

Men om vi även bortser från detta så tycker jag givetvis att det är intressanta uppgifter Lockeruds vittnet kommer med och absolut värt att gräva i.

Det som jag då tycker är intressant med ”Lockeruds vittnet” ifall det nu skulle ha varit samma dag och den bil som har något med HA försvinnande att göra är givetvis till den plats och det hus den åker till.

Något jag också tycker är intressant är att ”Lockeruds vittnet” säger angående kvinnan som skrek:
”Ja, jag trodde den flickan krångla till och grät, unga tösen, kanske några groggar för mycket. Många skriker och gråter när de är fulla. Och sen hörde pang pang bildörrar och det blev tyst. Och så tänkte jag vad bra nu fick dom henne i bilen iallafall kanske och kör hem henne. Men sen kom den bilen.”

”Lockeruds vittnet” gör samma slutsats som ”Hanna vittnet” att det egentligen inte är en kvinna i nöd för sitt liv utan några som hjälper en kvinna och får in henne i bilen.
Vilket får mig återigen att tänka att det är en annan kvinna än Helena som ”Lockeruds vittnet” och ”Hanna vittnet” hör.
Kanske en hjärtskärande kvinna som är förtvivlad för att Helena blivit påkörd?

Tack för vänliga ord!

Du har helt rätt i att kvaliteten på mina anteckningar skulle skilja sig åt markant om de byggde på mitt minne eller på en inspelning. Därför vill jag bekräfta att jag spelat in samtalet. Såsom IT-konsult behöver jag fånga kunders uppdrag och information, så min telefon är inställd på att spela in alltid.

Jag har skrivit ned de ord som LoVi använt. LoVi hade en tendens att flika in en massa bisatser, så vissa meningar är kortade för läsbarhets skull. Men alla ordval är LoVi:s.

En sak jag i efterhand inser att jag borde nämnt är vad jag menade med att LoVi "talar socialt om Hanna". Saken är den att jag nämnde att jag talat med Hanna förra året och LoVi berättade då om sin senaste kontakt (i år) med Hanna. Med andra ord står Hanna och LoVi nära varandra än idag fast det är åtskilliga år sedan LoVi lämnade Mariestad. Jag har inte granskat när LoVi flyttade från Mariestad, men det lät som kort tid efter Helenas försvinnande. Det framgick även att LoVi bott i nuvarande kommun i 10-15 år men dessförinnan bott på annan plats. Det är alltså uppenbart att Hanna och LoVi har en stark vänskap som överlever att LoVi flyttade.

Det betyder att det helt klart finns en risk för planerade minnen. Men samtidigt är det så att just för att de känner varandra på jobbet vid den aktuella tiden så är det snarare så att två vänner med färska minnen talar om och jämför minnen av en traumatisk händelse. LoVi:s erfarenheter av bilen bör då tas emot av Hanna som något som hände efter det att hon gått in om det nu är så att Hanna inte hört det själv. Dvs det naturliga utfallet av de tvås samtal vore att Hanna skulle uppfatta det inte som en egen upplevelse utan som information som hon fått av en vän som hon känt och ännu har kontakt med.

Hanna framstod när jag talade med henne, trots åldern, som mycket skärpt. Dessutom har såväl Hanna som LoVi hög integritet om sina minnen. Ingen av dem försöker förstärka sin egen version genom att hänvisa till någon annan. LoVi undviker t.ex. att säga att ljudet kom från Ekudden/Kohagen utan säger istället precis vad man skulle säga vid en äkta upplevelse: ljudet kom i riktning från där jag brukade cykla till jobbet. LoVi hade dålig koll på gatunamn...

Prinzezzan lyfter fram att LoVi glömt en hel del. Men vi vet ju alla att minnen bleknar. Men det som brukar blekna är det som betyder minst, inte det som man ibland påminns om via nyheter osv.

Några lyfter fram LoVi:s minne av OS. Sanningen är att LoVi frågade mig om det var OS i USA, för LoVi mindes inte riktigt klart och jag visste inte alls om OS. Sedan bestämde LoVi sig för att det var OS i USA han/hon sett på. Det där är ett bra exempel på planterat minne. Efter det att vi talat är LoVi förmodligen mer säker på att det var OS i USA LoVi såg på än LoVi var innan vi talades vid. Men vad LoVi faktiskt såg på TV var ju inte intressant. Något hade hållit honom/henne uppe och hunden ville gå ut.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2021-10-05 kl. 09:42.
Citera
2021-10-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Enligt ”P4 Skaraborg - Helena fallet” avsnitt 2 så var där helikoptrar i luften redan på måndagen
Bra, då har vi ju en mer officiell källa som andra kan verifiera mot, inte bara anekdoter.
Citera
2021-10-05, 10:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre

Några lyfter fram LoVi:s minne av OS. Sanningen är att LoVi frågade mig om det var OS i USA, för LoVi mindes inte riktigt klart och jag visste inte alls om OS. Sedan bestämde LoVi sig för att det var OS i USA han/hon sett på. Det där är ett bra exempel på planterat minne. Efter det att vi talat är LoVi förmodligen mer säker på att det var OS i USA LoVi såg på än LoVi var innan vi talades vid. Men vad LoVi faktiskt såg på TV var ju inte intressant. Något hade hållit honom/henne uppe och hunden ville gå ut.
Jag är en av dessa några.

Saken är den att det inte gick något sportevenemang som sändes på TV på nätterna sommaren 1992, och i synnerhet inte i juni. Som sportintresserad kan jag berätta att de sommarevenemang som skulle kunna sändas nattetid på TV början på 90-talet var få:
- fotbolls-VM,
- friidrotts-VM,
- OS.
Inga av dessa är aktuella i juni 1992. Det skulle t.o.m. behöva vara ett annat år (Tokyo 1991, USA 1994, Atlanta 1996).

Om LoVi då säger att hon eller han satt uppe ensam och tittade på sport kvällen i fråga så är det tämligen givet något som gör att hela vittnesmålet kan ifrågasättas. Hon eller han kan ha hört ljuden en helt annan kväll.
Citera
2021-10-05, 11:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är en av dessa några.

Saken är den att det inte gick något sportevenemang som sändes på TV på nätterna sommaren 1992, och i synnerhet inte i juni. Som sportintresserad kan jag berätta att de sommarevenemang som skulle kunna sändas nattetid på TV början på 90-talet var få:
- fotbolls-VM,
- friidrotts-VM,
- OS.
Inga av dessa är aktuella i juni 1992. Det skulle t.o.m. behöva vara ett annat år (Tokyo 1991, USA 1994, Atlanta 1996).

Om LoVi då säger att hon eller han satt uppe ensam och tittade på sport kvällen i fråga så är det tämligen givet något som gör att hela vittnesmålet kan ifrågasättas. Hon eller han kan ha hört ljuden en helt annan kväll.
Det är väl inte helt omöjligt att hon tittade på Eurosport via parabol?
Citera
2021-10-05, 11:20
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Är det inte under din intelligens att fråga mig vad som står i förhörsprotokollen? Både det Ugglan och jag skrev är korrekt och båda har stöd i protokollen.

Så du kan eller vill inte förklara vad som är inkorrekt i min tolkning. Tack för ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in