2011-06-30, 12:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Jag har lagt in en kort sammanfattning här:

https://www.flashback.org/sp31421055

Fyll gärna på mer väsentligt i sammanfattningstråden.

Förundersökningsprotokoll?

Edit: Såg nu att du ville visa på liknelser med ett annat fall, blev förvirrat.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-06-30 kl. 12:25.
Citera
2011-06-30, 12:43
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Förundersökningsprotokoll?

Edit: Såg nu att du ville visa på liknelser med ett annat fall, blev förvirrat.

Sorry glömde rubrik över.
Citera
2011-06-30, 17:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Jag har lagt in en kort sammanfattning här:

https://www.flashback.org/sp31421055

Fyll gärna på mer väsentligt i sammanfattningstråden.

Bra initiativ och bra jobbat!
Citera
2011-07-01, 00:44
Bannlyst
Samanfattnings tråden var precis den pusselbit jag saknade, nu är jag 100% säker !
Anders Eklund är Helenas GM.
Citera
2011-07-01, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Qvarnstensgruvan Minnesfjället Lugnås

Uppgifter finns på att gruvan har 600 dagbrott och 55 gruvhål! Varav ett gruvhål är öppet för allmänheten. Resten 54 gruvhål är inte öppna men föreningen med styrelse borde känna till dessa platser gruvhål och dagbrott på karta.

Gick Micke.R skallgången genom och dammsugit alla dessa gruvhål och dagbrott?
Eller har Polisen sökt genom och dammsugit alla dagbrott och gruvhål noggrant?
Vem guidade Micke.R och Polis områdena gruvhål och dagbrotten -92?

Nu kan det vara Läge för Micke.R svara på hur skallgången verkligen gick till däruppe på Lugnåsberget med trakter.

.

Hej igen !!
Som ni ser så är jag inte lika aktiv som vissa här, men kikar in lite då och då..
Alla gruvål och dagbrott är inte dammsugna.....jag gissar på att ett 30-tal var vi nere med livlinor och ficklampor och kikade i, men för en total "dammsugning" krävs det ju oerhörda resurser, och dessa resurser hade självklart inte vi.

MickeR
Citera
2011-07-01, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider

Ursprungligen postat av rattugglan
Jo det har ju spekulerats här i tråden om det, men nu har jag också fått från oberoende källa som jag på goda grunder antar har viss insyn att så kan ha varit fallet.
Uppgiften kommer väl rimligtvis ursprungligen från någon av de privatpersoner som engagerade sig i det initiala sökarbetet - grannar och närboende, under samordning av B.B.

Var har du fått detta från?
Jag antar att du skulle skrivit:
MR- Mi*ke R*önn*und
eller
BW - B*örn Wallbe*g

Det stämmer att BB samordnade skallgång med grannar mm redan någon dag efter försvinnandet.
Denna skallgång var jag inte inblandad i.
"Mina" kedjor kom igång efter ytterligare några dagar.

// MickeR
Citera
2011-07-01, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Snart har det gått 19 år sedan Helena försvann.

Jag har försökt få fram uppgifter om hur skallgången gick till uppe vid Trankärr och gruvområde från Micke.R. Viktigt ur söknings synpunkt området.

Men människan lyser med sin frånvaro per PM av någon anledning.

Micke.R säger sig själv vara angelägen lösa detta försvinnande. Men det rimmar dåligt med varför han inte svarar per PM eller inlägg på tråden och berättar och visar hur skallgången gick till 100% på gruvområdet eftersom det finns så mycket mera söka där. - Är alla 55 gruvor genomsökta med 600 dagbrott eller inte?

Omgivningar som Vi med fl. tråden tycker är intressanta Är: -gruvhålen och dagbrotten vid Kusabron med bäcken och gruvhålen söder över om Trankärr med skogpartier.
Kan inte vara så svårt minnas hur skallgången gick till på särskilda områden eftersom Micke.R själv har pekat ut intressanta platser och händelser på annat håll här på forumet. Varför skulle skallgången uppe vid gruvorna ha fallit i glömska?
- Kom fram med uppgifterna nu Micke.R!

I annat fall så får Ni på tråden bombardera PM till Micke.R och ställa frågor privat varför han inte helt plötsligt vill delta.

Eller den som besöker Hjortens källare kan ställa frågor direkt till Micke eller fråga anställd detsamma och hänvisa till tråden Helenas försvinnande.

