2021-10-05, 00:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror säkert att du hörde kraschen 1,5 km från där den skedde. Det måste ha varit en väldigt och obehagligt ljud. Jag tror också att en bilkrasch hörs betydligt mer än ett par bildörrar som slås igen, även om dessa "bara" befann sig ca 700 meter bort..

Det skulle vara intressesant om någon vid något tillfälle (och under samma betingelser: datum, klockslag, temperatur, vind osv) gör en test och ställer sig där Lockeruds-vittnet säger sig ha stått, medan en annan står med en bil på Ekuddenvägen och slår igen ett par bildörrar.

Du missar igen att Judaland har gjort ett sådant test. Judaland hörde ljud ända från centrum!
Citera
2021-10-05, 00:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Läste du mitt första inlägg idag...?

Vem har sagt att de pratat ihop sig om detaljer? Men det är väl helt självklart att om två vittnen som känner varandra har pratat om en uppmärksammad händelse så finns en uppenbar risk att de färgar av sig på varandra. I synnerhet om det hinner gå dagar eller veckor innan uppgifterna nedtecknas.

I det här fallet har vi två vittnen som var för sig visar starka tecken på att inte minnena inte är ursprungliga, eller helt felaktiga. Hanna säger inget vid dörrknackning, men kommer senare med en mängd detaljer. Varningsflagg. LoVi kopplar tidpunkter till en nattlig sportsändning som helt uppenbart inte existerar. Varningsflagg igen. Dessutom känner de två varandra och har pratat om händelsen.

Betyder det här att Hanna och LoVi inte har hört det de säger? Nej, det gör det inte, men vi kan inte ta det för fakta och vi skall inte heller se dem som oberoende uppgifter.

Men ändå har vi helikoptern som verifierar tiden.
Citera
2021-10-05, 00:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
En god idé men det blir naturligtvis lite svårt med betingelserna, tänker då främst på växtligheten i Kohagen som var avsevärt mer tätbevuxen vilket torde innebära en chans/risk att det kan höras längre nu än 1992. Sedan är det,väl också en del ny bebyggelse i området som "ställer till det".

Nej, dessvärre kan det aldrig bli helt samma betingelser igen, eftersom de ändrats. Har det tillkommit ny bebyggelse även mellan Ekuddenvägen och Lockerud, där vittnet stod? Men, som du skriver, vegetationen i skogsdungen verkar rejält ändrad i dag, och det skulle säkert göra en hel del för resultatet.
Citera
2021-10-05, 00:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Helt enig. Det är helt rimligt att anta att brottet faktiskt sker där HAs tillhörigheter hittas. Occam.

Det farliga med att gå på Hanna och LoVis uppgifter är att vi fastnar i ett scenario med minst två GM. Med tanke på att de överväldigande delen av kända mord, och i synnerhet sexualmord, har en ensam GM så riskerar det att leda bort från huvudfåran.

Så ”bil: ja, två GM: kanske”?

Skulle det vara farligt? Om det var så, då, två gärningsmän? Vi vet väl inte, oavsett vad statistiken säger. Det är väl en lika stor risk att fasta för bara en gärningsman om det i stället var två?

Jag håller med om att vi ska vara öppna för andras åsikter, men jag kan ändå inte låta blir att fråga hur och varför du har bestämt vad som är "huvudfåran"? Ska den vara CL? Och var detta ett sexualmord? Betänk också att den annars så högt hyllade GW Persson är säker på just två gärningsmän - dock är inte CL en av dem.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 00:37.
Citera
2021-10-05, 00:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du missar igen att Judaland har gjort ett sådant test. Judaland hörde ljud ända från centrum!

När gjordes testet? Var betingelserna lika då som natten mot den 14 juni -92? Hörde Judaland ljud från centrum till Lockerud, där vittnet stod?
Citera
2021-10-05, 00:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej, dessvärre kan det aldrig bli helt samma betingelser igen, eftersom de ändrats. Har det tillkommit ny bebyggelse även mellan Ekuddenvägen och Lockerud, där vittnet stod? Men, som du skriver, vegetationen i skogsdungen verkar rejält ändrad i dag, och det skulle säkert göra en hel del för resultatet.

