2021-10-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det är naturligtvis avhängigt hur ofta eller sällan det förekommer helikoptrar över Mariestad. I staden där jag bor är det nog varje dag så då reagerar man knappt. Någon urinvånare från Mariestad får gärna uttala sig i frågan. Ett par gånger i veckan, en gång i veckan, en gång i månaden eller vad?

I Mariestad vid den tiden skulle jag vilja säga väldigt sällan om inte aldrig. Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag ett minne av hur jag hörde helikoptrar i hamnen på måndagen (tror det förmiddag). Jag minns att jag reagerade på detta eftersom det var ovanligt. Jag har fått för mig att jag då fick reda på att det var Helena de letade efter, men jag kan minnas fel om det var en uppgift som kom ut senare under dagen. I vilket fall är detta med Helikoptern något jag kommer ihåg.
Citera
2021-10-05, 00:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
I Mariestad vid den tiden skulle jag vilja säga väldigt sällan om inte aldrig. Som jag skrev i ett annat inlägg så har jag ett minne av hur jag hörde helikoptrar i hamnen på måndagen (tror det förmiddag). Jag minns att jag reagerade på detta eftersom det var ovanligt. Jag har fått för mig att jag då fick reda på att det var Helena de letade efter, men jag kan minnas fel om det var en uppgift som kom ut senare under dagen. I vilket fall är detta med Helikoptern något jag kommer ihåg.

Stort tack igen för detta intygande. Precis vad tråden och Lockerudvittnets trovärdighet behöver!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-05 kl. 00:05.
Citera
2021-10-05, 00:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo visst, men hur rimligt är det att ta fasta på uppgiften helikoptrarna och strunta i att hon helt uppenbart blandar ihop sitt sport-tittande med ett annat tillfälle, förmodligen ett annat år! Det är ju inte så att det sändes natt-sport på TV för jämnan på 90-talet, tvärtom. Om vi pratar sommarsport så är det troligaste är att LoVi blandar ihop det med Tokyo-VM 1991 eller fotbolls-VM1994 och vad säger då det om tillförlitligheten?

Hanna och LoVi visar alla tecken på att vara vittnen som gärna vill ge en berättelse som passar in i ett brott. Mängder med detaljer som växer fram, och precis den typ av vittnen man skall vara mycket skeptiskt till. I synnerhet om de känner varandra och har talat med varandra i anslutning till händelsen. Varningsklockor överallt.

Personligen skrev jag nyligt ett inlägg där jag menar att Hannas vittnesmål (o LoVi's) inte är nödvändiga för att ändå ha som huvudhypotes att brottet ägde rum i Kohagen ca 02.15-02.20, dvs pga de upphittade föremålen o bilvittnenas observation. Sannolikheten ökar visserligen för att det kan ha ägt rum någon annanstans men det finns inget i övrigt, vad jag vet, som på något sett skulle bevisa att så skulle vara fallet.
Citera
2021-10-05, 00:03
Medlem
Snälla Ugglan!
Du gräver din egen grop. Du hamnar i polemik med allt och alla. Hur kommer detta sig?
Du attackerar och misstänkliggör skribenter så fort dem inte har samma åsikt, uppfattning eller tro som dig. Du använder dig gärna av ”vi” och belyser gärna vilka skribenter som tycker som dig. Varför? Du kan stå på egna ben och det skapar bara polarisering i tråden ”vi” mot ”dem” klimat. Det för inte tråden framåt. Tråden är väl ingen tävling om vem som är bäst eller sämst eller har rätt och fel. Acceptera istället att man har olika åsikt, uppfattning och tro. Låt istället skribenter få diskutera sakfrågor.
Citera
2021-10-05, 00:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vill först passa på och tacka Reimer att du tagit dig tid att skriva ner ditt samtal med LoVi.

Ja, att LoVi nämner OS är ju helt klart ett problem. Det spekulerades i om det är Fotbolls-EM hon tittat på, men enligt historisk tablå från SVT1 och SVT2 den 13-14/6 så finns det inga program på kvällen eller natten som visar någon annan sport.

Minnet av Helikopterljud talar dock för att observationen kan stämma datummässigt. Jag är hyfsat säker på att jag satt i hamnen måndagen och att jag då hörde helikoptrarna.

Sen om hur långt ljud hörs i Mariestad på natten. Jag kommer ihåg den tragiska bilolyckan som inträffade precis vid den aktuella korsningen vid Marieforsleden och infarten till Lockerudsvägen där LoVi såg bilen. Jag är osäker på året här men det var nog tidigt 90-tal. Jag befann mig utomhus ca 1.5 km därifrån i slutet av Västra vägen i närheten av Fasanvägen. Ljudet från den inbromsningen och kraschen glömmer jag aldrig. Till och med ljudet av hur krossat glas som flög all världens väg hördes klart och tydligt. I och för sig i krock i hög fart till skillnad från skrik och bildörrar.

