2021-10-05, 05:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Är extremt konspiratoriskt lagd. Men 95% säger detta var en olycka.

En bil på 4-4.5 ton där dom dessutom förflyttad vikten med en högre tyngdpunkt. Sedan ligger man och blåser i sedvanlig ordning 150 - 170 km/h på motorväg, och har det mer eller mindre som rutin.

Tror f-n om exempelvis ett däck ger vika (punktering), att föraren då vaknar abrupt upp i sin dvala och givetvis försöker mothäva, genom stort rattutslag och då tappar kontrollen och flyger över på motsatta körbana.

Om jag minns rätt hände en liknande olycka på R40, där en lastbil körde över vägrenen/diket och frontalkrockade med en personbil (inget vajerräcke, men rejält dike). Så vajerräcke, funkar nog för det mesta, då det har en förebyggande funktion. Men kommer du i fel vinkel så givetvis flyger du över några vajrar med den vikten och framförallt farten.

Läser man på lite om denna specialbyggda bil, så framkommer det att den är inte gjord för gå rutin i 150 knyckt, utan man max bör ligga i 100 km/h.

Har man någorlunda Iq, fattar man scenariot som har hänt.

Sedan tragiskt/ironiskt att Vilks som levde under mordhot blev mördad av polisen som skulle skydda honom. De Poliser som körde honom denna tragiska dag, har jag inga som helst känslor för, de får skylla sig själva.

Såg även en del "hollywoods"-konspiratoriska inlägg i tråden.

Nej, fanns ingen prickskytt som sköt på däcket. Hur i h-lvete skulle det gått till? Försök pricka ett däck som rör sig i 150-170 km/h där det dessutom är andra trafikanter på vägen. Och var visste prickskytten att ligga och vänta... Så dj-vla dumt...

Sedan är det på rutin att både personskydd och som fångvårds transporter gillar att blåsa på i 150-170 km/h på motorväg, dessutom sitter de i fångvårdstransporter (eller häktade på väg till tingsrätt, alltså oskyldiga) med handfängsel.
Att lastbilar som är tungt lastade tappar kontrollen vid däcksexplosion på ett framdäck är inte ovanligt.
Att personbilar och suvar gör det är inte lika säkert och oftast beror det på föraren. Nu är det här vana förare som dessutom är utbildade i att köra fort och manövrera. Så den förklaringen känns inte heller direkt solklar.
Citera
2021-10-05, 06:32
Medlem
goofers avatar
När jag sett bilder från platsen och bilens broms/sladdspår parat med uppgifter om mycket hög fart får jag bilden av en "upphinnandeolycka".

Polisen har kört så fort att han för snabbt kommer ikapp ett fordon som kör långsamt.

Detta har hänt mig själv och många andra, man blir väldigt överraskad av att en del kör väldigt långsamt även på motorvägen och det gäller att läsa trafiken långt fram om man tänker köra fort.

Alla som har åkt i snabba, bilar och motorcyklar vet detta.

Reaktionen blir broms och undanmanöver.

Bromsspåren tyder på kraftig gir och förlorat väggrepp pga hög fart, sen snurrar de i tangenten riktning över på motsatt sida iom att vägen svänger höger.

Det brukar se ut så när folk kör för fort och kommer på vingel, bromsspår som snurrar av vägen då folk får panik och bromsar så hårt de kan.

Va en olycka utanför Enköping med en sportbil som såg likadan ut (förutom lastbil då) för de kört för fort och gått av vägen.

Jag lägger min skuld på en oerfaren förare som tyvärr tappade kontrollen över sitt fordon pga för hög fart och ouppmärksamhet på fordonen framför.

Mycket tragisk olycka och inget attentat.
Senast redigerad av goofer 2021-10-05 kl. 06:35.
Citera
2021-10-05, 06:41
Medlem
Kungsgardens avatar
DN om lastbilschauffören:

Han fördes till sjukhus med allvarliga skador och på måndagen fördes han till Lund för fortsatt vård, uppger Region Kronoberg.
Citera
2021-10-05, 06:45
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:

En bil på 4-4.5 ton där dom dessutom förflyttad vikten med en högre tyngdpunkt. Sedan ligger man och blåser i sedvanlig ordning 150 - 170 km/h på motorväg, och har det mer eller mindre som rutin.

Tror f-n om exempelvis ett däck ger vika (punktering), att föraren då vaknar abrupt upp i sin dvala och givetvis försöker mothäva, genom stort rattutslag och då tappar kontrollen och flyger över på motsatta körbana.

Om jag minns rätt hände en liknande olycka på R40, där en lastbil körde över vägrenen/diket och frontalkrockade med en personbil (inget vajerräcke, men rejält dike). Så vajerräcke, funkar nog för det mesta, då det har en förebyggande funktion. Men kommer du i fel vinkel så givetvis flyger du över några vajrar med den vikten och framförallt farten.

Läser man på lite om denna specialbyggda bil, så framkommer det att den är inte gjord för gå rutin i 150 knyckt, utan man max bör ligga i 100 km/h.
Bruttovikten original ligger på 2 195kg.
Enligt polisen vägde detta exemplar 4 500kg.
Höjden är 1 835mm.
https://www.topgear.com/car-reviews/land-rover/range-rover/30-v6-supercharged-vogue-se-4dr-auto/spec

Det ger en extravikt på 2 400kg av pansarplåt och pansarglas, vilket inte är lämpligt på en SUV som har en hög tyngdpunkt.
SBS, skit bakom styret.

