2021-10-04, 22:20
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
- Tillåt mig att tvivla på att allt styrs av logik och genomtänkt taktik.

/WTF

Tillåt mig tvivla att ett skyddsuppdrag sköts helt utan riktlinjer och utbildning av personal.

/BB
Citera
2021-10-04, 22:20
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Inte säker... Hittar för lite bilder och info för att förstå vad det är. Men polisbilen hittar man ju inte tydligt någonstans

Nej för den exploderade och brann upp .
Citera
2021-10-04, 22:21
Medlem
Anubis-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har namnen på poliserna läckt ut än?

Nej, det "borde" inte kunna hända. Men även de osannolika - men inte helt omöjliga - sakerna händer trots allt ibland. Jag undrar om det inte kan vara så, att de här poliserna och Vilks hade blivit så vana vid varandra genom åren, att poliserna inte längre behövde "leka professionella" tillsammans med honom. De kunde säga "nu sätter vi fart, jag vill hem till frugan och du vill väl också hem till bla bla...", och öka hastigheten över hastighetsbegränsningen på sträckan.

Kanske pratade föraren till och med i mobiltelefonen, eller kollade något i den, eller drack kaffe medan han körde. För det KAN väl inte ha varit öl..? Eller så pratade och skrattade de alla tre, alternativt käbblade för Vilks var ju rätt sur på sitt livvaktsskydd.

Man hade helt enkelt sänkt garden, och därför var tjänsten inte längre lika professionell som den skulle ha varit, om samma poliser hade skickats att hämta t.ex. en kung eller president från flygplatsen. Någon som de inte kände, utan måste vara alerta och "polismässiga" inför. Då hade det inte blivit något hastighetsöverskridande, mobilsurfande, kaffedrickande, prat om privata saker eller gräl.

Namnen finns på nån minnessida för döda poliser, länk postades nyligen i tråden.

Men kan det inte helt enkelt vara så att poliserna körde race lite på skoj med varandra, därav hamna den andra en bit efter?
De är ju de enda som kan köra för fort utan att bli av med körkortet, ja om de nu inte krockar.
Citera
2021-10-04, 22:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Nu finns det ju fler som har sagt samma sak, bl.a. en som blev omkörd precis före olyckan. Fast det där med hastigheten lär visa sig i utredningen. De hade ju kört från Stockholm. Datan från följebilen finns ju kvar och de har troligen hållt unggefär samma hastighet de senaste milen. Det vore ju konstigt om olycksbilen hade trampat på ytterligare där när följebilen redan låg efter.
Hade det gått i 100 km/h så hade antagligen inte bilen studsat över på mötande körfält, för att hamna där bör farten varit hög när föraren tappade kontrollen. Har man dessutom hunnit att bromsa så hade farten varit en bit under 100 km/h vid träffen mot mitträcket.
Citera
2021-10-04, 22:23
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Tillåt mig tvivla att ett skyddsuppdrag sköts helt utan riktlinjer och utbildning av personal.

/BB

Det har jag inte sagt!

/WTF
Citera
2021-10-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det finns en enda användare i tråden som har skapat den "sanningen", med några av sina allra första inlägg på Flashback där denne påstår sig varit en av de första bilarna på platsen. Användarens historia stämmer dessutom inte särskilt väl ihop med andra vittnesmål.

Dessutom ser det första hålet inte alls ut som ett medvetet upptaget hål.
Haha ursäkta men vad är det jag har sagt som inte stämmer överens med andras vittnesmål?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
En extra säker pansarbil
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidigare-livvakten-om-dodliga-kraschen-storsta-av-otur

”Tänk dig att du kör ett fordon på flera ton och får en däckexplosion på framhjulet. Jag tror inte någon förare kan häva det.”
- F.d. livvakten

Inget bevis eller fakta, men en relevant synpunkt

Jag tycker de talar väldigt mycket om däckexplotion, som om det var vanligt. Först livvaktenas chef i TV och sen denne FD livvakten. Känns lite som de vill plantera idén att det inte var förarens fel..
Lite tidigt för det väl?
Däcken ska ju gå att köra med i 220 enligt tillverkaren av bilen.
Biltillverkaren lär ju göra egen utredning, detta var ju inte precis nån bra reklam för dem..
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2021-10-04 kl. 22:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Du tycker alltså inte att det brända stålskelett som står bakom lastbilshytten ser ut som ett sidoparti från polisbilen? Som sagt, a, b samt c-stolpe inkl. takbågen. Behöver ju inte ha stått där från början, kan ju hämtats upp från diket.

https://www.reuters.com/resizer/5iHlcOkaOGS7k5ZuzbWHSGA2oH0=/1920x0/filters:quality(80)/cloudfront-us-east-2.images.arcpublishing.com/reuters/J2WUL72VAVKPBN734ZP6CKRPQU.jpg
Citera
2021-10-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Ursäkta, men utan hytt är en dragbil kanske 2 meter. Jag tror att det vita du ser på väg ner i diket är en lastbil, utan hytt. Kort. Släpet är långt, då blir lastbilen kort. Finns totallängd smått.

2 meter? Då skulle den inte kunna svänga med trailer kopplad…en Scania 4x2 är 6 meter lång, och hytten tar ubb lite mer än en tredjedel, så 3,5 meter. 1 meter längre om det är en 6x2
Citera
2021-10-04, 22:25
Medlem
Citat:
Det finns en enda användare i tråden som har skapat den "sanningen", med några av sina allra första inlägg på Flashback där denne påstår sig varit en av de första bilarna på platsen. Användarens historia stämmer dessutom inte särskilt väl ihop med andra vittnesmål.

Kan inte du då istället förklara för oss hur hela kön försvann ifrån platsen?
Citera
2021-10-04, 22:26
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Att han skapat ett nytt nick för dessa poster är väl inte jättekonstigt, alternativt, skapat ett nick för att öht kunna posta.

Jag vet inte med vilka ögon du tittar med men man ser ju hur tydligt som helst att det vid det hålet finns spår efter bilar som kört genom jordbanken mellan körbanorna ut på den norrgående och där tagit ytterfilen norrut.

Varför i hela fridens namn skulle han ljuga om detta? Tror du han var med och sköt sönder däcket och nu friserar sin historia?
Senast redigerad av Brain Damage 2021-10-04 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in