2021-10-04, 22:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det kan mycket väl vara så att ett ögonblicks ouppmärksamhet från förarens sida, kanske i samband med något tekniskt problem, har fått vänster hjulpar att komma aningen utanför asfalten. Det kan leda till ett kast och wobblande som i sin tur leder till att bilen tappar greppet.

En 4,5-tons bil i 130+ är inte alldeles enkel att kontrollera om det händer något.

Det behöver inte vara konstigare än så. Men man kan ju fråga sig hur klokt det är att köra så pass fort med den typen av bilar.
Citera
2021-10-04, 22:13
Medlem
CalzoneItalias avatar
Min tes är att dom dog pga att bensintanken exploderade . Krock in mellan dragbil och trailer , bensintanken läcker och bilen släpas i asfalten en bit och det sprutar gnistor och PANG bilen exploderar. Men lastbilschauffören har haft änglavakt för hytten åkte av ner i diket och han undkom därmed explosionen och elden.
Citera
2021-10-04, 22:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djbruin
Nu har jag inte läst om alla teorier här men efter att ha kollat på bilderna där man ser bromsspåren och även smällen i mitträcket 50 meter innan så funderar jag på om det kan ha gått till så här:

Nånting händer med föraren strax innan de kör in i mitträcket, en hjärtinfarkt kanske?! Han tappar då kontrollen på bilen så drar in i mitträcket och ut på banan igen. Den andre personen i passagerarsätet fram försöker då få stopp på bilen genom att dra handbromsen och därav blir det en 90 graders sväng över till andra körbanan som bromsspåren visar och smällen med lastbilen blir ett faktum.

Tycker det är märkligt att det inte finns bromsspår redan första gången de är i räcket, det är det jag grundar denna teori på.

Men jag kan vara helt och ute och cykla också.
Ja, du cyklar. Det första hålet är upptaget av polis/räddningspersonal för att leda om trafiken till andra körbanan.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djbruin
Nu har jag inte läst om alla teorier här men efter att ha kollat på bilderna där man ser bromsspåren och även smällen i mitträcket 50 meter innan så funderar jag på om det kan ha gått till så här:

Nånting händer med föraren strax innan de kör in i mitträcket, en hjärtinfarkt kanske?! Han tappar då kontrollen på bilen så drar in i mitträcket och ut på banan igen. Den andre personen i passagerarsätet fram försöker då få stopp på bilen genom att dra handbromsen och därav blir det en 90 graders sväng över till andra körbanan som bromsspåren visar och smällen med lastbilen blir ett faktum.

Tycker det är märkligt att det inte finns bromsspår redan första gången de är i räcket, det är det jag grundar denna teori på.

Men jag kan vara helt och ute och cykla också.
Fast nu har vi ett påstått ögonvittne som hävdar att polisen öppnat det norra hålet i räcket för att leda södergående trafik tillbaka norrut. Att trafiken leddes om på det viset bekräftas av körspår efter många bilar i länkad video på Aftonbladet.

Frågan är om det ändå inte är en enda kollision med räcket det rör sig om. Vid den södra skadan i räcket där polisbilen kommit över i norrgående körbana är ju faktiskt vajrarna kvar, det är bara stolparna som är borta.
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Och det här tar folk intäkt i?

...Då såg han bilen köra mot honom. Norman beskriver hur bilen kom över till deras sida av vägen i en ordentlig fart. Han säger att det var i omkring 160 kilometer i timmen.

Hur i h-e kan man bedöma en hastighet på en bil som kommer rakt emot en? Seriöst?

Ännu värre hur kan "ni" i tråden köpa detta? Otroligt!

Jag skulle inte köpa vad du säger, inte om det så bara kostar ett öre.

Om någon kommer emot dig med en kilometer i timmen eller tio. 100 eller 160 dito. - Om du inte kan uppfatta det borde du inte ha körkort.

/WTF
Citera
2021-10-04, 22:15
Medlem
Citat:

...Då såg han bilen köra mot honom. Norman beskriver hur bilen kom över till deras sida av vägen i en ordentlig fart. Han säger att det var i omkring 160 kilometer i timmen.

Hur i h-e kan man bedöma en hastighet på en bil som kommer rakt emot en? Seriöst?

Nu finns det ju fler som har sagt samma sak, bl.a. en som blev omkörd precis före olyckan. Fast det där med hastigheten lär visa sig i utredningen. De hade ju kört från Stockholm. Datan från följebilen finns ju kvar och de har troligen hållt unggefär samma hastighet de senaste milen. Det vore ju konstigt om olycksbilen hade trampat på ytterligare där när följebilen redan låg efter.
Citera
2021-10-04, 22:15
Medlem
Citat:

Det finns fler uttalande, även av de som blivit omkörda
Citera
2021-10-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Så skarpa kurvor som man ser på bilderna kan jag inte på E4:an någonstans på Google förbi Markaryd.

Tänk om ni kunde läsa lite tillbaka i tråden så förklaras detta med bilden minst hundra gånger!
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja, du cyklar. Det första hålet är upptaget av polis/räddningspersonal för att leda om trafiken till andra körbanan.

Det finns en enda användare i tråden som har skapat den "sanningen", med några av sina allra första inlägg på Flashback där denne påstår sig varit en av de första bilarna på platsen. Användarens historia stämmer dessutom inte särskilt väl ihop med andra vittnesmål.

Dessutom ser det första hålet inte alls ut som ett medvetet upptaget hål.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Olika typer av vägar/fordon, olika förutsättningar.

https://youtu.be/vVuBoteSD3s
Bortsett från tungt lastade lastbilar som smäller ett framdäck så verkar det mer bero på föraren. Börjar man ge stora panikartade rattutslag så snurrar man. Gör man det inte verkar det gå rätt fint.
Poliserna hade alla avancerad körutbildning så fan trot.
Citera
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Verkligen. Men sa inte en av polischeferna nere i Skåne (mannen) - att däckresterna fanns där innan olyckan med Vilks?

Ingen aning. Men även om det fanns däckrester på vägen så utesluter ju inte det att skyddsbilens däck också pajja. Och ”däckexplosion” behöver ju inte betyda samma som när en lastbils däck pajjar och gummi flyger över hela vägbanan. Dessa ”punkteringsfria” däck kan ju få punka och pajja utan att något lossnar. Det ska ju gå att köra vidare med sådana däck även vid punktering, men vid hög hastighet så ökar väl risken för att föraren tappar kontrollen och får sladd. Och särskilt känsligt är ju framdäcken som styr hela kalaset
Citera
2021-10-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det hade underlättat om man haft en svart låda som noterar allt som händer. Även en extremt säker okrossbar kamera. Då hade man vetat vad som hände i bilen. Man hade kunnat se om han ens levde innan krocken, hur ska man annars veta det? Man hade kunnat se om det hände något med föraren.
Om föraren är i livet när det händer kan en obducent fastställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in