2021-10-05, 08:27
Medlem
lvl22skeletons avatar
Hej! Läser tekniskt basår på KTH och vi har nu haft 2 kontrollskrivningar i matte och en i fysik.
Den första kontrollskrivning i matte fick jag 5 poäng på (6 krävs för bonus), och den andra fick jag också 5 på!
Fattar inte vad det är som händer, jag pluggar betydligt mycket hårdare än de övriga i min grupp men de presterar mycket bättre resultat. Vad är det frågan om egentligen? Har aldrig läst på universitet eller högskola innan så jag har inget att jämföra med. Tror jag lagt ner runt 12 timmar per dag hittills. Känns så hopplöst, nästan så att man känner sig helt jävla värdelös
Citera
2021-10-05, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lvl22skeleton
Hej! Läser tekniskt basår på KTH och vi har nu haft 2 kontrollskrivningar i matte och en i fysik.
Den första kontrollskrivning i matte fick jag 5 poäng på (6 krävs för bonus), och den andra fick jag också 5 på!
Fattar inte vad det är som händer, jag pluggar betydligt mycket hårdare än de övriga i min grupp men de presterar mycket bättre resultat. Vad är det frågan om egentligen? Har aldrig läst på universitet eller högskola innan så jag har inget att jämföra med. Tror jag lagt ner runt 12 timmar per dag hittills. Känns så hopplöst, nästan så att man känner sig helt jävla värdelös
Kanske beror på hur du pluggar. Du har lagt 12h per dag? Plus vad då? 8h lektioner och 4h sömn?

Nu är inte pluggande för alla, men alla kan lära sig det mesta.
Citera
2021-10-05, 08:32
Medlem
lvl22skeletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Kanske beror på hur du pluggar. Du har lagt 12h per dag? Plus vad då? 8h lektioner och 4h sömn?

Nu är inte pluggande för alla, men alla kan lära sig det mesta.
12 timmar inkluderat föreläsningar

Men det är något som inte stämmer. T.om dom i gruppen tycker det är jäkligt konstigt, ofta är det jag som hjälper andra med saker dom har svårt för också så teorin borde ju sitta…
Citera
2021-10-05, 08:33
Avslutad
För att du ska lära dig är det nästan ett måste att du också är intresserad av ämnet du läser. Ett ointressant ämne är minst dubbelt så jobbigt och svårt att lära som något man tycker är roligt.
Citera
2021-10-05, 08:33
Medlem
Entjockbanans avatar
Pluggar du vid datorn där du blir ständigt störd av inkommande mail/facebookinlägg,messenger m.m?

Kolla böcker med studieteknik på tex bokus eller adlibris.
Citera
2021-10-05, 08:35
Medlem
kan även bero på bristande kunskaper från gymnasiet, var du en solklar toppbetygsstudent inom matematik eller hankade du dig fram på lägsta godkända betyg?
Citera
2021-10-05, 08:37
Bannlyst
Citat:
12 timmar inkluderat föreläsningar

Men det är något som inte stämmer. T.om dom i gruppen tycker det är jäkligt konstigt, ofta är det jag som hjälper andra med saker dom har svårt för också så teorin borde ju sitta…
Först och främst handlar inte universitet längre om att lära sig. Min erfarenhet är att man super och festar hela perioden fram till de två sista veckorna. Då sätter man sig och vrålpluggar gamla tentor, så att man kan göra dem i sömnen. Gör tentan. Återgå till festandet.

Alla repeterar gamla tentor, eftersom de ser likadana ut varje år med något litet undantag. Det är sorgligt, men sant. Därför lyckas långt många fler än vad man hade kunnat vänta sig.
Citera
2021-10-05, 08:44
Medlem
tnems avatar
Citat:

Du studera nog på fel sätt.

Hur ser dina 12 timmar pluggdagar ut?
Fokuserar du på rätt saker?