Jag tror säkert att du hörde kraschen 1,5 km från där den skedde. Det måste ha varit en väldigt och obehagligt ljud. Jag tror också att en bilkrasch hörs betydligt mer än ett par bildörrar som slås igen, även om dessa "bara" befann sig ca 700 meter bort..

Det skulle vara intressesant om någon vid något tillfälle (och under samma betingelser: datum, klockslag, temperatur, vind osv) gör en test och ställer sig där Lockeruds-vittnet säger sig ha stått, medan en annan står med en bil på Ekuddenvägen och slår igen ett par bildörrar.
Citera
2021-10-05, 00:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag har tyckt gott om dig tidigare, men nu dalade det. Så precis den där måndagen var det helikoptrar uppe i luften i ett annat ärende? Och bråket och bildörrarna hörde Lockerudvittnet givetvis året före? Och just en vit bil ... Allt är givetvis påhittat, trots att "Hanna" aldrig såg en bil? Attans (o)vasst av de två vittnena att det ena inte såg en bil men att det andra såg en. Varför hade de inte pratat ihop sig om det, då? En miss?
Läste du mitt första inlägg idag...?

Vem har sagt att de pratat ihop sig om detaljer? Men det är väl helt självklart att om två vittnen som känner varandra har pratat om en uppmärksammad händelse så finns en uppenbar risk att de färgar av sig på varandra. I synnerhet om det hinner gå dagar eller veckor innan uppgifterna nedtecknas.

I det här fallet har vi två vittnen som var för sig visar starka tecken på att inte minnena inte är ursprungliga, eller helt felaktiga. Hanna säger inget vid dörrknackning, men kommer senare med en mängd detaljer. Varningsflagg. LoVi kopplar tidpunkter till en nattlig sportsändning som helt uppenbart inte existerar. Varningsflagg igen. Dessutom känner de två varandra och har pratat om händelsen.

Betyder det här att Hanna och LoVi inte har hört det de säger? Nej, det gör det inte, men vi kan inte ta det för fakta och vi skall inte heller se dem som oberoende uppgifter.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-05 kl. 00:16.
Citera
2021-10-05, 00:13
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Ok tack, då har vi iaf en röst om saken. Får väl erkänna att man nästan alltid vrider huvudet uppåt mot ljudet av nyfikenhet för att se vilken typ av helikopter det är polis, militär, ambulans lr annan, alltså trots det vanliga i företeelsen.
Citera
2021-10-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Det står tyvärr inte mycket mer: TSL Tisdagen den 23 juni 1992
"Ett nytt kvinnligt vittne sägs också finnas som kan styrka det tidigare vittnets uppgifter. ../.. När det gäller det nya vittnets uppgifter kan dessa bekräfta de upplysningar som ett annat vittne lämnat till polisen. Det tidigare vittnet kunde berätta att hon hört ett skrik från det område där Helena tros ha försvunnit. När det gäller det nya vittnet råder dock osäkerhet vad gäller tid och dag, enligt kriminalkommisarie Karl-Erik Kvist"

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Prinzezzan skrev: "Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert."

Så var det, jag tittade nu: Det stod i TSL den 23 juni 1992 att det fanns ett nytt vittne, vars uppgifter kunde styrka det tidigare vittnets uppgifter. (Men risken är väl att den artikeln skrevs av "fel" journalist ... ) Men problemet är bara att polisen har Lockerudvittnets första utsaga, det om bråket. Utsagan om den vita bilen som kom i hög hastighet har polisen INTE, eftersom polisen aldrig hörde av sig till Lockerudvittnet, trots att vittnet bad dem ringa så att han/hon kunde få berätta särskilt om just det. Detta står i Reimers utskrift!

Haha jag ser nu att det är jag själv som hänvisade till detta vittne i tråden för bara för några dagar sedan --> TSL 23 juni 1992 se ovan. OK så det är alltså lockerudsvittnet? jag trodde det var ett annat vittne
Citera
2021-10-05, 00:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Personligen skrev jag nyligt ett inlägg där jag menar att Hannas vittnesmål (o LoVi's) inte är nödvändiga för att ändå ha som huvudhypotes att brottet ägde rum i Kohagen ca 02.15-02.20, dvs pga de upphittade föremålen o bilvittnenas observation. Sannolikheten ökar visserligen för att det kan ha ägt rum någon annanstans men det finns inget i övrigt, vad jag vet, som på något sett skulle bevisa att så skulle vara fallet.
Helt enig. Det är helt rimligt att anta att brottet faktiskt sker där HAs tillhörigheter hittas. Occam.