Nej, mellan Ekuddenvägen och Lockerud är det i stort sett helt oförändrat.
Citera
2021-10-05, 00:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
När gjordes testet? Var betingelserna lika då som natten mot den 14 juni -92? Hörde Judaland ljud från centrum till Lockerud, där vittnet stod?

Exakt så, Judaland har skrivit det i tråden.
Citera
2021-10-05, 00:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Här:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag kan hävda såpass mycket som att hon kan ha hört skriken. Undersökte saken för några år sedan, i nära anslutning till årsdagen och med närmast identiska förhållanden, och det hördes ljud ända nere från centrum.
Citera
2021-10-05, 00:43
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Nej, mellan Ekuddenvägen och Lockerud är det i stort sett helt oförändrat.

Fanns all bebyggelsen mellan norra o södra kolarestigen då?
Citera
2021-10-05, 00:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Här:

Men, som Xeitum skrev, så hade väl skogsdungen mer och tätare vegetation -92 än för bara några år sedan? Eller är det fel?

Jag förstår inte detta med centrum. Menade Judaland att ljuden hördes från centrum till Lockerud, där kvinnan stod?

Och, som jag skrev tidigare i kväll, så att skrik hördes från 700 meter bort, det förstår jag. Men vanligt "prat"? Och låter det som "pang, pang" när ett par bildörrar slås igen - 700 meter bort (genom skog och bebyggelse)?
Citera
2021-10-05, 00:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Fanns all bebyggelsen mellan norra o södra kolarestigen då?

Jag kan minnas fel i någon detalj, men jag har för mig att bebyggelsen på Norra och Södra Kolarestigen byggdes typ 1981.

Edit: Ser nu att Fastighetsbyrån har en bostadsrätt ute på Södra Kolarestigen 39. Det står byggår 1981.

Edit igen: Jag har tidigare kort nuddat vid det "tredje bilvittnet", och det vittnet bodde längst ner på Norra Kolarestigen. Så svaret blir ja, all bebyggelsen i det området måste ha funnits sedan långt innan Helena försvann.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 01:12.
Citera
2021-10-05, 01:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men, som Xeitum skrev, så hade väl skogsdungen mer och tätare vegetation -92 än för bara några år sedan? Eller är det fel?

Jag förstår inte detta med centrum. Menade Judaland att ljuden hördes från centrum till Lockerud, där kvinnan stod?

Och, som jag skrev tidigare i kväll, så att skrik hördes från 700 meter bort, det förstår jag. Men vanligt "prat"? Och låter det som "pang, pang" när ett par bildörrar slås igen - 700 meter bort (genom skog och bebyggelse)?

Ja, vegetationen var tätare just i själva Kohagen.

Du får kontrollera detta med Judaland, men jag tolkar inlägget som att han/hon stod nära Lockerudvittnets position och hörde ljud ända från centrum. Men bäst är att låta Judaland svara själv.

Jag tror inte att vi ska hänga upp oss på ett ords atomer (eller fonem/morfem/grafem, för att nu visa "bildning"!). "Prat" kan vara ett uttryck för höga röster, "pang, pang" kan väl vara en slags beskrivning av att dörrarna lät högt? (I själva verket lät det kanske "bara" "tjåff, tjåff", men ändå tillräckligt och tillräckligt tydligt för att kunna kännas igen som bildörrar.)

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag bor cirka en kilometer från en festplats, och på somrarna kan jag utskilja specifika ord om de uttalas tillräckligt högt och tydligt. Före pandemin hörde jag en lugn sommarkväll lätt hur en tjej "sa"/"skrek" (?) "men för fan, Ola". Du vet väl själv hur det är en lugn sommarkväll vid en spegelblank sjö? Man hör ju lätt folk ropa från flera kilometer bort (även om man då kanske inte hör vad folk säger). Men visst, jag ska överväga att åka till platsen nästa sommar och ta med mig en par kompisar och testa, jag gillar ju att ta reda på saker! Frågan är bara om testet kommer att tas på allvar ...
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 01:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in