Som jag svarat tidigare...samtliga gruvor och hålor är inte genomgångna till 100%...tänk på att vi som gick i kedjorna hade många områden att gå på och självklart kan man inte garantera att alla dessa 1000-tals människor som gått i skogarna runt Mariestad i skallgångskedjor, inte har missat någon fläck.
Upplägget var att söka av längs vägar och c:a 50m in i skogen på båda sidor....alltså där man hittar någon som dumpats hastigt...skall man hitta något som gömts ordentligt på dessa enorma ytor så krävs det åtskilligt mycket mer folk och utrustning.
...och tilläggas kan att "PM-bombardemanget" blev bara ett PM från Kalle Dussin :-)
Citera
2011-07-01, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, jag (MRÖ) ledde en massa kedjor, men någon BW och HJ var inte med och anordnade dom...men det kan hända att de eventuellt gick med i vissa kedjor.

Det där är ju ganska.. anmärkningsvärt sagt. Svek minnet månne?

Nejdå...eftersom det var jag och min dåvarande fru som satt hemma och kopierade kartor mm, så är jag fullkomligt säker på att någon BW och HJ inte var med och arrangerade dessa !!
Men...till skallgångarna kom det hundratals personer varje gång....(jag har för mig att rekordet var 1200 samtidigt)...så kan jag omöjligt veta namnen på alla dessa....så dessa båda herrar kan mycket väl ha deltagit i vissa/alla/ingen av "mina" kedjor...
Citera
2011-07-01, 07:01
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Nejdå...eftersom det var jag och min dåvarande fru som satt hemma och kopierade kartor mm, så är jag fullkomligt säker på att någon BW och HJ inte var med och arrangerade dessa !!
Men...till skallgångarna kom det hundratals personer varje gång....(jag har för mig att rekordet var 1200 samtidigt)...så kan jag omöjligt veta namnen på alla dessa....så dessa båda herrar kan mycket väl ha deltagit i vissa/alla/ingen av "mina" kedjor...
Tack för alla svar!

Blev en bättre bild av hur sökningarna gick till gruvhålen med skogpartier.

Vad jag förstår av dina svar så är ändå inte dessa 30 -tal gruvhål av 55 totalt! inte ändå helt genomsökta.!
Visst krävs det resurser.. Grottklättrare eller specialförband från militären hade varit bra skickat ned i samtliga gruvhål och Även sökhundar.

Av alla vägar omgivningen gruvområdet är bara alltså 50 meter vardera sidan undersökta.
Gällde det alla skogstigar som liknade en mindre traktorväg också?

Hjälp på vägen för oss på tråden är om du hade kvar dessa kopior material med kartor m.m(Du har tidigare nämnt finns lagrat någonstans). Är för tillfället bara intresserad av gruvområdet Kusabron och Trankärr med områden med skogpartier ned till St.Ek. Har du lust fota det materialet?..

Du kan gärna få min Mailadress i Pm och skicka filer på det materialet om Du har lust.

Tack en en gång för din medverkan.
Citera
2011-07-01, 07:16
Medlem
Citat:
Bra av dig att du engagerade dig så och verkligen försökte. Det var mer än jag gjorde trots att jag tyckte mycket om Helena som person Det skämms jag för idag. Var väll för ung och slapp? Men i yngre tonåren roade jag mig med att leta gruvhål uppe på Lugnås berget sporadiskt i ett par år. Jag hittade 34 gruvöppningar. Vissa var så igenrasade att man fick krypa in. Några år senare var flera helt igenrasade. Finns det verkligen 55 öppningar kvar? Ok detta år långsökt men petar man in nån i en liten öppning så tror jag man kan stänga den relativt lätt,åtminstone sommartid när det inte är fruset. Men varför tror folk att hon är där? Men det är onekligen en bra plats att gömma nån.
Citera
2011-07-01, 11:47
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ok. Verkar som om det är Björn Jansson (TSL) som ställt till det med sina återkommande syftningsfel åter en gång. Kolla här t.e.x: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=992011114613A0e31
Prinzezzan citerade dock ur SLA, och de verkar ha haft bättre koll på upplägget.
Tack för svaren! Titta gärna in lite oftare..
Citera
2011-07-01, 11:53
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muscaria
Bra av dig att du engagerade dig så och verkligen försökte. Det var mer än jag gjorde trots att jag tyckte mycket om Helena som person Det skämms jag för idag. Var väll för ung och slapp?
Inte ska du skämmas, för även om du är gammel och stel nu så finns fortfarande chansen att dra ditt strå till stacken. Utan att förringa sökinsatserna så säger mig något att du kan göra mer nytta för Helena nu än du skulle gjort med en pinne framför dig i skogen -92.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in