Efter en stund tappar man fokus.
Man kan exempelvis plugga 45 min, sedan tar man 15 minuter rast där man går en liten runda och hämtar luft, äter ett mellanmål mm.
Med ett sånt upplägg så lär du dig antagligen mer på 2h än om du hade suttit ner 2h i sträck.
Citera
2021-10-05, 08:50
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
kan även bero på bristande kunskaper från gymnasiet, var du en solklar toppbetygsstudent inom matematik eller hankade du dig fram på lägsta godkända betyg?
Min tanke också. Första året (åren) kan man ha mycket fördel av kunskaper från gymnasiet och det borde ha ännu större inverkan i tekniskt basår.

Råd till TS: fortsätt nöta på och bry dig inte så mycket om vad du får för betyg.
Citera
2021-10-05, 08:51
Medlem
Citat:
Matematik är ju oerhört speciellt. Det spelar ingen roll att man pluggat länge och stirrat på talen om man inte lyckats knäcka koden, sett mönstret, fått aha-upplevelsen. Ämnet är alldeles för abstrakt helt enkelt och passar inte alla.

Om det däremot stämmer att du hjälper dina kurskamrater så undrar jag om det är något i själva provsituationen som påverkar dig och ställer till det. Eller att läraren vill att du redovisar på något speciellt sätt.

Är jag väldigt oartig om jag frågar om du har några svårigheter som du vet om? Måste inte vara en diagnos, men har du märkt att du är annorlunda? Nu är nog alla på KTH annorlunda så förklaringen kan vara att du är "annorlunda" åt det normala hållet.

Försök också hitta ett sätt att okeja dig själv och minska ångesten. Alla måste inte kunna matte och gå på KTH, det finns mycket annat att göra här i världen. Vad är en "fin" utbildning värd om man mår skit? Om basåret är så här tufft, hur ska fortsättningen bli? Du duger som du är, hitta din egen väg med ditt eget flow!
Senast redigerad av SirDuke 2021-10-05 kl. 08:58.
Citera
2021-10-05, 09:00
Medlem
lvl22skeletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Matematik är ju oerhört speciellt. Det spelar ingen roll att man pluggat länge och stirrat på talen om man inte lyckats knäcka koden, sett mönstret, fått aha-upplevelsen. Ämnet är alldeles för abstrakt helt enkelt och passar inte alla.

Om det däremot stämmer att du hjälper dina kurskamrater så undrar jag om det är något i själva provsituationen som påverkar dig och ställer till det. Eller att läraren vill att du redovisar på något speciellt sätt.

Är jag väldigt oartig om jag frågar om du har några svårigheter som du vet om? Måste inte vara en diagnos, men har du märkt att du är annorlunda? Nu är nog alla på KTH annorlunda så förklaringen kan vara att du är "annorlunda" åt det normala hållet.

Försök också hitta ett sätt att okeja dig själv och minska ångesten. Alla måste inte kunna matte och gå på KTH, det finns mycket annat att göra här i världen. Vad är en "fin" utbildning värd om man mår skit? Om basåret är så här tufft, hur ska fortsättningen bli? Du duger som du är, hitta din egen väg med flyt!

Är väl en typ som snöar in på det mesta, klockor, litteratur osv. Kan umgås med allt och alla, är överallt och ingenstans. Hör ofta att jag har ett enormt driv och en sjuk ambition. Men det är något som inte stämmer… fick E i matte 2a men då försökte jag inte, var inte på någon lektion utan gick dit och gjorde kursprovet . Elit-satsade på idrott under gymnasietiden och läste 4 år istället för 3
Senast redigerad av lvl22skeleton 2021-10-05 kl. 09:05.
Citera
2021-10-05, 09:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
nu är ju sanningen denna om ts, jag släpper bomben:

12 h

3 timmar dataspel

3 timmar slösurfa

3 timmar porrsurfa, äta o skita..dusch händer nog sällan

2 timmar umgås med polare o fritidsaktiviteter ute

1 HEL timmas studerande räcker ej till den nivån av studier du valt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in