Chauffören såg kanske två lastbilar där den ena segomkör den andra bakom kurvan, fick panikbromsa, kör mot vägrenen, studsar ut från vägräcket och bilen välter samt glider över till motsatta vägbana.
Senast redigerad av Folketstempel 2021-10-05 kl. 06:52.
Citera
2021-10-05, 06:50
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
....Bromsspåren tyder på kraftig gir och förlorat väggrepp pga hög fart, sen snurrar de i tangenten riktning över på motsatt sida iom att vägen svänger höger.

Kanske bättre att skriva sladdspår, i dag har de flesta fordon ABS-bromsar.... förutom veteranbilar
Citera
2021-10-05, 06:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kolla dom sista spårena av bilen när den den river gummi in över motstående körfält där sen möter eller slår in sidan av lastbilen.

Abs ger inga spår och dessa går i sidled.

Abs kan i vissa fall ge pulsade spår men inte kolsvart

Föraren kanske stängde av abs och andra hjälpmedel? En i så fall idiotisk idé.

Sedan undrar jag om det räcker med vanligt B-körkort när bilen väger över 3500kilo. Hade de högre behörighet eller glömde de att bilen var påbyggd med en massa extra vikt?
Citera
2021-10-05, 07:17
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entangler
2018 skedde en liknande händelse. Polisbil med två poliser far av okänd anledning av vägen, den ena polismannen dör i kraschen.

http://www.spmp.se/site2/index.php/fallen-pa-sin-post/107-peter-irming-18-12-18
Där körde de in i en T korsning i allt för hög fart och spetsades på ett staket.
Citera
2021-10-05, 07:19
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Sedan undrar jag om det räcker med vanligt B-körkort när bilen väger över 3500kilo. Hade de högre behörighet eller glömde de att bilen var påbyggd med en massa extra vikt?
C1.

Citat:
Med ett körkort med behörigheten C1 får du köra lastbilar och personbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg. Du får koppla till en lätt släp med totalvikt på högst 750 kg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung-lastbil/c1-medeltung-lastbil/

Nu kan jag inte den bilen, men den kanske har körlkägen med diffspärr som chauffören felaktigt lagt den i?
Citera
2021-10-05, 07:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Bruttovikten original ligger på 2 195kg.
Enligt polisen vägde detta exemplar 4 500kg.
Höjden är 1 835mm.
https://www.topgear.com/car-reviews/land-rover/range-rover/30-v6-supercharged-vogue-se-4dr-auto/spec

Det ger en extravikt på 2 400kg av pansarplåt och pansarglas, vilket inte är lämpligt på en SUV som har en hög tyngdpunkt.
SBS, skit bakom styret.

Chauffören såg kanske två lastbilar där den ena segomkör den andra bakom kurvan, fick panikbromsa, kör mot vägrenen, studsar ut från vägräcket och bilen välter samt glider över till motsatta vägbana.
Fast det borde han ha koll på, kör man fort på motorväg så har man uppsikt både nära och långt fram i ett försök att läsa trafiken.
Bilen hade dessutom blåljus och kan varna andra bilister om de tycker att det segas för mycket i vänsterfilen.
Rimligare att bilen skurit ut i åt vänster efter att blivit oavsiktligt prejad av en ouppmärksam söndagstrafikant som skall köra om i 110 km/h i högerfilen och inte ser den snabbt upphinnande SUV’en.
Men av de uppritade spåren att döma verkar giren skett från högerfilen.
Citera
2021-10-05, 07:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Abs går inte stänga av men man kan begränsa antilsladd eller stänga av men oftast inte helt

Dels behövs inte vanligt körkort för dom i tjänst generellt och personbil klass 2 kan vara en turistbuss som väger 14 ton , man kan regga en turistbuss som klass 2 personbil
Citera
2021-10-05, 07:21
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Kanske bättre att skriva sladdspår, i dag har de flesta fordon ABS-bromsar.... förutom veteranbilar

Jo precis, men när en bil kastar/snurrar kommer inte ABS att fungera ändå.

Och det är väldigt vanligt att det blir bromsspår i hög fart även med ABS.
Kolla hur det ser ut vid tidigare olyckor eller mär folk bromsar hårt i hög fart, det ryker bra från gummit även med ABS.

Den naturliga reaktionen när man tappar kontroll är att trycka foten på bromsen så hårt man kan.

Men spåren leder ju från höger körfält ut över vänster och sen ner i diket.

Något har hänt i höger körfält som föranlett hård bromsning och undanmanöver.
Senast redigerad av goofer 2021-10-05 kl. 07:24.
Citera
2021-10-05, 07:24
Medlem
platyzmas avatar
Citat:

Har man någorlunda Iq, fattar man scenariot som har hänt.

Sedan tragiskt/ironiskt att Vilks som levde under mordhot blev mördad av polisen som skulle skydda honom. De Poliser som körde honom denna tragiska dag, har jag inga som helst känslor för, de får skylla sig själva.

Såg även en del "hollywoods"-konspiratoriska inlägg i tråden.

Nej, fanns ingen prickskytt som sköt på däcket. Hur i h-lvete skulle det gått till? Försök pricka ett däck som rör sig i 150-170 km/h där det dessutom är andra trafikanter på vägen. Och var visste prickskytten att ligga och vänta... Så dj-vla dumt...

Sedan är det på rutin att både personskydd och som fångvårds transporter gillar att blåsa på i 150-170 km/h på motorväg, dessutom sitter de i fångvårdstransporter (eller häktade på väg till tingsrätt, alltså oskyldiga) med handfängsel.

Just det jag minns vagt den olyckan, kommer du ihåg nåt mer så kanske vi kan hitta tråden? Jag har för mig en ledande teori där var självmord (dvs tänkbar terror översatt till detta fall)?
Lastbilen frontade väl personbilen, var ett träd inblandat också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in