Det farliga med att gå på Hanna och LoVis uppgifter är att vi fastnar i ett scenario med minst två GM. Med tanke på att de överväldigande delen av kända mord, och i synnerhet sexualmord, har en ensam GM så riskerar det att leda bort från huvudfåran.

Så ”bil: ja, två GM: kanske”?
Citera
2021-10-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo visst, men hur rimligt är det att ta fasta på uppgiften helikoptrarna och strunta i att hon helt uppenbart blandar ihop sitt sport-tittande med ett annat tillfälle, förmodligen ett annat år! Det är ju inte så att det sändes natt-sport på TV för jämnan på 90-talet, tvärtom. Om vi pratar sommarsport så är det troligaste är att LoVi blandar ihop det med Tokyo-VM 1991 eller fotbolls-VM1994 och vad säger då det om tillförlitligheten?

Hanna och LoVi visar alla tecken på att vara vittnen som gärna vill ge en berättelse som passar in i ett brott. Mängder med detaljer som växer fram, och precis den typ av vittnen man skall vara mycket skeptiskt till. I synnerhet om de känner varandra och har talat med varandra i anslutning till händelsen. Varningsklockor överallt.

Fotbolls-EM spelades då, men det var ju Sverige som arrangerade så matcherna gick inte på natten. Inte heller verkade det ha spelats något på lördagkväll, men jag tror att man typ England spelade på söndag eftermiddag.
Citera
2021-10-05, 00:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Snälla Ugglan!
Du gräver din egen grop. Du hamnar i polemik med allt och alla. Hur kommer detta sig?
Du attackerar och misstänkliggör skribenter så fort dem inte har samma åsikt, uppfattning eller tro som dig. Du använder dig gärna av ”vi” och belyser gärna vilka skribenter som tycker som dig. Varför? Du kan stå på egna ben och det skapar bara polarisering i tråden ”vi” mot ”dem” klimat. Det för inte tråden framåt. Tråden är väl ingen tävling om vem som är bäst eller sämst eller har rätt och fel. Acceptera istället att man har olika åsikt, uppfattning och tro. Låt istället skribenter få diskutera sakfrågor.

Men det handlar ändå om till exempel erkännande när man faktiskt har rätt - som nu om Lockerudvittnet. Reimer och jag blev skrattade åt för "allt svaj" i Lockerudvittnets utsaga, till exempel det där om OS. Men vips kom Sviskonboll och verifierade Lockerudvittnets utsaga om helikoptrarna och till och med hur långt ljuden från en bilkrasch kan höras. Och när det är precis det som man hela tiden har hävdat men fått ta emot en massa idiotförklaringar för ... ja, då känns det onekligen lite skönt när ens beskrivningar får medhåll!

Sedan är det så att om man har lagt ner så mycket tid på det här fallet, har läst allt och tittat på allt samt pratat med folk som jag och några med mig har gjort, då gör det ont när man ser hur vissa saker (medvetet?) trasas sönder. När jag till och med blir ifrågasatt för att inte ha koll på var "Hanna" stod, till exempel, då lackar jag ur! Eller när jag blir ifrågasatt för att inte veta var asfaltbiten togs upp ur den smala gångvägen som skär genom lekplatsområdet. Eller når någon skriver att "Killarna" kunde se lekplatsen från där de satt, fastän jag vet att de inte kunde det. Hur kul tycker du själv att det skulle vara?
Citera
2021-10-05, 00:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror säkert att du hörde kraschen 1,5 km från där den skedde. Det måste ha varit en väldigt och obehagligt ljud. Jag tror också att en bilkrasch hörs betydligt mer än ett par bildörrar som slås igen, även om dessa "bara" befann sig ca 700 meter bort..

Det skulle vara intressesant om någon vid något tillfälle (och under samma betingelser: datum, klockslag, temperatur, vind osv) gör en test och ställer sig där Lockeruds-vittnet säger sig ha stått, medan en annan står med en bil på Ekuddenvägen och slår igen ett par bildörrar.

En god idé men det blir naturligtvis lite svårt med betingelserna, tänker då främst på växtligheten i Kohagen som var avsevärt mer tätbevuxen vilket torde innebära en chans/risk att det kan höras längre nu än 1992. Sedan är det,väl också en del ny bebyggelse i området som "ställer till det".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in